Virittelin keskustelua aiheesta tuomarien irkkikanavalla, ja hirveän kohinan seasta sain seulottua lähinnä sen, että näistä ei ole virallista yhtenäistä linjausta. Vastaan siis sen mukaan, mitä mieltä itse olen näiden tilanteiden tulkinnasta.
Wandering Eye resolvaa, skuuppaan nähtyäni vastustajan käden, näyttämättä omaani.
Jos pelaan Wandering Eyen, vastus slämmää suoraan kätensä pöytään ja päätän skuupata heti nähtyäni kortit, menee tämä mielestäni vielä "can concede at any time" alle. Informaation kalastelu ilman, että on aikomustakaan näyttää omaa kättä, on ehkä vähän sääntöjen venyttämistä, mutta mikä infraction tuossa tehtäisiin tahallaan? GRV? Ei ehkä ole kaikkein tyylikkäin pelaus, mutta kyseessä on hyvin tulkinnanvarainen sääntökohta, jossa
potentiaalisesti saatavan edun määrä on kuitenkin suhteellisen pieni - pelaajahan joka tapauksessa häviää kyseisen gamen. Tämän vuoksi en lähtisi myöskään tutkimaan tapausta kusetuksena, vaikka pientä kalastelua olisikin tapahtunut.
Eli jos tulee tilanne, jossa joku laite pistää vastuksen revealaamaan pakan 10 päällimmäistä korttia, niin ei voi kuoria yksitellen niitä ja skuupata viiden jälkeen?
Tästä oltiin aika yksimielisiä, että näin voi tehdä. Vaikka millatut kortit menevät gravelle yhtä aikaa, käytännössä ihmiset suorittavat millausactioneita miten sattuu, ja skuupata voi, ennen kuin kaikki kortit on näytetty. Itse antaisin mennä läpi jopa seuraavan: Vastus pelaa Glimpsen, kuorin noin viisi päällimmäistä korttia ja olen pistämässä niitä gravelle, kun huomaan viimeisen outtini menneen siinä ja skuuppaan näyttämättä kortteja. Tietenkin jos tässä rupeaa myssyttämään kesken actionin ja miettii skuuppausta näyttämättä kortteja, voisi tuomari tulla huomauttamaan, että näytäpä ne kortit, mutta jos responssina tuomarin kehoitukseen skuuppaisin, en tästäkään mielestäni ansaitsisi kuin korkeintaan huomautuksen.
Mites tällainen että omalla vuorollaan vastustaja pyytää nähdä graveni, skuuppaan ja pistän kortit piiloon näyttämättä mitään. Ihan ok?
Edellisten nojalla tämäkin on täysin ok, ja tapahtunutkin monta kertaa turnauksessa.
Mainittakoon vielä, että Johanna oli kanssani samoilla linjoilla - kuten myös muut ketjuun kirjoitelleet tuomarit - joten ainakin Suomen turnauksissa voi olettaa vastaavia rulingeja kyseisissä tilanteissa. Vähän harmaalla alueella tässä liikutaan, mutta saatava etu on todellakin sen verran vähäinen, että en näe syytä lähteä väkisin etsimään kesken actionin skuuppaamisen kieltäviä sääntötulkintoja.