Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Millattavien korttien järjestys pakassa  (Luettu 6279 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rancid-

Millattavien korttien järjestys pakassa
« : 10.11.13 - klo 05:32 »
Vastustaja aktivoi Millstonen targetoiden minua. Syystä X en haluaisi vastustajan tietävän, kumpi korteista oli pakassa päällimmäisenä. Saanko piilottaa tämän järjestyksen vastustajalta?
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: Millattavien korttien järjestys pakassa
« Vastaus #1 : 10.11.13 - klo 08:17 »
Vastustaja aktivoi Millstonen targetoiden minua. Syystä X en haluaisi vastustajan tietävän, kumpi korteista oli pakassa päällimmäisenä. Saanko piilottaa tämän järjestyksen vastustajalta?

Tästä ei ole ainakaan minulla täyttä varmuutta, mutta targetoitu pelaaja saa ainakin päättää missä järjestyksessä ne menevät hautuumaalle. Jos kysyisit samaa turnaustilanteessa niin ainakin nykytiedolla antaisin sinun järjestää ne salassa ennen kuin pistät ne GY:lle haluamassasi järjestyksessä.
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa Thalian

Vs: Millattavien korttien järjestys pakassa
« Vastaus #2 : 10.11.13 - klo 11:29 »
Olen kuvitellut, että millaus toimii samoin kuin korttien nosto eli jos millataan yli yksi, niin kyseessä on oikeasti X määrä yhden kortin millauksia. Asia ei siis ole näin?

Poissa luma

Vs: Millattavien korttien järjestys pakassa
« Vastaus #3 : 10.11.13 - klo 11:57 »
Olen kuvitellut, että millaus toimii samoin kuin korttien nosto eli jos millataan yli yksi, niin kyseessä on oikeasti X määrä yhden kortin millauksia. Asia ei siis ole näin?

Ei ole. Ainoa asia mikä toimii tuolla tavoin on korttien nostaminen.

Säännön 404.3 perusteella sanoisin että järjestystä ei tarvitse paljastaa. Kortit eivät ole näkyvissä ennen kuin ne ovat gravella, ja sinne mennessä niiden järjestyksen saa päättää.

Lainaus
404.3. If an effect or rule puts two or more cards into the same graveyard at the same time, the owner of those cards may arrange them in any order.

Poissa teemuhy

Vs: Millattavien korttien järjestys pakassa
« Vastaus #4 : 11.11.13 - klo 00:05 »
Samaa aihetta sivuten: Pelaan vastustajaan jonkun mill x -laitoksen vaikka kympillä. Vastus kääntelee kortteja gravelle yksitellen, kunnes kerää nopeasti kamansa viidennen kortin jälkeen, koska se oli ainoa outti tähän gameen. Tuleeko runtua, kun ei paljastanut loppuja? Paljonko?
11:31:56<@Teroin> valkonen on parempi väri ku sinine

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: Millattavien korttien järjestys pakassa
« Vastaus #5 : 11.11.13 - klo 06:07 »
Samaa aihetta sivuten: Pelaan vastustajaan jonkun mill x -laitoksen vaikka kympillä. Vastus kääntelee kortteja gravelle yksitellen, kunnes kerää nopeasti kamansa viidennen kortin jälkeen, koska se oli ainoa outti tähän gameen. Tuleeko runtua, kun ei paljastanut loppuja? Paljonko?

104.3a A player can concede the game at any time. A player who concedes leaves the game immediately. He or she loses the game.

Scoopata saa vaikka kesken efektin resolvaamisen.
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa teemuhy

Vs: Millattavien korttien järjestys pakassa
« Vastaus #6 : 11.11.13 - klo 14:15 »
Mutta eikö kaikki kortit millata kerralla? Saako katsoa itse ensin millatut laitteet ja skuupata ennen kuin vastus näkee yhtäkään?
11:31:56<@Teroin> valkonen on parempi väri ku sinine

Poissa Nastaboi

Vs: Millattavien korttien järjestys pakassa
« Vastaus #7 : 11.11.13 - klo 14:32 »
Enpä näe tuossakaan mitään väärää, joten vastaan, että saa. Tämmöinen tilannehan tulee helposti vastaan, jos on toteuttamassa tuota alkuperäisen kysymyksen peliliikettä.
« Viimeksi muokattu: 11.11.13 - klo 14:34 kirjoittanut Nastaboi »
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa Polari

Vs: Millattavien korttien järjestys pakassa
« Vastaus #8 : 11.11.13 - klo 22:14 »
Minä olen eri mieltä edellisten vastausten kanssa (vaikka leveliä ei nykyään olekaan). Skuuppaus ennen tai jälkeen mylläyksen on ihan ok, mutta ei ole olemassa laillista tilannetta jossa korteista olisi nähty vain osa.

Vastaava tilanne: Wandering Eye resolvaa, skuuppaan nähtyäni vastustajan käden, näyttämättä omaani. En ymmärrä miten tämä voisi olla sallittua, tai miksi tämä menisi eri tavalla kuin Teemun millauskysymys.
Twitch-kanava (ensisijaisesti Mega Man -speedrunausta)

Poissa Kide

Vs: Millattavien korttien järjestys pakassa
« Vastaus #9 : 11.11.13 - klo 22:57 »
Koska sun tilanteessa on staattinen kyky joka vaikuttaa kaikkiin yhtäaikaa. Millatessa pitää tehdä päätös korttien järjestyksestä pöntössä. Lisäksi säännöt on tehty aika vahvasti sanomaan, että skuuppaus tapahtuu niin instaspeedillä kuin vain voi. Esim. jos mindsleivaan sut ja haluan nähdä sidesi, voit päättää pelin ennen kuin pääsen sun kortteihisi käsiksi.
Teach a man to reason and he'll think for a lifetime.

Poissa teemuhy

Vs: Millattavien korttien järjestys pakassa
« Vastaus #10 : 12.11.13 - klo 01:16 »
Eli jos tulee tilanne, jossa joku laite pistää vastuksen revealaamaan pakan 10 päällimmäistä korttia, niin ei voi kuoria yksitellen niitä ja skuupata viiden jälkeen?
11:31:56<@Teroin> valkonen on parempi väri ku sinine

Poissa Polari

Vs: Millattavien korttien järjestys pakassa
« Vastaus #11 : 12.11.13 - klo 09:11 »
Mites tällainen että omalla vuorollaan vastustaja pyytää nähdä graveni, skuuppaan ja pistän kortit piiloon näyttämättä mitään. Ihan ok?
Twitch-kanava (ensisijaisesti Mega Man -speedrunausta)

Poissa Kide

Vs: Millattavien korttien järjestys pakassa
« Vastaus #12 : 12.11.13 - klo 10:00 »
Mites tällainen että omalla vuorollaan vastustaja pyytää nähdä graveni, skuuppaan ja pistän kortit piiloon näyttämättä mitään. Ihan ok?

Onhan tuo. Morpheja et saa jättää näyttämättä skuupatessa, mutta muuten en näe mitään velvollisuutta antaa vastustajan katsella asioita.
Teach a man to reason and he'll think for a lifetime.

Poissa Nastaboi

Vs: Millattavien korttien järjestys pakassa
« Vastaus #13 : 12.11.13 - klo 10:15 »
Virittelin keskustelua aiheesta tuomarien irkkikanavalla, ja hirveän kohinan seasta sain seulottua lähinnä sen, että näistä ei ole virallista yhtenäistä linjausta. Vastaan siis sen mukaan, mitä mieltä itse olen näiden tilanteiden tulkinnasta.

Wandering Eye resolvaa, skuuppaan nähtyäni vastustajan käden, näyttämättä omaani.

Jos pelaan Wandering Eyen, vastus slämmää suoraan kätensä pöytään ja päätän skuupata heti nähtyäni kortit, menee tämä mielestäni vielä "can concede at any time" alle. Informaation kalastelu ilman, että on aikomustakaan näyttää omaa kättä, on ehkä vähän sääntöjen venyttämistä, mutta mikä infraction tuossa tehtäisiin tahallaan? GRV? Ei ehkä ole kaikkein tyylikkäin pelaus, mutta kyseessä on hyvin tulkinnanvarainen sääntökohta, jossa potentiaalisesti saatavan edun määrä on kuitenkin suhteellisen pieni - pelaajahan joka tapauksessa häviää kyseisen gamen. Tämän vuoksi en lähtisi myöskään tutkimaan tapausta kusetuksena, vaikka pientä kalastelua olisikin tapahtunut.

Eli jos tulee tilanne, jossa joku laite pistää vastuksen revealaamaan pakan 10 päällimmäistä korttia, niin ei voi kuoria yksitellen niitä ja skuupata viiden jälkeen?

Tästä oltiin aika yksimielisiä, että näin voi tehdä. Vaikka millatut kortit menevät gravelle yhtä aikaa, käytännössä ihmiset suorittavat millausactioneita miten sattuu, ja skuupata voi, ennen kuin kaikki kortit on näytetty. Itse antaisin mennä läpi jopa seuraavan: Vastus pelaa Glimpsen, kuorin noin viisi päällimmäistä korttia ja olen pistämässä niitä gravelle, kun huomaan viimeisen outtini menneen siinä ja skuuppaan näyttämättä kortteja. Tietenkin jos tässä rupeaa myssyttämään kesken actionin ja miettii skuuppausta näyttämättä kortteja, voisi tuomari tulla huomauttamaan, että näytäpä ne kortit, mutta jos responssina tuomarin kehoitukseen skuuppaisin, en tästäkään mielestäni ansaitsisi kuin korkeintaan huomautuksen.

Mites tällainen että omalla vuorollaan vastustaja pyytää nähdä graveni, skuuppaan ja pistän kortit piiloon näyttämättä mitään. Ihan ok?

Edellisten nojalla tämäkin on täysin ok, ja tapahtunutkin monta kertaa turnauksessa.

Mainittakoon vielä, että Johanna oli kanssani samoilla linjoilla - kuten myös muut ketjuun kirjoitelleet tuomarit - joten ainakin Suomen turnauksissa voi olettaa vastaavia rulingeja kyseisissä tilanteissa. Vähän harmaalla alueella tässä liikutaan, mutta saatava etu on todellakin sen verran vähäinen, että en näe syytä lähteä väkisin etsimään kesken actionin skuuppaamisen kieltäviä sääntötulkintoja.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM