Voin kertoa vastaesimerkin, vaikka siinä ei kylläkään Magic-korteista ollut kyse. Eli tuttava tilasi jotain kuonaa (kampanja joka oli voimassa vain Amerikassa) minulle puolestani ja postitti sen sitten eteenpäin Suomeen. Paketissa ei ollut mitään muuta kuin itse tuote, eli kuitit sun muut oli jätetty pois. Tullissa täti vaati minua avaamaan sen hänen nähden ja esittelemään sisällön. Kun mitään kuittia ei paketista löytynyt niin hän tuumasi, että minun pitää tuttavaltani pyytää sellainen ja tulla esittämään se ennen kuin saan paketin. En sitten alkanut asiasta enempää vänkäämään vaan tein niin kuin pyydettiin ja lopulta sain paketin tullit maksettuani.
En tiedä toimiko virkailija tässä jotenkin väärin ja että olisiko tuo mahdollisesti tarpeeksi inttämällä mennyt ilman tulleja. Muutama kymppi tuli takkiin enemmän kuin olin kuvitellut, mutta suurempia traumoja minulle ei tapauksesta jäänyt. Tästä on myöskin reilut neljä tai viisi vuotta aikaa, joten asiat ovat voineet muuttua tuosta jonkun verran. Eikös sen tullauksen voi nykyään tehdä täysin sähköisesti?
Pari lisähuomiota:
- En muista oliko lähetys vakuutettu jonkun arvon mukaan. Kerran kuitenkin sain paketin jossa oli hinta kyljessä, mutta jouduin sen lisäksi esittämään netistä printatun kuitin, koska paketissa ei tällaista ollut.
- En tiedä voiko asiaa edesauttaa jos pakettiin laittaa mukaan onnittelukortin
- Lyhemmän moraalin omaavat henkilöt tietenkin printtaavat jonkun valekuitin, jossa hinta on reilusti alakanttiin, mutta tämähän taitaa jo täyttää jonkun tasoisen petoksen tunnusmerkit
edit:
No tuolla tullin sivulla onkin asiasta tietoa:
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/lahjat_ulkomailta/Eli ilmeisesti maksoinkin silloin vain tuon ALV:n.