Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Viilausta dekkiin GP Prahaa varten (Jeskai Pyromancer Ascension)  (Luettu 4048 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hallava

Jaahas eli siis olen päätynyt siihen että pelaan Jeskai Pyromancer Ascensionia GP Prahassa muutaman viikon kuluttua. Suurin syy: pystyn tahkoamaan dekkiä modossa ja muuta harjoitusta en tällä hetkellä juurikaan saa. Dekki tuntuu hyvältä ja saan paperiversioon vielä huomattavia parannuksia vuokraamalla joitakin kortteja.

Elikkäs viimeisin iteraatio näyttää tältä:

Creatures (6):
2x Bedlam Reveler
4x Thing in the Ice

Enchantments (4):
4x Pyromancer Ascension

Sorceries & Instants (32):
4x Serum Visions
4x Sleight of Hand
4x Opt
4x Faithless Looting
4x Manamorphose
4x Lightning Bolt
4x Lightning Helix
4x Anger of the Gods

Lands (18):
4x Scalding Tarn
4x Flooded Strand
2x Steam Vents
1x Sacred Foundry
1x Hallowed Fountain
3x Island
1x Mountain
1x Plains
1x Spirebluff Canal

Sideboard (15):
3x Surgical Extraction
2x Blood Moon
2x Stony Silence
4x Swan song
3x Wear // Tear
1x Molten Rain

Suurin epäortodoksinen veto on mainin 4x Anger of the Godsia, mikä on aika lailla hedge creature aggro dekkejä vastaan (elves, dredge, humans, mardu pyromancer). Yleensä slotissa pelataan 4x Path to Exileä.

Kaipailisin mielipiteitä ja palautetta muutamaan kohtaan:
  • 4x Anger of the Gods vs 4x Path to Exile? Testauksessa Angerit on ollu hyviä, mutta pieni ääni sanoo yhä että ovat ahneita.
  • Onko 2x Blood Moon kannattava lainkaan, vai kannattaisiko mieluummin pelata 3x Alpine Moonia? Jos ei, heitänkö mainin Plainsin pois?
  • 4x Swan song vs 2x Dispel ja 2x Negate? Swan song puolustaa palasia lähes kaikkea vastaan, mutta ei ole yhtä joustava kuin Negate esim. kontrolloivissa matchupeissa
  • 2x Stony Silence? U/M? Toimii affista, KCI:tä ja Hardened Scalesiä vastaan mutta toisaalta kaikki ja niiden veljet sidettää enchantment vihaa pakkaa vastaan.

Poissa algon

Jos haluat pelata "upporikasta ja rutiköyhää" aloittamalla neljällä Angerilla, kannattaa sideplääni miettiä valmiiksi huolella; onko jokaiseen tilanteeseen tuoda vähintään 4 relevanttia korttia silloin, kun Angerit ovat tyhjiä arpoja?

Poissa Yms

Sulla on kuitenkin pieniin äijiin jo poistoa Helixin ja Boltin muodossa, et tarviitko oikeesti neljää Angeria siihen lisäksi? Pathi on kuitenkin hieman monipuolisempi poisto mm. Tarmoon, Death's Shadowhin ja vihujen Bedlameihin.
Lightning Bolt, when cast,
Deals three damage to target
Creature or player.

Poissa Kylis

Angeri kanssa enabloi vihulta Lightning Boltin/Kolaghan's Commandin jne. removaliksi tohon sun Thing in the Iceen mikä ei oo kiva juttu.
Lainaus käyttäjältä: RobertHatt
kohtuullisen tunnettu pro-pelaaja ja turnausraportoija

Poissa markmake

Nuo Angerit mainissa taitaa kyllä olla vähän ylimitoitettuja. Spot removalia pieniin miehiin löytyy kuitenkin hyvin muutenkin ja Thing in the Icen flippaaminen voi toimia boardswipenä. Siirtäisin melkein suosiolla kaikki sidelle (varmaan kyllä sidellekin riittäisi 2-3). Näiden tilalle miettisin jonkinlaista Remand/Path to Exile splittiä. Jos kuitenkin haluat pelata Angereitä mainissa, cuttaisin ainakin 2. Tuolla määrällä cantrippejä näet kuitenkin aika suuren osan pakkaa joka pelissä. Eikä satu niin paljoa, jos sattuu olemaan kuollut kortti matchupissa.

Maindekissä voisi myös miettiä olisiko Thought Scour parempi kuin Faitless Looting. Faithless Looting auttaa ehkä enemmän Bedlam Revelerin kanssa, mutta dekki kuitenkin piittaa korttiedusta kohtuullisesti. Dekkiä pelaamatta vaikea sanoa, mutta mielestäni olisi testauksen arvoista, jos on aikaa.

Kallistuisin ehkä Blood Moonin puolelle tässä, koska pystyt melko vaivattomasti sitä pelaamaan ja se ehkä on hyödyllisempi useammissa matchupeissa.

Tuntuu, että dekin kello ei keskimäärin ole riittävän nopea siihen, että nuo Swan Songin vihulle antamat pulut voisi ignorata täysin. Kallistuisin ehkä Dispel/Negate splitin puolelle.

KCI:n takia pelaisin ehdottomasti Stony Silenceä. Se kuitenkin on parasta artifact-vihaa mitä rahalla saa.

Poissa hallava

Sulla on kuitenkin pieniin äijiin jo poistoa Helixin ja Boltin muodossa, et tarviitko oikeesti neljää Angeria siihen lisäksi? Pathi on kuitenkin hieman monipuolisempi poisto mm. Tarmoon, Death's Shadowhin ja vihujen Bedlameihin.

Onhan tuo totta. Mitään konkreettista minulla ei ole esittää, mutta pelien perusteella Angerilla voi voittaa pelejä joita ei muutoin olisi mitään mahdollisuutta voittaa, kun taas Pathi on vain harvoin keskivertoa parempi. Luulen että meta-kysymys.

Angeri kanssa enabloi vihulta Lightning Boltin/Kolaghan's Commandin jne. removaliksi tohon sun Thing in the Iceen mikä ei oo kiva juttu.

Myös totta, mutta mielestäni jopa pienempi corner-case kuin se että pathi ramppaa vastustajaa. Lisäksi Kolaghan's Commandia pelaavat dekit ovat usein muutenkin jo ihan hirveitä match-uppeja (koska pelaavat myös muuta discardia) ja pathi ei juurikaan hetkauta sitä parempaan suuntaan.

Nuo Angerit mainissa taitaa kyllä olla vähän ylimitoitettuja. Spot removalia pieniin miehiin löytyy kuitenkin hyvin muutenkin ja Thing in the Icen flippaaminen voi toimia boardswipenä. Siirtäisin melkein suosiolla kaikki sidelle (varmaan kyllä sidellekin riittäisi 2-3). Näiden tilalle miettisin jonkinlaista Remand/Path to Exile splittiä. Jos kuitenkin haluat pelata Angereitä mainissa, cuttaisin ainakin 2. Tuolla määrällä cantrippejä näet kuitenkin aika suuren osan pakkaa joka pelissä. Eikä satu niin paljoa, jos sattuu olemaan kuollut kortti matchupissa.

Maindekissä voisi myös miettiä olisiko Thought Scour parempi kuin Faitless Looting. Faithless Looting auttaa ehkä enemmän Bedlam Revelerin kanssa, mutta dekki kuitenkin piittaa korttiedusta kohtuullisesti. Dekkiä pelaamatta vaikea sanoa, mutta mielestäni olisi testauksen arvoista, jos on aikaa.

Kallistuisin ehkä Blood Moonin puolelle tässä, koska pystyt melko vaivattomasti sitä pelaamaan ja se ehkä on hyödyllisempi useammissa matchupeissa.

Tuntuu, että dekin kello ei keskimäärin ole riittävän nopea siihen, että nuo Swan Songin vihulle antamat pulut voisi ignorata täysin. Kallistuisin ehkä Dispel/Negate splitin puolelle.

KCI:n takia pelaisin ehdottomasti Stony Silenceä. Se kuitenkin on parasta artifact-vihaa mitä rahalla saa.

Kiitos neuvoista. Ennen uusinta versiota testasin Scouria Sleight of Handin sijaan ja aika usein tuntui tosi huonolta. Scour on erinomainen jos dekki välittäisi enemmän gravesta esimerkiksi snäpäreiden tai Noxious Revivalien (eli unstorm-combon) muodossa, mutta tässä kyseisessä muodossa Looting on parempi. Looting tuo dekkiin lisänopeutta korttiedun hinnalla (voit muokata gravea paremmin Ascensionia varten ja säästää manaa) ja myöhemmässä pelissä tekee töitä juhtana kun sitä flashbäkkäilee.

Remand on valitettavasti nykyään vain liian hidas. Oman kokemuksen mukaan jos olen drawilla ja kädessä on remandi niin mitään yhtään nopeampaa pakkaa vastaan se ei vain tee mitään ja sakkaa peliä kun yrittää turhaan jättää manoja auki. Toisaalta se ei myöskään tee juuri mitään tronia vastaan. Tai kontrollia. Ja stormiakin vastaan se on aika nihkeä, mieluummin yrittäisi vaan voittaa kuin pyöritellä peukaloita kun ne skulptaa. Pelaisin kyllä unstorm-versiossa kun kombottaa hyvin muiden korttien kanssa mutta tää dekki yrittää vaan voittaa valuella.


Jos haluat pelata "upporikasta ja rutiköyhää" aloittamalla neljällä Angerilla, kannattaa sideplääni miettiä valmiiksi huolella; onko jokaiseen tilanteeseen tuoda vähintään 4 relevanttia korttia silloin, kun Angerit ovat tyhjiä arpoja?

Juu, pitää ottaa huomioon.

Olen nyt ehtinyt taas testailla jonkin verran, ja suoraan sanottuna tekisi mieli kyllä vaan sleevata 8-rack ja käydä tahkoamassa sillä vaikka juurikaan harjoitusta en ole saanut pitkään aikaan. Sais tuotua leyline of the voidit sideltä suurinta osaa pakoista vastaan ja niiden ei taas juurikaan osuis muhun. Muutenkin sen dekin kanssa voi lähinnä keskittyä pohtimaan vastustajan suunnitelmia eikä niinkään huolehtia omasta puolesta mikä vapauttaa aivokapasiteettia.