Kuten peliporukoissa usein käy, voimataso nousee hiipimällä ja hiljalleen. Pakkoja hiotaan, boostereista nousee pommeja ja Poroille maistuu pelaajien pennoset: ennen pitkää ollaan kuitenkin tilanteessa, jossa pakat ylittävät "okei, mulla pyörähti, otetaas uus" -kynnyksen.
Mun mielestä ihmisille pitää antaa tilaa rakentaa sellainen dekki kuin ne tahtovat. Toki jos viesti on alusta alkaen:
"Mun tehtävä on kusta muiden pelit", niin ei me tätä tyyppiä enää olla kutsuttu pelaamaan.
Stax-dekitkin menee - välillä - kunhan ei jokainen peli mene siihen, että ländi täpissä pöytään ja passataan vuoroa tunti putkeen. Näistäkin peleistä on tosin toisinaan muodostunut itsessään hauska archenemy metagame.
Kilpailullisissa pelimuodoissa paras on tietenkin paras ja siihen tähdätään, mutta mielestäni Commanderin charmi on sen kasuaaliudessa ja hitaammissa, monipuolisemmissa peleissä.
Yleensä se kyllä menee tähän, ellei jonkun dekki tosiaan pyörähdä vuoroilla 3-4. Dekkien voimatasapainotkin tulevat sillä tavalla vastaan, että jos jollain on selkeästi vahvempi dekki, niin muu pöytä kyllä tajuaa sen ja sitten sitä vastaan mennään porukalla. Olen todistanut usean heikon dekin voittavan pelin, kun vaan osasi pelata poliittisen varovasti ja harkitsevasti muiden voimadekkien ympäri.
Alkaa kysymys siitä, mikä on kenellekin hauskaa, ja miten sitä pidetään yllä. Elääkö meta vastaamalla tulella tuleen, vai kuristetaanko korttipoolia? Riittääkö porvarillinen hiljainen yhteisymmärrys siitä, ettei tähdätä kakkosvuoron infficomboihin, vai sovitaanko porukalla bännilistoja?
Hauskaa ei ole, kun:
- yksi tyyppi tapetaan
Kaalia of the Vast+
Master of Cruelties combolla kun 10min on pelattu
- kukaan voi tehdä mitään ja pöytä on lukossa Winter Orbin, Hokorin ja muiden toimesta.
- yksi tyyppi ottaa 30min vuoron/vuoroja. Kunnon combo ei tarvitse tämmöistä ja jos jollain on inffivuorocombo menossa, niin on ihan ok luovuttaa.
- yhdeltä pelaajalta tuhotaan kaikki ländit. Haistakaa vittu kaikki
Din of the Fireherdin pelaajat.
- sääntöjä muutetaan tai houserulesit kerrotaan pelin aikana.
"Meidän peleissä ei sitten saa pelata tota korttia",
"Meidän peleissä ei ole taktisia skooppeja" tai
"Meidän peleissä ei hyväksytä inffikomboja". Kiitos kun jo nyt kerroitte...
- pelataan kortteja toisen dekistä
Briberyllä tai
Eternal Dominionilla samalla naureskellen:
"Eihän täällä ole mitään hyvää, vittu mikä dekki..."- suututaan, kun joku tyyppi, joka ei ole ennen nähnyt dekkiäsi, kysyy pari kertaa selvennykseksi miten joku kortti toimii.
"Justhan mä selitin, voi vittu!"- suututaan, kun joku tyyppi ei pelaakaan mahdollisimman oppressiivisesti vaan jopa auttaa välillä moninpelissä toista pelaajaa, jota on kurmotettu jo tarpeeksi
- pidetään pelin jälkeisiä kiukkukeskusteluja
- pelaaja X scouttaa muiden pelaajien dekit ja valitsee sitten omasta mielestään niitä vastaan parhaan dekin. Sääntöjen mukaanhan oma komentaja pitäisi paljastaa yhtäaikaa.
- tarkoituksella hidastellaan omaa vuoroa. Se on vaan peliä, aina ei voi voittaa ja joskus ei suju millään. Et saa ländiä tai floodaat, sitä tapahtuu.
Tämmöisiä nyt lähinnä tulee mieleen moninpeleistä. Omissa peliporukoissa on vastattu tulella tuleen ja keskustelujen kautta ollaan kyllä kerrottu, että kortti X on moninpelissä todella vittumainen ja sen voisi jättää pois. Muuten ollaan pitäydytty commanderin virallisissa säännöissä.
Olen myös kyllästynyt kuulemaan itkua
"rahadekeistä", varsinkin kun arvokkain korttini on 20-30€:n luokkaa. Tää on ollut mun harrastus yli kahdenkymmenen vuoden ajan. Olisi aika outoa, jos harrastukseen ei saisi investoida ajan lisäksi myös rahaa.
Vai meneekö Commander vaan jossain vaiheessa "pilalle", kuten olen eräiltä kuullut Modossa käyneen?
En pelaa modossa mutta vahvoja dekkejä ja kokeneita pelaajia vastaan pelaamalla oppii myös todella paljon erilaisista taktiikoista.
Minkälaisia ratkaisuja teillä on ollut voimatason nousuun ja hauskanpitoon? Mikä teilläpäin on hauskaa?
Mä heitän nykyään aika usein noppaa, että millä dekillä pelaan. Omistan myös kaksi ns. hupidekkiä, jotka ovat vahvoja jos kaikki menee putkeen mutta jos ei ns. onni ole mukana, niin ne on aika heikkoja. Vaihtelen myös tasaisesti dekkejä, joita otan ylipäätään mukaan pelaamaan. Riippuu myös vastuksista, joita vastaan pelaan. Yleensä kurmotan vastuksilta tasaisesti elämää pois. Jos taas tiedän jonkun pelaavan selkeää kombopakkaa niin se saa luonnollisesti enemmän vihaa osakseen.