Rykäisin Princellä läpi noin mekaniikkaantutustumishengessä, ja vähän fiilistellen mitä tekoälyttömyys osaa.
Kolme juttua joista tykkään:
1) Vanhanmallisen teknologiapuun eriyttäminen teknologiaan ja pehmeämpiin arvoihin on minusta oikein jeppis konsepti, ja antaa selkeästi tieteelle ja kulttuurille omanlaisensa painotukset. Näki oikein hyvin kun tiedevoittoon ajoin, että civiceissä jäi selvästi jälkeen siitä missä tiede meni. Tieteen ja civicien läpimurrot hyvä konsepti ja jäsentävät mukavasti pelaamista antamalla selkeitä välitavoitteita.
2) Kaupunkien unstackaus tuntui pääasiassa toimivalta kun joutuu vähän valitsemaan rahan ja kolmipyörien väliltä. Paikalliset amenitiesit korvaamassa globaalia happinesia oikein järkevä veto, tosin hieman omassa päässä auki mikä mekanismi tässä hillitsee sitten tarpeeksi ns. infinite city sprawlia. Luxuryjen määrästä tulevat rajoitukset (muistaakseni yhdestä luxurystä ei ole amenityiksi kuin neljälle eniten tarvitsevalle kaupunnille).
3) Builder-muutokset todella hyviä. Teiden syntyminen orgaanisesti kaupankäynnin kautta myös todella elegantti ja toimivan oloinen konsepti.
Kolme juttua joista en:
1) Teknologiapuun jako on johtanut vähän siihen että alkuvaiheen jälkeen siellä tuppaa olemaan paikoin ihan helvetin autiota. Ainakin yksi tech ei tuo mitään välittömiä mahdollisuuksia, ja useampi avaa tyyliin tasan yhden wonderin rakennettavaksi ja that's it. Teknologiapuu kaipaisi siis enemmän lihaa - civic-puu valtiomuotokortteineen ei kärsi minusta samasta. Lisäksi teknologiapuun logiikka tuntuu kusevan noin muutenkin - tykkään siitä että ei olla ihan täysin raiteilla jossa pitää edellinen era olla lähes kokonaan tarvottu ennenkuin johonkin seuraavan avaintechiin pääsee, mutta nyt esimerkiksi onnistuin kehittämään mechanized infantryn ennenkuin gunpowderin suunnasta oli kehitetty infantryt. Ikäänkuin olisi tehty ihan hyvä uudistus (techien ja civicien eriytys) mutta ei ehdittu tehdä sitten tarpeeksi täytettä teknologiapuun puolelle korvaamaan siirtyneitä.
2) AI vaikutti ilman apuja olevan aikalailla tyhmä kuin saapas ja makrotasolla täysin saamaton. Saman mantereen Saksa ja Egypti neppailivat vielä slingereillä ja warrioreilla yhden kaupunkinsa kanssa kun itse kilautin kolmannen joen varteen, enkä mää todellakaan keskimäärin pelaa vauhdilla laajentuen kun en vitosessakaan osannut olla kovin wide. Saksa vielä julisti sodan (friendshipiä oli ollut vähän aiemmin...) ja yritti rushailla archerien puolustamaa rajakaupunkia aneemisesti. Vähemmän yllättäen oli aika helppo työ vaan jyrätä noi kaksi pääkaupunkia. Toisen mantereen kolme kansaa jäivät noin kolme eraa perästä loppupeliä kohti kun pallo lähti pyörimään ja yksi toi tyyliin slingereitä polttamaan tupakkaa rajojen ulkopuolelle samaan aikaan kun itse laukaisin kuulentoa...
3) Elämänlaatuparannuksia on paljon, mutta jotkut jutut vaikuttavat edelleen pölöiltä. Vakoilumekaniikalla ei tullut pelattua kuin puolustuksellisesti kun ei ollut oikeastaan tarvetta / halua ja joko en tajunnut siitä jotain tai sitten se on aivan helvetillinen mikromanagerointipaska jota tulen vihaamaan. Vakoilijat kyselivät noin kolmen vuoron välein majapaikastaan että ONKO HYVÄ MENNÄÄNKÖ MUUALLE ja ihan samassa paikassakin pitäminen näytti vaativan kolme klikkausta. Traderoutejen kanssa kikkailu edelleen vähän rasittavaa kun ne expiroituvat aika ajoin, minusta olisi reilusti parempi eikä pelillisesti liian erilainen ratkaisu pakottaa uusina avatut reitit kiinni määräajaksi mutta sen päättyessä ne voisi halutessaan avata ja siirtää muualle, eikä joutua ciccailemaan vähän väliä.
Vähän on mixed bag, vaikka kyllä tässä one more turnit edelleen syntyy. Oisko taas delsua tai vähintäänkin ekaa tasapainotuspatchia odotteleva, valitettavasti. Plus alkaa omassa Skyrimin ilmestymisen aikaan hommatussa koneessa selkeesti vähän loppua ägä tämän kanssa.