Poromagia

Kirjoittaja Aihe: April 24, 2017 Banned and Restricted Announcement - Hyrrä bänniin legacysta  (Luettu 12678 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa asv

ModeEdit: keskustelu tästä aiheesta omaan ketjuunsa.
-- luma


Linkki ilmoitukseen ja selityksiin

Standard:
No changes

Modern:
No changes

Legacy:
Sensei's Divining Top is banned.

Vintage:
Gitaxian Probe is restricted.
Gush is restricted.

asv:n alkuperäinen viesti:

Rip Miracles  :(
« Viimeksi muokattu: 24.04.17 - klo 18:03 kirjoittanut luma »

Poissa Rhianne


Poissa Anssi

Tosi jees että Miracles lähtee pois, toki se on tosi vaikea ja kiva dekki pelata itse mut yhden manan konsistentit wrathit rajoittaa liikaa formaatin dekkejä. Counterbalance on myös tosi masentava kortti pelata vastaan.

Sääli että standard-banneja ei taaskaan tullut, vaikea nähdä et formaattiin syntyy mitään uusia dekkejä. BG ehkä pääsee mukaan kärkipöytään Manglehornin avulla mut kontrollidekkien pelaaminen on vieläkin aika turhaa kun dekissä pitää olla liikaa konditionaalisia vastauksia.
Kaikki kortit löytyvät myös Cardtraderistä

Poissa luma

Yhdistin vitutusketjusta asiaan liittyvän keskustelun tähän.
« Viimeksi muokattu: 24.04.17 - klo 18:02 kirjoittanut luma »


Poissa Rancid-

Loistavaa. Vielä kun Modernista unbannattais jotain siistiä...
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa mahonen

Mental Mistepin jälkeen parhaat bännit sitten miesmuistiin.

Poissa Rhianne

Myönnän kyllä, että mielestäni muiden formaattien kanssa Wizards onnistui tällä kertaa, mutta ei vaan jaksa ymmärtää Saheelia Standardissa. On niin masentava decki pelata vastaan, ja pitää paljon erilaisia strategioita kokonaan poissa metasta. Mardusta ei mun mielestä tarvi bannia mitään, ja Amonkhetissakin tuli paljon enemmän vastauksia marduun kuin saheeliin. Lisäksi Mardu on kuitenkin loppujen lopuksi sen verran reilu decki, että siihen löytyy kyllä aseita standardin korttipoolista, mutta tällä hetkellä saheeli pitää ne vastaukset poissa. Mitä olen ihmisten kanssa jutellut, jotka ovat enemmän brewailleet Amonkhettia, niin ei ole vielä mitään deckiä löytynyt joka edes jotenkin taistelisi saheelia vastaan.

Olisin halunnut standardin näyttävän tältä:

Saheeli Rai is banned.
Smuggler's Copter is unbanned.
Reflector Mage is unbanned.

Täytyy varmaan ruveta pelaamaan modernia.

Poissa Salevanen

Olisin halunnut standardin näyttävän tältä:

Saheeli Rai is banned.
Smuggler's Copter is unbanned.
Reflector Mage is unbanned.

En voi oikein ymmärtää miten kopterin unban ois ollu fiksua, voitko hieman avata tätä? Reflector Mage on vielä oma keskustelunsa, mut se nyt ois voinu olla iha ok unbännittävä. Saheelin sijasta bänniin ois pitäny oikeesti pistää kissa imo, mut loppujen lopuks aik samaha se on et kumman palan siitä kombosta ois bänniny.

Also, toppibänni <3

Poissa l33twash0r

https :://blogs.magicjudges.org/telliott/2017/04/24/policy-changes-for-amonkhet/

Combat shortcut muuttui :o ja muita muutoksia

Lainaus
If the active player passes priority during their first main phase, the non-active player is assumed to be acting in beginning of combat unless they are affecting how or whether a beginning of combat ability triggers. However, if the non-active player takes no action, the active player has priority at the beginning of combat. Beginning of combat triggered abilities (even ones that target) may be announced after any non-active player action has resolved.

Poissa theBrains

Onkos ketään Vintagen pelaajaa, onko Gush ja Probe dominoineet niin paljon että piti laittaa narikkaan?

Poissa absurdimuukalainen

(click to show/hide)


Vois taas pelaa magicin paskinta parasta korttia Standstill  8)

Poissa Rhianne

Olisin halunnut standardin näyttävän tältä:

Saheeli Rai is banned.
Smuggler's Copter is unbanned.
Reflector Mage is unbanned.

En voi oikein ymmärtää miten kopterin unban ois ollu fiksua, voitko hieman avata tätä? Reflector Mage on vielä oma keskustelunsa, mut se nyt ois voinu olla iha ok unbännittävä. Saheelin sijasta bänniin ois pitäny oikeesti pistää kissa imo, mut loppujen lopuks aik samaha se on et kumman palan siitä kombosta ois bänniny.

Also, toppibänni <3

Kopterin bännin jälkeen stanuun tuli saman tien kaksi hyvää vastausta siihen, eli Heart of Kiran ja Fatal Push. Lisäksi artifaktituhoa on nyt enemmän kuin koskaan. En nyt ole varma tarvitseeko standard kopteria, mutta periaatteesta haluan pitää bännilistan mahdollisimman pienenä. Voi olla että olen väärässä kopterin suhteen, mutta en usko, että se ainakaan enempää dominoisi kuin esim. saheeli.

En usko että Saheelia pelattaisi ollenkaan ilman kissaa, joten siksi mieluummin bannaisin sen. Vaikka oikeasti ei tule tapahtumaan, koska mieluummin bannaavat uncin kuin uuden hienon planeswalkkerin. Oma lehmä tässä on siis ojassa, koska haluaisin pelata jotain jankya panharmonicon kissa comboa, jonka takia en halua kissaa banniin.
« Viimeksi muokattu: 24.04.17 - klo 20:41 kirjoittanut Rhianne »

Poissa Colgate

https :://blogs.magicjudges.org/telliott/2017/04/24/policy-changes-for-amonkhet/

Combat shortcut muuttui :o ja muita muutoksia

Lainaus
If the active player passes priority during their first main phase, the non-active player is assumed to be acting in beginning of combat unless they are affecting how or whether a beginning of combat ability triggers. However, if the non-active player takes no action, the active player has priority at the beginning of combat. Beginning of combat triggered abilities (even ones that target) may be announced after any non-active player action has resolved.

Tarkoittaako tää nyt sitä, että beginning of combatissa APNAP priorityjärjestyksen sijasta käytetään NAPAPia?

Poissa l4hlborg

https :://blogs.magicjudges.org/telliott/2017/04/24/policy-changes-for-amonkhet/

Combat shortcut muuttui :o ja muita muutoksia

Lainaus
If the active player passes priority during their first main phase, the non-active player is assumed to be acting in beginning of combat unless they are affecting how or whether a beginning of combat ability triggers. However, if the non-active player takes no action, the active player has priority at the beginning of combat. Beginning of combat triggered abilities (even ones that target) may be announced after any non-active player action has resolved.

Tarkoittaako tää nyt sitä, että beginning of combatissa APNAP priorityjärjestyksen sijasta käytetään NAPAPia?

Enemmänkin NAPAPNAP, voi johtaa miedosti kiusalliseen kommunikaatioon mut toimii keskimäärin intuitiivisesti

Poissa Multani

(click to show/hide)


Vois taas pelaa magicin paskinta parasta korttia Standstill  8)

Voin vahvistaa, että käyttäjä on sanansa mittainen mies. Osti minulta juuri MCM:ssä standstilleja.
"Kun Magic -peli alkaa, pakka muodostaa kirjaston."

http://mtgsuomi.fi/listat/Multani/hw/

Poissa Folero

https :://blogs.magicjudges.org/telliott/2017/04/24/policy-changes-for-amonkhet/

Combat shortcut muuttui :o ja muita muutoksia

Lainaus
If the active player passes priority during their first main phase, the non-active player is assumed to be acting in beginning of combat unless they are affecting how or whether a beginning of combat ability triggers. However, if the non-active player takes no action, the active player has priority at the beginning of combat. Beginning of combat triggered abilities (even ones that target) may be announced after any non-active player action has resolved.

Tarkoittaako tää nyt sitä, että beginning of combatissa APNAP priorityjärjestyksen sijasta käytetään NAPAPia?

Ei tarkota. Kun passaat priorityn main phasessa niin päädyt beginning of combattiin priorityn kera. Ennen päädyit declare attackersiin.

Poissa freedfromthereal

https :://blogs.magicjudges.org/telliott/2017/04/24/policy-changes-for-amonkhet/

Combat shortcut muuttui :o ja muita muutoksia

Kirjoitusvirhe linkissä jonka vuoksi se ei toimi.

ps. Morjens miracles, ei suuremmin sureta. Joskin ihmettelen että vasta näin pitkän ajan jälkeen bannataan.
"It's that moment of dawning comprehension I live for."
- Hobbes, Calvin and hobbes

Poissa Rhianne

Olen nyt hieman mietiskellyt tätä uutta shortcut sääntöä, ja se vaikuttaa kyllä aivan typerältä ja monimutkaiselta. Olisivat saman tien poistaneet koko shortcutin, kun nyt he onnistuivat jo kaikki shortcutin hyvät puolet poistamaan ja lisäsivät huonoja. Tai ehkä en vain ymmärrä kaikkea; tosin jos minä tuomarina en ymmärrä täysin tuota tekstiä, niin silloin sääntöä voi jo sinällään pitää epäonnistuneena, koska ei voida olettaa pelaajienkaan sitä oppivan. Olisivat edes laittaneet noin kymmenen esimerkkitilannetta aiheesta, niin olisi muutakin kuin arvailua miten tuo menee. Tämä uusi shortcut selvästi muuttaa magicin sääntöjä, ja nyt Beginning of Combatissa on tosiaan kolme prioritya - NAP - AP - NAP. Ja beginning of combat triggerit vielä kaiken lisäksi tapahtuvat ensimmäisen NAP:n prioriteetin jälkeen. Kyllä, seuraava tilanne on siis mahdollinen:

AP: Combat?
NAP: Cryptic Command täppää sun miehet (beginning of combatissa)
AP: Ok, sen jälkeen rabble master triggeri tekee toksun ja toksu ajaa

Tähän väliin voisi mainita, että oikeastihan NAP:n ei kannata ikinä reagoida mitenkään tähän ensimmäiseen combat kysymykseen, koska sillä mennään aina beginning of combattiin. Ellei halua tehdä jotain main phasessa, josta täytyykin sitten sanoa erikseen. Eli oikeastaan tuo ei ole edes enää shortcut, vaan pikemminkin kiertotie. Seuraava keskustelu on myös mahdollinen nykyisten sääntöjen puitteissa:

AP: Combat?
NAP: Ok
AP: Ajan näillä
NAP: Ei vielä, kun passaat priorityn beginning of combatissa, niin teen X asian.

Onko tämä jonkun mielestä shortcut? Toisin sanoen AP:n kannattaa aina erikseen vielä kysyä saako hyökätä, ettei anna ilmaiseksi informaatiota hyökkääjistä, eli kun sääntöjen mukaan mennään, keskustelu menee näin:

AP: Combat?
NAP: Ok
AP: Hyökkäyksiin?
NAP: Ok

Eli toisin sanoen shortcuttia ei enää ole, vaan prioriteetti täytyy passata nykyään kahteen kertaan. Vanhassa systeemissä oli ongelmansa, mutta suurin ongelma oli se, ettei aluksi kaikki pelaajat tietäneet sen olemassa oloa. Kun se korjattiin saamalla runsaasti medianäkyvyyttä, suurin ongelma mielestäni korjaantui. Ainakin vanhassa systeemissä shortcut toimi 99% ajasta oikein, ja nopeutti combattia silloin kun mitään erikoista ei tapahtunut. Nyt tämä muutos vie taas asiaa väärään suuntaan ja tekee asioista monimutkaisempia, ja suurin ongelma on jälleen sama - pelaajat jotka säännöt osaavat, voivat tätä abusea niitä vastaan, jotka eivät tiedä. Säännön hyödyt taas ovat olemattomat.

EDIT: Eli siis kun kaksi säännöt hyvin tuntevaa pelaajaa pelaa vastakkain, shortcutista ei ole mitään hyötyä, vaan jokaisella vuorolla on yksi prioritykierros enemmän kuin ennen hidastamassa peliä. Kun taas säännöt osaava pelaaja pelaa sellaista vastaan joka ei tätä "shortcuttia" osaa, voi hän sitä abusea ja yrittää kalastella reaktiota vastustajalta, mikä ennen oli mahdotonta. Mielipiteitä?
« Viimeksi muokattu: 25.04.17 - klo 10:28 kirjoittanut Rhianne »

Poissa Hiski

(click to show/hide)


Vois taas pelaa magicin paskinta parasta korttia Standstill  8)

Eikö Standstill ole hieman kehno Leovoldia vastaan? :/ Vai ajattelitko juuri tämän törkyprinssin kanssa sitä pyörittää?

Poissa jkk

  • L3-tuomari / Regional Coordinator
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ***
  • EN VASTAA YKSITYISVIESTEIHIN
Lainaus käyttäjältä: shazzle
Uskon että olen sinua kokeneempi "internetissä".
Lainaus käyttäjältä: yeou
miten tolla tyypillä on aina plussia postissaan? onko se joku julkkis?

Poissa Rhianne

Tässä artikkelissa on ihan hyvin avattu combatin nykyistä toimintaa:

http://www.manaleak.com/mtguk/2017/04/a-look-at-the-new-magic-the-gathering-tournament-rules-april-2017/

Tämäkään artikkeli ei ota kantaa mielestäni isoimpaan ongelmaan, eli siihen, että prioriteetti pitää nyt passata kahdesti ennen hyökkääjiä. Käytännössä ainakin competitive turnauksissa tuo a) kohta eli normaali hyökkäys ei tule menemään kuten artikkelissa, koska toi prioriteetin passaus vie prioriteetin beginning of combattiin. Tuossa esimerkkitapauksessahan NAP voisi kalastella tiedon millä AP meinaa hyökätä, ja sen jälkeen tehdä vielä jotain beginning of combatissa. Käytännössä siis AP joutuu kahdesti kysymään combattiin / ajoille, koska ensimmäinen passaa prioriteetin beginning of combattiin. Jos näin ei ole, vaan tuo yksi declare attacks kysymys riittää, niin tuo tarkoittaisi, että beginning of combatin prioriteettijärjestys olisi nykyään NAP - AP, joka on aivan hullua hommaa.

Poissa jkk

  • L3-tuomari / Regional Coordinator
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ***
  • EN VASTAA YKSITYISVIESTEIHIN
Eihän tämä toki ongelmaton ole, mutta ei ollut vanhakaan versio noiden triggerien kannalta. Ja siitä beginning of combattiin menosta on kitisty vuosien varrella niin paljon, että ihan kiva nähdä miten peli nyt sujuu kun annetaan tehdä niin. Uskon, että siihenkin totutaan että AP joutuu kyselemään asiaa kahdesti. Ja simppelit tilanteet luultavasti pelataan kuten aina ennenkin.
Lainaus käyttäjältä: shazzle
Uskon että olen sinua kokeneempi "internetissä".
Lainaus käyttäjältä: yeou
miten tolla tyypillä on aina plussia postissaan? onko se joku julkkis?

Poissa Yms

TL:DR alla!
Säännön tarkoitus on selventää Beginning of Combat-triggereiden toimimista, ja tehdä niistä intuitiivisempia - ja senhän se tekee. Vanha shortcut toimi jotakuinkin fiksusti niin pitkään kun korteissa ei näitä triggereitä hirveästi vilkkunut. Artikkelissa muutoksessa haettiin shortcutille seuraavien pointtien kautta toimivuutta:
Lainaus
Unfortunately, you just can’t have everything. Among the things you’d ideally like to accommodate:

(click to show/hide)
That’s a lot! Several of them are in conflict with each other. So we talked with R&D about relative priorities. And we have a solution which, while not elegant, gets much of the job done.

Ja myöhemmin myös:

Lainaus
This gets us everything above except for #3 (you can bait priority now, though not if the non-active player is very careful), #8 (the double pass can, and technically always does, happen) and it’s arguable whether we achieved shortness. It’s not the cleanest approach, but it’s compatible with how people actually play the game and minimizes the gotchas. Wordy but invisible is an acceptable outcome!
Vielä kertauksena: shortcut korjattiin muottiin jossa BoC-triggerit toimivat intuitiivisesti. Tässä on nyt hetki keskusteltu onko seuraava tilanne muutoksen jälkeen laillinen vai laiton pelaus:
(click to show/hide)
Tähän tilanteeseen on ratkaisu sääntöjen puitteissa: NAP ei saa täpätä APn äijiä. Priority menee (todellakin) uuden säännön mukaan BoC NAP-AP. Tämä ei ole tavatonta säntöjen puitteissa:
Lainaus
116.3a The active player receives priority at the beginning of most steps and phases, ....
Tämä ei kuitenkaan anna NAP mahdollisutta kahteen priorityyn BoC jos AP ei tee mtään, sillä

Lainaus
116.4. If all
players pass in succession (that is, if all players pass without taking any actions in between
passing), the spell or ability on top of the stack resolves or, if the stack is empty, the phase or step
ends

TL:DR; Sääntö fiksasi BoC-triggereiden (ja mm. crewaamisen) toiminnan intiutiivisemmaksi, NAP ei saa tuplapriorityä BoC.
« Viimeksi muokattu: 25.04.17 - klo 13:10 kirjoittanut Yms »
Lightning Bolt, when cast,
Deals three damage to target
Creature or player.

Poissa Madmax88

Top:n banni surkeaa :( toisaalta meta muuttuu saa nähdä mitäs nyt sitte tapahtuu! Onko tää nyt combojen/ ellujen vai delvereitten hallinta kausi.

Modernista ne sais alkaa jo unbannimaa sen sijaa, vormaatti alkaa olee jo suht lähellä standardin tylsyyttä ettei sekään enää jaksa oikein kiinnostaa.. (Ja ei, en tarkota nyky standardia vaan standardi on siis ollu paksaa aina)

Poissa Sir Marde

Eihän tämä toki ongelmaton ole, mutta ei ollut vanhakaan versio noiden triggerien kannalta. Ja siitä beginning of combattiin menosta on kitisty vuosien varrella niin paljon, että ihan kiva nähdä miten peli nyt sujuu kun annetaan tehdä niin. Uskon, että siihenkin totutaan että AP joutuu kyselemään asiaa kahdesti. Ja simppelit tilanteet luultavasti pelataan kuten aina ennenkin.

Miten siis NAP menettelee Cryptic Commandinsa kanssa jos haluaa täpätä vastustajan miehet ilman että se Mutavault vielä aktivoidaan sen jälkeen, jos shortcut Combat? ilman BoC-triggereitä vie suoraan declare attackersiin? Voiko NAP vastata Combat?-kysymykseen esim. "Sano sit kun oot menossa declare attackersiin" jotta saisi prioriteetin pelata CC:n ilman että AP vielä aktivoi sen Mutavaultin?

Poissa Yms

Eihän tämä toki ongelmaton ole, mutta ei ollut vanhakaan versio noiden triggerien kannalta. Ja siitä beginning of combattiin menosta on kitisty vuosien varrella niin paljon, että ihan kiva nähdä miten peli nyt sujuu kun annetaan tehdä niin. Uskon, että siihenkin totutaan että AP joutuu kyselemään asiaa kahdesti. Ja simppelit tilanteet luultavasti pelataan kuten aina ennenkin.

Miten siis NAP menettelee Cryptic Commandinsa kanssa jos haluaa täpätä vastustajan miehet ilman että se Mutavault vielä aktivoidaan sen jälkeen, jos shortcut Combat? ilman BoC-triggereitä vie suoraan declare attackersiin? Voiko NAP vastata Combat?-kysymykseen esim. "Sano sit kun oot menossa declare attackersiin" jotta saisi prioriteetin pelata CC:n ilman että AP vielä aktivoi sen Mutavaultin?
Pelaa Crypticin BoC ja toivoo että vihu ei aktivoi mutista en jälkeen? En nyt ymmärrä miten muuten sitä voisi pelata haluamallasi tavalla.
Lightning Bolt, when cast,
Deals three damage to target
Creature or player.

Poissa Rhianne

Eihän tämä toki ongelmaton ole, mutta ei ollut vanhakaan versio noiden triggerien kannalta. Ja siitä beginning of combattiin menosta on kitisty vuosien varrella niin paljon, että ihan kiva nähdä miten peli nyt sujuu kun annetaan tehdä niin. Uskon, että siihenkin totutaan että AP joutuu kyselemään asiaa kahdesti. Ja simppelit tilanteet luultavasti pelataan kuten aina ennenkin.

Miten siis NAP menettelee Cryptic Commandinsa kanssa jos haluaa täpätä vastustajan miehet ilman että se Mutavault vielä aktivoidaan sen jälkeen, jos shortcut Combat? ilman BoC-triggereitä vie suoraan declare attackersiin? Voiko NAP vastata Combat?-kysymykseen esim. "Sano sit kun oot menossa declare attackersiin" jotta saisi prioriteetin pelata CC:n ilman että AP vielä aktivoi sen Mutavaultin?
Pelaa Crypticin BoC ja toivoo että vihu ei aktivoi mutista en jälkeen? En nyt ymmärrä miten muuten sitä voisi pelata haluamallasi tavalla.

Ennen AP joutui päättämään ensin, haluaako aktivoida Mutavaultin vai ei, koska muuten oli mahdollista, että NAP päättää ettei tee mitään ja sitten on myöhäistä. Nyt AP voi ensin kalastella crypticciä kysymällä mennäänkö combattiin, ja AP voi vasta sen jälkeen aktivoida mutavaultin. Näillä muutoksilla tehtiin combattiin meno helpommaksi AP:lle, mutta ei suinkaan ilmaiseksi, vaan NAP:n kustannuksella.

Täytyy kokeilla kuinka pihalle saan tänään draftissa vihut crewaamalla vehiclet vasta combat kyselyn jälkeen, kun tuskin kaikki ovat sääntömuutoksista perillä. Ei ole todellakaan intuitiivinen tämä muutos meinaan.
« Viimeksi muokattu: 25.04.17 - klo 16:04 kirjoittanut Rhianne »

Poissa Yms

tekstiä
Pelaa Crypticin BoC ja toivoo että vihu ei aktivoi mutista en jälkeen? En nyt ymmärrä miten muuten sitä voisi pelata haluamallasi tavalla.

Ennen AP joutui päättämään ensin, haluaako aktivoida Mutavaultin vai ei, koska muuten oli mahdollista, että NAP päättää ettei tee mitään ja sitten on myöhäistä. Nyt AP voi ensin kalastella crypticciä kysymällä mennäänkö combattiin, ja AP voi vasta sen jälkeen aktivoida mutavaultin. Näillä muutoksilla tehtiin combattiin meno helpommaksi AP:lle, mutta ei suinkaan ilmaiseksi, vaan NAP:n kustannuksella.

Täytyy kokeilla kuinka pihalle saan tänään draftissa vihut crewaamalla vehiclet vasta combat kyselyn jälkeen, kun tuskin kaikki ovat sääntömuutoksista perillä. Ei ole todellakaan intuitiivinen tämä muutos meinaan.
Shortcut muokattin muotoon, jossa AP pystyy tekemään asioita BoC ilman kuuluisaa fraasia:
Ihan samalla lailla sitä Crypticiä pystyy kalsatelemaan ennen ja jälkeen sääntömuutoksen, nyt vain AP pystyy tekemään asioita mielekkäästi BoC.
Kaikkiin muutoksin liittyy aina pientä hämmennystä, tapaan "Ai näinkö se nykyään toimii" ja niin sitä opitaan uudet säännöt. Sama ruljanssi on aina sääntömuutosten kohdilla; viimeisimmäksi sunnuntaina prellussa pelatessani vastapelaaja oli ajatellut uuden mulliogintisäännön toimivan siten, että saa aina aloituskäden pitämisen jälkeen tehdä Scry 1. Tämänkin kanssa varmasti vielä ihmetellään pitkät tovit, mutta lopulta sanoisin tämän muutoksen tekevän pelistä mukavamman pelin kaikille (paitsi niille, jotka yrittävät kalastella vihuja pelaamaan "väärin").
Lightning Bolt, when cast,
Deals three damage to target
Creature or player.

Poissa Rhianne

tekstiä
Pelaa Crypticin BoC ja toivoo että vihu ei aktivoi mutista en jälkeen? En nyt ymmärrä miten muuten sitä voisi pelata haluamallasi tavalla.

Ennen AP joutui päättämään ensin, haluaako aktivoida Mutavaultin vai ei, koska muuten oli mahdollista, että NAP päättää ettei tee mitään ja sitten on myöhäistä. Nyt AP voi ensin kalastella crypticciä kysymällä mennäänkö combattiin, ja AP voi vasta sen jälkeen aktivoida mutavaultin. Näillä muutoksilla tehtiin combattiin meno helpommaksi AP:lle, mutta ei suinkaan ilmaiseksi, vaan NAP:n kustannuksella.

Täytyy kokeilla kuinka pihalle saan tänään draftissa vihut crewaamalla vehiclet vasta combat kyselyn jälkeen, kun tuskin kaikki ovat sääntömuutoksista perillä. Ei ole todellakaan intuitiivinen tämä muutos meinaan.
Shortcut muokattin muotoon, jossa AP pystyy tekemään asioita BoC ilman kuuluisaa fraasia:
Ihan samalla lailla sitä Crypticiä pystyy kalsatelemaan ennen ja jälkeen sääntömuutoksen, nyt vain AP pystyy tekemään asioita mielekkäästi BoC.
Kaikkiin muutoksin liittyy aina pientä hämmennystä, tapaan "Ai näinkö se nykyään toimii" ja niin sitä opitaan uudet säännöt. Sama ruljanssi on aina sääntömuutosten kohdilla; viimeisimmäksi sunnuntaina prellussa pelatessani vastapelaaja oli ajatellut uuden mulliogintisäännön toimivan siten, että saa aina aloituskäden pitämisen jälkeen tehdä Scry 1. Tämänkin kanssa varmasti vielä ihmetellään pitkät tovit, mutta lopulta sanoisin tämän muutoksen tekevän pelistä mukavamman pelin kaikille (paitsi niille, jotka yrittävät kalastella vihuja pelaamaan "väärin").

Tämä nyt ei vaan pidä paikkansa. Ennen ei pystynyt kalastelemaan, koska prioriteettijärjestys meni AP -> NAP. Nyt menee NAP -> AP, jolloin AP:lla on viimeinen sana, ja NAP joutuu ensin päättämään haluaako castia crypticciä kun AP ei ole vielä jounut tekemään päätöstä manlandin aktivoimisesta. Ennen:

AP: Combat?
NAP: Ok
AP: Aktivoisin mutavaultin
NAP: meni jo

Nyt:

AP: Combat?
NAP: (joutuu tässä vaiheessa jo päättämään täppääkö vihutiimin, vaikka AP:lle on vielä menossa prioriteetti) sanoo Ok
AP: Aktivoi mutavaultin (koska NAP olisi castinyt crypticin jos sellainen olisi ollut)