Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Vintage - Foodchain Goblins  (Luettu 6494 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa veijari

Vintage - Foodchain Goblins
« : 01.08.06 - klo 21:21 »
Noniin elikkäs tarvitsisin apua tuon Foodchain Goblins pakan rakentamiseen elikkäs lähinnä mitä kortteja pitää/täytyy pelata jos ja kun ei omista P9 ja pakan olisi tarkoitus olla mahdollisimman kilpailu kykyinen. Omassa metassa ei tarvitse huolehtia powereista vaan lähinnä random aggroista ja Anastazian uw:stä käytännössä, silti deckin voisi suoraan rakentaa niin että sillä voi muuallakin pelata(mutta voin säästää hiukan jättämällä esim. nul rodit hankkimatta näin alkuun kun niitä ei vain tarvitse).

Montako goblinia ja tarvitseeko olla muita kuin matron, lackey, piledriver, warchief, ringleader ja recruiter?
Paljonko landeja ja kuinka suhtautua stripmineen/wastelandeihin jotka tuntuisivat ainakin häiritsevän enemmän omaa kuin vastustajan peliä noustessaan?
Paljonko kiihdytyksiä kuten chrome mox, lotuspetal, mox diamond, mana crypt, sol ring yms...?
Onko RG:n värien puitteissa pelattavissa mitään muuta loistavaa korttia kuin wheel of fortune?
Mitkä ovat ensimmäisiä hankintoja kun valmistelee pakasta yleisesti mahdollisimman kilpailukykyistä eikä vain omaan random-metaan?
« Viimeksi muokattu: 04.08.06 - klo 11:27 kirjoittanut Anastazia »

Poissa DaiJou

Vs: Vintage - Foodchain Goblins
« Vastaus #1 : 01.08.06 - klo 22:10 »
Skirk Prospector voi olla kokeileMisen arvoinen. Se Tekee tuhoisaa jälkeä Goblin Sharpshooterin kanssa. Goblin Goon on isohko goboliini, samoin Siege-Gang Commander. Poistona Sparksmith on kivulias mutta hyvä vaihtoehto, parempi olisi tosin Goblin Incinerator.

Siinä pari mietettä.

Poissa veijari

Vs: Vintage - Foodchain Goblins
« Vastaus #2 : 01.08.06 - klo 22:16 »
Totta, unohdin prospectorin tuosta listasta mutta mites nuo Sharpshooter ja Goon? Tarvitseeko/kannattaako niitä edes pelata kun tarkoitus olisi löytää mahdollisimman nopeasti se recruiter ja päräyttää piledrivereillä voittoon. Ja tarvitseeko maindeckissä poistoa vai sidelle niitä deckejä varten jolloin noita tarvitsee? Kun tuo incinerator ei ole hirveän hyvä 0-1 gobboa pöydässä tilanteessa ja kun niitä gobboja on paljon niin sitten pitäisi jo voittaa jos aikoo voittaa, kait?

Poissa DaiJou

Vs: Vintage - Foodchain Goblins
« Vastaus #3 : 01.08.06 - klo 22:28 »
Niin, goon ja muut ovat enemmänkin side kamaa kun täytyisi piestä nopiaa, jäi vain edellisestä viestistäni pois.  :)

Poissa korpi

Vs: Vintage - Foodchain Goblins
« Vastaus #4 : 01.08.06 - klo 23:18 »
Oma ikivanha listani taisi näytti suurin piirtein tältä:

Red creatures
4 x Goblin Lackey
4 x Piledriver
4 x Goblin Warchief
4 x Goblin Matron
4 x Goblin Ringleader
4 x Goblin Recruiter
2 x Skirk Prospector
2 x Gempalm Incinerator
2 x Goblin Sharpshooter
2 x Siege-Gang Commander

Green creatures
2 x Elvish Spirit Guide

Green spells
4 x Food Chain

Artifacts
1 x Mana Crypt
1 x Sol Ring

Lands
Fetchit, dualit, Wastelandit, yksi basic Forest, Strip Mine ja Mountaineja loput. Seassa oli pari kolme Ancient Tombia aina välillä.

Tarkoitus oli pystyä ajelemaan mahdollisimman nopeasti vastustaja hengiltä ja tarpeen vaatiessa pystyä tekemään letaalit myös ajamatta ammuskelemalla Sharpshootereilla ja Siege-Gang Commandereilla Skirk Prospectoreiden ystävällisellä avustuksella. On mahdollista, että noita Gempalm Inicineratoreita olisi ollut pelisetillinenkin mainissa. Lähinnä Weldereiden takia ne olivat, eli jos metassasi ei paljoa Weldereitä viuhu, ei noita tarvinne mahduttaa neljää. En pelaisi Wheeliä tai muuta epäolennaista pakassa. Yleensä sinulla ei ole aikaa castata Wheeliä kuitenkaan tai jos sitä on, olet voittanut joka tapauksessa ja annat vain vastustajalle mahdollisuuden nousta tilanteesta antamalla sille uuden käden. Wastelandit ja Strip Mine ovat tärkeitä, vaikka ne tekevätkin Warchiefin castaamisesta helvettiä.
« Viimeksi muokattu: 01.08.06 - klo 23:22 kirjoittanut korpi »

Poissa ilpo

Vs: Vintage - Foodchain Goblins
« Vastaus #5 : 01.08.06 - klo 23:35 »
Ajatellen poweroidussa metassa pelaamista, Ancient Tombit ja ESG:t ovat olennaisia Stäksiä vastaan. Niinkuin korpi mainitsi, Wheelillä tapat ennemmin itsesi kuin vastustajasi. FCG:stä saa stäksille kovan vastuksen, kun rakentaa kestävän ja nopean manabasen, jotta Sphere of Resistanceen ei tarvisi hävitä.

Prospectorit ovat hyviä, ne helpottavat nopeita Warchieffejä, jos ei peli ala Lackeylla. Goonilla ei tee mitään.
Lainaus käyttäjältä: nastaboi
Hankin Ramoneksen kokoelman, painonnostopenkin ja kuulapyssyn. Sitten pistän fisut pakkaseen ja opettelen postinumeroluettelon ulkoa.

Poissa veijari

Vs: Vintage - Foodchain Goblins
« Vastaus #6 : 02.08.06 - klo 02:35 »
Olisikohan tuo pelattava jos menisi melkein korpi:n listalla(sattui aika lähelle sitä mitä ajattelin ennen kuin kyselin) mutta inspectorien sijaan 4x prospector(ei welder uhkaa, ainakaan merkittävästi -> voi sidettää), sharpshoottereiden sijaan ESG:t neljään(enemmän nopeutta eikä kovinkaan moni pakka välitä sharpshoottereista) ja mahdollisesti jopa SGC sijaan vielä moxin timantti ja kuminen? Vai pitääkö myös mainissa olla noita vaihtoehtoisia voittokeinoja kun meta on se josta anastazia puhuu  :P Ja manabase... mites se rakennetaan 4x taiga, 1x forest, ovatko ancient tombit oikeasti tarpeellisia vai voiko niitä korvata noilla "ilmaisilla" manoilla joita tulisi omaan listaani 4-5 enemmän(petal?), 4x wooded foothills ja sitten mountaineja + landeja syöviä landeja vai tarvitseeko näitä oikeasti, kun tuntuu idea siltä että jos rupeaa vuoroilla 1-4[joina peli pitäisi voittaa] syömään vastustajan landeja niin häviää vain itse. Ja mites sideboard, mitä sinne täytyy laittaa muuta kuin vastauksia weldereihin?

Poissa Anssi

Vs: Vintage - Foodchain Goblins
« Vastaus #7 : 02.08.06 - klo 06:22 »
No, jos siihen Moattiin haluat hävitä, cuttaa ihmeessä kaikki Sharpshooterit ja SGC:t.
Kaikki kortit löytyvät myös Cardtraderistä

Poissa korpi

Vs: Vintage - Foodchain Goblins
« Vastaus #8 : 02.08.06 - klo 08:32 »
Kuten Andar jo sanoi: Häviät suoraan moattiin ja jopa Platinum Angeliin, jos sinulla ei ole Sharpshooter/Siege-Gang Commander/Skirk Prospector "comboa" pakassasi. Food Chain -pyörähdyksen jälkeen sinulla on pöydässä tarpeeksi goblineita ajaa vastustaja kuoliaaksi ja letaalien combat damagejen ollessa stackissa ampua se vielä uudelleen kuoliaaksi Sharpshootereilla ja Siege-Gang Commandereilla Prospectoreiden avustuksella. Muista viuhutellessasi, että Sharpshooter ei untäppää Food Chainille removatuista goboista. Wastelandit ja Stip Mine vain joskus voittavat sinulle pelejä, joita sinulla ei muuten olisi mitään asiaa voittaa. Ne kannattaa ehdottomasti pitää pakassa. Jos punaisen manan vähyys ahdistaa, ei noita Ancient Tombeja ole pakko pelata. Chrome Moxia en pelaisi, koska tarvitset kädessäsi olevat kortit. Yksi Lotus Petal menee toki myös pakkaan ja voit toki kokeilla Mox Diamondiakin, jos tuntuu että ländit riittävät.

Poissa ilpo

Vs: Vintage - Foodchain Goblins
« Vastaus #9 : 02.08.06 - klo 12:51 »
Veijari, sun kannattais oikeasti pelata tuota dekkiä ja kysellä vasta sen jälkeen lisäapua. Sinulla ei näytä olevan muuta tietoa pakasta kuin sen nimi. Proksaa vaikka se dekki ja opettele pelaamaan. Food Chain -combo kannattaa opetella ulkoa erityisesti Recruiterin stäkkäyksen osalta ja jottei sormi menisi suuhun, kun pöytään läsähtää Chalice, Trinisphere tai Sphere of Resistance, kannattaa opetella goblinpino myös noita kortteja vastaan ulkoa. Noista kaikista on mahdollisuus combottaa läpi.

Foorumeille ei kannata tulla heti tähän tyyliin "oon kuullu jostain TPS:stä, mitä kortteja siihen pitää laittaa, onko Dark rituaalit pakollisia?". Oma-aloitteisuus on poikaa ja omat henkilökohtaiset havainnot helpottavat päätöksien tekoa.
Lainaus käyttäjältä: nastaboi
Hankin Ramoneksen kokoelman, painonnostopenkin ja kuulapyssyn. Sitten pistän fisut pakkaseen ja opettelen postinumeroluettelon ulkoa.

Poissa Nastaboi

Vs: Vintage - Foodchain Goblins
« Vastaus #10 : 02.08.06 - klo 13:31 »
Chrome Mox on tässä pakassa oikein hyvä, Mox Diamond ei toimi. Sidekortteja: Reb, Pyroblast, Tormod's Crypt, Pyrostatic Pillar, Naturalize, Artifact Mutation, Chalice. Ja kuten Ilpo sanoi, kannattaa selvittää ensinnä pakan perusrakenne ja toiminta - tosin tässäkin voimme kyllä opastaa.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa veijari

Vs: Vintage - Foodchain Goblins
« Vastaus #11 : 02.08.06 - klo 13:50 »
Juups. Olisi erittäin mielenkiintoista tietää ns. "oikea" pino joka recruiterilla haetaan(kyllä ainakin itse tajusin miten voittaa seuraavalla vuorolla mutta mites tää tehdään oikein)? ja sitten nuo erikoistilanteet, kun niihin en ole törmännyt ja pakka on vasta suunnittelu vaiheessa niin en ole edes ajatellu mihin kaikkeen vintagessa törmääkään niin kuinka nuo ohitetaan(kaikkein hämärimmäksi minulle jäi tuo chalicen ohi combotus[olettaen että X=2 tai vaikka 3])? Eli chrome mox ja diamond eivät kumpikaan ole kovin pelattavia vai ovatko molemmat?

PS: Ilpo: En ole yllättynyt jos oma tietämättömyyteni paistaa viesteistä läpi kun en ole pelannut vintagea oikeastaan yhtään ja oikein osui tuo että olen joskus kuullut fcg:stä enpä juuri enempää tiedäkkään, päätin sen kasata vain siksi että kuulin että sillä on ihan hyvä pelailla jos ei ole P9 varaa ja omistan gobbot valmiiksi, puuttuu vain kiihdytykset ja foodchain

Poissa ilpo

Vs: Vintage - Foodchain Goblins
« Vastaus #12 : 02.08.06 - klo 14:00 »
Siden rakenne kannattaa sovitella sellaiseksi, että siinä on yhden, kahden ja kenties jopa kolmen manan artifactinpoistoa, ettei jumiudu vastustajan Chaliceen. Oxidize on hyvä yhden manan poisto. Naturalize ja Artifact mutation ovat kahden manan poistoja, ennemmin pelaisin Naturalizea, joka ei countteroidu BEBiin ja kykenee tuhoamaan Oathin ja Moatin. Tietysti AM on parempi stäksiä vastaan resolvatessaan kuin Naturalize, mutta stäksillä haluaa pelata Chalicen kahdella FCG:tä vastaan, jotta ei tarvi katsella Piledrivereitä (päävoittokeino) ja Recruitereita. Kolmen manan artifactinpoistona tietysti Rack and Ruin, mutta tietenkään powerittomassa metassa ei tarvi pelata runsaita artifactinpoistoja. Comboja vastaan tosiaan on hyvä Nastaboin mainitsema Chalice, mutta Null Rod on myös hyvä vaihtoehto, sillä Ancient Tombeilla ja ESG:llä sen saa helposti ekalla vuorolla pöytään. Mielestäni Null Rod on parempi comboa vastaan kuin Pillars, sillä tällä dekillä ottaa hyvin päähän omasta Pillarista ja vastustajan Tendrils (ei tarvitse olla edes iso) riittää olemaan uhka.

Lue tämä niin saat hyviä neuvoja: http://www.themanadrain.com/index.php?topic=9362.0
Lainaus käyttäjältä: nastaboi
Hankin Ramoneksen kokoelman, painonnostopenkin ja kuulapyssyn. Sitten pistän fisut pakkaseen ja opettelen postinumeroluettelon ulkoa.

Poissa veijari

Vs: Vintage - Foodchain Goblins
« Vastaus #13 : 02.08.06 - klo 14:27 »
Noniin, siis elikkäs jotain tälläistä olin ajatellut(lisäsin mainiin sharapshooterin ja sgc:n)

4x Goblin Lackey
4x Skirk Prospector

4x Goblin Piledriver
4x Goblin Recruiter

3x Goblin Matron
4x Goblin Warchief
1x Goblin Sharpshooter

4x Goblin Ringleader

2x Siege-Gang Commander

4x Food Chain

4x Elvish Spirit Guide
1x Sol Ring
1x Lotus Petal
1x Mana Crypt

4x Wooded Foothills
4x Taiga
1x Forest
2x Ancien Tomb
ehkä pari bloodstained mireä?
loput mountaineja

Sideboard
1x Shattering Spree
1x Naturalize
1x Deconstruct?
4x Red Elementa Blast
4x TormodŽs Crypt
4x tyhjää slottia

Mutta niin, kuinka paljon tuossa on vikaa? Mitä pitäisi olla muuta ja mitä ei tarvitse ollenkaan ja ehkä pientä viilausta kuten tarvitseeko 4x matron vai ottaako siitä 1 slotti jollekkin muulle ja inspectoreja ei ole koska niitä tuskin tarvitsee omassa metassani, ehkä sidelle niitä ja/tai chaliceja?
« Viimeksi muokattu: 02.08.06 - klo 15:30 kirjoittanut veijari »

Poissa Nastaboi

Vs: Vintage - Foodchain Goblins
« Vastaus #14 : 03.08.06 - klo 02:22 »
Pakan luojan alkuperäinen alkeisopas, mistä selviävät mm. budjettiversion manabase sekä Recruiterin perusstäkkäykset. Pakollista luettavaa. Pakka ei ole tuosta paljoa muuttunut, ainoastaan jotkut pelaavat satunnaisia artifaktintuhogoblineja mainissa metasta riippuen.

Jos Chalice X=2 on pöydässä, et voi combottaa ollenkaan, koska se counteroi Recruiterin. Mutta jos pelaat Recruiterin ja pidät mahdollisena, että vastustaja saattaa pelata Chalicen omalla vuorollaan, on siihen tilanteeseen hyvä varautua. Vaikeammaksi menee, jos vastustaja pystyy pelaamaan Chalicen halutessaan joko kahdella tai kolmella. Kannattaa siis laatia stäkki siten, että siellä on vain muutama Piledriver ja Warchief, jotta pyörähdys ei täysin kusahda jomman kumman pelaamattomuuteen.

Ja Chrome Mox on todellakin pelattava, koska voit yleensä heittää sille paskimman korttisi. Diamond toimii vain, jos Floodaat manoissa, ja silloin se ei paljoa lohduta, jos ei ole mitään mitä pelata sillä.
« Viimeksi muokattu: 03.08.06 - klo 06:19 kirjoittanut Nastaboi »
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM