Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Premodern European Championship 2026 - Turnausrapsa, Pattern Rector (6-2)  (Luettu 96 kertaa)

1 Jäsen ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Cadiac

Matka koittaa taas turnausreissulle. Tällä kertaa vuorossa on Premodern European Championships (PMEC), joka järjestetään tänä vuonna Gdanskissa, Puolassa. Lippuja tapahtumaan on myyty reilu parisataa, ja suomalaisia on lähdössä reissuun toistakymmentä.

Viime vuonna tapahtuma järjestettiin Tampereella, jossa Pattern Rector brewini pääsi top 8 asti, joten odotukset tällekin vuodelle ovat sinänsä korkealla, vaikka en olekaan formaattia nyt lähiaikoina juurikaan pelannut. Aiemmin lähes mahdoton Parallax Tide on saanut bannia, ja deckki on kehittynyt sen pienen Discord yhteisön (Combo Gang discord, #complex-pattern-stuff) ansiosta eteenpäin. Viimeaikojen uudempia innovaatioita on ollut hfebistä kopioidut Pyroclasmit sidellä, ja pelata useampaa kopioita Goblin Bombardmentista mainilla.

Deckki voittaa kombolla lopulta aika simppelistä ehdosta
1. Carrion Feeder tai Goblin Bombardment
2. Mikä tahansa creature
3. Academy Rector tai Pattern of Rebirth 2. kohdan ukolla

ja pääsee siitä instant speedillä infinite damagelle, mutta häviää interaktioon. Tappolinjassa pöytään tulee infinite karhut jotka uhrataan Goblin Bombardmentille.

Tarkemmin pakasta voi lukea kirjoittamastani primeristä (https://docs.google.com/document/d/15f8eyB5yCwrenz5IYQYlUsjBaetNlxHIsYifmnwmki4/edit), mutta kovin tarkkaan en näihin linjoihin kuitenkaan tässä rapsassa keskity.

Koska deckki ei ole kovin tunnettu, saa sitä pelaamalla vielä edgeä siitä, etteivät vastustajat välttämättä tiedä mitä odottaa, ja usein sekoittavat pakan HFEB:iin. HFEB toki rehellisesti lienee parempi pakka ylipäänsä.

Pelitestauksessa Sligh on osoittautunut yhdeksi vaikeimmaksi vastukseksi, joten vielä viimeisenäkin iltana yritän säätää deckkiä suuntaanm jolla tämän matsin voittaisi. Pallottelemme mahdollisia muutoksia sideen Discordissa, esimerkiksi Absolute Law voisi olla hyvä lappu (joka mahdollistaisi comboilun / varman Worship lukon), mutta sille ei tunnu löytyvän paikkaa. Haluan yhä pelata Form of the Dragonia, vaikka kyseistä korttia pidetään keskustelussamme lähinnä heikkona, mutta uskon yhä sillä voittojen viemiseen Dreadnoughtia ja Mono B pinoja vastaan. Myös Engineered Plague tuntuu heikolta (koska Goblinit ja Elffit ovat suhteellisen helppoja matseja), mutta pidän sen silti sisässä.

--

Lennämme turusta perjantaina törkeän halvoilla lennoilla pelipaikoille. Muut matkaseurueestamme pelaavat Moneyballia ja Mono U Dreadnaughtia. Lentokoneessa varsin humalainen isäntä seuraavalla rivillä yrittää selvästi taistella oksennusta vastaan - siinä onneksi onnistuen. Olen hieman huolissani penkin alla olevasta repustani ja deckkiboksista. Kun kone laskeutuu useampi ihminen taputtaa.

Saavuttuamme hotellille huomaan kansainvälisestä Premodern Discordista pelitestauksen olevan käynnissä paikallisessa pelibaarissa - joka sattuukin olemaan 50m päässä. Lähdemmekin sinne saman tien, ja 3h testaussession jälkeen palaamme kebulan kautta hotellille.

Aamupala 2.5/5, kahvi pahaa.

En tee perinteisiä viime hetken sekoamisia huonoihin sidekortteihin, vaan pidän sen mitä olin aiemmin miettinyt. Siirrymme paikalle Überilla (<5€). Turnaus launchaa 218 pelaajalla lähes ajallaan.

--

Pakkalista: https://moxfield.com/decks/162fAbTvE3CjmRTZnPIoEQ

4 Academy Rector
1 Akroma, Angel of Wrath
4 Birds of Paradise
1 Body Snatcher
4 Cabal Therapy
1 Caller of the Claw
4 Carrion Feeder
4 City of Brass
1 Darigaaz's Caldera
1 Elvish Spirit Guide
2 Forest
4 Gemstone Mine
2 Goblin Bombardment
1 Iridescent Drake
2 Karmic Guide
4 Llanowar Wastes
1 Mesmeric Fiend
3 Pattern of Rebirth
1 Plains
2 Reflecting Pool
1 Squee, Goblin Nabob
4 Survival of the Fittest
1 Volrath's Shapeshifter
4 Wall of Roots
4 Windswept Heath

SIDEBOARD:
1 Duress
1 Engineered Plague
1 Form of the Dragon
1 Ghitu Slinger
2 Mesmeric Fiend
1 Monk Realist
2 Naturalize
2 Pyroclasm
1 Uktabi Orangutan
1 Worship
2 Xantid Swarm

--

R1 RG goblins (1-2)

G1: Häviän nopan, paikallinen pelaaja vastassa jolla meleessä historiassa BW control edellisistä turnauksisa, mut pelaakin Goblins. Pidän jonkun 2x Cabal Therapy käden, vastustaja avaa Mogg Fanatic. Nimeän ohi therapyllä, mutta Wall of Roots stabiloi ja Akroma, Angel of Wrath jonka huijaan pöytään Pattern of Rebirth:stä voittaa.

G2: T1 Goblin Lackey, multa pulu jolla aion chump blockata ja pelata WoR kakkosvuorolla, mutta Gempalm Incinerator
cycling pingillä multa pulu pois ja Siege-Gang Commander pöytään. Mulla kädessä e.plague joten hätä ei sinänsä ole niin paha kun saisin sen kolmosvuorolla pelattua, mutta Goblin King ehtii välissä pöytään ja häviän.

G3: Vastustajani ei ole vieläkään nähnyt Academy Rectoria, mutta on kuitenkin tajunnut tuoda sisään hautavihat. Stabiloin pelin ihan ok, mutta Tormod’s crypt estää ekan chump block rectorin triggerin, Naturalize tuhoaa patternin ja estää seuraavan vuoron kombovoiton jota yritin setuppaa.

--

R2 Sligh (2-0)

Ilma “häviäjien” puolen tilassa on muuttunut jo tunkkaiseksi, ja meteli on korvia huumaava. Voitto olisi tärkeä etenkin siksi, että se takaisi pöydän “paremmalta” puolelta venuea.

G1: Häviän nopan ja pidän kutosen. Tilanne näyttää jo pahalta, mutta pelaan komboa kohti, se kun on ainut toivo - ja yllättäen onnistunkin löytämään kombotapon kuudessa lifessä Sulfuric Vortex pöydässä, henki olisi varmaan lähtenyt ensi vuorolla. Vastustajalla ei sattunut olemaan polttoa auki, ja tappo taisi tulla yllätyksenä.

G2: Tuon sisään Worship, 2 x Naturalize, Uktabi Orangutan, 2 x Pyroclasm, Duress, ulos lähtee Survis paketti. Aloitan kädellä jossa Academy Rector, 3 landia, Worship, pulu ja seinä, koitan maksimoida ukot ja pelata varman Worship suoraan kädestä. Peli päätyy lopulta tilaan jossa pöydässä on Worshipin kanssa Akroma jolla on Pattern of Rebirth päällä, niin että voisin myös kombottaa Goblin Bombardment kautta responsena jos pelataan Anarchy. Pelin lopussa vastustaja näyttää kolmea Fireblast kädestään.

Käyn hakemassa vendorilta 7ED Worship foilin jota olen jo jonkin aikaa harkinnut hankkivani.

--

R3 UW standstill (2-1)

Pääsen viimein pelaamaan viileämmällä ja valoisemmalla puolella venueta. Elämä hymyilee.

G1: Häviän, kynärit mun kortteihin ja dustbowleilla jne mut roskiin. Ei muistikuvia.

G2: Tilanne näytti jo synkältä, mulla oli ~vitosvuorolla pelkkä Forest ja Wall of Roots, Elvish Spirit Guide kädessä. Discard kuitenkin toimii, ja voitan kun viimein saan ländejä ja pelaan Carrion Feeder ja patternin ESG:stä seinälle, combo pääsee yllättämään vastustajan.

G3: Avaan therapyllä playltä, haluaisin pelata ens vuorolla Survival of the Fittest, joten Annul voisi olla hyvä nimi, mutta toisaalta ehkä myös WoR olisi hyvä saada pöydälle ensin. Nimeän kuitenkin Mana Leak, niitä on ainakin pakassa neljä ja ajatukseni on castata sitten kolmosvuorolla survis. Vastustaja näyttää käden, ja siellä onkin sekä Mana leak että Annul. Kädestä löytyy myös Phyrexian Furnace, joka pelataan pöytään joten saankin Survikseni.

En kuitenkaan furnacen takia voi vain hakea Squee, Goblin Nabob, joten Academy Rector, Caller of the Claw ja Karmic guide päätyvät olosuhteiden pakosta exileen ennen kuin pääsen furnacesta eroon. Combotappoa ei enää ole tarjolla kun toinen KG oli sidellä. Vastustajalla myös kortteja riittää Standstilleistä, joita olen joutunut rikkomaan. Meddling Mage nimeä rectorin, joten aika hankalaa alkaa olla. Tie voittoon on enää lähinnä Akromalla.

Teen jotain jänniä pelejä, kuten pelaan Xantid Swarm päin Standstill, ja nostojen jälkeen kärpänen saa tietysti counterista - ja siihen heti perään Volrath’s Shapeshifter niin, että Xantid Swarm on nyt graven päälimmäinen kortti.  Vastustaja on näin pakotettu käyttämään poistonsa siihen, VS wrathataan. Lähestymme uhkaavasti aikaa, ja ympärille on kerääntynyt paikallisen vastustajani kaverit peliä seuraamaan. Vastustajalla on vielä kädessään yksi Annul josta tiedän, joten hyvin pahalta näyttää. Lifenikin alkaa loppua Mishra’s Factoryiden ajeluihin.

Ajatukseni on castata Pattern jollekin ukolleni, olettaa että se saa Annulista, ja jotenkin resolvata perään surviksen kautta Iridescent Drake, joka palauttaisi Patternin kiinni itseensä. Castaan Patternin - ja se käykin? Uhraan merkityksettömän creaturen joka Patternia nyt kantaa, ja haen pöytään Akroman. Tuuri on puolellani, ja Akroma riittää kuin riittääkin kantamaan pelin voittoon - poistoa ei löydy.

Samalla hetkellä kun peli ratkeaa alkavat kaikki peliä katsomaan kerääntyneet vastustajani kaverit kertomaan puolaksi “miksi et pelannut annulia” - mutta vakuuttelen vastustajalleni, että lopputulos olisi sen Iridescent Drake linjan vuoksi ollut luultavasti sama. Mulle jää 2 lifeä.

--

R4 Tinker Welder (2-1)

G1: Vastassa on tuttu suomalainen pelaaja, tiedämme toistemme pakat ainakin suunnilleen. Häviän nopat, vihu aloittaa Ancient Tomb, Altar of Dementia, t2 Winter orb ja t3 Tinker jolla löydetään Phyrexian Devourer ja millausvoitto.

G2: Mun vuoro viuhua maksiminopeudella. Tapan kolmosvuorolla, interaktiota ei näy.

G3: Molemmat pelaaja mulligoivat roskiin. Mä pidän 4, vastustaja 3. Oma käteni on 2 landiä, survival ja Mesmeric fiend. Vastustaja avaa pelin furnacella, mä vien tinkerin pois kädestä Mesmeric Fiend:llä. Tuijotellaan toisiamme, en pääse itsekään nopealle kombolle. Lopulla vastustajallani on Altar of Dementia pöydässä ja varma voitto Devourerilla ensi vuorolla, mutta pääsen ensin kombolle. Tilanne oli aivan 50/50 kumpi pelin olisi vienyt, kaikki riippui siitä nostanko minkä tahansa creaturen Survivaliin discardattavaksi / Patternin / GB, joten voittavia nostoja tilanteeseen oli noin puolet pakan korteista.

--

R5 UW standstill (2-0)

G1: Ykköspelissä pääsen kuin pääsenkin jotenkin kombolle, kun vastustaja käy lyömässä kaikilla factoryillään ja näin tappaisi mut ensi vuorolla, mutta tapout mahdollistaakin mulle turvallisen voiton.

G2: Tuon sisään faksivihat, swarmit ja discardit. Alkupelin Duressini saa Mana Leakista ja olen hieman hämmentynyt, Cabal Therapykin menee menee ohi, mutta saan Surviksen ja Goblin Bombardmentin pöydälle.

Vastustajalla on kuitenkin vahva Dust bowl lukko, joka yksi kerrallaan tuhoaa landini joita en nosta yhtäkään lisää. Olen jo tilanteessa, jossa jäljellä on yksi ainoa landi ja Birds of Paradise. Haen Squeen discardaamalla uuden pulun. Ensi vuorolla kolmannen. Sitten neljännen - landit ovat muisto vain, mutta pöydäni on nyt 4 x pulu, GB, survis, kädessäni 2 x Pattern of Rebirth ja 2 x Survis (+ Squee).

Kombo olisi sinänsä auki, mutta pitäisi vielä saada spelli resolvattua. Haen seuraavalla vuorolla Xantid Swarmin surviksesta, se counteroidaan, olen onneksi nostanut apinan jonka discardaan ja haen toisen kopion Xantid Swarmeista, joka resolvaa. Seuraavalla vuorolla se pääsee ajelulle, ja kun ötökän trigger käy komboan Pattern + GB kautta voittoon second mainilla.

--

Ruokatauko, Surf Burger (1-0)

Ei mennä ihan lähimpään paikkaan vaan jonkun vinkistä 10min päästä löytyvään mestaan. Aikaa ruokailulle on reilusti etenkin kun kierroksen pelit menivät nopeasti, tyyliin 90min. Ruoka aika 3.5/5, olen ehkä vähän nälkäinen. Kävely ulkona tekee hyvää.

--

R6 Gr Elves (1-2)

G1: Komboan kolmosvuorolla, mukavan ja skarpin oloinen vastustajani ei tunne pakkaa, mutta seurailee tarkasti mitä tapahtuu ja kyselee tarkentavia lisäkysymyksiä. Sideboardaus kestää pitkään, vaikuttaa että vastustaja on tuomassa sisään koko sidensä.

G2: Saan voimakkaan alun, pääsen pelaamaan ykkösvuoron ESG WoR, kakkosvuoron carrion feeder + toinen WoR ja vastustajan upkeepissä vielä Naturalizen molemmista WoR manaa ottamalla toisen survikseen. En muista milloin olisin saanut näin hyvää lähtöä, ja ensi vuorolle olisi kombokin auki. Otan vuoron, lähden taas kolmosvuoron tapolle - mutta vastustaja Red Elemental Blastaa mun Iridescent Draken ja kombo fizzlaa. Olisi pitänyt vain ottaa Akroma, joka olisi voittanut pelin helposti. Nyt häviän muutamaa vuoroa myöhemmin toiseen survikseen ja Anger tonttujuttuihin.

G3: En opi, menen taas nopealle kombolle. Saan Rector triggerin ja voisin vain hakee e.plague ja vihun pöytä olisi ihan roskiksessa, tai voisin hakee Akroman ja varmaan raceta damagessa voittoon. Mulla on jotenkin vahva fiilis siitä, että vastustajan vastaus tilanteeseen on Naturalize, joten plague ei houkuttele. Komboni toimii Naturalizen läpi ja toivon että vastustaja uskoo Naturalizen pysäyttävän sen, joten lähden kombolle. Pyroblast. Menenkin itse roskiin. Voisin kuitenkin vain yrittää ensi vuorolla uudestaan. Vastustaja ottaa vuoron, pelaa Naturalize survikseeni - discardaan Uktabi Orangutan ja haen Body Snatcher millä ensi vuorolla kombo taas pyörisi. Tormod’s crypt. Häviän pelin.

--

R7 Tinker (2-0)

G1: Vastustaja avaa pelin Ancient tomb, Winter Orb. Pelaan Cabal Therapy, ja osun onneksi oikein kädestä löytyvään Tinkeriin. Sen jälkeen vastustajani käsi onkin huono, ja voitan t4 kombolla.

G2: Vastustaja joutuu mulligoimaan viiteen, pitää Intuition, Altar of Dementia landejä käden tms. Kurkkaan käteen kakkosvuoron Mesmeric Fiendillä. Intuition on kiusallista castata tähän discardiin responsena, mutta vastustaja niin kuitenkin tekee, löytäen Ray of Revolutioneja. Voitan lopulta ajamalla neljää vuorossa (2 x Mesmeric Fiend + Iridescent Drake).

--

R8 WG enchantress (2-0)

G1 :Tuttu ruotsalainen kasvo vastassa. Häviän nopan, vihu mullaa viiteen. Mulla seiska jossa kolmosvuoron tappo. Tapan kolmosvuorolla.

G2: Pidän 2 x Cabal Therapy, pulu, WoR + landejä käden, nostan Naturalizen. Vastustaja pelaa ykkösvuoron Forest + Wild Growth. Castaan ensimmäisen terapian ja nimeän Argothian Enchantress, huti, kädessä onkin Enchantress's Presence. Vastustaja tietysti pelaa sen, mutta onneksi pystyn itse Naturalizemaan sen saman tien. Peli pysyy hitaana discardien ansiosta, pelaan manaa. Pöydälläni on manatontut ja pääsen castaamaan Rectorin, tupla flashback Cabal Threapyillä Rector -> Pattern -> Akroma, ajelen neljästi eikä vastustaja onnistu löytämään vastausta vaikka kaivaa Mirri’s Guilella.

Pelin jälkeen ihastelemme korttiemme ja pelimattojemme taidetta ja puhumme MTG taiteilijoista, kuten Jeff Laubensteinista.

--

Menen seuraamaan streamia, jossa kutoskierroksen vastustajani on joutunut pelaamaan win-and-in matsia. Omat breakerini näyttävät tiukalta, ja 6-2 recordista huolimatta jos hän häviää jään luultavasti itsekin ulos. Valitettavasti niin käy, ja samalla murentuu omat top 16 day 2 unelmani. Lopulta top16 announcement vahvistaa 19. sijan. Kuitenkaan koko päivän voittoja peleistä joita ei olisi pitänyt voittaa possuiltuani ei oikeastaan edes harmita.

Suuntaamme hotellille ja pizzoille.

Kakkospäivän side eventissä pelaan 3-3-1 samalla listalla, mutta siitä turnauksesta ei jäänyt tarkempia muistiinpanoja.
« Viimeksi muokattu: tänään kello 11:27 kirjoittanut Cadiac »