Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Erayo, Soratami Ascendant  (Luettu 5763 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Shmn

Erayo, Soratami Ascendant
« : 05.07.06 - klo 12:21 »


Vintagessa - Miten, ja missä? Spekulointia:

1. Miten usein neljä spelliä pelataan vuorossa?

Riippuu tietysti pakkatyypistä, ja metagamesta. Combo-pakat pelaavat useita spellejä varsin todennäköisesti (tutorointia, laputusta, manageneraatiota ja tietysti viuhumista), ja kontrollit ainakin toisen vuorolla. Aggro-pakoilta voi tulla useampia spellejä, mutta huomattavasti epätodennäköisemmin. Moxit tietysti aktivoisivat Erayon, mutta silloin sen pitäisi olla pöydässä todella aikaisessa vaiheessa (1.-2. vuorolla).

2. Miten Erayo vaikuttaa pelaamiseen ennen kuin se flippaa?

Jos vastustajalla on poistoa, niin sitä Erayo varmasti vetää reippaasti puoleensa. Combo-pakka saattaa tilanteesta riippuen jopa tutoroida Erayolle poiston, ja kontrolli todennäköisesti käyttää counterin jos mahdollista. Erayo ei siis ole hyödytön, vaikkei sen ominaisuus pääsisi aktivoitumaan, vaan toimii pelotekeinona, jolla voidaan ansaita tempoa. Jokaisen vuoron neljäs spelli on vastustajan osalta tarkkaan harkittu, ja voi jäädä pelaamatta uhan vuoksi (esim counter-sodat). Toisaalta Erayo on vain 2 manan lentävä 1/1, josta ei välttämättä pääse hyötymään sen enempää.

3. Miten Erayo vaikuttaa pelaamiseen sen jälkeen kuin se flippaa?

No, se on tietysti joka vuoro +1 ilmainen counterspell, jonka pelaamista ei voi taktikoida. Vastustajalle tämä merkitsee siis sitä, että on uhrattava huonompia spellejä, jotta paremmat pääsevät (mahdollisesti) läpi. Koska tämä merkitsee vakavaa korttietua, Erayosta eroon pääseminen on luultavasti monella korkea prioriteetti. Combo-pakassa ns. "huonoja" spellejä ei oikeastaan pitäisi liiemmin olla, joten jokainen counteri tuntuu; toisaalta combolla voi olla varaa uhrata ensimmäinen loitsu jos se saa voittokeinon pyöritettyä lopuilla. Kontrollipakkaa vastaan etu on myös huomattava, koska kontrollien välisessä taistossa se, jolla on enemmän countereita on vahvempi. Aggroa vastaan hyöty on pienin, mutta toisaalta aggroissa laputus on niin vähäistä, että Erayo voi käytännössä sulkea pakan kokonaan.

4. Minkälaisessa dekissä Erayoa voi tai kannattaa pelata?

Lyhyesti kontrollissa ja aggrossa. Kontrollissa sillä halutaan korttietua, ja aggrossa pieksuaikaa. Combo-pakassa Erayo on hidas, eikä juuri edesauta tavoitetta. Kontrollissa Erayon aktivoiminen omalla vuorolla on hyvin epätodennäköistä, mutta se voi onnistua helpostikin vastustajan vuorolla counterien ja EoT-laputuksen avulla; ja pelkkä uhkakin on jo etu sinänsä. Aggrossa Erayo voi ajella (vaikkei olekaan halpa ja tehokas perinteisessä mielessä), ja flipatessaan häiritsee vastustajaa mitä tahansa tämä pelaakin. Esim. UR Fishissä Erayo toimisi luultavasti aika hyvin.

5. Miten Erayota kannattaa pelata?

Kontrollidekin valintoja - ekan ja tokan vuoron spellit - onko parempi jättää manat auki counterspellille tai EoT-laputukselle vai laittaa Erayo pöytään mahdollisimman nopeasti?

Jos on FoW / MisD kädessä niin sanoisin, että jälkimmäinen. Varsinkin jos vastustajan odotetaan pelaavan powereita. Toisaalta jos on nopea combo vastassa niin tupla-counterivalmius voi kannattaa. Pelkän laputuksen (esim. Accumulated Knowledge) sijasta Erayo kannattaa mielestäni ennemmin pelata.

Erayo on tietysti myös valuuttaa FoW / MisD -maksuille. Pidemmällä pelissä se kannattaa luultavasti käyttääkin ennemmin siihen.

Aggroa jos pelaa niin silloin Erayo kannattaa dropata mahdollisimman nopeasti, koska siitä ei ole mitään hyötyä kädessä, ja flippausmahdollisuuksia ei kannata missata.

Montaa Erayota sitten haluaa pelata? Aggrossa sanoisin, että kahta. Erayollahan on sen verran suuri ego, ettei pöydällä ole tilaa kahdelle samaan aikaan (Legendary), eikä abilitystä olisi juurikaan hyötyä vaikka useamman saisikin. Kontrollissa 1-2, mikä tekee aloituskäteen nousemisesta epätodennäköistä (valitettavasti), mutta voi kannattaa silti.


« Viimeksi muokattu: 05.07.06 - klo 12:25 kirjoittanut Shmn »
Ilman iloista ilkeä on arki ankeaa ahventa.

Poissa hale

Vs: Erayo, Soratami Ascendant
« Vastaus #1 : 05.07.06 - klo 17:37 »
Yleisesti ottaen Erayoa käsittääkseni pelattiin jossain vaiheessa(en tiedä että pelataanko enää, tahi sitä että kuinka tasokas se pakka yleensäkään oli) Arcane Laboratoryn kanssa. Jonkinmoinen Landstill pakka se minun mielestäni se on, mutta korjatkaa viisaammat.

Elikkäs kukaan ei pelannut mitään, ja vastustaja ajeltiin kumoon esim. Faerie Conclavella. Eipä siinä toinen hirveästi pysty mitään tekemään jos tämä synergia on tiskissä.
http://vaihdetaan.kapsi.fi/forums/index.php?topic=19028.0
______________________________________________________
Nainen on kuin hattara; päältä kaunis, sisältä tahmea.

Poissa Anssi

Vs: Erayo, Soratami Ascendant
« Vastaus #2 : 07.07.06 - klo 09:42 »
Standardissa pelattiin vuosi sitten Erayo Affinityä, joka pelasi mokseja, Welding Jareja sekä perus affistavaraa flipatakseen tämän ensimmäisellä tai toisella vuorolla. Nyt voi taas yrittää, kun tulee Mishra's Bauble.
Kaikki kortit löytyvät myös Cardtraderistä

Poissa Nastaboi

Vs: Erayo, Soratami Ascendant
« Vastaus #3 : 07.07.06 - klo 10:05 »
Vintagessa Adrian Sullivanin kehittämä "Sullivan Solution" on voittanut useamman Power 9 -turnauksen kuukauden sisällä. Siinä pelataan kolmea Erayoa, settiä Confidantteja sekä Cutpurseja kortinnostona, täyttä settiä mokseja sekä halpaa häirintää. Viimeisin lista ja turnausraportti.

Jotkut pelasivat Erayoa myös Extended Affinityssä, mutta en ole extendedistä niin paljoa selvillä että osaisin sanoa kumpi versio on parempi, Erayon kanssa vai ilman.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM