Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?  (Luettu 14427 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Retardi

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #30 : 19.05.14 - klo 18:11 »
Olin viime syksynä ensimmäistä kertaa cempetitive turnauksessa Tampereella. Seuraavan häviön/tasurin jälkeen ei olisi enää mitään mahdollisuuksia päästä pidemmälle. Vastustaja ehdotti, että heitämme noppaa mikäli tasatilanne tulee. Tämä sopi minulle, koska en tiennyt sen olevan kiellettyä. Pelin lopuksi heitimme noppaa, jonka jälkeen meidät molemmat diskattiin suoraan turnauksesta. Pääsimme vielä kirjoittamaan lapun siitä, mitä pahaa tuli tehtyä.

Ymmärrän että sääntörikkeistä tulee sanomista, mutta tuosta jäi todella huono maku ensimmäiseksi kerraksi. Minulla ei ollut aavistustakaan, että tuollaisesta tiputetaan molemmat pelaajat pois turnauksesta. Tuon jälkeen en ole competitive turnauksissa käynyt : /

Tästä rikkeestä (improperly determining a winner) kuuluu muuten tulla diskaus myös regular rel turnauksissa, eli varsinaisesti se, että kyseessä oli competitive turnaus, ei vaikuttanut asiaan ollenkaan.
Joo tai siis ei eiku häh?

Poissa Rampe

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #31 : 19.05.14 - klo 18:13 »
Olin viime syksynä ensimmäistä kertaa cempetitive turnauksessa Tampereella. Seuraavan häviön/tasurin jälkeen ei olisi enää mitään mahdollisuuksia päästä pidemmälle. Vastustaja ehdotti, että heitämme noppaa mikäli tasatilanne tulee. Tämä sopi minulle, koska en tiennyt sen olevan kiellettyä. Pelin lopuksi heitimme noppaa, jonka jälkeen meidät molemmat diskattiin suoraan turnauksesta. Pääsimme vielä kirjoittamaan lapun siitä, mitä pahaa tuli tehtyä.

Ymmärrän että sääntörikkeistä tulee sanomista, mutta tuosta jäi todella huono maku ensimmäiseksi kerraksi. Minulla ei ollut aavistustakaan, että tuollaisesta tiputetaan molemmat pelaajat pois turnauksesta. Tuon jälkeen en ole competitive turnauksissa käynyt : /

Tästä rikkeestä (improperly determining a winner) kuuluu muuten tulla diskaus myös regular rel turnauksissa, eli varsinaisesti se, että kyseessä oli competitive turnaus, ei vaikuttanut asiaan ollenkaan.
Mielenkiintoista. Olen nähnyt tätä muutamaan otteeseen FNM:ssä, joten en kyseenalaistanut asiaa ollenkaan.

Poissa Nastaboi

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #32 : 19.05.14 - klo 18:22 »
Olin viime syksynä ensimmäistä kertaa cempetitive turnauksessa Tampereella. Seuraavan häviön/tasurin jälkeen ei olisi enää mitään mahdollisuuksia päästä pidemmälle. Vastustaja ehdotti, että heitämme noppaa mikäli tasatilanne tulee. Tämä sopi minulle, koska en tiennyt sen olevan kiellettyä. Pelin lopuksi heitimme noppaa, jonka jälkeen meidät molemmat diskattiin suoraan turnauksesta. Pääsimme vielä kirjoittamaan lapun siitä, mitä pahaa tuli tehtyä.

Ymmärrän että sääntörikkeistä tulee sanomista, mutta tuosta jäi todella huono maku ensimmäiseksi kerraksi. Minulla ei ollut aavistustakaan, että tuollaisesta tiputetaan molemmat pelaajat pois turnauksesta. Tuon jälkeen en ole competitive turnauksissa käynyt : /

Olin päätuomarina kyseisessä turnauksessa ja voin vakuuttaa, että tippaakaan nauttinut siitä, että jouduin kyseisen tuomion antamaan. Onneksi tällaiset tilanteet ovat todella harvinaisia; koko urani aikana olen joutunut vain kahdesti diskaamaan pelaajan turnauksesta. Sen sijaan olen tuominnut useita turnauksia, joissa en ole jakanut yhden yhtä varoitusta.

Osittain myös diskaustapausten harvinaisuudesta johtuen niiden käsittely on tuomareillekin vaikeaa. En väitä, että itsekään olisin onnistunut tässä parhaalla mahdollisella tavalla. Tarkoitus oli kuitenkin viestittää, että vaikka säännöt eivät anna tässä tilanteessa yhtään joustoa ja joudun poistamaan teidät turnauksesta, toivon kuitenkin teidän tulevan jatkossakin turnauksiin ja olevan vain toistamatta samaa tietämättömyydestä johtunutta hölmöilyä.

Haluan vielä korostaa, että kaikista pelin aikana vahingossa tapahtuvista sääntörikkomuksista on rangaistuksena lähes poikkeuksetta varoitus ja pahimmillaankin game loss. Vakavampia rangaistuksia voi saada ainoastaan ulkopelillisistä asioista.

Mielenkiintoista. Olen nähnyt tätä muutamaan otteeseen FNM:ssä, joten en kyseenalaistanut asiaa ollenkaan.

Kuten jo edellisessä viestissä totesin:

Omasta mielestäni isoin ongelma on, että tuomaria pyydetään paikalle regular-tasolla aivan liian harvoin.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa jkk

  • L3-tuomari / Regional Coordinator
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ***
  • EN VASTAA YKSITYISVIESTEIHIN
Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #33 : 19.05.14 - klo 18:28 »
Ilmeisesti olisi tosiaan tarvetta pelaajille suunnatulle artikkeleille turnauspelaamisesta ja sen myyteistä.
Lainaus käyttäjältä: shazzle
Uskon että olen sinua kokeneempi "internetissä".
Lainaus käyttäjältä: yeou
miten tolla tyypillä on aina plussia postissaan? onko se joku julkkis?

Poissa Samsson

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #34 : 19.05.14 - klo 19:02 »
Ilmeisesti olisi tosiaan tarvetta pelaajille suunnatulle artikkeleille turnauspelaamisesta ja sen myyteistä.
Mahdollinen artikkeli on työpöydälläni. Ei luvata tosin vielä mitään... ;)

Poissa Reflektio

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #35 : 19.05.14 - klo 19:07 »
Mielenkiintoista. Olen nähnyt tätä muutamaan otteeseen FNM:ssä, joten en kyseenalaistanut asiaa ollenkaan.

Kuten jo edellisessä viestissä totesin:

Omasta mielestäni isoin ongelma on, että tuomaria pyydetään paikalle regular-tasolla aivan liian harvoin.
Tästä tuli muuten mieleen yks hieman hämäräksi itelleni jäänyt seikka, eli saako peliä seuraava katsoja kutsua tuomaria paikalle missään tilanteessa? Jos esimerkkitilannetta otetaan, niin vaikkapa mikäli kyseinen katsoja joko epäilee tai tietää todistavansa sääntörikkomusta ilman että kumpikaan pelaajista siihen reagoi (ainakaan kutsumalla tuomaria paikalle).
Lainaus
Anything's a bear trap, if the bear is dumb enough.
Trading Post

Poissa Ahtii

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #36 : 19.05.14 - klo 19:11 »
Minä joskus pelasin ensimäistä kertaa elämässäni Sensei's Divining top:pia competitive REL. Silloin koin että vastustaja haki puhtaasti etua sillä etten tuntenut täydellisesti sääntöjä: "Joo ei muuta. Discardiin" ,kun hänelle oli selvää että aioin topata endissä mutta en tiennyt että cleanupissa ei ole priorityä topata.

Tuollaiset sääntöjen nippeilitiedoilla ratsastamiset ovat ymmärrettävästi joillekkin pelottava asia. Minua ärsytti ainakin tulla timewalkatuksi kun olin vielä niin paisti ,että pelasin topin pöytään , tyyliin täppään manan ja oon et: "Öö, no ei sitä kai viel tarvitise!" nostan sen takas ylös ja passaan vuoron :D sitten vahingossa sanon ekaan kommenttiin "joo" ja minut timewalkataan ilmaiseksi.

Tietysti ymmärrän ,että turnauksissa ei voida vaan yhdessä miettiä vastustajan kanssa että mitkähän sitä olisi parhaat pelaukset kummallekkin! ja antaa deckien päättää voittaja. Kuitenkaan minulla ei ole esimerkkiä vastaavista tilanteista mitään traumoja Competitive REL:istä. Mielestäni on hyvä ,että on eventtejä eri sääntöasteilla. Itselleni Competitive turnaukset ovat nykyään parasta oppimisympäristöä, kun taas joillekkin en todellakaan suosittelisi competitive REL turnaukseen osallistumista. Mielestäni on hyvä , että se on pelottava peikko ja este joidenkin turnauksiin osallistumiselle, kun pelin tuntemus ei ole vielä lähelläkään sitä tasoa , että competitivessä olisi mitään järkeä.

Mielestäni tuossa Regularin ja Competitiven välillä olevan kynnyksen madaltaminen onkin pääosin pelaajien vastuulla. Kun kaverinne alkavat käydä paljon Regular eventeissä , opettakaa heitä! Olkaa tarkkoja ja huomauttakaa jokaikisestä virheestä minkä huomaatte ! Tehkää samat pelaukset joissa baittaatte heitä virheisiin ja huomauttakaa viimeistään pelin jälkeen. Kukaan ei kuitenkaan voi kehittyä pelaajana loputtomasti , ilman että hänen playgrouppinsa kehittyisi mukana! Opettakaa siis kavereitanne ,että he voivat opettaa teitä! Ei sen innostuksen competitiveen tarvitsekaan tulla ihan ensimäisenä! Meillä on hienot sääntöluokat juurikin tätä varten ! sopivan haastavana , magic voi olla ihan kivaa myös selvinpäin!

Poissa Tiemuuu

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #37 : 19.05.14 - klo 20:03 »
Ainakin mitä Poromagialla on nyt vajaat pari vuotta tullut pelattua, niin Competitive eventeissä meininki on paljon fiksumpaa ja rauhallisempaa. Keskiviikkoisin EDH-pöydissä ihmiset on todella kireenä ja äänenpainot muuttuu joskus todella myrkyllisiksi. Vähän samaa on FNM:ssäkin. Hupipeleissä tuntuu olevan käytössä näitä keskustelussakin väläyteltyjä "herrasmieskoodeja", ja jos et kunnioita niitä niin sinut leimataan heti hiukkapilluksi. Mielestäni on paljon mukavempaa pelata sääntöjen mukaan niin, että judge kutsutaan aina paikalle kun tulee epäselvyyttä. silloin kenellekään ei pitäisi tulla paha mieli, kun tiedetään että kaikki tapahtuu sääntöjen mukaan.

Timingilla peliedun kalastelu on mielestäni ihan ymmärrettävää, jos vastustaja unohtaa ilmaista missä vaiheessa spellinsä castaa. Itse muistan kun joskus vuosi takaperin pelasin fläshillisen miehen kesken combatin. kaveri kysyi että missä phasessa ollaan, sanoin että blockereissä ja se menikin siinä. tuli jäkeenpäin opeteltua että miten se combatti oikeastaan menee ja milloin pelaajilla on priority eikä onkelmia ole sen jälkeen tullut. tämä tapahtui regular kisassa ja kuten on jo sanottu niin mielestäni todella hyvä että näitä pelillisiä seikkoja tulee esille siellä hupipeleissä, ja että niihin uskalletaan puuttua, koska paljon mieluummin otan turpaan FNM:ssä typerästä mokasta kuin isommassa turnauksessa jossa on rahaa jaossa.
« Viimeksi muokattu: 19.05.14 - klo 20:06 kirjoittanut Tiemuuu »

Poissa Rancid-

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #38 : 19.05.14 - klo 20:48 »
Ilmeisesti olisi tosiaan tarvetta pelaajille suunnatulle artikkeleille turnauspelaamisesta ja sen myyteistä.
Jos joku L2+ tuomareista kirjoittaa tämän, ilmoittaudun täten vapaaehtoiseksi tuomaan mukaan PT-tasolle asti kokeneen pelaajan näkökulman.
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Retardi

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #39 : 19.05.14 - klo 20:52 »
Kommentoin vielä sen verran, että perstuntumakokemuksella mitä kokeneempi pelaaja, sitä herkemmin hän huutelee tuomaria paikalle omista sähläyksistään (vaikka vastustaja yrittäisi kovasti että "älähän nyt, eihän tässä mitään").
Joo tai siis ei eiku häh?

Poissa JuGe

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #40 : 19.05.14 - klo 21:03 »
Kommentoin vielä sen verran, että perstuntumakokemuksella mitä kokeneempi pelaaja, sitä herkemmin hän huutelee tuomaria paikalle omista sähläyksistään (vaikka vastustaja yrittäisi kovasti että "älähän nyt, eihän tässä mitään").
En ole ainakaan itse kertaakaan törmännyt sellaiseen, että vastustaja syystä tai toisesta yrittäisi estellä judgen kutsumisen. Onko tuo miten yleistä?

Poissa syfilisx

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #41 : 19.05.14 - klo 21:13 »
En ole ainakaan itse kertaakaan törmännyt sellaiseen, että vastustaja syystä tai toisesta yrittäisi estellä judgen kutsumisen. Onko tuo miten yleistä?
Melko yleistä on, että vähemmän ja casuaalimmin pelaava pelaaja vähättelee tilannetta ja on sitä mieltä, ettei asialla tarvitse vaivata tuomaria jos kokeneempi pelaaja kutsuu tuomarin itseään varten vaikkapa unohdettuaan pakollisen triggerin, tönäistyään pakkansa nurin tai nähtyään vahingossa ylimääräisen kortin scrysta tms.

Poissa kaMeli85

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #42 : 19.05.14 - klo 21:42 »
Itse olen osallistunut ekaan competitive-tason turnaukseen Turussa ja se mursi pitkälti omat ennakko-olettamukseni "nillittämisestä" yms. asioista. Sain varmasti useamman varoituksen kuin olis tarvinnut ottaa, mutta ne tulivat tietenkin ihan aiheesta. Eivätkä varoitukset loppujen lopuksi vaikuttaneet muuhun kuin nimenomaan siihen, etten ainakaan enää tee samoja erheitä.

Tosiaan oman intoni tiellä ovat olleet varmaan ainakin seuraavat VAIN olettamani asiat, joiden vuoksi olen yrittänyt niitä parhaani mukaan harjoitella ihan reg-turnauksissa. Tosin en tiedä onko se yhtään oikeampi paikka harjoitella, mutta ainakin se on kai jotain auttanut. Eli:
1. Nillitys, eli vastustajan herkeämätön vahtaaminen milloin voi huutaa judgen mistäkin tekemästäni virheestä.
2. Varoitukset, montako voi ottaa ennen game lossia tai DQ:ta, lasketaanko vain samasta saadut vai kaikki yhteensä yms.
3. Slow play. Pelaanko tarpeeksi nopeasti vai meneekö kaikilla hermo. En halua myöskään tuottaa vastustajille turhia tasureita tms. tämän takia. En vaan aina tee tarpeeksi nopeasti päätöksiä vaan pohdin liian pitkälle mahdollisisa skenaarioita.
4. Epäurheilijamainen henki. "Tiiäks mitä toi paisti teki kun pelattiin äsken? Vein ihan 100-0." Vaikka ne kuuleekin vaan jostain sivusta ohi mennen, niin ne puheet vois kuitenkin hoitaa vaikka automatkalla himaan, jossa niitä ei kuule muut kuin keille ne on tarkoitettu.
5. Sääntötuntemus ja Judgen huutaminen, prioriteetit. layerit, sun muut ei aina luonnistu oikein ja comp-tasolla pitäisi ilmeisesti tuntea säännöt. Saako runtua, jos ei sitten osaakaan ja huutaa Judgen?

Summa Summarum, jos ei tunne oelvansa tarpeeksi kokenut/harjoitellut pelaamaan comp-tasolla, niin sehän on sama kuin E.Westerlund kokoaisi SM-liigan pelaajista maajoukkueen, jonka kanssa lähtee MM-kisoihin Minskiin.

Poissa Retardi

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #43 : 19.05.14 - klo 21:49 »
Kommentoin vielä sen verran, että perstuntumakokemuksella mitä kokeneempi pelaaja, sitä herkemmin hän huutelee tuomaria paikalle omista sähläyksistään (vaikka vastustaja yrittäisi kovasti että "älähän nyt, eihän tässä mitään").
En ole ainakaan itse kertaakaan törmännyt sellaiseen, että vastustaja syystä tai toisesta yrittäisi estellä judgen kutsumisen. Onko tuo miten yleistä?

Viimeksi PT Valenciassa kutsuin tuomarin flipattuani vastustajan pakasta kortin pöydälle kun sekoitin sitä, vastustaja oli joku äskettäin GP:n voittanut janari ja oli kovasti sitä mieltä että ihan turhasta nyt tuomarille huutelen, kiitteli sitten pelin jälkeen että tosi rehdisti tehty :).
Joo tai siis ei eiku häh?

Poissa Mal

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #44 : 19.05.14 - klo 21:52 »
Itse kun pelasin comp tason standard turnauksessa viimeksi (inn - rtr wmcq) niin osasta vastustajista jäi hieman huono maku suuhun. Itse turnauksessa pelasin grixis delver pakkaa mitä olin testannut ihan kohtalaisesti odotettua metaa varten. Heti ensimmäisellä kierroksella kun pilaroin naya blitz vastustajan copin niin pöydän toiselta puolelta kuuluu lupaavasti "ugh, heti ekalla kiekalla countteri pakka". En niin siitä ottanut nokilleni, mutta suolaisen vastustajan kanssa ei ole niin mukava pelata.

Seuraavalla kierroksella pelasin grindaajaa vastaan ja hävisin 0-2. Kun matsilippu oli täytetty niin sieltä kysyttiin: "Miks pelaat tota pakkaa kun testatessa todettiin sen olevan ihan paska?". En muista mitä tuli vastattua takaisin, mutta muistan olleeni hieman hämmentynyt ja loukkaantunut. Voitit jo, tarviiko vielä maassa olevaa potkia?

Myöhemmässä vaiheessa päivää kun olin jo pihalla palkinnoista pelasin UWR controlli pelaajaa vastaan. Pelaamme kolmatta peliä ja aika alkaa loppumaan kierroksesta. Minulla tiskissä jace aot mitä on plussattu. Vastustajani castaa aurelian ja ajaa jaskaa. Sanon trigger ja vastustajani joojoottaa asioita eteen päin ja sanoo ajavasta jacea uudestaan. Sanon ok mihin hän vastaa että jace pois. Pari sivusta seuraajaa mumiset toisilleen jotain ja jatkamme pelaamista. Kohta onkin tuomari kysymässä että mitä tapahtui jacen kanssa. Kuin apteekin hyllyltä vastustajani heittää: "Ajoin jacea kahdesti aurealialla ja hän *osoittaa minua* unohti toisen triggerin." Siinä vaiheessa luen jacen uudestaan ja huomaan virheeni minkä takia jace kuoli sen sijaan että olisi tiskissä yhdellä counterilla. Katselen kortteja kädessäni ja mietin että pystyisin tasuroimaan pelin, mutta jos hän haluaa niin kovasti planeswalker pointsit niin voin skuupata. Skooppaan ja toivotan hyvät pelit ja vastaukseksi saan vaan matchslipin naamani eteen.

Jos satut tunnistamaan itsesi kyseistä tarinoista niin ei mitään henkilökohtaista. Tapaukset ovat vain jääneet mieleen.

Kyseisen turnauksen jälkeen olen kyllä pelannut legacy comp tason turnauksissa muutamaakin otteeseen ja minulle ei ole yhtäkään samanlaista tarinaa. Mitä nyt tutut kyselevät mitä helvettiä pelaan kun castaan gravecrawleria. Mahdollisuuksia pelata comp tason standardi turnauksissa toki on ollut, mutta ei ole huvittanut lähteä kaupungin laidalle pelaamaan huvin vuoksi. Itselleni kun voittaminen ei ole se tärkein asia vaan se että on hauskaa. Pelatkoon voiton haluiset keskenään. Itse olen tarpeeksi tyytyväinen kun olen keskikokoinen kala pienessä fnm lammessa.

Kommentoin vielä sen verran, että perstuntumakokemuksella mitä kokeneempi pelaaja, sitä herkemmin hän huutelee tuomaria paikalle omista sähläyksistään (vaikka vastustaja yrittäisi kovasti että "älähän nyt, eihän tässä mitään").
Prelluissa ja FNM:ssä pari kertaa vastustajat ovat olleet todella pelkäävän näköisiä kun olen kutsunut tuomaria ihan vaan korjaamaan (useimmiten omia) mokia. Toki viimeisin näistä tapauksista todennäköisesti johtui siitä että kutsuin tuomarin ennen kuin vastustaja tiesi miksi. Kyseessä oli siis oma unohtunut upkeep triggeri.
Legacy is like an onion. There are multiple layers and crying is involved.

Poissa jkk

  • L3-tuomari / Regional Coordinator
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ***
  • EN VASTAA YKSITYISVIESTEIHIN
Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #45 : 19.05.14 - klo 21:57 »
Kyllähän se on tosi että tietyillä pelaajilla on välillä melkoisen ylimielinen asenne niitä kohtaan, joita pitävät ns. paisteina. Myös monilla tunnetuilla, hyvillä pelaajilla, joiden kanssa itse tulen tuomarina hyvin toimeen, ja siksi käytökseen ei aina muista edes puuttua. Toivon, että kyseiset tyypit eivät käyttäydy näin ilkeyttään, vaan pikemminkin ajattelemattomuuttaan, koska itse ollaan sen koulun kovimmat kundit-kuplan sisällä eikä huomata miltä se käytös ulkopuolisille näyttää.

Jos nyt tunsit pistoksen syrämmessäsi, niin paranna tapasi! :) <3
Lainaus käyttäjältä: shazzle
Uskon että olen sinua kokeneempi "internetissä".
Lainaus käyttäjältä: yeou
miten tolla tyypillä on aina plussia postissaan? onko se joku julkkis?

Poissa Yms

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #46 : 19.05.14 - klo 22:06 »
Itselläni tuntuu aina yhtä pahalta kun olen menossa turnaukseen jossa vaaditaan deckilistaa. Siinähän ei muuten ole mitään pahaa mutta vaikka kuinka olen mielestäni niitä syynännyt kotona tarkkaan niin kolmessa neljästä ptq:sta jossa olen ollut pelaamassa olen saanut huutia listasta. Noh, parempi itse tehdä näitä virheitä niin tietää niistä enemmän..  ::)
Lightning Bolt, when cast,
Deals three damage to target
Creature or player.

Poissa Retardi

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #47 : 19.05.14 - klo 22:16 »
5. Sääntötuntemus ja Judgen huutaminen, prioriteetit. layerit, sun muut ei aina luonnistu oikein ja comp-tasolla pitäisi ilmeisesti tuntea säännöt. Saako runtua, jos ei sitten osaakaan ja huutaa Judgen?

IPG (infraction procedure guide) sanoo sääntötuntemuksesta pelaajien osalta competitive turnauksessa seuraavaa:

"Players are expected to know the game’s rules—but not to a technically detailed level"

Itse tulkitsisin tätä siten, että pelaajan oletetaan ymmärtävän pelin säännöt niin, että hän kykenee pelaamaan magiccia ilman "apua", osaa täpätä landinsa ja announcata spellinsä ja ymmärtää esim. combat phasen rakenteen "suurin piirtein". Layerien tuntemus ja muu vastaava on mielestäni tätä "technically detailed level" tasoa, ja tuomarit ovat siellä turnauksessa juurikin sitä varten, että heiltä voi kysyä mikäli näissä asioissa on epäselvyyttä tai tiedon puutetta.

Etenkin GP:illä näkee kaikenlaista sählääjää ja pelaajia joiden sääntötuntemus on varsin alkeellisella tasolla, mutta hauskaa heilläkin on monesti näyttänyt olevan.
Joo tai siis ei eiku häh?

Poissa SahtiAine

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #48 : 20.05.14 - klo 00:22 »
Nastaboi kiteytti aika hyvin omat mielipiteet nillitys/sääntötuntemus/tuomarikutsujen pelko osastolta joten en siitä sano sen enempää kuin että totean vielä että tuomaria ei kannata pelätä ellet ole tietoisesti ja tahallasi kusettanut vastustajaa.

Yksi seikka joka voi vaikuttaa tuohon haluttomuuteen osallistua competitive turnauksiin on se että noissa kisoissa on yleensä korkeat osallistumismaksut ja isot palkinnot. Näiden palkintojen tavoittelu nousee tällaisissa turnauksessa luonnollisesti isommaksi asiaksi. Tärkeämmäksi kuin se että menisi vain pitämään hauskaa ja harrastamaan. Kisaa alkaa ajatella liiketoimena sen sijaan että ajattelisi sen olevan hupia josta voi vähän maksaa. Jos tällaisessa tilanteessa ei usko olevansa ennakkosuosikki kisan voittajaksi niin on helppo valinta jäädä kotiin, pitää rahansa ja ostaa niillä vaikka itselleen käyttiksiä sen sijaan että lähtisi kasvattamaan harjojen palkintopoolia.

Poissa instiqma

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #49 : 20.05.14 - klo 00:28 »
Tässä keskustelussa on useampi epäillyt, että pahimmat menijottajat, nillittäjät ja muuten vaan Ikävät Henkilöt jättivät pelin jo aikoja sitten ja nykyään yhteisö ja tuomarit ovat paljon ystävällisempiä ja lähestyttävämpiä. Esiin on kuitenkin noussut useita ihan oikeita esimerkkejä, joissa vastustaja on ollu Ikävä Henkilö, enkä usko näiden esimerkkien tulevan 15 vuoden takaa.

Itse en ehtinyt tätä ilmeisen ihanaa 90-luvun turhaushuumaa ja villiä länttä kokea, mutta onkohan skene ja ihmiset kuitenkaan menneet ihan hirveästi eteenpäin?

Oman kokemuksen mukaan myös nuoremmassa pelaajakunnassa on näitä Ikäviä Henkilöitä useitakin. Tästä uskaltaisin syyttää ainakin osaltaan vanhempaa pelaajakuntaa, joka näitä kauniita käytöstapoja on opettanut ja harjoittanut. (Ikävästi offtopicin puolelle lipsahtaa nyt tämä kommentti, mutta sanoinpa kuitenkin.)

Poissa Nekron

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #50 : 20.05.14 - klo 03:06 »
5. Sääntötuntemus ja Judgen huutaminen, prioriteetit. layerit, sun muut ei aina luonnistu oikein ja comp-tasolla pitäisi ilmeisesti tuntea säännöt. Saako runtua, jos ei sitten osaakaan ja huutaa Judgen?

IPG (infraction procedure guide) sanoo sääntötuntemuksesta pelaajien osalta competitive turnauksessa seuraavaa:

"Players are expected to know the game’s rules—but not to a technically detailed level"

Itse tulkitsisin tätä siten, että pelaajan oletetaan ymmärtävän pelin säännöt niin, että hän kykenee pelaamaan magiccia ilman "apua", osaa täpätä landinsa ja announcata spellinsä ja ymmärtää esim. combat phasen rakenteen "suurin piirtein". Layerien tuntemus ja muu vastaava on mielestäni tätä "technically detailed level" tasoa, ja tuomarit ovat siellä turnauksessa juurikin sitä varten, että heiltä voi kysyä mikäli näissä asioissa on epäselvyyttä tai tiedon puutetta.

Etenkin GP:illä näkee kaikenlaista sählääjää ja pelaajia joiden sääntötuntemus on varsin alkeellisella tasolla, mutta hauskaa heilläkin on monesti näyttänyt olevan.

Tästä on tullut yksi tapaus vastaan missä vihu koetti preventtaa fogilla mun bolttia ja koska oli comp. turnaus niin pakkohan sitä oli huutaa Johanna paikalle selittämään mitä eroa on combat damagella ja lightning boltilla. Eli onko tämä sitten kumpaan kastiin lukeutuvaa säännöstöä?

En ole ainakaan itse kertaakaan törmännyt sellaiseen, että vastustaja syystä tai toisesta yrittäisi estellä judgen kutsumisen. Onko tuo miten yleistä?
Melko yleistä on, että vähemmän ja casuaalimmin pelaava pelaaja vähättelee tilannetta ja on sitä mieltä, ettei asialla tarvitse vaivata tuomaria jos kokeneempi pelaaja kutsuu tuomarin itseään varten vaikkapa unohdettuaan pakollisen triggerin, tönäistyään pakkansa nurin tai nähtyään vahingossa ylimääräisen kortin scrysta tms.

Tästä sain kokea itse ihailtavan esimerkin kun Malin huusi itselleen judgen kun oli unohtanut side techit sisään limitedissä. En muista mitä siinä tuli tuomioksi, mutta tapahtuma jäi vain ikuisesti mieleen.
Voisitko vastata painamalla "lainaus nappia" Kitos :)

Samaan sekavaan ketjuun postaaminen Nekronin ja kumppanien kanssa on tosin tunnetusti pelivirhe.

Poissa Reflektio

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #51 : 20.05.14 - klo 09:12 »
Tästä on tullut yksi tapaus vastaan missä vihu koetti preventtaa fogilla mun bolttia ja koska oli comp. turnaus niin pakkohan sitä oli huutaa Johanna paikalle selittämään mitä eroa on combat damagella ja lightning boltilla. Eli onko tämä sitten kumpaan kastiin lukeutuvaa säännöstöä?
Kyllä combat damagen ja muun damagen eron tietäminen on ihan yleistä pelin perustietoa, ei siis tosiaankaan sitä teknisesti yksityiskohtaisempaa tasoa.
Lainaus
Anything's a bear trap, if the bear is dumb enough.
Trading Post

Poissa aaglo

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #52 : 20.05.14 - klo 09:42 »
Mun mielestä osallistuminen competetive REL -turnauksiin ei tunnu sen kummallisemmalta kuin tavallinen FNM. Tosin mulla on takana vasta 5 FNM:ää ja 2 competetivea. Suurin ero on ehkä siinä, että competetivessa oppii pelaamaan paremmin ja ... oikein.

Porotour trialissa mun vastustaja kahteen kertaan kutsui judgen paikalle. Ensimmäinen kutsu tuli kun vastustaja hyökkäsi goblin guidella, eikä kumpikaan muistanut triggeriä. Toinen tuli siitä kun vastustaja ekassa mainissaan plussasi planeswalkerinsa, sen jälkeinen combatti kesti hetken, ja tokassa mainissa vastustaja sitten miinusti PW:nsä - itsekkin hokasin tuon vasta omasssa upkeepissä.

Ei siinä mitään, tekevälle sattuu. Hauskaa siellä mulla kuitenkin oli, vaikka matsit meni 2-4. Ei sitä auta itkeä, itsehän olen pakkani kasannut :)

Poissa Warma

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #53 : 20.05.14 - klo 14:24 »
3. Slow play. Pelaanko tarpeeksi nopeasti vai meneekö kaikilla hermo. En halua myöskään tuottaa vastustajille turhia tasureita tms. tämän takia. En vaan aina tee tarpeeksi nopeasti päätöksiä vaan pohdin liian pitkälle mahdollisisa skenaarioita.

Tämä on muuten asia, joka riepoo ainakin itseä ihan hullusti. Varsinkin tilanteissa, jossa häviät pitkän ensimmäisen pelin ja sitten seuraavassa pelissä vihu miettii joka muuviaan minuuttikaupalla, tulee väkisinkin fiilis, että peli yritetään jäädyttää siihen 1-0 -tilanteeseen stallaamalla. Todellisuudessa lienee monta kertaa todennäköisempää, että vastustaja on vain kokematon ja/tai hidas pelaaja.

Yritän itse pelata kohtuullisen nopeasti, mutta tiedän ettei se aina onnistu, varsinkaan kontrollimirrorien loppupäässä. Tästä saa ja pitääkin valittaa minulle ja/tai tuomarille.

(edit) Huolimatta siitä, että tämä tilanne tulee aika usein vastaan, en juuri koskaan kutsu tuomaria paikalle vahtimaan vastustajan mahdollista slow playta. Sen lisäksi, että kyseessä on usein vain kärsimättömyys oman häviön edessä, judgen huutelu päätöksentekonopeudesta tuntuu jotenkin paljon enemmän nillittämiseltä, kuin muista sääntöteknisistä asioista.
« Viimeksi muokattu: 20.05.14 - klo 14:35 kirjoittanut Warma »

Poissa Nastaboi

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #54 : 21.05.14 - klo 10:45 »
Tästä tuli muuten mieleen yks hieman hämäräksi itelleni jäänyt seikka, eli saako peliä seuraava katsoja kutsua tuomaria paikalle missään tilanteessa? Jos esimerkkitilannetta otetaan, niin vaikkapa mikäli kyseinen katsoja joko epäilee tai tietää todistavansa sääntörikkomusta ilman että kumpikaan pelaajista siihen reagoi (ainakaan kutsumalla tuomaria paikalle).

Katsojilla on miltei velvollisuus oikeus kutsua tuomari paikalle, jos havaitsee sääntörikkomuksen tai epäilyttävää toimintaa. Pelaajia voi myös pyytää laittamaan pelin pauselle, kunnes tuomari ehtii paikalle. Tämä tulisi toki tehdä antamatta ylimääräistä strategista informaatiota pelaajille, joten jos et ole varma asiasta, käy vaivihkaa supattamassa tuomarille ja hän ottaa kyllä asian hoitaakseen.

EDIT: Kiitos Johanna.
« Viimeksi muokattu: 21.05.14 - klo 11:22 kirjoittanut Nastaboi »
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa jkk

  • L3-tuomari / Regional Coordinator
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ***
  • EN VASTAA YKSITYISVIESTEIHIN
Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #55 : 21.05.14 - klo 11:10 »
Pelaajien vastuu kutsua tuomari paikalle koskee heidän omia tai tiimikaverien (siis tiimiturnauksessa, ei missään "me pelitestataan yhdessä ja ostettiin samanlaiset t-paidat" kontekstissa) matseja.

Katsojia rohkaistaan kutsumaan tuomari paikalle jos havaitsevat sääntörikkomuksia. Regularilla ja Competitivella saa myös pyytää pelaajia pysäyttämään matsin (mihin pelaajien ei ole pakko suostua). Professionalilla (Pro Tourit lähinnä) eivät katsojat saa puuttua matseihin.

Eli katsojat saavat kyllä kutsua tuomarin paikalle. On hyvä asia, jos katsojat näin tekevät. Emme kuitenkaan velvoita siihen, koska mitenpä tämän velvollisuuden täyttämistä valvoisi?
Lainaus käyttäjältä: shazzle
Uskon että olen sinua kokeneempi "internetissä".
Lainaus käyttäjältä: yeou
miten tolla tyypillä on aina plussia postissaan? onko se joku julkkis?

Poissa Babu

  • L1-tuomari
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • *
  • Creature - Goblin Brushwagg
Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #56 : 21.05.14 - klo 12:29 »
Itsellä alkuaikoina suurin karkoite comp. rel -turnauksista oli varmaankin juuri kokeneemmat pelaajat. Pelin sääntöjen tunteminen ja niiden mukaan pelaaminen yms. eivät olleet ongelmana vaan useimpien kokeneempien pelaajien asenne. Pelin jälkeen, jos hävisin, käteltiin nopeasti ja hoputettiin laittamaan nimi result-slippiin ja sitten pois. Voittaessa taas sai kuunnella hirveää vinkumista miten "manat floodas/kusi", "nostit kyllä nutsit", "hävisimpä pakalle jolle ei voi hävitä", "jos X niin oisit hävinny" tai muuta yhtä rohkaisevaa. Itse ymmärrän, että tuntuu pahalta hävitä itsestä riippumattomista asioista, mutta sitä ei kannata ainakaan siihen vastapuolella istuvaan aloittelevaan pelaajaan purkaa.
"eikö se nyt ole vanha fakta että monoliitit menee infiniteks jos niitä päin edes katsoo pahasti"
- luma; 09.04.2020 klo 19:30

Poissa Draugo

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #57 : 21.05.14 - klo 13:53 »
Kannanpa nyt omatkin kaksi senttiäni kekoon.
Henk. koht. minulla ei sinänsä ole mitään competitive turnauksissa käymistä vastaan ja limited turnauksissa voisin käydäkkin jos niitä sattuu sopiviin paikkoihin sopiviin aikoihin. Constructed turnauksissa on se ongelma etten tykkää kovinkaan net deckailla eikä omat viritykset jota tulee pelattua huvin vuoksi ole hirveen kilpailukykyisiä syistä a) en ole mikään mestarirakentaja ja b) en viitsi yleensä pistää ihan järkyttäviä summia korttien ostoihin joten varsinkin modernista en ole edes alkanut fetchejä ostamaan ja ilman niitä tuppaa manabase olemaan vaan aivan liian hidas. Näin ollen tulee toistaiseksi jätettyä constructed competitive turnaukset väliin. Ehkä tilanne muuttuu jossain välissä tai ehkä ei, mutta suuremmalla todennäköisyydellä ilmoittaudun mukaan tuomariksi kuin pelaajaksi.

Poissa aaglo

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #58 : 21.05.14 - klo 14:05 »
(snip)... en viitsi yleensä pistää ihan järkyttäviä summia korttien ostoihin joten varsinkin modernista en ole edes alkanut fetchejä ostamaan ja ilman niitä tuppaa manabase olemaan vaan aivan liian hidas. Näin ollen tulee toistaiseksi jätettyä constructed competitive turnaukset väliin...(snip)

Heh - tee niinkuin minä, ja pelaa monocolor, ei tarvi hankkia kallitta fetsejä. Tosin ei mun dekkikään mitenkään hyvin kaikkia vastaan pärjää... Mutta ompahan kuitenkin edes sellainen yritelmä :)

Poissa Rancid-

Vs: Haluttomuus pelata competitive REL turnauksissa?
« Vastaus #59 : 30.07.14 - klo 18:01 »
Ilmeisesti olisi tosiaan tarvetta pelaajille suunnatulle artikkeleille turnauspelaamisesta ja sen myyteistä.
Jos joku L2+ tuomareista kirjoittaa tämän, ilmoittaudun täten vapaaehtoiseksi tuomaan mukaan PT-tasolle asti kokeneen pelaajan näkökulman.
Pahoittelen nekromantiikkaa, mutta kukaan yllä ideoidun artikkelin potentiaalisista kirjoittajista ei ole ottanut yhteyttä. Tarjous on yhä voimassa.
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.