Budjettipelaajan siirtyessä keittiönpöydältä isompiin vesiin suosittelen kyllä (kuten aikaisemmin joku totesikin) ensisijaisesti tarkastelemaan olemassa olevia pelikelvolliseksi todettuja arkkityyppejä. "Tein itse ja säästin"-versioissa on todella helppo mennä metsään, niin kuin noista käyttäjien Vicard ja Karhumies viesteistäkin käy ilmi: listoihin on eksynyt paljon täysin pelikelvotonta pahvia. Dream Fracturella tai Rewindilla ei ole mitään asiaa Moderniin. Budjettilistalle pääsyyn näyttää usein olevan syynä vain tekstilaatikosta löytyvät irralliset tekstinpätkät, jotka peilaavat jotain rahakortista löytyvää efektiä. Hukassa taas on korttien todelliset roolit ja efektit, sekä vaikutus kokonaisvaltaisiin pelisuunnitelmiin eri mätsupeissa.
Tutelagesta ja Confidantista saa molemmista kortteja tai kuoleman, mutta vaihto kahdesta kolmeen manaan ja kavusta enchantmenttiin vaikuttaa todella oleellisesti vaikkapa vähäländisen aggressiivisen pakan toimintaan. Snapcaster vs Noxious Revival on huono vitsi. Vaihdon ollessa halpa discardi vs halpa discardi, tai kahden manan countteri vs kahden manan countteri kelvollisia korvikkeita löytyy usein helpommin (Thoughtseizet inkkareiksi on aivan kelvollinen peliliike). Rahakorteilla vaan tuppaa usein olemaan jonkinlainen yhdistelmä uniikkia efektiä ja joustavuutta, jota on mahdotonta korvata. Goyf on aikaista painetta luova äijä, joka on edelleen kavukentän kuningas vuorolla sata. Jos pakkasi sideboardilla pitäisi olla Blood Mooneja eikä niitä löydy, on aika muuttaa lähestymistapaa koko sideboardin suhteen. Mikään halpaversio ei yhdistele kohtuullista hintaa enchantmenttien luonnolliseen kestävyyteen niin, että se mahdollistaisi verikuuta vastaavan mana denial juonen.