Poromagia

Kirjoittaja Aihe: AEthermage's Touch + Humility  (Luettu 3622 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Xantcha

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Anastazia: Se on XanTCHa, ei XanTHa...
AEthermage's Touch + Humility
« : 08.07.06 - klo 11:54 »
Minulla on siis Humility pöydässä, ja pelaan AEthermage's Touchin. Nappaan creaturen peliin. Touch sanoo, että mökö hyppää endillä käteen. Onko Humilityllä tähän mitään vastaansanomista?

Itse ajattelisin, että on, jolloin creature siis pysyy pelissä...

Ja jos noin on, niin mitenkäs sitten, kun Humility leaves play? Onko tuolla kyseisellä creaturella edelleenkin "At end of turn, return this creature to its owner's hand."?
No rest. No mercy. No matter what.

Poissa Polari

Vs: AEthermage's Touch + Humility
« Vastaus #1 : 08.07.06 - klo 13:35 »
AEthermage's Touch on kirjoitettu siten, että se antaa creaturelle uuden abilityn. Humility poistaa creaturen abilityt samalla tavoin, joten nämä kortit vaikuttavat siinä järjestyksessä missä ne on pelattu. Jos Humility oli pöydässä ennen kuin Touch pelattiin, Humilityn vaikutus tapahtuu ensin. Käytännössä se siis poistaa creaturen abilityt ennen kuin Touch lisää omansa, jolloin creature nousee vuoron lopussa käteen. Jos Humility pelattiin vasta Touchin jälkeen, homma toimii toisinpäin, ja creature pysyy pelissä. Tällöinkään Touchin efekti ei häviä mihinkään, joten jos Humility poistuu pelistä, creaturella on edelleen "At the end of your turn, return this creature to its owner’s hand."
« Viimeksi muokattu: 08.07.06 - klo 13:37 kirjoittanut Polari »
Twitch-kanava (ensisijaisesti Mega Man -speedrunausta)

Poissa Xantcha

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Anastazia: Se on XanTCHa, ei XanTHa...
Vs: AEthermage's Touch + Humility
« Vastaus #2 : 08.07.06 - klo 20:03 »
Mutta sitten creature omat abilityt kuitenkin katoavat, vai? Itse ajattelisin, että luonnollisesti kyllä, sehän Humilityn idea on. Mutta miksei sitten Touchin returnausability katoa myös, koska kortin tekstin mukaanhan mökö tulee peliin tuon abilityn kanssa, siis samoin kuin se tulee peliin omien valmiiden abilityjensä kanssa? Vai onko    Magic (Registered Trademark) :issa sellainenkin pirullinen sääntö, että kun kortissa sanotaan jonkin asian tapahtuvan samaan aikaan jonkun toisen asian kanssa (esim. comes into play with), se tapahtuukin oikeasti vasta sekunnin melkopienesosaa myöhemmin?

Anteeksi jos en osaa selittää selkeästi.

EDIT: Saattaa tietysti olla niin, että kysyin tismalleen samaa, mitä juuri selitit, kuitenkaan tajuamatta sitä... Jos mielestäsi on niin, voit vapaasti poistaa tämän viestin...
« Viimeksi muokattu: 08.07.06 - klo 20:05 kirjoittanut Xantcha »
No rest. No mercy. No matter what.

Poissa Polari

Vs: AEthermage's Touch + Humility
« Vastaus #3 : 08.07.06 - klo 21:55 »
Kyse on siitä miten jatkuvat (continuous) efektit vaikuttavat keskenään. Pistinkin jo genju-kysymykseen linkin aiheeseen liittyvään artikkeliin, mutta laitetaan se nyt tännekin. Jos samaan korttiin vaikuttaa useampi jatkuva efekti, niille täytyy olla joku järjestys jossa ne vaikuttavat. Tämä hoidetaan siten että abilityt vaikuttavat eri kerroksissa sen mukaan mitä ne tekevät, ja kerrosten sisällä sen mukaan missä järjestyksessä ne ovat tulleet voimaan. Lisäksi on pari lisäsääntöä tilanteisiin joissa yhden abilityn vaikutus riippuu toisesta, esim. Opalescence ja Conspiracy. Jos kuulostaa vaikealta, ei kannata huolestua - useimpien mielestä tämä on sääntöjen monimutkaisin alue, ja vaikka Humility toimiikin nykyään siistimmin kuin Joskus Ennen, sen tarkempaa toimintaa miettimällä pystyy edelleen kehittämään itselleen päänsäryn. Onnistui nytkin.

Tässä kyseisessä tilanteessa Humility ja AEthermage's Touch yrittävät vaikuttaa korttiin samalla tavalla - lisäämällä tai poistamalla abilityjä. Riippuvuussäännöt eivät päde Humilityyn, vaan se on yksi tällainen efekti muiden joukossa - abilityjä poistavan efektin vaikutus on sama riippumatta siitä mitä abilityjä se poistaa. Vertauksena gains flying ja loses flying -efektit toimivat myös sen mukaan mikä on pelattu viimeisenä. Humility ja Touch vaikuttavat siis molemmat layerissa 5, ja niiden järjestys määräytyy niiden aikaleiman (timestamp) mukaan. Humilityllä tämä on hetki jolloin se tuli peliin, Touchilla loitsun resolvaus.

Tässä kohtaa voidaan palata edelliseen vastaukseeni, eli jos abilityn antava efekti tapahtuu ennen Humilityä, Humility poistaa sen. Jos toisinpäin, ability lisätään vasta kun Humilityn vaikutus on jo huomioitu, jolloin Humility ei vaikuta siihen. Myös muut abilityjä antavat kortit - esim. Knighthood - toimivat näin.
« Viimeksi muokattu: 08.07.06 - klo 21:58 kirjoittanut Polari »
Twitch-kanava (ensisijaisesti Mega Man -speedrunausta)