Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Panglacial Wurm + Chromatic Sphere  (Luettu 1676 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jolssoni

Panglacial Wurm + Chromatic Sphere
« : 04.05.18 - klo 11:45 »
Onko sallittua haun aikana yrittää pelata Panglacial Wurmia, käyttää Chromatic Sphereä maksamiseen ja jonkun kivan kortin nostamiseen ja sitten huomata ettei manaa olekaan tarpeeksi koko härpäkkeen maksamiseen, jos oletetaan ettei dekkilistallasi maksaminen ole kyseisessä tilanteessa edes teoreettisesti mahdollista (liian vähän ländiä auki, ei Simian Spirit Guideja)?
« Viimeksi muokattu: 09.05.18 - klo 15:05 kirjoittanut kivi »

Poissa Gagis

Vs: Panglacial Wurm + Chromatic Sphere
« Vastaus #1 : 04.05.18 - klo 12:34 »
Jutun juonesta saa kiinni lukemalla Chromatic Spheren rulingin Gathererista:

8/1/2008: This is a mana ability, which means it can be activated as part of the process of casting a spell or activating another ability. If that happens you get the mana right away, but you don't get to look at the drawn card until you have finished casting that spell or activating that ability.

Jos näet kortin ja castaaminen peruuntuukin, mikä on täysin mahdollista, olet syyllistynyt GPE - Looking at Extra Cards virheeseen, josta tulee varoitus ja kortti sekoitetaan pakkaan. Jos vaikuttaa siltä, että pelivirhe ei välttämättä ole tahaton vaan sillä ehkä yritetään saada hyötyä, on tuomarin aihetta tutkia, että et kai yritä huijata. Jos teko paljastuu huijaukseksi niin runtua tulee.
« Viimeksi muokattu: 04.05.18 - klo 12:36 kirjoittanut Gagis »
''Flickerwisp on Thalian ja Mutsin jälkeen ehkä määtsikin siistein creature. Sil voi tehdä kaikkea. Se jopa runkkaa ja keittää kahvit sun puolesta.''

Poissa Omnicun

Vs: Panglacial Wurm + Chromatic Sphere
« Vastaus #2 : 09.05.18 - klo 13:35 »
Jutun juonesta saa kiinni lukemalla Chromatic Spheren rulingin Gathererista:

8/1/2008: This is a mana ability, which means it can be activated as part of the process of casting a spell or activating another ability. If that happens you get the mana right away, but you don't get to look at the drawn card until you have finished casting that spell or activating that ability.

Jos näet kortin ja castaaminen peruuntuukin, mikä on täysin mahdollista, olet syyllistynyt GPE - Looking at Extra Cards virheeseen, josta tulee varoitus ja kortti sekoitetaan pakkaan. Jos vaikuttaa siltä, että pelivirhe ei välttämättä ole tahaton vaan sillä ehkä yritetään saada hyötyä, on tuomarin aihetta tutkia, että et kai yritä huijata. Jos teko paljastuu huijaukseksi niin runtua tulee.

Vaikka et katsoisikaan korttia sen nostamisen jälkeen, voit hyvin olla tietoinen tai varmistaa pakkaa selatessasi mikä on kortti, jonka Sphere nostaisi, koska olet juuri selannut kirjastosi läpi ja et ole vielä sekoittanut sitä Wurmia castatessasi. Sinänsä loitsimpas-empäsloitsi -ruljanssilla ei tavallaan olisi mahdollista/tarpeen kalastella mitään informaatiota.

Ja mites, jos sulla on Life from the Loam haudassa, katsot pakkasi kolme päällimmäistä korttia selaillessasi, castaat wurmin spherellä ja korvaat sen noston dredgettämällä, pystyt ilmeisesti vastaavasti tietämään mitkä kortit tulee millattua?

Missä vaiheessa Wurm siirtyy dekistä stäkkiin? Varmaan ennen kuin aktivoit mana abilityjä, eli wurmin castaaminen onnistunee spherellä, vaikka wurm olisikin ollut pakan päällimmäinen kortti (tai yksi dredgettävistä)?

Poissa Yms

Vs: Panglacial Wurm + Chromatic Sphere
« Vastaus #3 : 09.05.18 - klo 16:17 »

Vaikka et katsoisikaan korttia sen nostamisen jälkeen, voit hyvin olla tietoinen tai varmistaa pakkaa selatessasi mikä on kortti, jonka Sphere nostaisi, koska olet juuri selannut kirjastosi läpi ja et ole vielä sekoittanut sitä Wurmia castatessasi. Sinänsä loitsimpas-empäsloitsi -ruljanssilla ei tavallaan olisi mahdollista/tarpeen kalastella mitään informaatiota.

Ja mites, jos sulla on Life from the Loam haudassa, katsot pakkasi kolme päällimmäistä korttia selaillessasi, castaat wurmin spherellä ja korvaat sen noston dredgettämällä, pystyt ilmeisesti vastaavasti tietämään mitkä kortit tulee millattua?

Missä vaiheessa Wurm siirtyy dekistä stäkkiin? Varmaan ennen kuin aktivoit mana abilityjä, eli wurmin castaaminen onnistunee spherellä, vaikka wurm olisikin ollut pakan päällimmäinen kortti (tai yksi dredgettävistä)?

Aloitan vastaamalla viimeiseen kysymykseen. Wurm siirtyy stäkkiin heti ensimmäisenä, kun "proposaat" Wurmin castaamista pakasta ("Haluaisin castaa wurmin mun pakasta").
(click to show/hide)
Tämän jälkeen katsotaan millä sitä haluttaisiin maksaa.

Jos ollaan Competitive-turnauksessa castaamassa Panglacial Wurmia pakasta, maksat siihen manaa Chromatic Spherellä, katsot korttia ja tajuat tämän jälkeen että et pysty maksamaan tarvittavaa manaa matoon, et ole syyllistynyt Looking at Extra Cards-virheeseen.
(click to show/hide)
Näet kortin jonka pystyt näkemään, joten et pysty saamaan varoitusta aiheesta. Yritit kuitenkin castata korttia jota et pysty, joten saat varoituksen virheestä GPE - Game Rule Violation. Tämän jälkeen Wurmi palautetaan takaisin pakkaan ja suoritetaan kyseisellä hetkellä olevan Search-efekti loppuun.

Loamin kanssa toimitaan kuten juuri sanoit.

Edit: ja vastauksena alkuperäiseen kysymykseen langassa: Ei ole sallittua yrittää castata matoa pakasta ilman että sitä pystyy castaamaan. Jos näin kuitenkin käy, palataan lähtötilanteeseen (Spherellä nostettu kortti pakan päälle, mato pakkaan jne), warningi kouraan ja jatketaan peliä.
« Viimeksi muokattu: 09.05.18 - klo 17:30 kirjoittanut Yms »
Lightning Bolt, when cast,
Deals three damage to target
Creature or player.

Poissa jolssoni

Vs: Panglacial Wurm + Chromatic Sphere
« Vastaus #4 : 09.05.18 - klo 19:57 »
Spherellä nostettu kortti pakan päälle

Säännöstä 721.1 huolimatta?

Poissa Yms

Vs: Panglacial Wurm + Chromatic Sphere
« Vastaus #5 : 10.05.18 - klo 02:55 »
Spherellä nostettu kortti pakan päälle

Säännöstä 721.1 huolimatta?
Tämän takia paikalla on tuomari joka ohjaa oikeaan lopputulokseen.
Lainaus
721.1
...Players may not reverse actions that moved cards to a library, moved cards from a library to any zone other than the stack, caused a library to be shuffled, or caused cards from a library to be revealed.

Kyseinen sääntökohta on olemassa nimenomaan jotta pelaajat eivät itse korjaisi virheitä tietyissä pöytätilanteissa vaan kutsuisivat tuomarin paikalle.
« Viimeksi muokattu: 10.05.18 - klo 05:11 kirjoittanut Yms »
Lightning Bolt, when cast,
Deals three damage to target
Creature or player.

Poissa Colgate

Vs: Panglacial Wurm + Chromatic Sphere
« Vastaus #6 : 11.07.18 - klo 00:15 »
Muuttuuko tilanne warningien suhteen jos Chromatic spheren tilalla onkin Selvala, Explorer Returned, eikä pelaaja voi tietää ennen mana abilityn aktivoimista, että riittääkö manat Wurmiin?

Poissa Yms

Vs: Panglacial Wurm + Chromatic Sphere
« Vastaus #7 : 11.07.18 - klo 08:15 »
Ei muutu, samalla lailla tulee GPE- Game Rule Violation. Bonuksena muistutetaan että Selvalan manakykyä ei voi peruuttaa.

(click to show/hide)
Lightning Bolt, when cast,
Deals three damage to target
Creature or player.