Kirjottelen tässä vähän Tampereen tapahtumista omalta osaltani. Monon tapauksesta onkin jo kaks sivua juttua, joten koitan jättää sen aika vähälle, sekä olla puolueeton vaikka Mono hyvä ystäväni onkin.
Alotan vaikka siitä kun kävelin Monon kanssa perjantaina koululta parkkista kohti. Sanoin että on pitkästa aikaa tosi hyvä fiilis ja kovat odotukset lauantaille. (Viimeks olikin Tampereelta tuliaisina yhteensä 0-4 recordi Samin kanssa...) Vielä pari päivää sitten mietin että oonko lähössä ollenkaan kun jokanen dekki näytti toinen toistaan paskemmalta. Olin puhunut alkuviikosta Vlädin kanssa jund monstereista ja Vlädin lista näytti tosi hyvältä, ainoa ongelma oli ettei kortteja meinannut löytyä mistään. Olin jo lähes kippaamassa kun Vlädi ilmoitti että nää kemut jää hänen osalta väliin ja voin lainata koko dekin. Suuret kiitokset vielä Vlädille lihaisasta listasta ja paksusta pakasta!
Olin houkutellu Monoakin mukaan, mutta dekkivaihtoehdot eivät oikeen innostaneet. Mono soitteli mulle vielä kahen aikaan pe-la välisenä yönä kun oli tullut Porvooseen muutamalle ja käski soittelemaan puol kasin aikaan aamulla ja hankkimaan pakan varuiksi. Muistin että Roy oli sanonut että sieltä löytyisi yks UW controlli ja laitoinkin siitä viestiä. Roy lupasi ottaa pakan mukaan, siitä puuttuivat kuulemma vain Mutavaultit.
Soittelin aamulla sitten puol kasin pintaan ja puhelin ei ehtinyt kauaa hälyttää kun sielä vastattiinkin jo pirteänä... "Mikä buugi? Ootko tulossa?" "Hyvä buugi. Oon tulossa jos teil on mulle pakka." En epäillyt sen lähtemistä mukaan hetkeäkään!
Automatkalla huomattiin että Royn UW oli vähän puutteellinen. Temppelien tilalta löytyi guildgatet. Sideboardilta taisi puuttua noin 10 korttia ja mainissa oli jotain puutteita. Mono koitti kaupata dekkiä jokaiselle, mutta kukaan ei oikein lämmennyt idealle. Paikan päällä saatiin lainattua loput puuttuvat kortit, tästä kiitokset erityisesti Joonalle joka repi kortteja huoneen joka nurkasta.
Hannu kirjoittelikin jo pikku lenkistään joten ei siitä sen enempää...
En ottanut peleistä mitään noteja joten kaikki ei välttämättä pidä 100% paikkaansa.
Tässä vielä dekkilistaa:
"Vlädin lihatikkari"
Main Deck
60 cards
4 Blood Crypt
1 Mutavault
4 Stomping Ground
4 Temple of Abandon
1 Temple of Malice
5 Forest
4 Overgrown Tomb
4 Courser of Kruphix
4 Elvish Mystic
2 Ghor-Clan Rampager
3 Reaper of the Wilds
2 Scavenging Ooze
4 Stormbreath Dragon
4 Sylvan Caryatid
2 Polukranos, World Eater
3 Dreadbore
1 Ultimate Price
1 Mizzium Mortars
1 Rakdos's Return
4 Domri Rade
2 Xenagos, the Reveler
Sideboard
2 Abrupt Decay
2 Unravel the Aether
3 Mistcutter Hydra
1 Mizzium Mortars
2 Rakdos's Return
2 Ultimate Price
1 Xenagos, the Reveler
2 Skylasher
Dekillä oli siis ennen turnausta 0 gamea alla.
R1 vs Pekka Kauppinen (BW control)
Ykkösgamessa floodaan ja Pekka taas ei meinaa löytää ländejä. Juuri kun vastapuolella ollaan stabiloimassa löydän lethalin rakdos returnin. Pekka näyttää kädestään ainakin kaksi gray merchanttia ja muutaman baronin. Tokassa pelissä Pekka taisi taas missata land dropin ja omat nostot ovat melko vahvoja.
2-0, 1-0
R2 Isto-Pekka Savolainen (Mono U(w))
Ykkösgamesta ei hirveesti muistikuvia. Kakkosgamessa skylasher yllättää raptorin ja pitää vekkulit aisoissa. Parit tidebinderit painittua peli päättyy loharien ja hydran toimesta.
2-0, 2-0
R3 Jussi Tuurinkoski (GR monsters)
Matchuppi jota voisi pelata vaikka joka rundilla. Mustat poistot > punaset poistot. Poistan vastustajan dragonit ja Polukranokset ja ajelen omillani voittoon.
2-0, 3-0
R4 Ville Kaukoranta (Mono B control)
Ekassa gamessa grindattiin jonkin aikaa kunnes reaper+bloodrushattu rampageri-yhdistelmä tekivät viimeiset pojot. Tokassa pelissä grindaillaan ja häviän jossain vaiheessa rotta-armeijaan. Kolmannessa pelissä poistan zombin ja specterin ja lihat hoitavat homman kotiin.
2-1, 4-0
Tässä välissä taidettiin sopia Mono kanssa että jos toinen cashaa Atlantassa niin 10% voitoista jaetaan.
R5 Ilkka-Aleksi Yliajo (Naya)
Ekassa pelissä taidettiin pelata t1 soldier t2 leijona t3 norsu ja pian hävisin. Tokassa ja kolmannessa pelissä Ilkan alut eivät olleet yhtä kiukkuisia ja mun poistot + isommat miehet riittivät. Vika peli tais mennä lisävuoroille. Yliajon overloadattu mortars meinasi olla paha mutta onneksi pakkani tarjoili mulle samanlaisen.
Mono ja Jani olivat ottaneet taktisen tasurin ja Mono tuli katsomaan peliä. Ensiks Mono laitto Spotifysta soimaan Katy Perryn - Dark Horsen täysiä, joka soikin hetken aikaa kunnes tuomari tuli huomauttamaan asiasta ystävällisesti. Mono pahoitteli ja laittoi musiikit pois. Hetkeä myöhemmin väsynyt matkamies nukkui tuolissa rauhallisesti. Liekö tähän vaikuttaneet edellisyön tunnin yöunet?
2-1, 5-0
Ennen rundia heräteltiin Samin kanssa nukkuvaa soturiamme. Koitin ainakin veden kaatamista niskaan ja pullolla hakkaamista päähän. Ilmeisesti näiden kombinaatio toimi ja hetken päästä Mono olikin kuin uusi ihminen ja valmiina taistoon!
R6 Hannu Vallin (Mono R)
Käytiin Hannun kanssa kaupassa. Hannu osti kaljaa ja kuumotteli kassalla kysytäänkö multa papereita. wtf..?
ID, 5-0-1
R7 Jani Lindroos (Naya)
Voitin ekaa kertaa nopan! Ekassa gamessa taisin mulligoida eikä päästy pelaamaan hirveesti magiccia. Toisessa pelissä Jani tais jäädä yhteen ländiin eikä taaskaan pelattu hirveesti magiccia. Kolmannessa pelissä nostin sopivasti poistoja + lihoja ja Janin alku ei ollut kiukkuisimmasta päästä.
2-1, 6-0-1 ja swissin 1. sija
Tässä kohtaa Mono tiputettiin top8:sta. Eiköhän tästä ole ollut jo tarpeeksi juttua, joten en ota kantaa...Mono oli silminnähden pettynyt tuomioon. Olimme juuri ehtineet suunnitella sidetys-juoniamme ja mahdollista kohtaamista finaalissa kun historiamme värikkäin soturipersoona otettiin sivummalle. Kohtaamisemme ei olisi koskaan tuleva toteen. Tällä hetkellä Mono laski kätensä olkapäälleni ja katsoi suoraan silmiini. Ymmärsin silloin että ei ole muita vaihtoehtoja... tämä turnaus on voitettava. Lupasin Monolle meneväni päätyyn asti ja viimeisenä tekonaan hän luovutti minulle sinisen kumirannekkeensa tuomaan onnea. Lähdin päättäväisenä quartereihin...
Quarterit Miika Kaltiainen (UW artifact control)
Aluksi luulin että vastassa oli tavallinen UW controlli kunnes tiskiin lävähti Haunted Platemail. Heti perään pystytettiin Trading Post, sekä Angelic Accord. 4/4 enkelit eivät tuottaneet suurta vaivaa, sillä suurin osa monstereistani on 4/5 tai suurempia. Hyvin ajoitettu Elspeth jarrutti lopputulosta mutta lopulta hirviöt veivät ensimmäisen pelin. Toisessa pelissä pääsin pelaamaan nopeat manamiehet, threatin sekä rakdos returnin vieden koko käden.
2-0 (7-0-1)
Semit Juha-Matti Vanhatupa (GR monsters)
Katselin Juha-Matin ja Aarnen (mono B) quarter-matsia ja olin tietysti enemmän kuin tyytyväinen lopputulokseen. Pelit menivät kutakuinkin samaan malliin kuin rundilla 3 Jussia vastaan. Toisessa gamessa grindattiin jonkin aikaa, mutta lopulta monsterini veivät voiton.
2-0 (8-0-1)
Finaali Jani Lindroos (Naya)
Finaalissa vastaan asettui hyvä porvoolainen ystäväni, Jani "Limppu" Lindroos. Jani aloitti vahvasti mentaalipuolella toistaen sitä kuinka mahdoton matchuppi tämä on ja siirsi samalla paineita mulle. Jollain alitajunnan tasolla tämä tais toimia, koska pelasin tässä matsissa päivän huonointa magiccia. Sekoitin lifetotalit varmaan neljä kertaa peräkkäin, pelasin ländin kädestä vaikka courseri näytti ländiä pakan päältä ja lähdin liian ahneelle juonelle mortarsilla. Viimeisessä pelissä hävisin miltei tripla boros charmiin. Jani olisi tarvinnut pystyssä tulevan punaisen sourcen viimeisellä vuorollaan, mutta näin ei ollut kirjoitettu ja monsterit oy hoiti homman...
2-1 (9-0-1)
Pahoittelut vielä Janille, lupaan opetella pelaamaan... :-\
Lähdettiin pian finaalin jälkeen Porvoota kohti. Porvoon auton total recordi oli 33-5-3, joka ei ole ollenkaan hassumpi. Sijat olivat 1., 2., 13., 15., ja swissin kakkonen, Mono, joka tällä kertaa porvoolaiseksi laskettakoon. Ja kaikki viisi pelasivat tietysti eri dekkiä!
Paluumatkalla Joona soitteli jo Helsingistä, jossa pojat olivat laittaneet dompan jäihin ja missä tequila virtasi. Esko olis kuulemma tarjonnut absintit ja Joona kyseli että montas pulloa sitä domppaa laitetaan. Väsytti sen verran että jätin suosiolla toiseen kertaan ja suuntasin suoraan kotiin nukkumaan. Olin kuulemma hiiri. Mono tais jatkaa Porvoon yöhön...