Olen jonkin verran noita lukenut, joukossa on välillä aika pahaakin shaibaa. Omasta mielestäni parhaat niistä mitä olen lukenut:
William R. Forstchen: "Arena" (Synopsis: Salaperäinen mutta taitava Garth one-eye saapuu kaupunkiin ottamaan osaa isoihin maagien gladiaattoripeleihin joiden pääpallkintona on nousta planeswalker-tasolle kilpailun järjestäjän (itsekin planeswalker) toimesta. Kaupungissa ja kilpailussa ovat merkittävässä osassa kiltatalot joissa käytetään pääosin kahta väriä (kuulostaako tutulta?). Garthin taitavuus herättää näiden kaikkien huomion ja seuraa draamaa. Lopulta paljastuvat niin Garthin tausta kuin se mitä niille kilpailun voittajille on tähän asti tapahtunut. Kirjoitettu aivan Magicin alkuaikoina mutta silti edelleen erittäin viihdyttävä kirja. Kyseinen kirjailija on kirjoittanut myös hyviä kirjoja Wing Commander-pelisarjasta. Selkeästi mieleenpantava sälli siis mitä pelikirjoihin tulee)
Ari Marnell: "Agents of artifice" (Sanoisin parhaiten kirjoitetuksi niistä mitä olen lukenut. Tapahtuu Ravnicassa. Tezzeret pyrkii rekrytoimaan Jacen ja Lilianan omaan rikollisjärjestöönsä joka vaikuttaa useilla planeilla, mutta nämä joutuvat jossain vaiheessa napit vastakkain. Taustalla on naruja vetelemässä eräs iso paha lohikäärme, arvatkaa kuka. Tuttuja ja vähemmän tuttuja hahmoja modernista Magicista, tarina kirjoitettu mukaansatempaavasti. Suosittelen.)
Myös loput kaksi kirjaa "planeswalker"-sarjasta ovat ihan mukiinmeneviä. "Purifying fire" tapahtuu pääosin Chandran kotikonnuilla jossa tämä on vastakkain valtaapitävän valkoisen kirkon/hallinnon/tjsp kanssa koska Chandra tekee mitä tahtoo ja siitä syntyy joskus pahaa jälkeä. Apuun kutsutaan Gideon Jura.
"Test of steel" on jatkoa Agentsille, ja myös hyvin kirjoitettu,mutta siinä on pari asiaa jotka henkilökohtaisesti häiritsevät minua. Ensinnäkin siinä käytetään turhankin vahvaa time walkkausta joka pistää uskottavuuden koetukselle, lisäksi päähenkilöksi nostettu Tezzeret on ihan eri persoona kuin Agents of artificessa. Tätä on yritetty selittää Agentsin tapahtumilla, eli sillä että
Tezzeret sai kokea Agentsin lopussa Jace 2.0 ultimaten. Test of Steelissä sitten Nicol Bolas kasasi Tezzeretin mielen uudestaan ja lopputulos oli joku eri henkilö kuin aikaisemmin(Tezzeret, agent of Bolas).
Keskinkertaisia: Scott McCoughin timespiral-blokki; J.Robert King: the thran (hidassoutuinen mutta saattaa tarjota näkemyksiä Phyrexian syntyyn koska Yawgmoth on tässä kirjassa ihminen joka etsii parannusta Thran-kaupunkia vaivaavaan epidemiaan); In the teeth of Akoum (kirja Eldrazien vapautumisesta, päähenkilöinä Nissa Revane ja Sorin Markov).
Kirjoja joita kannattaa välttää: ainakin Vance Mooren Odyssey oli sitä "shaiba" osastoa jos minulta kysytään. Clayton Emeryn kirjoista luin vain ensimmäisen "whispering woods" ja se oli mitäänsanomaton, ja koska hän on kirjoittanut useita muitakin ajattelin varoittaa.
YMMV mutta tässä oli minun kokemuksiani. Toivottavasti jelppasi.