Jos ei jaksa paria viikkoa grindata perustarpeita, niin mitenkäs olisi tarkoitus grindata pari kuukautta sitä rankedia, että ylipäätään pääsee pois paskan seasta propeleihin? Puhumattakaan siitä suunnattomasta pelaamisen määrästä, jos haluaa päästä edes jotenkin samalle viivalle niiden top-tier jätkien kanssa. Ihan vain eloa katsellen. Sori, en nyt vaan kykene näkemään tässä ongelmaa. Muut pointit oli ymmärrettäviä, mutta tämä ei aukea. Jos on tarkoitus lähteä kilpapelaamaan muutenkin, niin eikös juuri sillä grindauksella saavuteta se ns. tieto-taito ja "kestävyys" samalla kuin availee sitä jöötiä? Joo, vastaan tulee hessuja. Joo, se on puuduttavaa paskaa. Harmin paikka, samat hessut tulevat rankedissa vielä pitkälti vastaan. Se vasta puuduttaakin eikä siihen auta kuin kehittää toleranssi. Nimim. mahdoton tehtävä.
Siis kysymyshän on siitä kuinka paljon ylimääräisiä esteitä pelissä on hyväksyttävää olla ennen kuin sitä pystyy pelaamaan samoilla säännöillä kuin millä kilpailut käydään. Dotassa vaadittu grindauksen määrä on 0. Starcraftissa se on 0. Counter-Strikessä se on 0. Street Fighterissa se on 0. Jalkapallossa se on 0. LoLissa se on... no, riippuu mikä kelpuutetaan riittäväksi määräksi avattuja vaihtoehtoja. Kaikki herot ja runet käytössä ei ole edes realistisesti mahdollista ainakaan ilman aivan poskettomia rahasummia, matalammilla tavoitteilla voidaan puhua "vain" viikkojen työstä.
Voisit nyt lukea ajatuksen kanssa mitä olen aiemmin kirjoittanut koska olen moneen kertaan korostanut että nyt EN puhu LoLista kasualpelinä, ja ilmeisesti et osaa yhtään hahmottaa millaista on tulla peliin erilaisista lähtökohdista. Ei, grindauksella EI saavuteta oleellista tietotaitoa. Unohdapa nyt omat kokemuksesi jossa oletettavasti lähdettiin nollasta liikkeelle ja levelejä grindatessa vähitellen aukesi miten Dotan sukuiset pelit toimivat, ja kuvittele ihminen joka vastaavien pelien ja muilla tavoin hankitun tiedon kautta ymmärtää pelin perusdynamiikan, jonka pitäisi lähinnä ottaa totutella siihen miten korkeamman tason pelit etenevät, ja joka hyvin lyhen harjoittelun jälkeen pystyy pelaamaan riittävän hyvällä tasolla treenatakseen jonkinlaisen tiimin kanssa. Grindaus ennen tasoa 30 on täysin hyödytöntä paskaa, koska peli toimii aivan eri tavalla kuin oikeissa peleissä, ja muutenkin matchmakingin jyystäminen opettaa ainoastaan taitoja jotka pystyisi poimimaan tärkemmän treenin sivussa.
Casualpeli vs kilpalajista en osaa pahemmin sanoa, mutta väittäisin välineurheilun pätevän tähän. Jos kaverilla on paremmat vehkeet, niin treenaa enemmän ja voita tai hanki vielä paremmat, eikös näin? Rocky Balboa, vittu
Niin, ja se että pelistä on täysin keinotekoisesti tehty välineurheilua on täyttä paskaa. Se että jossain autourheilussa välineet ovat iso juttu on välttämätön paha, ja sitä kautta syntyviä eroja yritetään parhaan mukaan minimoida sääntöjen avulla. Jos et näe tässä mitään ongelmaa niin ehkä sun ei kannattais osallistua keskusteluun pelien sopivuudesta kilpalajeiksi.
Edit: "Dota-pelaajana ajatus siitä että vapaaehtoisesti sivuuttaisi merkittävän osan heroista tuntuu hullulta, mutta kai se LoLissa on realistista kun herot ovat niin tasapaksua massaa." Tämä jäi vielä noteeraamatta, joten lisätään tähän random pihakustaa kommentointi à la joku partis_harja. Ei mitään henk.koht, mutta tämä nyt vain oli aivan käsittämättömän paska heitto. Pelissä ei ole champpia, jolla taidokkailla peliliikkeillä ja kommunikaatiolla ei saisi asioita tehtyä. Jos tämä on mielestäsi tasapaksua, niin voi tätä silmien pyörittelyä.
Tämän pointti liittyi siihen miten ihmiset vähättelevät LoLin vaatimaa grindausta koska pienemmälläkin määrällä heroja kuulemma pärjää. Esimerkiksi näin:
Lisäksi melko pienellä panostuksella (paitsi aika, sanotaan joku parin viikon non-stop grind ynnä kybän tai kahden seteli), saa hommattua suurimman osan tarvittavista runeista tiettyä roolia varten.
Dotassa en voisi mitenkään kuvitella lähteväni turnaukseen vain kourallisella käytettäviä heroja. Sille miksi LoL-pelaajien mukaan näin tekeminen on ihan ok näen pari mahdollista selitystä.
Ensimmäinen vaihtoehto on että LoLin heroista oikeasti aika pieni osa olisi pelattavia, mikä on ihan uskottavaa koska ne ovat huomattavasti samankaltaisempia keskenään kuin Dotan herot, jolloin olis ihan mahdollista että toiset niistä ovat vain parempia. Aika monesta LoLiin liittyvästä asiasta voin myöntää tietäväni melko vähän, mutta jos itse väität etteivät herojen abilityt olisi tasapaksuja Dotan valikoimaan verrattuna, olet varmasti enemmän pihalla Dotasta kuin minä olen LoLista.
Toinen vaihtoehto on että väite on liioiteltu, ja vaikka pienellä valikoimalla pystyy pelaamaan pubeja ja muutenkin jokseenkin pärjäämään, oikeissa peleissä olisi kyllä syytä olla valtaosa vaihtoehdoista avoinna.
Itse veikkaan todellisuuden olevan yhdistelmä kumpaakin edellistä, mutta jos tiedät paremmin niin kerro toki. Vähän kyllä veikkaan ettet tajua mistä puhutaan koska esim. "Pelissä ei ole champpia, jolla taidokkailla peliliikkeillä ja kommunikaatiolla ei saisi asioita tehtyä." ei vastaa yhtään mitenkään mihinkään mitä olen sanonut.