Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Alotteittelijan typerät kysymykset...  (Luettu 10887 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Traviantor

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Oikeesti kuka nää lukee? Ajan tuhlausta...
Alotteittelijan typerät kysymykset...
« : 25.06.07 - klo 13:30 »
En ole aiemmin edes pelannut MTG:tä ja ostin vaan jonkun teema pakan ja tuli sellainen kuin Fun With Fungus matkaan niin että ihmettellen näitä asioita:

1. Mitä ovat saprolingit ja mistä saan niitä?
2. Miten merkkaan minun thalliddien spore counterit?

Poissa Rancid-

Vs: Alotteittelijan typerät kysymykset...
« Vastaus #1 : 25.06.07 - klo 13:35 »
1. Pieniä vihreitä miehiä, jotka uhrautuvat usein toisen pienen vihreän miehen hyväksi. Saproling voi näyttää esim. tältä: http://magiccards.info/tk/en/4.html
2. Vaikka nopalla.
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Traviantor

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Oikeesti kuka nää lukee? Ajan tuhlausta...
Vs: Alotteittelijan typerät kysymykset...
« Vastaus #2 : 25.06.07 - klo 13:38 »
Mutta mistä saan niitä "pieniä vihreitä miehiä"? Ja miten merkkaan nopalla ne spore counterit?

Poissa papana

Vs: Alotteittelijan typerät kysymykset...
« Vastaus #3 : 25.06.07 - klo 13:41 »
Jotkut kortit antaa niitä. Ja counnterit voit merkata nopalla siten, että pistät nopan kyseisen kortin päälle ja pistät nopan silmäluvuksi countterien määrän.
H/W   

''Kun syöt, kannattaa niellä...''

Poissa Traviantor

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Oikeesti kuka nää lukee? Ajan tuhlausta...
Vs: Alotteittelijan typerät kysymykset...
« Vastaus #4 : 25.06.07 - klo 13:42 »
Siis mistä saan ne saproling tokenit, eli toisin kysyen: mistä voin ostaa niitä saproling kortteja?

Poissa Dark Knight

Vs: Alotteittelijan typerät kysymykset...
« Vastaus #5 : 25.06.07 - klo 13:47 »
Voit saada näitä kyseisiä Saproling-tokeneita seuraavilla järkevillä tavoilla:
1. Joku antaa niitä sinulle.
2. Joku myy/vaihtaa niitä sinulle.
3. Ostat seuraavan uuden sarjan (Tenth Edition) boostereita ja toivot saavasi sieltä pari Saproling-tokenia.
4. Alat pelaamaan turnauksissa, menestyt ja saat postissa erikoiskortteja suoraan Wizards of the Coastilta ja hyvällä tuurilla joku niistä ellei useampikin on tällainen Saproling-token.

En usko, että kaupasta voit näitä tokeneita ostaa. Kannattavinta on hankkia niitä muilta pelaajilta. Näin.
Tässä vaihtolistani:
http://mtgsuomi.fi/listat/Dark%20Knight/hw/

"One man's trash is Dark Knight's treasure."

Poissa Traviantor

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Oikeesti kuka nää lukee? Ajan tuhlausta...
Vs: Alotteittelijan typerät kysymykset...
« Vastaus #6 : 25.06.07 - klo 13:48 »
Hmm... No sitten kysyn että paljonko tarvitsisin saproja että voisin pelata Fun With Fungus deckiä kunnolla ja paljonko maksaisi sellainen määrä pelaajilta ostettuna?

Poissa Kazua

Vs: Alotteittelijan typerät kysymykset...
« Vastaus #7 : 25.06.07 - klo 13:51 »
Saproling tokeneina voi käyttää myös vaikka ihan normaaleja pelikortteja tai jotain vastaavaa krääsää itse en ainakaan tunne ketään joka oikeita tokeni kortteja käyttäisi.

Poissa Traviantor

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Oikeesti kuka nää lukee? Ajan tuhlausta...
Vs: Alotteittelijan typerät kysymykset...
« Vastaus #8 : 25.06.07 - klo 13:52 »
Saproling tokeneina voi käyttää myös vaikka ihan normaaleja pelikortteja tai jotain vastaavaa krääsää itse en ainakaan tunne ketään joka oikeita tokeni kortteja käyttäisi.

Mitä tarkoitat krääsällä?

Poissa JaKaali

Vs: Alotteittelijan typerät kysymykset...
« Vastaus #9 : 25.06.07 - klo 13:52 »
Mikäli haluat vain pelata kyseistä pakkaa, voit merkitä saprollin tokenit lähes millä tahansa irto kappeleella mikä on ulottuvillasi, mutta esimerkiksi suoja muovit menevät hyvin saprolling tokeneista. Vaihtoehtoisesti voit tulostaa paperille näitä token kuvia ja liimailla niitä vaikka basic ländeihin kiinni.

Poissa Dark Knight

Vs: Alotteittelijan typerät kysymykset...
« Vastaus #10 : 25.06.07 - klo 13:55 »
Nähtyäni kaverin Fun with Fungus -pakan (siis kehittyneempi versio) voisin sanoa, että 20 on aika hyvä määrä. Voi olla, ettei tuokaan määrä riitä, jos aikoo jokaista uutta tokenia varten varata oman kortin (niitä saproja tulee ihan törkeäsi Sporesower Thallidin kanssa, mutta saattaapi olla, että itse asiassa noita Spore countereita tulee saprojakin enemmän. Itse suosittelisin, että hankit kolme Saproling-token-korttia esittämään:
1. Untpäissä olevaa Saprolingia, joka voi hyökätä.
2. Untäpissä olevaa Saprolingia, joka on juuri tullut peliin (=ei voi hyökätä, ellet anna sille hastea (Vitaspore Thallid).
3. Täpissä olevaa Saprolingia.
Ja sitten jokaisen tällaisen kortin alle/päälle/viereen/ihan miten itse tykkäät keksit jonkin tavan, jolla demonstroida kyseisten saprujen määrää. Noppa, kivet, ylijäämäkortit tai jotkin muut pienet asiat ovat ihan hyviä tässä hommassa.
Tässä vaihtolistani:
http://mtgsuomi.fi/listat/Dark%20Knight/hw/

"One man's trash is Dark Knight's treasure."

Poissa Traviantor

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Oikeesti kuka nää lukee? Ajan tuhlausta...
Vs: Alotteittelijan typerät kysymykset...
« Vastaus #11 : 25.06.07 - klo 13:58 »
Olen juuri aloittanut MTG:n, että voisitko selittää äskeisen tarkemmin kun en oikein ymmärtänyt...

Poissa Dark Knight

Vs: Alotteittelijan typerät kysymykset...
« Vastaus #12 : 25.06.07 - klo 13:59 »
Lainaus käyttäjältä: Traviantor
Mitä tarkoitat krääsällä?

"Krääsän" voi vaikka kääntää suomeksi "ihan mitä vaan ei-niin-kovin tärkeää konkreettista". Julisteet, kivet, pikkulelut, napit ja periaatteessa jopa Magic-kortit ovat kaikki "krääsää".
Tässä vaihtolistani:
http://mtgsuomi.fi/listat/Dark%20Knight/hw/

"One man's trash is Dark Knight's treasure."

Poissa Traviantor

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Oikeesti kuka nää lukee? Ajan tuhlausta...
Vs: Alotteittelijan typerät kysymykset...
« Vastaus #13 : 25.06.07 - klo 14:05 »
Itse suosittelisin, että hankit kolme Saproling-token-korttia esittämään:
1. Untpäissä olevaa Saprolingia, joka voi hyökätä.
2. Untäpissä olevaa Saprolingia, joka on juuri tullut peliin (=ei voi hyökätä, ellet anna sille hastea (Vitaspore Thallid).
3. Täpissä olevaa Saprolingia.
Ja sitten jokaisen tällaisen kortin alle/päälle/viereen/ihan miten itse tykkäät keksit jonkin tavan, jolla demonstroida kyseisten saprujen määrää. Noppa, kivet, ylijäämäkortit tai jotkin muut pienet asiat ovat ihan hyviä tässä hommassa.

Siis tämä pitäs suomentaa....

Poissa Veritas

Vs: Alotteittelijan typerät kysymykset...
« Vastaus #14 : 25.06.07 - klo 14:05 »
Olen juuri aloittanut MTG:n, että voisitko selittää äskeisen tarkemmin kun en oikein ymmärtänyt...

Wizardsien sivuilta voit ladata ilmaisen sääntökirjan jonka lukemisesta voi olla hyötyä.

Poissa Dark Knight

Vs: Alotteittelijan typerät kysymykset...
« Vastaus #15 : 25.06.07 - klo 14:07 »
Olen juuri aloittanut MTG:n, että voisitko selittää äskeisen tarkemmin kun en oikein ymmärtänyt...

Olet juuri aloittanut MTG:n ostamalla ei-edition teemapakan? Ai ai ai. Mielestäni paha virhe. Ostamalla ensin edistyneen tason pelaajan pakan (teemapakassa pitäisi lukea sana "expert", mikä viittaa edistyneeseen pelaajaan) oli minusta vähän huono idea, koska kohtaat siellä niin paljon useita erilaisia uusia ja ihmeellisiä termejä, että pää siinä sekaisin menee. Kannattaisi ehdottomasti hankkia ensin jostain jonkinlaisen harjoittelupakan (Tenth Edition -sarjan teemapakat ajavat tätä tarkoitusta hyvin, toivon), jolla sitten harjoittelet yksinkertaisten sääntöjen parissa ja kun ne on hallinnassa, voit siirtyä eteenpäin. Teemapakat tunnistaa "Advanced"-sanasta. Mikäli satut jostain löytämään "Starter"-tason pakkauksen, jossa mukana tulee suomen kielinen sääntökirja, niin hanki se heti. Sillä pääsee tosi hyvin alkuun. Usko minua.
« Viimeksi muokattu: 25.06.07 - klo 14:11 kirjoittanut Dark Knight »
Tässä vaihtolistani:
http://mtgsuomi.fi/listat/Dark%20Knight/hw/

"One man's trash is Dark Knight's treasure."

Poissa Dark Knight

Vs: Alotteittelijan typerät kysymykset...
« Vastaus #16 : 25.06.07 - klo 14:12 »
Tosiaan. Tuo ilmainen sääntökirja on aika hyvä. Juuri tuota suomalaista versiota tarkoitinkin. Ehdotankin Traviantor, että tallennat tuon linkin jonnekin ja varaat sitten itsellesi jossain vaiheessa vapaata aikaa, jonka käytät tuon sääntökirjan lukemiseen. Mielellään olisi hyvä, jos sinulla olisi myös ne pakat, jotka tulevat tuon sääntökirjan mukana (tai oikeastaan toisin päin) ja vielä pelikaveri, jotta harjoittelusta tulisi mukavaa ja tehokasta.
« Viimeksi muokattu: 25.06.07 - klo 14:20 kirjoittanut Dark Knight »
Tässä vaihtolistani:
http://mtgsuomi.fi/listat/Dark%20Knight/hw/

"One man's trash is Dark Knight's treasure."

Poissa Traviantor

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Oikeesti kuka nää lukee? Ajan tuhlausta...
Vs: Alotteittelijan typerät kysymykset...
« Vastaus #17 : 25.06.07 - klo 14:13 »
Dääm, mitäs sitten teen tolle fungusille?

Poissa Masa88

Vs: Alotteittelijan typerät kysymykset...
« Vastaus #18 : 25.06.07 - klo 14:17 »
Pidät sen tietty itselläsi. Kun osaat säännöt hyvin, niin alat pelaamaan sillä, ja rakennat sitä eteenpäin.
Deck lists and tournament results are like guns and killing people. The fact that you managed to kill somebody isn't proof that your gun is the best.

Poissa Traviantor

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Oikeesti kuka nää lukee? Ajan tuhlausta...
Vs: Alotteittelijan typerät kysymykset...
« Vastaus #19 : 25.06.07 - klo 14:19 »
Eli komeroon homehtumaan, muuten mistä päin Lahtea saisi sellaisisen pakan mitä ehdotitte minulle?

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: Alotteittelijan typerät kysymykset...
« Vastaus #20 : 25.06.07 - klo 14:35 »
Puolenkuun Pelit lienee hyvä paikka kysellä Lahdesta.

Ja Dark Knight, aikanaan kun minä aloitin pelaamaan ei ollut mitään erikseen Beginner/Advanced/Expert tason settejä, säännöt olivat huomattavasti hankalemmin ymmärrettävissä ja silti sitä opittiin pelaamaan. Parastahan olisi jos on joku jo pelaavaa kaveri tai muuten avulias kaiffari joka jo tuntee säännöt ja voi pikkuhiljaa opettaa pelaamaan kuin että tiputetaan suoraan altaan syvään päähän. Ei tarvitse ensimmäisenä lähteä uutta pelaajaa torumaan että tämä on ostanut "väärän tasoisen" pakan koska kenties muuta ei ollut saatavilla. Yritetään nyt auttaa miestä mäessä parhaan mukaan syyllistämättä sen kummemmin, kyllä sitä pystyy oppimaan perusteet expert tason korttienkin mukaan.
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa Karjanvarastaja

Vs: Alotteittelijan typerät kysymykset...
« Vastaus #21 : 25.06.07 - klo 14:42 »
^

Juuri noin.
Itse en oppinut pelistä kakkeliakaan muuten kuin kovan käytännön ja lyhytpinnaisen isoveljen kautta.
Sääntökirjat yms. roskat takkaan, niillä saadaan vain vatuttava päänsärky.

Poissa Traviantor

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Oikeesti kuka nää lukee? Ajan tuhlausta...
Vs: Alotteittelijan typerät kysymykset...
« Vastaus #22 : 25.06.07 - klo 15:33 »
Itse suosittelisin, että hankit kolme Saproling-token-korttia esittämään:
1. Untpäissä olevaa Saprolingia, joka voi hyökätä.
2. Untäpissä olevaa Saprolingia, joka on juuri tullut peliin (=ei voi hyökätä, ellet anna sille hastea (Vitaspore Thallid).
3. Täpissä olevaa Saprolingia.
Ja sitten jokaisen tällaisen kortin alle/päälle/viereen/ihan miten itse tykkäät keksit jonkin tavan, jolla demonstroida kyseisten saprujen määrää. Noppa, kivet, ylijäämäkortit tai jotkin muut pienet asiat ovat ihan hyviä tässä hommassa.

Siis tämä pitäs suomentaa....

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: Alotteittelijan typerät kysymykset...
« Vastaus #23 : 25.06.07 - klo 15:55 »
Tuo Dark Knightin ohje on sinänsä vähän huono ja varmasti vain omiaan sotkemaan sinua joten jätä se omaan arvoonsa. Se ei tosin poista tosiasiaa että jos haluat tuolla pakalla pelata niin tarvitset noita Saproling tokeneita.

Tokeni voi olla siihen tarkoitukseen tehty kortti mutta kuten jo sanottiin, se voi olla mikä tahansa muukin tavara josta pystyy näkemään onko se täpätty vai ei ja sen pystyy erottamaan toisista tokeneista. Voit vaikka leikata paperista lappuja johon kirjoitat "Saproling,1/1,vihreä". Tai sitten käytät muovilehmiä, käpyjä, kolikoita (nämä eivät ole parhaimpia tähän tarkoitukseen) tai muuta pikkuroinaa mitä käsillä sattuu olemaan. On huomattavasti helpompaa että käytät aina yhtä esinettä esittämään yhtä Saprolingia kuin että käyttäisit tätä Dark Knightin neuvoa (jossa hän sekoittaa sinua vielä käyttämällä vieraita termejä).
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa Traviantor

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Oikeesti kuka nää lukee? Ajan tuhlausta...
Vs: Alotteittelijan typerät kysymykset...
« Vastaus #24 : 25.06.07 - klo 16:00 »
Eli vaan paperi lappuja, joihin kirjotan Saproling 1/1 green... Teenkö niitä montakin?

Poissa hall0n

Vs: Alotteittelijan typerät kysymykset...
« Vastaus #25 : 25.06.07 - klo 16:03 »
Eli vaan paperi lappuja, joihin kirjotan Saproling 1/1 green... Teenkö niitä montakin?

Niin monta kuin parhaaksi näet. Varmaan jokin ~20 voi olla hyvä määrä aloittaa, mutta kun pelaat pakkasin kanssa saat paremman kuvan siitä, millä nopeudella ja kuinka paljon saproja on tulossa.

Poissa Elwood

Vs: Alotteittelijan typerät kysymykset...
« Vastaus #26 : 25.06.07 - klo 17:13 »
Mielestäni tulitikut ovat hyvin yksinkertaisia tokeneita ja countereita, varsinkin jos kutakin on vain yhtä erilaista. Tuossa pakassa ne menevät molempina, kunhan vain osaa pitää pelipöydän järjestyksessä. Tulitikuista myös näkee helposti, ovatko tokenit täpissä vai eivät. Bonuksena aski on aina helppo pitää mukana ja tikkuja saa myös vihreäpäisinä.


Poissa hembba

Vs: Alotteittelijan typerät kysymykset...
« Vastaus #27 : 25.06.07 - klo 20:09 »
Mielestäni tulitikut ovat hyvin yksinkertaisia tokeneita ja countereita, varsinkin jos kutakin on vain yhtä erilaista. Tuossa pakassa ne menevät molempina, kunhan vain osaa pitää pelipöydän järjestyksessä. Tulitikuista myös näkee helposti, ovatko tokenit täpissä vai eivät. Bonuksena aski on aina helppo pitää mukana ja tikkuja saa myös vihreäpäisinä.



Oikeasti hyvä neuvo.

Suosittelisin pelaamisen harjoittelua jollain basic setin korteilla, oma kokemus on että time spiraalin neljä tsiljoonaa keywordia "saattaa" sekoittaa aloittelijan. Sitten kun on vanilla creatureiden (ukkoja joilla ei ole mitään abilityjä, esim. Grizzly bears) kanssa pelattu muutama peli ja perusmekaniikat on hanskassa, voi opiskella instantit, sorceryt ym. erikoisemmat korttityypit.

Poissa Dismissed

Vs: Alotteittelijan typerät kysymykset...
« Vastaus #28 : 25.06.07 - klo 20:28 »
Kaverini käyttää 10 pennin kolikoita Saprolingeina. Se voi olla mitä vaan mikä selkeästi kertoo kuinka monta sulla niitä on pöydässä. Ja noille, minä henkilökohtaisesti aloitin teemadeckillä.. Toki olin seurannut peliä hieman ennen, siitä mitään kuitenkaan ymmärtämättä. Pyydät jotain henkilöä kädestä pitäen opettamaan??

Poissa Traviantor

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Oikeesti kuka nää lukee? Ajan tuhlausta...
Vs: Alotteittelijan typerät kysymykset...
« Vastaus #29 : 26.06.07 - klo 11:37 »
Siinä on sitten vain yksi pulma, koska en tunne yhtään tyyppiä minun asuinseudulta (Elimäeltä, tarkemmin Ratulasta), joka pelaisi MTG:tä, joten kukaan sieltä ei voi opettaa... :(