Poromagia

Kirjoittaja Aihe: UW(x) control mirror Theroksen standardissa  (Luettu 4920 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Stanku

UW(x) control mirror Theroksen standardissa
« : 05.10.13 - klo 13:41 »
Kuten monet muutkin ovat varmaan huomanneet, on perinteinen uw -control noussut kestosuosikiksi fnm:issä ja miksei modossakin, ainakin allekirjoittaneen ympäristössä näin on käynyt. Tämä korreloi väistämättä myös mainitun pakan mirror -matchin yleisyyden kanssa, kaikkien kiroukseksi. Eli lyhyesti: Miten voittaa uw(x) control mirror? Alla olen luetellut muutamia tarkentavia kysymyksiä, jotka toivottavasti antavat jotain konteksia niille ongelmille, joiden kanssa olen itse paininut.

-Miten Sphinx's Revelationin kanssa tulisi pelata? Minkä kokoisen revelaationin esim. voi antaa mennä läpi, milloin kannattaa mennä all-in ja milloin vaikka bluffata vastacountteria, yms. Tämä on kuitenkin kaikkien useimpien sinisten kontrollipakkojen avainkortti, joten sen käyttäminen oikeaoppisesti luulisi olevan avainasemassa myös tässä matsissa, tosin sitä ei tietenkään voi roiskia miten sattuu kuten muissa olosuhteissa on tapana. Sitten on vielä kysymys, että miten Sphinxin käyttö mahdollisesti muuttuu siden jälkeen.

-Mikä uhka on tärkein? Varmaan ykköspelissä Aetherling, koska tämä voittaa one-on-one kaikki walkkerit ja on kuolematon sikäli kuin sinistä auki. Onko pyhään kolminaisuuteen (jaska-morphling-elspeth) mitään lisättävää, edes boardauksen jälkeen? Itse olen pelaillut kahta Millstonea, mikä varmaan kertoo jotain matsista ylipäänsä.

-Mitä ylipäätään kannattaa bordata ja mitä jättää sisään? Painotetaanko omia uhkia vai vastauksia uhkiin? Mitkä konseptit toimii? Itse olen esim. jättänyt Syncopatet toisessa ja kolmannessa pelissä sivuun, mutta pitänyt toisaalta parit Azorius Charmit sisällä, vaikka ne käytännössä vain cyclaavat. Landeihin osuminen on vaan niin kriittistä (itse esim. pitäisin kahden maan käden playlla vain jos käsi on muuten tosi hyvä).

Mutta, jakakaa pliis omia kokemuksianne mitä kyseiseen matsiin tulee, oli kyseessä sitten puhdas uw tai likainen Bant/Esper/American Control. Itse olen ollut aika hukassa tähän asti, vaikka onkin tullut sinistä peluutettua jo parin viime standard -syklin ajan. Pahoittelut vielä finglishistä, mutta veikkaa että enemmän ongelmia ymmärtämisen kannalta olisi syntynyt luovien käännösten kanssa.   

Poissa absurdimuukalainen

Vs: UW(x) control mirror Theroksen standardissa
« Vastaus #1 : 05.10.13 - klo 16:35 »
Jos haluat edget mirroriin niin musta splashi tulee ensimmäisenä mieleen. Duress/Thoughtseize/Sin Collector tekevät vastustajan kädelle pahaa jolloin saat resolvattua tärkeät spellisi.

Control mirroreissa pitäisin helposti käden missä on 5 landia ja 2 spelliä, kun taas 2 ländin kädet ovat aika erittäin lähellä mulligania jos eivät sisällä halpaa kortin nostoa (Azorius Charm, Dissolve Divination).

Boardauksen jälkeen MillausJaska lienee aika vahva. Voi myöskin control mirroriin laittaa lisää creatureita sisään kun vastus ottaa poistot pois maindeckistä sillä niille ei control matchupeissa ole montaa targettia ja jäävät käteen.

Eiköhän Syncopatet ole vielä sidenkin jälkeen OK, luultavasti paljon muita kortteja jotka sidetät ennen niitä ulos.
« Viimeksi muokattu: 05.10.13 - klo 16:54 kirjoittanut absurdimuukalainen »

Poissa deFreak

Vs: UW(x) control mirror Theroksen standardissa
« Vastaus #2 : 05.10.13 - klo 16:59 »
Pidin eilen UW-mirrorissa kahden ländin (yksi sininen source) ja Negaten, Essence Scatterin sekä kahden Dissolven käden tietäen, että se oli virhe. Virheen laatu paljastui vasta noin vuoroilla viisi, jolloin vastapelaaja posautti sinisen lähteen ja jäin pelkän Plainsin varaan odottamaan pelin päättymistä (jota siis oli odoteltu jo mulligointipäätöksen tekemättömyydestä lähtien). Älä lähde sillä kahden ländin kädellä (ellei ole kiire lopettaa turnauksen viimeistä matsia ja lähteä kaljalle).

Jos ei halua ottaa mustaa mukaan, niin Gainsayt, Negatet sekä pari Glare of Heresyä luulisi toimivan. Mutavaultteja voi laittaa vaikka mainiin, jos eivät ole jo. Pithing Needle AEtherlingiin ja/tai enemmän AEtherlingejä omaan dekkiin kuin normaalisti pelataan voisi auttaa myös.

Poissa jupu_

Vs: UW(x) control mirror Theroksen standardissa
« Vastaus #3 : 08.10.13 - klo 22:03 »
Onko UW controllilla removalia obzedattiin joka ei ole celestial flare tai azorius charm?

Poissa rukif

Vs: UW(x) control mirror Theroksen standardissa
« Vastaus #4 : 08.10.13 - klo 22:16 »
Ei kyllä nopeasti tule mieleen muutakun Ratchet Bomb. Ompa noita 1 off Quickeneitakin joissain listoissa näkynyt.

Poissa chlb

Vs: UW(x) control mirror Theroksen standardissa
« Vastaus #5 : 08.10.13 - klo 22:17 »
Onko UW controllilla removalia obzedattiin joka ei ole celestial flare tai azorius charm?

Ainakin Renounce the Guilds, joskin kortti on hieman tilannekohtainen.

Poissa jupu_

Vs: UW(x) control mirror Theroksen standardissa
« Vastaus #6 : 08.10.13 - klo 22:19 »
Ei hirveesti synergioi detention spherejen kanssa joita on "pakko" pelaa. Täytyy splashaa punanen tai musta jos tahtoo removalin. Ei sit varmaan hirveesti tapoutata BWR:ää vastaan.

Poissa Anssi

Vs: UW(x) control mirror Theroksen standardissa
« Vastaus #7 : 08.10.13 - klo 22:44 »
Dramatic Rescue ja Cyclonic Rift näki marginaalipeliä blokissa, onhan se nihkeetä kun ne on korttialivoimaa mut eipä oikein oo mitään muuta.
Kaikki kortit löytyvät myös Cardtraderistä

Poissa Rancid-

Vs: UW(x) control mirror Theroksen standardissa
« Vastaus #8 : 08.10.13 - klo 23:22 »
Onko UW controllilla removalia obzedattiin joka ei ole celestial flare tai azorius charm?
Glare of Heresy.
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Sabo

Vs: UW(x) control mirror Theroksen standardissa
« Vastaus #9 : 08.10.13 - klo 23:34 »
Onko UW controllilla removalia obzedattiin joka ei ole celestial flare tai azorius charm?
Glare of Heresy.

Poistaa toki Obzedatin, mutta oli sorcery ainakin viimeksi kun tarkistin.

Poissa Rancid-

Vs: UW(x) control mirror Theroksen standardissa
« Vastaus #10 : 08.10.13 - klo 23:37 »
No niinpä tietenki. Oletin että noin marginaalista lappua ei printattais instanttina (koska Celestial Purge), mutta.. when you assume, you make an ass --
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa syfilisx

Vs: UW(x) control mirror Theroksen standardissa
« Vastaus #11 : 08.10.13 - klo 23:56 »
Ei hätää, vieläkin marginaalisempi lappu Dark Betrayl hoitaa homman yhden mustan manan edukkaaseen hintaan ja instanttina. Mitään kovin relevantteja kohteita sille ei sitten Obzedatin lisäksi ainakaan itselläni vähemmän formaattia seuraavana tule mieleen.
Edit: Ja UW:sta oli vielä puhe ja niin, että mustalla saisi parempaa ku sinne lähtis splashaa? Nyt olen pihalla taas ja sormet liikkuu nopeammin kuin ajatus.

Poissa jupu_

Vs: UW(x) control mirror Theroksen standardissa
« Vastaus #12 : 09.10.13 - klo 10:17 »
No siis mustalta saa far awayn, orzhow charmin jnejne, punaselta turnburnin mutta ei välts herkuttais manoja tuhota.

Vs: UW(x) control mirror Theroksen standardissa
« Vastaus #13 : 09.10.13 - klo 13:51 »
Soldier of the Pantheon blokkii obzedat, ghost councilia all day. Sen lisäksi blind obedience estää sen blinkkaamista/hyökkäämistä. Debtor's Pulpit toimii myös obzedat, ghost councilia mutta aetherlingia vastaan. Elspeth, Sun's Champion tekee toksuja blokkimaan. Sitten on vielä rapid hybridization joka vaihtaa obzedat, ghost councilin 3/3 toksuun.

Osa näistä tietenkin huonoja vaihtoehtoja. lähinnä elspeth ja pulpit ovat playableja.
« Viimeksi muokattu: 09.10.13 - klo 13:53 kirjoittanut DoorToNothingness »

Poissa de-layer

Vs: UW(x) control mirror Theroksen standardissa
« Vastaus #14 : 09.10.13 - klo 14:36 »
Kyllähän toi Pulpitti on jäykkää, mutta sileää vessapaperia.. pitäsin sen kaukana dekkilistoistani jos alkaisin jotain kontrollia kasaamaan.

Lainaus
ei välts herkuttais manoja tuhota.
Kyllähän ainaki Esperillä ja UWR:llä on ihan kelvollinen manabase ja omasta mielestä sekä musta ja punainen sisältää varsin maukkaita kortteja jotka parantaa pelkkää UW:tä.

Poissa jupu_

Vs: UW(x) control mirror Theroksen standardissa
« Vastaus #15 : 09.10.13 - klo 15:19 »
Rapid hybridasitation saattaa olla ainut mikä noista pelittäis, ku kyllä sen hyökätessä saa nitistettyä charmilla ja flarella.

Poissa mork

Vs: UW(x) control mirror Theroksen standardissa
« Vastaus #16 : 09.10.13 - klo 15:37 »
sidelappuina huikeat Council of the Absolute tai Notion Thief revelationia vastaan?

Poissa Stanku

Vs: UW(x) control mirror Theroksen standardissa
« Vastaus #17 : 09.10.13 - klo 15:57 »
Hyvää matskua on ketjuun kertynyt, mutta yhteen kysymykseen etsisin vielä vastausta: kumpaa pelata, puhdasta UW:ta vai jompaa kumpaa splashiä, mustaa tai punaista? Bant on tietysti se kolmas tie, mutta itse en kyllä keksi yhtään hyvää syytä pelata vihreää Sphinx's Revelationin kaverina tällä hetkellä, Selesnya Charmin lisäksi siis. Alla ensiksi perusteluni, miksi pitäisi ylipäätään splashätä jotain, ja sitten miksi pitäisi spläshätä juurikin mustaa.

Teoriani ensimmäinen syy sille, milloin kannattaa pelata kolmea väriä controllissa (miksei midrangessakin), on siis että on oikeastaan vain yksi syy, miksi EI pitäisi näin tehdä - Burning Earth. Tämä on ainoa yksittäinen kortti, joka rankaisee useamman kuin kahden värin pelaamisesta. Toinen syy, miksi ei pitäisi pelata kolmea väriä, on että nämä pakat ovat yleensä hitaampia kuin kaksiväriset, luonnollisesti. Väittäisin kuitenkin, että powerlevelin lisäys, jonka kolmas väri mukanaan tuo, on tarpeeksi painava tämän argumentin hylkäämiseksi. Myönnän kuitenkin, että tähän kohtaan on vaikea löytää hyviä faktuaalisia perusteluja, koska tämä vaatisi, että pystyy laskemaan tap-landien (temppelien, gatejen) peluuttamisesta koituvan harmin kohonnutta korrtilaadun hyötyä vastaan. En tiedä, onko tällainen edes teoriassa mahdollista, mutta vetoan siis siihen yleiseen periaatteeseen, että mikäli manabase ei ole aivan kauhea (mitä se ei tällä hetkellä standarissa ole), niin kolmen värin peluuttaminen on kannattavampaa kuin kahden. Olettaen siis, että metassa ei ole liikaa Burning Earth -pakkoja, mitä tämä "liikaa" sitten tarkoittaneekin käytännössä.

Entä miksi pelata mustaa punaisen yli? Koska mustalta saa thoughtseizen, joka voi hyvinkin olla formaatin paras kortti control -mirroriin. Ehkä voisi vielä mainita Ashiokin mustan hyväksi, mutta Thoughtseize se siellä korissa oikesti painaa. Muutoinhan punainen ja musta tarjoavat suunnilleen samat plussat, eli paremmat poistot. Scrylandeja on kanssa mustalla enemmän. 

Poissa Jusq

Vs: UW(x) control mirror Theroksen standardissa
« Vastaus #18 : 09.10.13 - klo 16:31 »
Siis onhan mustalle splashille tuon thoughtseizen lisäksi myös sin collectorit ja itse olen tykännyt myös blood baronista control mirroreissa vaikean poistettavuutensa takia. Ainahan tuohon burning earthiin osuu detention sphere jos koituu ongelmaksi.