Pakko tunnustaa etten vieläkään ymmärrä miten kehtaat väittää ettei pelissä ole chat ominaisuutta kun se siinä selvästi on. Vai riepooko se ettet voi keskustella vastustajien kanssa?
Nimenomaan. Dotassa & LoLissa näen erittäin tärkeänä "Asserting Dominance" - työkaluna juuri tuon global chatin. Tai edes mahdollisuuden siihen, edellämainituissa sentään pystyy suorittamaan tämän psykologisen alipelin ilman chattiakin ja siitä on eniten hyötyä pubipeleissä. Viihdytysaste nousee myös, kun plebien mielikuvitus karkaa käsistä. Chat-ominaisuus vain omien kanssa downgradeentuu lähinnä muodollisuudeksi. Smitessäkin tämä näkyi siten, että kommentointi rajoittui gl hf ja gg huuteluihin, mikä lopulta väheni hiljaisuudeksi. Paskaa, sillä sama asia on Hotsissa. Eli ei ole olemassa chattia.
Talentit = buildaus, jokaiselle talentille on paikkansa (okei, ei ehkä Possessionille) ja pelejä on hävitty sen takia että hessut buildaavat hahmonsa väärin tilanteeseen nähden. Minun mielestä skilliä ei ole pelissä se että kuka saa napattua viimeisen osuman minioniin, turhanpäiväistä gimmickiä joka aiheuttaa vain riitaa omassa leirissä kun jää se tappo saamatta. Kyllähän hotsissakin expaa soakataan ja se on äärimmäisen tärkeää. Tankit ei todellakaan räpsi mitään CC:tä jatkuvasti eivätkä olet tuhoutumattomia tankkereita.
E.T.C & Diablo sanovat moi. En ole seurannut aktiivisesti muutoksia näihin, mutta alphassa olivat kuolemattomia, betassa kuolemattomia ja tuossa julkaisun nurkilla touhu tuntui aivan identtiseltä.
Dotassa & lolissa ensimmäisestä levelistä lähtien voit päätellä minkälainen pelaaja on vastassa, kun kiinnität huomiota miten tämä liikkuu, miten farmaa ja kuinka aggressiivisesti tämä pyrkii denyämään vastustajan farmin/expan. Samaan aikaan kun pyrit vastaamaan vastustajan liikkeiisiin ja härnäämiseen, pyrit pitämään huolta siitä että pysyt vähintään samassa tahdissa sekä pitämään silmällä muita laneja. Hotsissa näillä ei ole merkitystä, sillä kukaan ei tee yhtään mitään ennen lvl10. Merkittävin toiminto on pyöriä ympyrää ja satunnaisesti hakea pikaheal, joskus ehkä jopa kämppi. Junglen rooli on läpipaska vitsi, sillä gankkimista pelissä ei ole.
Tiimitappelut voitetaan yleensä ajoituksella. Onko oma joukkue ryhmittynyt paremmin kuin vihollisen, onko tulevassa taistelussa miesetu, voidaanko napata joku vihollinen pois pelistä jo ennen taistelua, kumpi johtaa leveleissä, onko talent etua yms. Kaikkia noita asioita täytyy (tai täytyisi) ainakin miettiä ennenkuin päättää mennä täysillä sisään. Nappeja rämpyttämällä et todellakaan saa mitään aikaan ja skillien ajoitus, etenkin CC täytyy osata ajoittaa oikein. Yksilölliset taidot eivät näyttele niin suurta roolia koska kyseessä on tiimipeli sanan varsinaisessa merkityksessä. Kaikkien jäsenten kontribuutiota yleensä tarvitaan voittoon, ja joukkue on yhtä heikko kuin huonoin pelaaja. Heroes of the Storm on hyvin erilainen peli kilpailijoistaan, ja samat lainalaisuudet eivät päde siinä kuin ehkä pätee muissa genren peleissä. Mainittakoon etten ole Dotaa tai Lolia pelannut.
Tämä on MOBien peruspilari. Se, että Hotsiin se on pelkistetty askeettisiin mittoihin vähentämällä mekaniikkojen vaikutuksia, on kaikkea muuta kuin hyve.
Visio ei näyttele minkäänlaista roolia, yksittäisten hahmojen levu-erot eivät ole läsnä ja tietyllä tavalla positionti tietyllä roolilla on minimaalista. Itemisaatio & hahmo ei vaikuta, jolloin targettien priorisaatio on lähinnä "koetetaan tappaa tää lähin". Tappelun sijainti on lähestulkoon irrelevantti. Pressuren applyttaminen tietylle lanelle tee mitään kummallekaan tiimille. Junglerin presenssi on poistettu, mikä tekee lanettamisesta kädet taskussa pyörimistä. Onhan näitä tyhmennyksiä vaikka kuinka.
Sillä mitä teet oikein ei ole merkityksellistä, sillä neljä muuta jäbää pitäisi tehdä myös näin. Käytännössä tämä tarkoittaa, että ellet pelaa vähintään kahden kaverin kanssa, niin jokaikinen peli tulee olemaan lähes automaaginen tappio. Hyvänä puolena, jos omat ragequittaa, niin tilalle tulee paremmat botit. Onneksi yliherkät pelaajat katoavat peleistä ilman erillistä kannustustakin.
Itse en ole juurikaan viihtynyt pelin parissa viimeaikoina lisääntyneen syöpäisyyden vuoksi. Kanssapelaajia haukutaan armotta syyttä ja kaikki on paskoja paitsi ite, vaikka olisi juurikin se huonoin pelaaja joka käytännössä estää oman joukkueen voittamisen. Onneksi tässä on mute painike niin kaikenlaista roskaa ei tarvitse kuunnella.
Odotan innolla mihin suuntaan peli kehittyy, jatkuva päivitys ja tasainen sisällön tuominen peliin enteilee hyvää. Isoilla markkinoilla on vaikea kilpailla mutta mielestäni Blizzard on tehnyt sangen hyvää työtä brawlerinsa parissa.
Online-pelaamisen feature. Deal with it.
Jos jotain pitää kehua, niin Blizzun pätsäystahtia. Näin muuten jos genren sisäistä hierarkiaa pitäisi määritellä, niin DotA on isä, LoL on äiti, HoN on äpärälapsi, josta kukaan ei pidä, Smite on keskimmäinen, johon kukaan ei kiinnitä huomiota ja HotS on juuri se valitettava tapaus, jonka parhaat ominaisuudet valui äidin reisiä pitkin maahan.