Poromagia

Kirjoittaja Aihe: B/U critter/control mielelessä kasaamassa hupi-multiplayer pakkaa  (Luettu 8274 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Diablerie

http://tappedout.net/mtg-decks/diablerie/

Hieman on vielä hitaan oloinen, eikä vielä tarpeeksi kasassa, että pääsis testaamaan.. mutta kertokaa kehittämiseen ideoita, jos on aikaa tutustua pakan toimintaan. Varmaan se valkoisen enchantment tutor sopis, mutta varmaan moni muukin, kun ei ole pelaillut sitten Ice Agen kuin pari peliä. Kohta Moderni valmis ja sitten viimeistelemään tätä.

Poissa Sturmo

scrubi tässä yolottaa eli kannattaa suorilta ignorata tämä postaus...

-ensinnä ihmettelen formaattia
-landia on myös jokseenkin vähänlaisesti mielestäni
-jos tarkoitus on pelata multiplayeria, niin käsikortit loppuu aika nopeesti? koska paljon 1-1 tradeja. windfall näyttäs äkkiseltään ainoolta vahvalta nostolta
-oma kokemus on että multiplayerissa on aika vaikeeta controlloida peliä tehokkaasti ilman vahvoja globaaleja efektejä. stasis on valid mutta  muita ei osunut silmään?

Poissa Diablerie

Juuri tälläistä rakentavaa kommenttia kaipaskin. Idea oli tosiaan saada Stasis controlli time elementtaalin avulla. Mutta jotain tosiaan tarttee. Silloin muinoin 1/3 osaa landeja oli aika standardi, jossa kyllä on korjattavaa siihenkin nähden. Enpä ollut vähään aikaan tarkastanu sitä suhdetta.. kasaili hieman samaa ajatusta myötäillen toisen deckin, http://tappedout.net/mtg-decks/bgbw/
, jossa tajusin hieman Wrath of God :ia ja Armageddon :ia. Ei Varmaan nekään riitä, kun on kuitenkin 77 korttia pakassa ja 80 landilisäyksen jälkeen.

Kiitos.

Poissa Sturmo

1/3 landia tai vähän enemmän on juu aikaslailla perus noin persustuntumalla
sweepit on jees
ja kliseisesti on pakko ehdottaa rhystic studya
ja vaikea myös ymmärtää että miksi pitää olla noin julkeasti kortteja. kahtoo vaan raakkasti että mitkä kortit on parhaita ja loput kukkuun. nostat avainkortit useammin. näillä seteillä ei vielä pahasti selfmillaa ja multiplayerissa millipakat on todella harvinaisia vastustajia.
pitäytyisin myös max kolmessa, mieluummin kahdessa värissä. esper tai Ux
vähemmän 1-1 tradeja, globaaleja efektejä sisään

Poissa Enterorrhexis

Vaikka formaatti olisi mikä niin dekissä olis hyvä olla se tasan 60 korttia ellei kyseessä olisi EDH (jota tämä ei ole) jossa olisi se 100 kuponkia. Leikkaat joitakin täysin turhanpäiväisiä 1-offeja ynnä muita irrelevantteja pois ihan surutta ja painotat dekin pääpainoon tehokkaamin. Kyllä se dekki lähtee paljon tasapainoisemmin pyörimään ja saat useammin käteen niitä lappuja joita tilanteeseen haluatkin, kun joutavat täytteet ovat poissa.
Niin, mutta kun teen Batterskullin ja se 0/0 token tulee sen mukana ja vastustaja tekee siihen sen että palautetaan sen tokenin omistaja käteen niin onko se siellä kädessä loppupelin vai mitä?

Poissa Diablerie

Hieman sai karsittua, mutta eipä tuolla critteripakkaa vastaan olis muutenkaan piessy ukkeleilla. Itse oon pitäny perusteltuna tuota lukumäärää sillä, että pakassa on kaksi tutoria, jolla voi noutaa kortin, jos tulee pulma. Katsoin, että Disenchant esim. on aika must, jotta ei yksittäinen kortti voi kaataa pakan ideaa. Hiemanhan se aloituksiin aiheuttaa mahdollisuuksia, että homma sukkaa oikein kunnolla. Moninpeleissä se ei kuitenkaan ole niin paha asia, koska strategisesti on hyvä hyökätä vahvimman kimppuun, jos on tasoissa tai jäljessä voittopaikasta. Ei muuten uskaltaiskaan pistää rahaa muhimaan tälläseen pakkaan.

Pistin kanssa toisen wrath of goddin, kun noita ukkeleita tuli karsittua. Tekis mieli pistää vielä power sinkki,  mutta ei vielä tohdi.

Poissa Enterorrhexis

En edelleenkään oikein pääse järjelliseen käsitykseen siitä mitä oikeasti haluat sun pakkas tekevän? Kontrolloivan? Okei, kyseessä on hupipakka mutta kyllä tuosta nyt varsin hyvin saa puristettua 60 kortin paketin.

Ensiksikin.. sulla on yksi ainoa punainen kortti jonka vuoksi fiksailet jo manoja siihen suuntaan. Et todennäköisesti tarvitse sitä. Sitten vielä valkoiselta Wrath of Godit ja Disenchant.. Tämäkin ongelma on helposti fiksattavissa, että mustalta väriltä löytyy Damnation ja disenchanttia et vaan yksinkertaisesti tule tarvitsemaan jos counterointi on hyvin hanskassa. Samalla manabase stabiloituu huomattavasti, kun pelaat ainoastaan kahta väriä ja sulla noita U/B - landeja näyttääkin jo muutamia läjästä löytyvän.

Counterspellit huutaa NELJÄÄN! kun niitä haluat pelata.. olettaen, että pelaat kuitenkin sen verran budjetilla ettei ihan tällaisissa hupi-multiplayereissa mennä Force of Will - levelille. Spell Pierce on myös ihan pätevä counter siinä missä mana leakikin toimii. Myöskin Dark Ritualit voi sitten siinä samassa heittää neljään kappaleeseen.

Mitä itse leikkaisin tästä pakasta lopulta poies?

- 1 Evil Twin
- 2 Royal Assassin
- 2 Vedalken Mastermind
- 2 Hypnotic Specter
- 2 Shadowmage Infiltrator
- 3 Megrim
- 1 Burning Inquiry
- 2 Wrath of God
- 1 Disenchant
- 1 Seachrome Coast
- 1 Isolated Chapel
- 3 City of Brass
- 1 Negate

Sitten on näitä muutamia jotka herättää vähän kysymyksiä eli:
- Lazav, mihin tällä tähtäät kun dekki ei varsinaisesti millaa? Ainakaan, kun tässä juuri tuli ajatuksen tasolla karsittua noita vehkeitä tuolta pois. Hexproofin osalta kiva äijä mutta melko onneton ponneton jos diskattujen korttien taso ei päätä huimaa.
- Stasis.. Haluat siis pitää kaiken täpissä ja jäädyttää peliä mutta mitä aiot moninpelissä tehdä?
- yksittäinen Rite of Replication, kuka olisi pätevä kohde ellei vastapuolella ole hyvää kopsuteltavaa miestä?

Ja kun katsoo "sideboardia" niin sieltä ainoat suhtkoht pätevät laput ovat Matokäämi Moottori ja marginaalisesti Yöhaukka.. Käytetäänkö teillä sideboardeja vai onko nuo kortit listattu sidelle vain harkinnanvaraisuutta varten? Jos se on oikeasti sideboard niin vesilintu on nälkäinen.

Tämä dekki nyt tällä hetkellä haluaa tehdä vähän sitä sun tätä mutta ei yhtä asiaa oikeasti kunnolla. Siispä jos haluaa kontrolloida niin se täytyy tehdä kunnolla. Multiplayerissa tämä voi oikein pelattuna netota hyvää liittoutumista jos counteroi oikeasti vaikuttavat uhat eikä heittele vaan muuten vaan hyviä countereitaan hukkaan syystä että se oli kivaa. Samasta syystä en juuri osaa tähän dekkiin nyt mitään ehdottaakaan varsinaiseksi lisättäväksi, kun dekin punainen lanka on vielä vähän hakusessa.

Vielä kerran kovaan ääneen: 60 korttia on maksimi! Ei 61, ei 62, ei 70, ei 80.. vaan tässäkin tapauksessa kuusikymmentä tasan. Tutorit ovat joo kivoja mutta kaksi tutoria yli 60 kortin pakassa ei kuitenkaan takaa onnistumisen avaimia, kun haluat kuitenkin edelleen nostaa jatkuvasti oikeasti pätevää tavaraa ja tutorit fiksaavat tuota sitten sieltä hyvän tavaran joukosta.

Tässä taas näkee, että Bloodghastit saa multa suunnatonta ja välitöntä suosiota osakseen, koska tykkään kaverista. Vielä kun tuolla olis tosiaan jotain muutakin landeja käteen palauttavaa vehjettä kuin Ensnare (heitetääs vaikkapa.. Daze..) niin ei niiden menettäminen paljoa paina.

Tässä nyt oli tajuton määrä kaikenlaista sekalaista mutta tajunnan virralla mentiin. Varmasti muilla on tähän mun sönkötykseen jotain rakentavampaakin lisättävää mutta tällaisia ajatuksia mussa herätti sekametelisoppa jota täytyi tulkata moneen suuntaan.
Niin, mutta kun teen Batterskullin ja se 0/0 token tulee sen mukana ja vastustaja tekee siihen sen että palautetaan sen tokenin omistaja käteen niin onko se siellä kädessä loppupelin vai mitä?

Poissa Sturmo

aika pätevää settiä, nuilla ohjeilla ei varmaan voi pahasti metsään mennä
mutta se pakan punainen lanka pitäisi kyllä tosiaan jotenkin löytää/keksiä

Poissa Diablerie

Siellä on niitä ukkoja parin syyn tähden; vaikka ne maksaa 3, niin ne saa pöytään nopeammin kuin sweepit ja ei tarvii hikoilla toisten Counterspellejä. Shadowmage Infiltrator on sielllä pelin nopeuttajana stasis comboon päästyä/ tykin ruokana. Royal Assassineissa ollut kahden vaiheilla. Jos toisella on goblin deckki, niin ei paljoa autta, mutta esim. vihreälle ok, joten ne voisi mennä. Kortteja hautuumaalle pistää specter,  Burning Inquiry ja Windfall, josta windfall ja inguiry on ainoat tehokkaat tavat tappaa kaikki vastustajat megrimillä. Vaikea uskoa, että esim. 4 pelajaa pöydässä antaa helposti tehdä stasis-combon. Sepä tässä sen vaikeuden tuo.

Lazav, Dimir Mastermind rokkaa, koska windfall pistää taatusti moninpelissä hyvää tavaraa hautuumaille. Sama pelaa Rite of Replication kanssa. Evil Twin kulkee tavallaan kyljessä, mutta tutoroinnin tähden sille ei taida olla paikkaa pakassa..

Counterspellejä ei tartte sun huutaa. Onhan sielllä Power Sink, Negate ja Mana Leak, joka nostaa coutereiden määrän kuuteen. Spell Pierce oli hyvä huomio. En tiennyt kyseistä korttia. Pitää vaan runnoa sille tilaa.

Värien määrä johtuu siitä, että annan pakan aluksi elää. Todennäköisesti pakka jää 3-4 väriseksi, mikä ei ole mahdotonta. Tärkeä asia olisi löytää sopiva korvaaja mustalta tai siniseltä Burning Inguirylle, jolloin voisi heivata ainakin yhden ukon sivuun odottamaan sopivia vastustajia.

Ja side Deckkiä käytetään aina, kun tiedetään vastustajien pakoista. Jos tietoa ei käytä hyväksi, niin on laiska pelaaja - eikä häviäminen silloin ole muutenkaan ihmeellinen juttu, oli sitten millainen pakka tahansa. Eli matokäämi on pakassa, kun ei ole vahvaa valkoista tai punaista pelaajaa pöydässä. Esim. sini-vihdeä-musta painotus vastustajien pakkojen värissä. Pitäisi melkein olla toinenkin paikka sille side deckissä.

Kiitos paljon palautuksesta, vaikka se tulikin itkunvi**una ja väsyneenä. Kieltämättä on apua.

Poissa Diablerie

Tällä hetkellä pakassa 66 korttia ja ainoa syy vähentämiseen olisi, jos haluaisin enemmän mahdollisuutta saada Bloodghast nopeasti pöytään. Balanssia vois vielä kehittää ja ehkä pistää Balance itsekkin.. ja löytää jotain muuta Burning Inquiryn tilalle. Memory Jar kummittelee mielessä ja korttien kovat costit.

Poissa Diablerie

62. Pakko oli pienentää, jotta sai Type 1 pakan. Windfallit piti karsia yhteen.. Vaikka hupi pakka on, niin kaippa se on mielekkäämpää tehdä edes johonkin sopivaks.

Kiitokset vielä palautteista.

Poissa Enterorrhexis

Kiva triplepostaus btw.

Kiitos paljon palautuksesta, vaikka se tulikin itkunvi**una ja väsyneenä. Kieltämättä on apua.

Mutta ei sitten kun ei asiallinen, rakentava ja jämpti palaute oikeasti kelpaa. Miksi edes kysyit kehittämisideoita jos sen esittäminen on sitten mielestäsi tuota? Kyllä noita tiettyjä pointteja (etenkin tuo "tasan 60 korttia ellei ole Commander tai Battle of Wits kasa") olisi esittänyt oikeastaan kuka tahansa muukin jos olisi vaivautunut. Mutta älä ihmettele jos dekki kusee useammin silmään kuin toimii juurikin koska liikaa värejä kun dekin värit ovat selkeästi UB. Mutta ainakin tuli yritettyä. Joitakin perustelujasi en vaan ymmärrä mihinkään suuntaan. Siispä kerro nyt kaikin puolin tarkasti, että mitä tämä dekki nyt aivan oikeasti haluaa kaikkein eniten tehdä ja siinä samalla voit myös itse laskelmoida, että mitkä kortit eivät pelisuunnitelman puolesta edes sovi kyseiseen suunnitelmaan ja heivaat ne pois.

Ei muuten dekin tarvitse yrittää kuulua johonkin typeen jos se on puhtaasti casual-läjä. Silloin se on kasuaalia eikä sitä varsinaisesti ohjaa muut säännönalaisuudet kuin keittiönpöytäkaverien kanssa sovitut mahdolliset bannit.

Nyt järkikulta käteen ja pakka tekemään oikeasti jotain eikä liian montaa asiaa. Kyllä se esimerkkinä Megrim (Liliana's Caress muuten tekee saman asian manan vähemmällä!) vaikkapa on "ihan kiva" jos koko läjä rakentuu sen idean ympärille mutta ei sen vuoksi tarvitse splashata punaista yhden ainoan punaisen kortin takia eikä valkoista kolmen kortin voimalla, kun sinisellä värillä ihan tarpeeksi päästään samaan lopputulokseen jolloin myös saat värien määrän kahteen eikä tarvitse sen takia fiksailla liikaa. Vähempi värejä siis tässä tapauksessa on todellakin parempi, jos lisävärit tarkoittavat jonkun parin hassun kortin lisäämistä. Kun muuten puhun kortista Counterspell niin puhun kortista Counterspell, se ei ole Negate eikä se ole Sink. Toki kun maybeboardilla löytyy nyt yhtäkkiä moxit ja lotus niin miksei heti kerralla ne Force of Willit sopis hyvin mukaan.

Hyviä kortteja oikeasti se neljä kappaletta dekkiin (kävin kurkkaamassa dekin nykytilanteen ja nythän se on vaan kasa 1-offeja, muutama 2 of ja Bloodghastit jotka palailevat peliin jos palailevat).. Huonot laput vaan oikeasti surutta pois. Sitä mukaa sitä balanssia kehittelemään.. Tämä dekki ei tarvitse "toimiakseen" edes tuota valkoista väriä splashina, kun jokainen valittu kortti on jollain tapaa niin älyttömän random. Myös sideboard on jollain tapaa totaalisen random.. Kyllähän mä sentään sideboardin funktion tiedän kiitos selityksestä mutta juuri siksi mä vähän huolestuinkin kun sitä listaa katselin. Sieltä pitäis löytyä dekin väreille (U/B) päteviä lappuja muiden dekkien arkkityyppejä vastaan jos mahdollista (oletan että peliporukka kyllä tässä tapauksessa tuntee toisensa dekit melkosen hyvin jo ennalta) eikä varsinaisesti vain pelkkiä karkeita ratkaisuja värejä itseään vastaan. Valtaosa sun sidestä ei vaan varsinaisesti tee mitään jos pelaatte kuitenkin free-for-allia, värivalikoima on jotain muuta kuin dekin varsinaisia värejä ja muutama lappu on sellaisia joita ajattelin jo valmiiksi että saa suosiolla heivata koko pakasta pois side mukaanlukien.

Nyt lopetan itseni toistamisen ja toivon todella, että järkeistät pakan rakennetta oikein rankalla kädellä ja armottomasti. Itsekin (ja varmasti moni muukin) aikoinaan olen turauttanut kasaan liian suuria kasoja täynnä irrelevantteja lappuja mutta kantapään kautta tästä pelistä oppii ne tietyt asiat jotka oikeasti merkitsee pakan rakentamisen kannalta. Paljon on muuttunut sitten Ice Agen.

Sori tämä postauksen nihkeähkö sävy mutta näen pakkaan rankalla kädellä investoimisen (joka ainakin tappedoutin kuvailusta kävi ilmi) täysin turhana toimenpiteenä ellei ranka ole ensin täysin kunnossa. Ei toki mulle kenenkään muun ihmisen rahankäyttö kuulu enkä toki väitä sitäkään ettenkö enemmän kuin usein tee itse virheellisiä arvoita dekkieni sisällön suhteen ja hankintoihin katsoen mutta en mä nyt ihan heti lähtisi rahalappuja hankkimaan paitsi investointimielessä kansion perukoille mätänemään jos lista on vielä totaalisen kesken..

« Viimeksi muokattu: 17.10.13 - klo 23:35 kirjoittanut Enterorrhexis »
Niin, mutta kun teen Batterskullin ja se 0/0 token tulee sen mukana ja vastustaja tekee siihen sen että palautetaan sen tokenin omistaja käteen niin onko se siellä kädessä loppupelin vai mitä?

Poissa Diablerie

Taidat olla hieman sellainen herkkä ihminen?  :) No, hienosti ja vuolaasti tuli taas palautetta.

Liliana's Caress oli hieno idea. Kuten aiemmin sanoin; tarkoitus on olla tilanteisiin sopeutuva pakka, joten en tarvitse neljää kappaletta jokaista hyvää korttia, jos en halua kahta niistä alkukäteen. Kuten varmaan saatoit aiemmista lukea, niin pakassa tulee olemaan värejä jatkossakin. Siellä on pakan henkeen ne loistavimmat kortit. Toki Damnation olisi parempi toiminnallisesti, mutta ei kiinnosta maksaa niin paljoa enempää siitä sweepistä.

Kiitos, että lopetat itsesi toistamisen.

Toisekseen, se raha mitä näihin kuluu on sijoitus omaan vapaa-aikaani, johon saattaisi mennä enemmänkin, jos lähtisin vaikka radalle ampumaan kahdesti viikossa. Kaiken kaikkiaan mtg harrastus on halpa. Aikoinaan lopettaessani ajattelin, että korttien arvo saattaa romahtaa minä vuonna tahansa ja jyrkästi. Näin ei käynyt. Enää ei kukaan tarjoa Black Lotusta 370€ hinnalla. Oikeastaan olisi ollut melko siedettävä korko rahalle, jos tuolloin olisi vaikka repinyt rahat yhteen. Liliana of the Veil on siellä rajoilla, että kannattaako ostaa vai ei, mutta jätän sellaisen ostamisen ensi vuoteen, jolloin kerkeää harkita ja pakkaa testata. Kun taas Phyrexian Obliterator on varmasti kysytty kortti vielä sittenkin, kun pakalla en jaksa pelata. Ehkä ei tule pärjäämään arvon säilymisessä vanhoille editioneille, mutta aika lupaavan näköinen lähitulevaisuus. Wrath of God ja Balance on noussu tuplaan arvossa, joiden säilymistä hieman epäilee.

Toki kuljetan kahta Windfallia  mukana, jos pelaajille niiden käyttö sopii. Muuten se, mikä on pakkani laillisuusarvo, kuulunee varmaankin minulle määritettäväksi. Ei ole tarpeellista siitä tehdä tunnesidettä toisen pakan rakenteisiin.

Kuitenkin ihan ok palautetta, sillä sain sieltä muutaman asiallisenkin ajatusketjun kaivettua, josta löytyy puhdasta ajatustakin taustalta.


Poissa Enterorrhexis

Yleisesti ottaen en ole laisinkaan herkkä ihminen, totaalisen päinvastoin. En vaan jaksa uskoa, että joku ihminen itsepintaisesti pitää päänsä sellaisissa asioissa joissa moni muu olisi neuvonut täysin samalla tavalla tekemään toisin. Vieläpä pienen ylimielisyyden höystämänä (joten miksi edes postasit dekin jos sille ei mitä nähtävämmin saa kattavasti antaa palautetta/kritiikkiä?).. Kunhan satuin nyt olemaan se, joka sanaisen arkkunsa malttoi asiasta edes avata ja yritti.. paino sanalla yritti.. antaa ihan asiallista rakentavaa palautetta siitä miksi dekki nyt ei vaan lähde jos se on yksi suuri sillisalaatti täynnä värejä. Itse kyllä osaan antaa arvoa sekä ottaa vastaan kenen tahansa neuvoja ja palautetta jos dekkini niitä osakseen saavat, oli ne sitten sitä luokkaa "tää on tosi hyvä" taikka "vittu oot kujalla, tee toisin".

Heitetääs bonuskysymys: Miksi et haluaisi kahta hyvää samaa korttia löytää kädestä? Jos kyseessä on joku erittäin oleellinen lappu niin eikö se ole vaan positiivista, jos niitä osuu pari kappaletta samaan käteen? Windfall nyt voi olla luku erikseen efektinsä vuoksi mutta jos sitä korttia lähtee ajattelemaan niin eikö jokaisen yksittäisen lapun discardaaminen tule vaan vaikeammaksi jos tietää tarvitsevansa jotain "myöhemmin" ja sitten meneekin heittämään ne pois? .. mutta muutoin se on vähän hasardia mennä yksittäisellä sitä-sun-tätä linjalla, jos yksi vakaa suunta vois todennäköisemmin johtaa haluttuun lopputulokseen.

Veilin Lilli on muuten huomattavasti kysytympi kortti, kuin Obliterator ja saattaa vielä hyvinkin säilyttää korkean hintalappunsa pitkään.. :)

« Viimeksi muokattu: 18.10.13 - klo 06:48 kirjoittanut Enterorrhexis »
Niin, mutta kun teen Batterskullin ja se 0/0 token tulee sen mukana ja vastustaja tekee siihen sen että palautetaan sen tokenin omistaja käteen niin onko se siellä kädessä loppupelin vai mitä?

Poissa Diablerie

Ei. Kyllä sinä olet herkkä ihminen. Ei herkkä ihminen ei tuntisi tarvetta mtg-keskustelussa puolustella hipiänsä kestävyyttä. Saattaa olla, että meillä on myös erinlaiset sosiaaliset standardit asialle.

Korttien määrä oli ainoa asia, johon yksi toinen ihminen on antanut saman palautteen kuin sinä. Ei se pahemmin validoi muita asioita mitä puhut. Ensimmäinen kommentoija huomautti erinomaisesti moninpelin dynamiikkaan liittyviä asioita. Itse olet vain kritisoinut perustelemalla ettet ymmärrä.

Demonic Tutor, Liliana's Caress, Stasis, Memory Jar, Windfall, Vedalken Mastermind ja Balance taitaa olla niitä keskeisiä kortteja, joilla johtoasema saavutetaan. Miksi tarvitsen mitään niistä alkukäteen kaksi? Ne toimivat combinaatioina keskenään, muiden korttien ollen niiden käyttämiselle tukena. Pakka ei ole nopea ja moninpeli on sille ainoa ratkaisu, jotta ne pari vuoroa saadaan lisää.

Jos haluat tehdä oman pakan, jossa on nopeampi toimina, niin tee toki sellainen. Tämä pakka ei halua pelin loppuvan nopeasti, vaikka teoreettisesti sellainen olisikin mahdollista. Tähän tarvitsee Wrath of Godit sun muut, jotta taustalta pääsee iskemään. Se on paska mäihä, jos alkukäteen tulee tukikortteja, jotka ei toimi hyvin keskenään. Se että vaihdan pakan idean ei ole pakan kehitystä, vaan toisen pakan tekemistä. Yksinpeliin jos tekisin samaa ideaa, niin jäisi ehkä vain sininen väri muutamalla mustalla kortilla. Tai ottaisin stasis combon yhtälöstä pois. Se ei ole kuitenkaan tarkoitus. Voin toistaa itseäni kanssa lisää jos haluat.


Poissa rukif

Tämä pakka näyttää ihan EDH pakalta joka ei kuitenkaan ole EDH pakka. Ihan tolkuton määrä 1-off kortteja jotka on hyviä joidenkin toisten 1-off korttien kanssa. Kuinka usein niitä oikeasti järkeviä synergiajuttuja osuu sitten samaan käteen? Enpä usko että hirveän hyvällä prosentilla.

Myös tuo manabase on aivan järkyttävä, splashaat valkoista wrath of godiin, josta löytyy myös musta versio. 1 off Disenchant maindeckissä? Eikö tälläiset ole ihan kuolleita kortteja suurimmassa osassa pelejä? Kun nämä 2 korttia heivataan pois/vaihdetaan parempiin, sulle jää enää valkoisesta Balance. Sit voidaan miettiä että onko se tarpeeksi hyvä kortti että se kannattaa 1 offina splashata ja rikkoa manabase? Mun mielestäni ei.

Sitten päästään taas näihin korttisynergioihin. Sun pakkas ihan selkeesti yrittää voittaa "combottamalla" ja kontrolloimalla peliä. Silti sulta löytyy pakasta myös random aggressiivisia kortteja, kuten Bloodghastit. Ihan suorilta Bloodghastit vois ottaa pois ja lisätä vaikka noita sun "combo" enablereita. Bloodchief Ascensionit vois olla aika veikeitä kanssa tämmöseen deckiin. Ihmettelin myös kovasti miksi pakasta löytyy 1 Counterspell, 1 Manaleak ja 2 Spell Pierceä? Miksi ei vaan 4x Counterspell, jotka oikeasti on hyviä countereita. Spell Pierce ja Mana Leak on toki myös hyviä omassa formaatissaan, mutta imo ei casualissa.

Eniten suosittelisin kuitenkin rakentamaan tästä ihan vaan EDH pakan. Eiköhän EDH oo muutenki se pelatuin multiplayer formaatti, joten ei muutakun sekaan vaan.

Edit. Niin ja normaalisti MTG pakan koko on just se 60 korttia, ei 62 eikä 67. Jos ei ole jotain Battle of Witsin tyyppistä perustelua pelata enempää.

Poissa Diablerie

Bloodchief Ascension oli harkinnassa ja menisikin EDH pakkaan. Voisin kyllä tehdä tästä myös EDH version. Yksipeli versiokin on suunnitteilla : http://tappedout.net/mtg-decks/ld-17-10-13-1/

Tuolla aikaisemmin jo totesin, että pidän valkoisen, kun Modernissa deckissä on jo Wrath of Godia. Hyvä syy laittaa Balance pakkaan, kun Damnationeissa säästää 50€. City of Brass ja Gemsoneminekin jää, kun niitä on helppo vaihtaa muihin pakkoihin joissa on kolme tai vaikka kaksi väriä.

Counter Spellejä en suosi pakkaan, kun toisilla counttereilla voi kusettaa pelaajia täppäämään landeja Stasista ajatellen. Power Sinkit tietty parhaita tässä, mutta onpahan alkupeleihinkin jotain, jos tuuri käy. Mana Leakin saatan vielä vaihtaa Power Sinkiks. Jätin kuitenkin yhden counter spellin, jotta on aina pakassa kortti, jolla voi suojata jonkun pelaamisen varmasti.

Bloodghasteja on kyllä miettinyt poistaa, mutta ne vaan toimii niin kivasti monissa discard, sacrifice ja sweep tilanteissa, että oon päättänyt jättää ne. Niitä saa kyllä kätevästi heivattua sideboardiin pelin ajaksi, jos siltä tuntuu.

Ja tosiaan se synergia perustuu pitkälti tutorointiin, joka kieltämättä pitkittää niiden pelaamista. Tosin vaihtoehdot moninpeleissä kasvaa.

Ja pakan koko perustuu sen rakentamaan balanssiin, jossa oikeissa suhteissa laitetut kortit tekevät toivottuja lopputuloksia. Moninpelin tähden pelien kulkua on vaikeampi ennustaa, jolloin tutoroinnilla combojen kiskominen alkoi vaikuttaa minusta strategisesti järkevältä. Tietenkin 'remove card from the game' voi olla potku munille, mutta siksi onkin hyvä olla useampaa comboa tarjottavana.

Arvioin, että pakka pärjää aina paremmin mitä useampi pelaaja osallistuu peliin. Tavoite pakalla on kasvattaa voittosuhdetta muihin pelaajiin nähden juurikin yllättävillä kertaiskuilla ja tietenkin sillä stasis combolla.