Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Daze + manaa poolissa  (Luettu 4367 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Stlingdom

Daze + manaa poolissa
« : 21.06.13 - klo 09:42 »
Jokin aika sitten tapahtui seuraavanlainen skenaario pelatessa, joka on jäänyt mietityttämään:
Pelaajalla A on rest in peace tiskissä. A täppää ländit manaksi ja pelaa helm of obediencen, B vastaa siihen dazella, jolloin A ilmoittaa, että poolissa on yksi mana ja sanoo, että saa peruuttaa dazen. Hetken kummasteltuaan B peruu dazensa, jonka jälkeen kypärä resolvaa ja voittaa pelin tuon yhden leijuvan manansa avulla, aktivoimalla kypärän. Miten kyseinen skenaario menisi sääntöjen mukaan?

Poissa Kide

Vs: Daze + manaa poolissa
« Vastaus #1 : 21.06.13 - klo 09:52 »
Jos pelaajalla on ylimääräistä manaa poolissaan, tulee hänen ilmoittaa kuinka paljon minkäkinlaista manaa siellä on joka kerta, kun passaa prioriteetin. Asian kertomatta jättäminen tarkoituksella on huijausta, ja vahingossakin sääntöjen vastaista. Käytännössä tilanne siis menisi näin:
Pelaaja A: "Pelataan Helm. 1 mana poolissa"
Pelaaja B: "Ok. En sit dazeta, mennääks seuraavaan?"
Teach a man to reason and he'll think for a lifetime.

Poissa Stlingdom

Vs: Daze + manaa poolissa
« Vastaus #2 : 21.06.13 - klo 10:23 »
Entäpä minkälainen olisi tuomio kyseisessä tilanteessa ja onko yleensäkään mahdollista"perua" dazea?

Poissa May_19

Vs: Daze + manaa poolissa
« Vastaus #3 : 21.06.13 - klo 11:45 »
Tunnistan tästä itseni pahan tekijäksi ja pahoittelen jos olen onnistunut traumatisoimaan. :)

Kuitenkin oman muistini mukaan tilannetta edelsi se, että laskin enchantit, otin Serra's sanctumista 5 manaa, sanoin tämän ääneen, castasin Helmin. Johon Dazetit ja sanoit ettet huomannut Helmin maksavan 4 manaa, johon tarjouduin että saat vetää takaisin jos tahdot, olisihan sieltä voinut tulla forceakin sitten Helmille. Sitä saako sääntöjen mukaan vetää takaisin en tiedä.

Sävy eroja, mutta joskus merkittäviä.

 

Poissa Nastaboi

Vs: Daze + manaa poolissa
« Vastaus #4 : 21.06.13 - klo 12:12 »
Lainaus
106.4a If a player passes priority (see rule 116) while there is mana in his or her mana pool, that player announces what mana is there. If any mana remains in a player's mana pool after he or she spends mana to pay a cost, that player announces what mana is still there.

Kertomusten perusteella näyttäisi siltä, että Helmin pelannut pelaaja on syyllistynyt yo. sääntökohdan nojalla Game Rule Violationiin, josta competitive-tasolla rangaistuksena on warning. Game Rule Violationien tapauksessa pelitilanne voidaan päätuomarin suostumuksella peruuttaa rikettä edeltäneeseen tilanteeseen, jos tilanne on riittävän yksinkertainen kuten tässä esimerkissä. Eli Daze palautetaan takaisin käteen ja sen pelaamiseen käytetty maksu peruutetaan (landit untapataan tai island palautetaan peliin).

Eli miten asia olisi kuulunut hoitaa: tuomari paikalle, selitätte tilanteen, Helmin pelaaja saa varoituksen ja peli jatkuu tilanteesta, jossa Helm on stäkissä 1 mana poolissa ja vastustajalla on Daze kädessä.

Jos turnaus oli regular-tason tapahtuma, asia korjattaisiin samalla tapaa sillä erotuksella, että varoituksia ei jaeta.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa Stlingdom

Vs: Daze + manaa poolissa
« Vastaus #5 : 21.06.13 - klo 22:32 »
Tunnistan tästä itseni pahan tekijäksi ja pahoittelen jos olen onnistunut traumatisoimaan. :)

Kuitenkin oman muistini mukaan tilannetta edelsi se, että laskin enchantit, otin Serra's sanctumista 5 manaa, sanoin tämän ääneen, castasin Helmin. Johon Dazetit ja sanoit ettet huomannut Helmin maksavan 4 manaa, johon tarjouduin että saat vetää takaisin jos tahdot, olisihan sieltä voinut tulla forceakin sitten Helmille. Sitä saako sääntöjen mukaan vetää takaisin en tiedä.

Sävy eroja, mutta joskus merkittäviä.

 

Ei tästä mitään raskaita tuntemuksia ole jäänyt ja kyseisen pelin häviäminen meni kyllä täysin omaan piikkiini.  :) Tuo tapaus oli vain sellainen, että olen miettinyt kuinka tuossa olisi tullut toimia, jotta jopa casuaalimmassa keittiönpöytäpelissä tietää miten homma menee.  Nastaboi vastasi tähän mukavan kattavasti. Tattista.

Poissa monkoosi

Vs: Daze + manaa poolissa
« Vastaus #6 : 22.06.13 - klo 09:36 »
Noi pelitilanteet menee kyllä usein sillee, että se countteri tulee suoraan siihen spelliin ku ei niit prioja millää shakkikellolla passailla. Luulis, että sillä vastustajallaki ois jotain syytä tuntea kortteja varsinki jos competitivella pelataan? Jos kuitenki selvästi May on ilmottanu ottavansa 5 manaa pooliin. Oman kokemukseni mukaan nää menee kuitenki usein "otan 5 manaa, castaan helmin ja""DAZE".