Muistelkaa menneitä aikoja, joissa kolmen manan charmeja pelattiin. Ollaanko kahden manan charmeilla tultu melkonen askel eteenpäin pelattavuudessa, vai ei? Kahden erivärisen manan aikaansaaminen on kuitenkin hieman helpompaa kuin kolmen. Vanhat cc3 charmit tekivät yksittäisten kahden tai yhden manan korttien asioita hirveän vaikealla manayhdistelmällä ja silti niitä pelattiin. nyt kyse on kuitenkin Shatter, tormods crypt, lava-axe. Mikään kortti ei ole hirveän huono yksittäisenä oikeanlaista pakkaa vastaan ja oikeanlaisella muulla pakalla. ja kun katselin noi muut charmit läpi, olen sitä mieltä että rakdoksesta löytyy eniten vastauksia ongelmiin. Izzet on hyvä, mutta counteroimattomat laput sarjassa vie siltä puhtia pois. GW on myöskin enemmän omia suunnitelmia tukeva kuin vastapuolen taktiikkoihin puuttuva. Valinnat riippuvat aina vastustajasta. Ja jos yksi kortti neljänä kappaleena sidellä tekee 12 kortin asiat niin ei asiasta pitäisi sen enempää puhua.
Tuo planeswalkerista keskusteleminen lienee hieman eri asia, kun kortti tarvitsee enemmän tulkintaa pöytätilanteesta ja jatkovuoroista, mutta Charmit on aika yksiselitteisiä, pultteja, countereita, vastauksia ja uhkia. Ja erinomaisia jokainen.