Olen nyt hieman mietiskellyt tätä uutta shortcut sääntöä, ja se vaikuttaa kyllä aivan typerältä ja monimutkaiselta. Olisivat saman tien poistaneet koko shortcutin, kun nyt he onnistuivat jo kaikki shortcutin hyvät puolet poistamaan ja lisäsivät huonoja. Tai ehkä en vain ymmärrä kaikkea; tosin jos minä tuomarina en ymmärrä täysin tuota tekstiä, niin silloin sääntöä voi jo sinällään pitää epäonnistuneena, koska ei voida olettaa pelaajienkaan sitä oppivan. Olisivat edes laittaneet noin kymmenen esimerkkitilannetta aiheesta, niin olisi muutakin kuin arvailua miten tuo menee. Tämä uusi shortcut selvästi muuttaa magicin sääntöjä, ja nyt Beginning of Combatissa on tosiaan kolme prioritya - NAP - AP - NAP. Ja beginning of combat triggerit vielä kaiken lisäksi tapahtuvat ensimmäisen NAP:n prioriteetin jälkeen. Kyllä, seuraava tilanne on siis mahdollinen:
AP: Combat?
NAP: Cryptic Command täppää sun miehet (beginning of combatissa)
AP: Ok, sen jälkeen rabble master triggeri tekee toksun ja toksu ajaa
Tähän väliin voisi mainita, että oikeastihan NAP:n ei kannata ikinä reagoida mitenkään tähän ensimmäiseen combat kysymykseen, koska sillä mennään aina beginning of combattiin. Ellei halua tehdä jotain main phasessa, josta täytyykin sitten sanoa erikseen. Eli oikeastaan tuo ei ole edes enää shortcut, vaan pikemminkin kiertotie. Seuraava keskustelu on myös mahdollinen nykyisten sääntöjen puitteissa:
AP: Combat?
NAP: Ok
AP: Ajan näillä
NAP: Ei vielä, kun passaat priorityn beginning of combatissa, niin teen X asian.
Onko tämä jonkun mielestä shortcut? Toisin sanoen AP:n kannattaa aina erikseen vielä kysyä saako hyökätä, ettei anna ilmaiseksi informaatiota hyökkääjistä, eli kun sääntöjen mukaan mennään, keskustelu menee näin:
AP: Combat?
NAP: Ok
AP: Hyökkäyksiin?
NAP: Ok
Eli toisin sanoen shortcuttia ei enää ole, vaan prioriteetti täytyy passata nykyään kahteen kertaan. Vanhassa systeemissä oli ongelmansa, mutta suurin ongelma oli se, ettei aluksi kaikki pelaajat tietäneet sen olemassa oloa. Kun se korjattiin saamalla runsaasti medianäkyvyyttä, suurin ongelma mielestäni korjaantui. Ainakin vanhassa systeemissä shortcut toimi 99% ajasta oikein, ja nopeutti combattia silloin kun mitään erikoista ei tapahtunut. Nyt tämä muutos vie taas asiaa väärään suuntaan ja tekee asioista monimutkaisempia, ja suurin ongelma on jälleen sama - pelaajat jotka säännöt osaavat, voivat tätä abusea niitä vastaan, jotka eivät tiedä. Säännön hyödyt taas ovat olemattomat.
EDIT: Eli siis kun kaksi säännöt hyvin tuntevaa pelaajaa pelaa vastakkain, shortcutista ei ole mitään hyötyä, vaan jokaisella vuorolla on yksi prioritykierros enemmän kuin ennen hidastamassa peliä. Kun taas säännöt osaava pelaaja pelaa sellaista vastaan joka ei tätä "shortcuttia" osaa, voi hän sitä abusea ja yrittää kalastella reaktiota vastustajalta, mikä ennen oli mahdotonta. Mielipiteitä?