Hyvää matskua on ketjuun kertynyt, mutta yhteen kysymykseen etsisin vielä vastausta: kumpaa pelata, puhdasta UW:ta vai jompaa kumpaa splashiä, mustaa tai punaista? Bant on tietysti se kolmas tie, mutta itse en kyllä keksi yhtään hyvää syytä pelata vihreää Sphinx's Revelationin kaverina tällä hetkellä, Selesnya Charmin lisäksi siis. Alla ensiksi perusteluni, miksi pitäisi ylipäätään splashätä jotain, ja sitten miksi pitäisi spläshätä juurikin mustaa.
Teoriani ensimmäinen syy sille, milloin kannattaa pelata kolmea väriä controllissa (miksei midrangessakin), on siis että on oikeastaan vain yksi syy, miksi EI pitäisi näin tehdä - Burning Earth. Tämä on ainoa yksittäinen kortti, joka rankaisee useamman kuin kahden värin pelaamisesta. Toinen syy, miksi ei pitäisi pelata kolmea väriä, on että nämä pakat ovat yleensä hitaampia kuin kaksiväriset, luonnollisesti. Väittäisin kuitenkin, että powerlevelin lisäys, jonka kolmas väri mukanaan tuo, on tarpeeksi painava tämän argumentin hylkäämiseksi. Myönnän kuitenkin, että tähän kohtaan on vaikea löytää hyviä faktuaalisia perusteluja, koska tämä vaatisi, että pystyy laskemaan tap-landien (temppelien, gatejen) peluuttamisesta koituvan harmin kohonnutta korrtilaadun hyötyä vastaan. En tiedä, onko tällainen edes teoriassa mahdollista, mutta vetoan siis siihen yleiseen periaatteeseen, että mikäli manabase ei ole aivan kauhea (mitä se ei tällä hetkellä standarissa ole), niin kolmen värin peluuttaminen on kannattavampaa kuin kahden. Olettaen siis, että metassa ei ole liikaa Burning Earth -pakkoja, mitä tämä "liikaa" sitten tarkoittaneekin käytännössä.
Entä miksi pelata mustaa punaisen yli? Koska mustalta saa thoughtseizen, joka voi hyvinkin olla formaatin paras kortti control -mirroriin. Ehkä voisi vielä mainita Ashiokin mustan hyväksi, mutta Thoughtseize se siellä korissa oikesti painaa. Muutoinhan punainen ja musta tarjoavat suunnilleen samat plussat, eli paremmat poistot. Scrylandeja on kanssa mustalla enemmän.