Poromagia

Kirjoittaja Aihe: M14 Sääntömuutokset lyhyesti  (Luettu 5090 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa KukistajA

M14 Sääntömuutokset lyhyesti
« : 29.05.13 - klo 14:08 »
Tästä on muutama kysely tullut naamakirjassa, joten rustataanpa pieni selvennys aiheesta. Nämä sääntömuutokset tulevat siis voimaan 13. heinäkuuta:

1) Legend Rule muuttuu kahdella tapaa. Ensinnäkin, legend rule toimii vain omalla puolella pöytääsi. Molemmilla pelaajilla voi olla samaan aikaan Jace, the Mind Sculptor, Karakas, tai Geist of Saint Traft pöydässä, toisin kuin ennen. Toiseksi, kun saman niminen legenda tulee samalle controllerille, controller valitsee toisen joka menee state-based actionina graveyardille (pst. tää on aika hyvä juttu legendaaristen asioiden kanssa jotka tuottaa manaa...!). Aikaisemmin molemmat menivät pönttöön ennen kun kerkesit "otan manaa" sanoa. Annan pari esimerkkiä:

Pelaajalla A pöydässä monta tonttua ja Gaea's Cradle. Täpätään Cradle ja otetaan siitä monta monituista manaa. Pelataan kädestä Gaea's Cradle. Pelaaja A valitsee uhrattavaksi täpissä olevan Cradlen, uusi Cradle saapuu pöytään untäpissä ja valmiina tuottamaan manaa. Huomatkaa, että sääntö ei ole muuttunut state-based actionin osalta. Edelleenkään et voi ottaa uudesta Cradlesta manaa ennen kuin vanha on mennyt rikki, mutta tämä lienee hyvin triviaalia.

Pelaajalla A on pöydässä Jace, the Mind Sculptor, pelaajalla B on pöydässä Jace, Architect of Thought. Pelaaja A pelaa Confiscaten pelaajan B Jaceen. Kun Confiscate resolvaa, Pelaaja A kontroloi kahta saman tyyppistä planeswalkeria, ja joutuu valitsemaan kumpi menee pönttöön. Mikäli hän uhraa juuri pihistetyn Jacen, se menee normaalisti pelaajan B hautuumaalle, ja Confiscate pelaajan A hautuumaalle.

Pelaajalla A on pöydässä Liliana of the Veil. Hän käyttää -2 abilityä ja pistää vihun uhraamaan miehen. Tämän jälkeen hän pelaa kädestään uuden Lilianan, ja uhraa sen Lilianan jota juuri käytettiin. Tämän jälkeen hän käyttää uuden Lilianan -2 abilityä ja pistää vihun uhraamaan toisen miehen.

2) Sideboardit constructedissa. Aikaisemmin sideboardin sallittu koko on ollut joko 0 tai 15 korttia. Tämä muuttuu periaatteessa kahdella tapaa. Muutoksen jälkeen sideboardin koon tulee olla maksimissaan 15 korttia. Eli mitä tahansa tältä väliltä on ok koko sidelle. Toinen asiaa sivuava muutos on se, että vaihtaessasi kortteja mainin ja siden välillä, ei tarvitse enää enää vaihtaa yksi yhteen periaatteella, vaan saat saidata aivan miten haluat, kunhan seuraavaan gameen mentäessä dekkisi on laillinen (min. 60 korttia) ja sidesi on laillinen (maks. 15 korttia). Muutama esimerkki:

Pelaajalla A on dekissä 60 korttia, ja sidellä 15. Hävittyään inhottaville keijuille ensimmäisen gamen, hän haluaa saidata sisään vähän vehkeitä, mutta ei keksi mitä ottaisi saidikorttien tilalta pois. Pelaaja A ottaa sideltä setin Tarpaneja ja lisää ne pakkaansa. Seuraavassa gamessa pelaajalla A on pakassaan 64 korttia, ja sidellä 11 korttia. Tämä on muutoksen jälkeen sallittua.

Pelaajalla A on dekissä 60 korttia, ja sidellä 15. Hävittyään dredgelle ensimmäisen gamen, hän haluaa saidata turhat poistot ulos. Hän ottaa pakastaan 10 korttia, ja laittaa ne sideboardiin, ja ottaa sideboardistaan neljä korttia ja lisää ne pakkaansa. Pelaajalla A on toisessa gamessa pakassaan 54 korttia ja sidellä 21 korttia. Tämä ei ole muutoksen jälkeen ok, sillä pakan koon tulee aina olla minimissään 60 korttia, ja siden maksimissaan 15 korttia.

3) Indestructible muuttuu keywordiksi. Tätä on vähän vaikea pukea selväkieliseksi, sillä vanha sääntö ei todellakaan ollut hirveän intuitiivinen. Aikaisemmin Indestructible oli vähän niin kuin kortin state (face up vs. face down, flipped vs. unflipped, destructible vs. indestructible), mutta ei kuitenkaan aivan. Se on vain asia joka jossain permanentissa joko on, tai ei ole. Muutoksen jälkeen siitä tulee normaali keyword, kuten flanking, vigilance, tai flying. Ennen / jälkeen esimerkkejä:

ENNEN SÄÄNTÖMUUTOSTA: Pelaajalla A on pöydässä Pyknite jossa on kiinni Darksteel Plate. Pelaaja B pelaa siihen Humblen ja tämän jälkeen targetoi Pykniteä Lightning Boltilla. Pyknite ei kuole, sillä Indestructible ei ole ability. Humble siis tekee Pyknitestä pienen, mutta ei voi tehdä sen tuhoutumattomuudelle mitään.

JÄLKEEN SÄÄNTÖMUUTOKSEN: Sama skenaario kuin yllä. Pyknite kuolee bolttiin, sillä nyt Humble vie Pykniten tuhoutumattomuuden, sillä se on ability.

ENNEN SÄÄNTÖMUUTOSTA: Pelaajalla A on pöydässä liuta kavuja ja aikoo lähteä hyökkäämään. Ennen combattia hän pelaa Boros Charmin ja valitsee moodin "äijät on tuhoutumattomia". Tämän jälkeen pelaaja A pelaa vielä Ball Lightningin ja lähtee ajolle. Ball Lightning on myös tuhoutumaton vaikka tuli tiskiin sen jälkeen kun Boros Charm resolvasi. Tämä siitä syystä, että Boros Charm ei vaikuta yhteenkään äijääsi antamalla niille jotain abilityjä, vaan tavallaan antaa sinulle jotain emblemiin verrattavaa, jossa lukee "Creatures you control are indestructible this turn". Vuoron lopussa tämä "emblem" tai "asia" katoaa.

JÄLKEEN SÄÄNTÖMUUTOKSEN: Ball Lightning ei ole indestructible. Boros Charm antaa kaikille kavuillesi abilityn, ja Pallo ei ollut paikalla kun abilityjä jaettiin.

4) Unblockablen wordaus muuttuu. Tällä ei ole vaikutusta pelillisesti mihinkään, mutta laitetaan nyt listaan mukaan. Tästä eteenpäin kortit joissa lukee "[this] is unblockable", wordataan muotoon "[this] can't be blocked".

5) Ylimääräisten ländien pelaaminen muuttuu. Pelaajille tulee käyttöön jotakuinkin ländicountteri, joka kertoo kuinka monta ländiä olet pelannut ja kuinka monta ländiä saat maksimissaan pelata. Tämä muutos on helpoin selittää esimerkillä, joten mennäänpä niihin:

ENNEN SÄÄNTÖMUUTOSTA: Pelaajalla A on pöydässä Exploration. Hän pelaa ländin, ja sanoo pelaavansa Explorationin extraläänin. Tämän jälkeen Pelaaja A bouncaa jollain spellillä Explorationin käteensä, ja pelaa sen uudestaan pöytään. Pelaaja A pelaa kädestään ländin, ja sanoo pelaavansa Explorationin extraläänin. Pelaaja A voi tehdä tätä niin monta kertaa kuin resurssit riittävät, sillä uusi Exploration ei katsele mitä vanhat Explorationit ovat tehneet. Tämän jälkeen pelaaja A voi vielä pelata rundin normiläänin riippumatta siitä jääkö Exploration loppujen lopuksi pöytään vai käteen.

JÄLKEEN SÄÄNTÖMUUTOKSEN: Pelaajalla A on pöydässä Exploration, eikä hän ole vielä pelannut ländejä. Peli katsoo asiaa nyt näin "olet pelannut: 0 ländiä, ja saat pelata maksimissaan: 2". Pelaaja pelaa ländin, ja kuten edellä, bouncaa Explorationin takaisin käteensä. Peli näkee asian tällä hetkellä näin "olet pelannut: 1 ländin, ja saat pelata maksimissaan: 1". Siinä vaiheessa kun Exploration palautuu pelaajan A käteen, hän ei voi pelata enää ländiä. Nyt pelaaja A pelaa Explorationin takaisin pöytään. Peli näkee tilanteen näin "olet pelannut: 1 ländin, ja saat pelata maksimissaan: 2". Pelaaja A pelaa ländin, ja tilanne on "olet pelannut: 2 ländiä, ja saat pelata maksimissaan: 2". Tämän jälkeen ei ole enää merkitystä mitä pelaaja A tekee Explorationinsa kanssa, hän ei voi saada sillä enää ylimääräisiä ländejä pöytään.

Siinähän ne. Jos näistä on jotain kysyttävää niin kyselkää tähän threadiin.

EDIT: Jahas, tästä oli tietenkin kattava threadi myös toisella alueella mitä en koskaan lue. No, lojukoon myös täällä.
« Viimeksi muokattu: 29.05.13 - klo 14:30 kirjoittanut KukistajA »
Allekirjoitus näkyy vain MtgSuomi Premium™ -jäsenille.

Poissa Padishar

Vs: M14 Sääntömuutokset lyhyesti
« Vastaus #1 : 29.05.13 - klo 14:21 »
ENNEN SÄÄNTÖMUUTOSTA: Pelaajalla A on pöydässä Darksteel Colossus. Pelaaja B pelaa siihen Humblen ja tämän jälkeen targetoi Colossusta Lightning Boltilla. Colossus ei kuole, sillä Indestructible ei ole ability. Humble siis tekee Colossuksesta pienen, mutta ei voi tehdä sen tuhoutumattomuudelle mitään.

Hetkinen. Eikös tekstinpätkä "Darksteel Colossus is indestructible" ole kuitenkin ihan ability siinä kuin mikä tahansa kortin ominaisuus, jolle ei ole omaa keywordia (esim. tekstinpätkä "~ can't be blocked except by two or more creatures"). Eli Humble+bolt tuhoaa colossin myös ennen sääntömuutosta?

Poissa Kide

Vs: M14 Sääntömuutokset lyhyesti
« Vastaus #2 : 29.05.13 - klo 14:26 »
ENNEN SÄÄNTÖMUUTOSTA: Pelaajalla A on pöydässä Darksteel Colossus. Pelaaja B pelaa siihen Humblen ja tämän jälkeen targetoi Colossusta Lightning Boltilla. Colossus ei kuole, sillä Indestructible ei ole ability. Humble siis tekee Colossuksesta pienen, mutta ei voi tehdä sen tuhoutumattomuudelle mitään.

Hetkinen. Eikös tekstinpätkä "Darksteel Colossus is indestructible" ole kuitenkin ihan ability siinä kuin mikä tahansa kortin ominaisuus, jolle ei ole omaa keywordia (esim. tekstinpätkä "~ can't be blocked except by two or more creatures"). Eli Humble+bolt tuhoaa colossin myös ennen sääntömuutosta?

Näinhän tuo on. Colossus menettää oman kykynsä tehdä itsestään indestructible, joten vaikkapa Turn // Burn tappaa sen tuosta vain.

Siispä esimerkki: Olet castannut Boros Charmin combatissa, ja vastustaja haluaisi kääntöpolttaa miehesi. Ennen sääntömuutosta mies vain nauraa päin naamaa, mutta sääntömuutoksen jälkeen mies muuttuu surulliseksi, tuhoutuvaiseksi weirdiksi ja ottaa shockista letaalit.
Teach a man to reason and he'll think for a lifetime.

Poissa KukistajA

Vs: M14 Sääntömuutokset lyhyesti
« Vastaus #3 : 29.05.13 - klo 14:31 »
Tottahan tuo, ajatusvirhe. Korjasin esimerkkiä.
Allekirjoitus näkyy vain MtgSuomi Premium™ -jäsenille.

Poissa Flyygeli

Vs: M14 Sääntömuutokset lyhyesti
« Vastaus #4 : 25.08.13 - klo 13:05 »
Kuinkas tämä uusi legenda sääntö vaikuttaa esim. two-headedissa? Voiko esimerkiksi saman puolen pelaajilla olla sama walkkeri tiskissä?

Poissa malin

  • L1-tuomari / MtgSuomi Premium™
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • **
  • Taas Helsinginforssassa
Vs: M14 Sääntömuutokset lyhyesti
« Vastaus #5 : 25.08.13 - klo 18:55 »
Sääntökohdat:
704.5j
If a player controls two or more planeswalkers that share a planeswalker type, that player chooses one of them, and the rest are put into their owners’ graveyards. This is called the “planeswalker uniqueness rule.”

704.5k
If a player controls two or more legendary permanents with the same name, that player chooses one of them, and the rest are put into their owners’ graveyards. This is called the “legend rule.”

Eli tämä rajoitus on pelaajakohtainen - yhdellä päällä voi olla Nicol Bolas, toisellakin päällä voi olla samanlainen Nicol Bolas. Oli kyse sitten ukoista tai Planeswalkereista.
DCI Lvl 1 judge
Enpä keksinyt tähän mitään hyvää sanottavaa joten en sitten sano mitään.
Mutta sanonpas kuitenkin tän minkä kuulin: Hölmöydestä saimutetaan.

Poissa Flyygeli

Vs: M14 Sääntömuutokset lyhyesti
« Vastaus #6 : 25.08.13 - klo 19:40 »
Sääntökohdat:
704.5j
If a player controls two or more planeswalkers that share a planeswalker type, that player chooses one of them, and the rest are put into their owners’ graveyards. This is called the “planeswalker uniqueness rule.”

704.5k
If a player controls two or more legendary permanents with the same name, that player chooses one of them, and the rest are put into their owners’ graveyards. This is called the “legend rule.”

Eli tämä rajoitus on pelaajakohtainen - yhdellä päällä voi olla Nicol Bolas, toisellakin päällä voi olla samanlainen Nicol Bolas. Oli kyse sitten ukoista tai Planeswalkereista.
Thanks! Näitä itsekkin tavasin tuolta, mutta en ollut asiasta aivan varma ja kaveriporukassa tästä on ollut hieman epäselvyyttä kun kaikki eivät niin aktiivisesti pelaa.