Kyse on siitä miten jatkuvat (continuous) efektit vaikuttavat keskenään. Pistinkin jo genju-kysymykseen linkin
aiheeseen liittyvään artikkeliin, mutta laitetaan se nyt tännekin. Jos samaan korttiin vaikuttaa useampi jatkuva efekti, niille täytyy olla joku järjestys jossa ne vaikuttavat. Tämä hoidetaan siten että abilityt vaikuttavat eri kerroksissa sen mukaan mitä ne tekevät, ja kerrosten sisällä sen mukaan missä järjestyksessä ne ovat tulleet voimaan. Lisäksi on pari lisäsääntöä tilanteisiin joissa yhden abilityn vaikutus riippuu toisesta, esim.
Opalescence ja
Conspiracy. Jos kuulostaa vaikealta, ei kannata huolestua - useimpien mielestä tämä on sääntöjen monimutkaisin alue, ja vaikka
Humility toimiikin nykyään siistimmin kuin Joskus Ennen, sen tarkempaa toimintaa miettimällä pystyy edelleen kehittämään itselleen päänsäryn. Onnistui nytkin.
Tässä kyseisessä tilanteessa Humility ja AEthermage's Touch yrittävät vaikuttaa korttiin samalla tavalla - lisäämällä tai poistamalla abilityjä. Riippuvuussäännöt eivät päde
Humilityyn, vaan se on yksi tällainen efekti muiden joukossa - abilityjä poistavan efektin vaikutus on sama riippumatta siitä mitä abilityjä se poistaa. Vertauksena gains flying ja loses flying -efektit toimivat myös sen mukaan mikä on pelattu viimeisenä.
Humility ja Touch vaikuttavat siis molemmat layerissa 5, ja niiden järjestys määräytyy niiden aikaleiman (timestamp) mukaan. Humilityllä tämä on hetki jolloin se tuli peliin, Touchilla loitsun resolvaus.
Tässä kohtaa voidaan palata edelliseen vastaukseeni, eli jos abilityn antava efekti tapahtuu ennen
Humilityä, Humility poistaa sen. Jos toisinpäin, ability lisätään vasta kun Humilityn vaikutus on jo huomioitu, jolloin Humility ei vaikuta siihen. Myös muut abilityjä antavat kortit - esim.
Knighthood - toimivat näin.