Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Palautetta allekirjoituksista  (Luettu 23021 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Random Turtti

Vs: Palautetta allekirjoituksista
« Vastaus #30 : 15.01.16 - klo 11:59 »
Mä vaan ottaisin foorumisoturin allekirjoitukseen päätymisen jonkinmoisena kunnianosoituksena. 8)

Poissa vhirvela

  • Porttikiellossa
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Can do a little dance. (but not huge)
Vs: Palautetta allekirjoituksista
« Vastaus #31 : 16.01.16 - klo 14:36 »
Rancidin ja Hopon kaltaiset postaajat on kyllä saaneet allekirjoittaneen vähentämään huomattavasti foorumin käyttöä. Hyvä vai huono juttu? Näen sen itse hintsusti plussana koska vaikka se ottaa joskus päähän niin rehellisesti sanottuna taannoin oli itellä pieni ongelma että tuli pakkomielteisesti selattua tätä foorumia koko ajan.
-Väinö Are you ready?
-I was fabricated, programmed and built ready.
-I can also do a little dance.

Poissa Hopo

Vs: Palautetta allekirjoituksista
« Vastaus #32 : 16.01.16 - klo 16:48 »
Rancidin ja Hopon kaltaiset postaajat on kyllä saaneet allekirjoittaneen vähentämään huomattavasti foorumin käyttöä.

Kaikkien niiden minua ylistävien ja fanittavien viestien, inspiroimieni primereiden ja facebook-kaveripyyntöjen jälkeen? Ajat kaksilla rattailla kuin mikäkin Sebastian Tynkkynen.
IPU:lle tuli tosiaan heitettyä ääni ..... periaatteet suht kunnossa.

Poissa vhirvela

  • Porttikiellossa
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Can do a little dance. (but not huge)
Vs: Palautetta allekirjoituksista
« Vastaus #33 : 16.01.16 - klo 17:26 »
Hei kuule en tiedä mikä siinäkin on, että kasvotusten käyttäydyt asiallisesti ja netissä huonosti esimerkkinä vaikkapa komenttisi ropecon puheeseeni. Mutta haastankin näillä puheilla pitämään ensi vuonna ropeconissa paremman ohjelman ei pitäisi olla hankalaa.
-Väinö Are you ready?
-I was fabricated, programmed and built ready.
-I can also do a little dance.

Poissa 326

Vs: Palautetta allekirjoituksista
« Vastaus #34 : 16.01.16 - klo 18:15 »
Mutta haastankin näillä puheilla pitämään ensi vuonna ropeconissa paremman ohjelman ei pitäisi olla hankalaa.

Ei nyt mitenkään pahalla, mutta kai ymmärrät kuinka lapsellinen argumentti tää on? Ihmisillä on varmaan oikeus kritisoida vaikka ei olisi minkäänlaista kiinnostusta lähteä itse tekemään parempaa.
[00:23] <_326> Runoilet?
[00:23] <Retardi> Näin teen
[00:23] <_326> Anneli
[00:23] <Stormis> Päivi
[00:23] <Julppu> pippeli

[01:45:15]  jolssoni: niinku taksi mut ku kaikki kortit on tämmösiä low impact paskeita nii tilttaa vielä pahemmin

Poissa Hopo

Vs: Palautetta allekirjoituksista
« Vastaus #35 : 16.01.16 - klo 19:07 »
Mieleeni hiipii, että kenties et kestä negatiivista kritiikkiä lainkaan? Kritiikkini oli mielestäni aiheellista. Ymmärrän jos se ei miellyttänyt mutta valehdellako pitäisi?

Ja kuten todettua, kehnoa toteutusta kritisoidakseen ei tarvitse olla maailmanluokan paneeliharja. Muahan pyydettiin paikalle mutta en halunnut koska tiesin, että en olisi varmaan suoriutunut yhtään paremmin. Taito sekin, pysyä poissa valokeilasta jos substanssi ei riitä.
Huomatan, että sait äärettömän rakentavaa palautetta esim. mahoselta mutta suhtauduit siihen lähes yhtä pullopersesikamaisesti.
IPU:lle tuli tosiaan heitettyä ääni ..... periaatteet suht kunnossa.

Poissa vhirvela

  • Porttikiellossa
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Can do a little dance. (but not huge)
Vs: Palautetta allekirjoituksista
« Vastaus #36 : 16.01.16 - klo 19:46 »
Niin tuo oli esimerkki on siinä muutakin taustalla mitä on sinusta korviini kantautunut.
Mutta mitä tahdot? Pitäisikö minun valehdella, että sinä ja Rikola ette ole syy miksi on vähemmän tullut täällä käytyä?
Ja mitä tulee tuohon lapsellisuuteen niin tottkai saa kritisoida. Eikä se tarkoita että pitäisi itse tehdä paremmin.
Siinä on piste välissä.
Kritiikki oli asiattoman tiukasti wordattu (varsinkin kun et edes ollut paikalla) ja tämän lisäksi haastan sinut tekemään asian paremmin. Siitä vain harjoittelemaan jos skillit puuttuu.:)

On totta, että en ole paras ottamaan kritiikkiä vastaan ja pahoitan siitä mieleni helposti.
Olen myös hoitanut huonosti asialliseen palautteeseen reagoinnin enkä aio edes puollustella esim sillä, että maku vastata meni koska sain (myös) niin paljon asiatonta kommenttia. Ei ole mielestäni mikään oikea puollustus. Lupaan vastata asialliseen palautteeseen vielä. Siinä kohtaa kyllä omatunto kolkuttaa.

Edelleen arvostan sinua pelaajana ja olet paljon inspiroinut minua mutta ehkäpä juuri siksi se mitä "puskista kuuluu" sattuu niin paljon.
-Väinö Are you ready?
-I was fabricated, programmed and built ready.
-I can also do a little dance.

Poissa Nastaboi

Vs: Palautetta allekirjoituksista
« Vastaus #37 : 17.01.16 - klo 12:27 »
Sinänsä asiallinen avaus lähti jälleen sivuraiteille ja jumittui inttämisvaiheeseen. Ketju lukittu, varsinkin kun aloitusviestin kimmokkeena ollut case saatiin kivasti sovittua. Selvästi ihmisiä ovat jääneet kaivelemaan tietyt asiat ja näille keskusteluille on tietty kysyntä, mutta se piste jonka jälkeen keskustelu ei ole enää rakentavaa on jälleen ohitettu.

- Ylläpito
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa Polari

Vs: Palautetta allekirjoituksista
« Vastaus #38 : 19.01.16 - klo 18:35 »
Polarin pyynnöstä avasin langan vielä yhtä wall of textiä varten.
-- luma


Hnoniin, uusi yritys.

Viimeksi kun kirjoitin tästä aiheesta niin suurin osa vastauksista vastasi johonkin aivan muuhun kuin mitä olin kirjoittanut. Vaikutti siltä että viestejä lukiessa oli todettu että Kosti on mulkku ja haluaa vaan vittuilla ihmisille, ja siitä lähdetty liikkeelle pistämään olkiukkoa kumoon. Pyrin nyt kiertämään tätä reaktiota pilkkomalla tekstin eksplisiittisesti pienempiin palasiin, jotka yhdessä muodostavat sen mitä yritän ja yritin viimeksikin kommunikoida. Voitte sitten kertoa missä kohdassa ihan tarkalleen menen mielestänne metsään, ja voidaan jättää väliin teatteri siitä kuinka en muka kestä jos täytyy käyttäytyä ihmisiksi.

Ja kerrataan vielä vähän taustoja:

Tarkoituksenani on selittää miksi Partis on kehittynyt sellaiseen suuntaan ettei minua enää kiinnosta sitä lukea. Oletan myös etten ole ainoa joka samoista syistä on jättänyt foorumin käytön vähemmälle, ja viime langan yhteydessä muutama tämän vahvistikin. Kyseessä oli nimenomaan pitkän linjan pelaajia jotka oikeasti tietävät pelistä ja joilla olisi annettavaa laadukkaampaan keskusteluun, ja kuvittelin että joitakin saattaisi kiinnostaa syyt tämänlaisten käyttäjien häviämiseen.

Ymmärtääkseni Partiksen ensisijainen tavoite ei ole olla foorumi jolla magicista keskusteltaisiin asiantuntevasti, vaan foorumi jossa suomalaiset mtg-pelaajat voivat kirjoittaa peliin liittyen mitä haluavat kypsyyteen tai pelilliseen osaamiseen katsomatta. Äkkiseltään voi vaikuttaa että nämä tavoitteet eivät olisi ristiriidassa keskenään, ja jotain sen suuntaista edellisen langan vastauksissa julistettiin, joskin sen kummemmin perustelematta. Pyrin nyt tässä taas avaamaan miksi ne ovat.

En ole nyt enkä ollut viimeksikään vaatimassa tähän muutosta. Minun puolestani voitte ns. pitää tunkkinne. Edellisellä kerralla motivaatio kirjoittamiselle oli ihan vaan tiedoksi -henkinen, ja palaan nyt aiheeseen koska tuolloin jäi kaivelemaan kuinka harva näytti ymmärtäneen mitä olin silloin sanomassa.

Asiaan:

1. Minulla ei ole mitään velvollisuutta eikä pakottavaa tarvetta osallistua foorumin toimintaan

Lienee selvää.

2. Se osallistunko foorumin toimintaan riippuu ensisijaisesti käyttäjistä ja sisällön tasosta

Otetaan hypoteettinen esimerkki. Foorumi A on suunnattu Codex-pelaajille. Käyttäjäkunta koostuu lähinnä lautapelaajista jotka pelaavat peliä silloin tällöin sadan muun pelin ohella, ovat siinä aivan paskoja ja pohtivat strategiaa sillä tasolla. Foorumi B on suunnattu Magic-pelaajille ja sen toimintaan osallistuu huippuluokan pelaajia jotka ihan oikeasti tietävät mistä puhuvat, sekä aloittelijoita jotka ymmärtävät esittää kysymyksiä sen sijaan että yrittäisivät opettaa PT-miehille miten peliä pelataan. Oletetaan vielä että keskustelun sävyssä ei ole merkittävää eroa vaan se on kummallakin foorumilla suunnilleen yhtä asiallista tai asiatonta.

Esimerkissä aihealueen puolesta foorumi A olisi minulle äärimmäisen kiinnostava ja foorumi B ei juurikaan. Kokonaisuutena A:ta korkeintaan vilkaisisin silloin tällöin siinä toivossa että keskustelu olisi muuttunut aivan erinäköiseksi, ja B:tä todennäköisesti lukisin säännöllisesti. Koska riittävän laadukas sisältö kiinnostaa aiheesta riippumatta, ja paska on aina paskaa.

Toinen esimerkki: Suurimmalle osalle foorumin käyttäjistä englanniksi keskusteleminen ei liene ongelma. Seuraatteko kuinka aktiivisesti MTG Salvationia? Se on sellainen kaikille avoin iso mtg-aiheinen foorumi jossa huolehditaan hyvin tarkkaan että kaikki ovat kilttejä toisilleen. Varmaan tykkäisitte kovasti.

3. Paska sisältö vähentää kiinnostusta foorumia kohtaan

Jälleen esimerkki. Spoilerikaudella voisi olla mielenkiintoista lukea paremmilta pelaajilta kommentteja vaikkapa korttien mahdollisista käyttötarkoituksista joita ei itse heti näkisi. Tällaisen sijaan spoilerilangasta löytyy setistä riippumatta sivukaupalla analyysiä tasoa “Deceiver of Form lienee creature”, “Wastesista saanee täppäämällä manaa” tai “Mirrorpool nähnee peliä Commanderissa”. Tämän ehdin jo vuosia sitten aktiivisesti foorumia lukiessani toteamaan jo niin moneen kertaan että jo silloin jätin spoilerilangat täysin lukematta.

Ja laajemmin, kun foorumin keskustelu yleisemmin alkaa liikkua tuolla tasolla, mieluummin vain lopettaa sen lukemisen kokonaan.

Jatkaen edellisen kohdan esimerkistä ja lakaten teeskentelemästä tietämätöntä, kaikki varmaan ovat selvillä siitä että MTG Salvation on kasa paskaa. Veikkaan myös että tästä syystä kovin moni täällä ei sitä oikeasti lue, vaikka se onkin iso mtg-aiheinen foorumi jolla käyttäydytään kiltisti. Koska sen sisältö on sitä itseään.

4. Konkreettiset käyttäytymissäännöt eivät ehkäise typeriä kommentteja.

Vuoden 2011 langassa mm. Schalinin ratkaisu ongelmaan oli ilmoittaa valvojille paskoista viesteistä. Se tosin jäi tuolloin epäselväksi että mitä valvojat ilmoituksen jälkeen tekisivät vaikkapa edellisessä kohdassa kuvaamani kaltaisille viesteille, itse kun en näe nykyisissä säännöissä mitään millä perustella tällaisia moderointitoimenpiteitä. Mutta ehkä joku viime langassa tätä ratkaisua ehdottaneista tämän minulle nyt viimein kertoo.

Foorumilla on toki sääntö 1.1.7 jonka varjolla näistä viesteistä voitaisiin rankaista. Tosiasiassa tämä sääntö ei kuitenkaan johda yksittäisen viestin poistamista kovempiin toimenpiteisiin kuin aivan ääritapauksissa, koska sääntö on niin epämääräinen että vapaammin tulkittuna se tekisi hyvin merkittävästä osasta foorumille nykyään kirjoitettavista viesteistä sääntöjen vastaisia.

Minusta olisi jopa oikein hyvä että ylläpito ryhtyisi vapautuneesti ja mielivaltaisesti jakamaan rangaistuksia tällä perusteella. Tämä olisi kuitenkin varsin radikaali muutos foorumin moderaatiolinjaan jota kukaan ei ole tietääkseni ehdottanut, ja tällaisen ratkaisun järkevyys on minusta tämän keskustelun ulkopuolinen kysymys.

Edelleen: MTG Salvation on malliesimerkki siitä mitä tapahtuu kun kohteliaisuutta arvostetaan enemmän kuin sisällön laatua.

5. Ihmisten käyttäytymiseen pystyy vaikuttamaan sosiaalisen paineen kautta

en.wikipedia.org/wiki/Social_pressure

6. Typeristä viesteistä vittuilu on yksi, jossain määrin toimiva sosiaalisen paineen muoto

Otsikko on muotoiltu varovasti koska en halua lähteä väittelemään siitä kuinka suuri tämä vaikutus on tai etteikö tästä seuraisi omia ongelmiaan, mutta väitän että tällä pystyy havaittavasti vähentämään nollatason viestejä. Sillä että joku yksittäinen henkilö käy avautumassa, ei niinkään, mutta jos kulttuuri laajemmin on että spedeilystä saa välitöntä palautetta, kynnys spedeilyyn on korkeampi. Ja kääntäen, jos kulttuuri on se että jokaisen mielipide on tärkeä ja ne myös tuodaan esille vaikka ilman mitään ymmärrystä aiheesta, uudet käyttäjät aivan varmasti tuovat esille mielipiteensä ilman mitään ymmärrystä aiheesta.

Vhirvela toimittikin tähän mukavasti yhden onnistumistarinan aiheesta. Jos ilmoitus kyseisen käyttäjän banneista on foorumin karma statsin top kympissä, en vissiin ole ainoa jonka mielestä tämä on hyvä lopputulema. Hopokin voi olla ylpeä siitä että on, kuten ihan itse asian omin sanoin ilmaisi, jumalaisella vittuiluväliintulollaan parantanut foorumin toimivuutta. Ja näemmä tässä langassa edelleen demonstroi miten homma hoidetaan!

PS. Salvation

7. Kiltisti opastaminen ei aja samaa asiaa

Siinä missä turhautumisen purkaminen on edes jollain tapaa tyydyttävää, idioottien kouluttaminen käy työstä. Jos foorumin pääasiallinen sisältö on tätä, mieluummin jätän lukematta. Ideaalimaailmassa jossa ihmiset oppisivat kerran opastamalla näkemykseni olisi erilainen, mutta käytännössä on havaittu että todennäköisemmin opastuksen kohde vain yltyy väittelemään siitä riittääkö 16 landia dekissä Scaled Wurmien pelaamiseen. Kukaan ei silloin opi mitään; ei itse asiasta eikä foorumikäyttäytymisestä.

Empiirisesti on myös havaittu että ei kukaan muukaan tuota halua yrittää. Niillä jotka kovasti puhuivat opastuksen puolesta edellisessä langassa on ollut nyt viisi vuotta aikaa näyttää miten homma hoidetaan. Tietääkseni eivät ole näyttäneet. Haastan etsimään vastaesimerkkejä vaikkapa Schalinin viestihistoriasta. Äkkiseltään voisi kuvitella että äänekkäästi tähän ja siihen edelliseen lankaan osallistuneelta yleisvalvojalta sellaisia löytyisi.

Parempien ratkaisumallien esittäminen on sinänsä ihan validia, mutta ajatus jää kovin tekopyhäksi jos vaihtoehtoinen tapa ei toimi ja/tai se unohdetaan välittömästi keskustelun lakattua. Tässä tapauksessa näyttäisi että sillä lähinnä lakaistiin alkuperäinen ongelma maton alle ilman että kenenkään huoleen olisi tarvinut tosissaan vastata tai että asialle olisi tarvinut tehdä mitään.

8. Suoran palautteen kitkeminen estää edellä kuvaillun kaltaisen paineen tuottamisen

Tästähän kumpikin lanka nimenomaan on lähtenyt. Foorumille pölhöjä viestejä tuottaneet ovat pahoittaneet mielensä kun laadukkaampaa keskustelua kaipaavat ihmiset ovat haukkuneet viestejä tai niiden kirjoittajia pölhöiksi. Ja ylläpito on tehnyt selväksi että pölhöä sisältöä saa tuottaa mutta kenenkään mieltä ei saa pahoittaa. Ja nimenomaan tämä on se aspekti mikä minua hiertää tästä aiheesta puhuttaessa.

Moni on vaikuttanut tulkitsevan tämän pointin niin että vittuilun salliminen olisi minulle itsetarkoitus, tai kenties jonain kärjistyksenä että kuvittelisin yksinäni riehumalla korjaamalla kaiken mikä on foorumilla pielessä. Toivottavasti tällä tekstillä olen saanut selvennettyä että asia ei näin ole.

Itse toivoisin että moderoinnin tavoitteena olisi ensisijaisesti sisällön tason ylläpitäminen, eikä herkkänahkaisten tunteiden suojelu. Mikä, kuten moneen kertaan olen toistanut, ei ole kiinni pelkästään yksittäisistä linjauksista joista nämä langat ovat lähteneet. Nämä langat vain sattuvat kertomaan hyvin paljon ylläpidon prioriteeteista.

9. Ilman vastustavia mekanismeja paska sisältö rohkaisee tuottamaan lisää paskaa sisältöä.

Tiedän muuten yhden englanninkielisen mtg-aiheisen foorumin jolla tämä ilmiö on voimakkaasti havaittavissa. Ja mitä olen aktiivisen käytön lopettaneena silloin tällöin partista selaillut, subjektiivinen kokemukseni on että vuosikymmenen vaihteen jälkeen on menty juuri tähän suuntaan.

10. Kasvava paskan sisällön määrä johtaa siihen että foorumi ei kiinnosta.

MOT.
« Viimeksi muokattu: 19.01.16 - klo 18:36 kirjoittanut luma »
Twitch-kanava (ensisijaisesti Mega Man -speedrunausta)

Poissa Nastaboi

Vs: Palautetta allekirjoituksista
« Vastaus #39 : 19.01.16 - klo 22:08 »
Ylläpidon roolista (omat fiilikset): foorumilla on tällä hetkellä kolme aktiivista moderaattoria, ja prioriteettilistalla melko korkealta löytyy "muu elämä". Toimenpiteistä isoin osa on ketjujen siirtelemistä ja pilkkomista sekä joutavien viestien poistelua. Ei kovin näkyvää, mutta parantaa foorumin luettavuutta. Väärään suuntaan lähteneet keskustelut on poistettu tai lukittu, mutta rangaistuksia tai edes varoituksia ei ole juurikaan jaettu. Kyseenalaiset viestit ovat aina rajatapauksia, ja rajan vetäminen vaatii aikaa ja mentaalista energiaa. Toistaiseksi ollaan oltu tyytyväisiä, kun tilanteet on saatu rauhoitettua, mutta rankaisematta jättäminenkin on aina tietynlainen rajanveto vaikkakin passiivinen. Tai sitten keskustelu muualla internetissä on vain mennyt niin käsittämättömän hirveäksi, että kaikki mihin joutuu tällä foorumilla puuttumaan tuntuu jotenkin pieneltä.

Itse koen edelleen, että haluan parantaa foorumin tasoa ensisijaisesti keskustelijan, en moderaattorin roolissa. Mieluummin keskityn tuottamaan itse järkevää sisältöä ja vähentämään sitä kautta huonon osuutta kuin että lähestyisin asiaa huonon sisällön karsimisen näkökulmasta.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa Vartijainen

Vs: Palautetta allekirjoituksista
« Vastaus #40 : 19.01.16 - klo 23:28 »
Itse koen edelleen, että haluan parantaa foorumin tasoa ensisijaisesti keskustelijan, en moderaattorin roolissa. Mieluummin keskityn tuottamaan itse järkevää sisältöä ja vähentämään sitä kautta huonon osuutta kuin että lähestyisin asiaa huonon sisällön karsimisen näkökulmasta.
Allekirjoitan täysin, että nocebo-kierteen katkaiseminen uudella hyvällä sisällöllä on paljon parempi vaihtoehto kuin sen jatkaminen valittamalla vanhasta huonosta sisällöstä.

Mitä nyt tulee Polarin kirjoitukseen, niin kyllähän asiallinen kritiikki on edelleen ihan suotavaa kenelle tahansa. Pitää kuitenkin muistaa, että ihmiset voivat kuitenkin muuttua ja oppia ajan kanssa, joten stigmatisointi ei milloinkaan ole kannattavaa.
Mikäli nyt tosiaan tulee tilanteita, joissa koetaan toisen käyttäytyvän epäkypsästi ja kieltäytyvän jonkinlaisen faktuaalisen tiedon/hyvin perustellun, toden argumentin sisäistämisestä/ei siedetä tiettyä argumenttia, niin kaikkein siistein tapahan tässä on katkaista inttäminen/pidättäytyä pitkällisestä inttämisestä heti alkuunsa. Vaikka kuinka tekisi mieli käydä vasta-argumentoijan kurkkuun kiinni toistuen verbaalisesti, niin mitään hyvää foorumin lukumiellyttävyyden kannalta siitä ei tule. Esim. ilmoituksissa joissa mainitaan näihin liittyvistä moderointioperaatioista tai viesteissä, joissa pyydetään laittamaan jäitä hattuun ja lopettamaan keskustelun turha polarisoituminen(ei sanaleikittelyä) keräävät myös kivasti karmaa.

Toki on tapauksia, joissa osapuoli kokee jotkut kritisoitavat asiat itselleen läheisiksi ja kokee sen kautta tullensa loukatuksi, niin toki se on omanlaisensa tapaus. Meitä on moneen junaan ja kaikkien mielensäpahoittamisten niputtaminen turhamaisuuden piikkiin on tuhoisa idea, joka on pitkälti demoralisoiva menolippu myrkylliseen ja vihamieliseen ilmapiiriin. Rajanvedot ja niistä keskustelu on toki tärkeää enkä ole sitä poissulkemassa. Usein sen kyllä joutuu piirtämään veteen.

tl;dr: Ihmisillä on tunteet. Käyttäytykää sen ja oman harkinnan mukaan. Puhdas ilkeily ja inttämisvälikohtaukset ovat fooruminlukumiellyttävyyttä kaikista eniten rapauttavin asia. Asioita saa kritisoida. Jos tulee jostain aidosti paha mieli, keskustelkaa siitä ennemmin kuin patoatte sen traumaksi.

P.S. Oathin spoileriketjussa spoilereihin liittyvästä keskustelusta en kokenut, että olisi syntynyt vastakkainasetuksellista Prot versus Casuaalit -vääntöä. Edistystä?
« Viimeksi muokattu: 19.01.16 - klo 23:33 kirjoittanut Vartijainen »

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: Palautetta allekirjoituksista
« Vastaus #41 : 20.01.16 - klo 09:51 »
Tämä ehkä vaatisi kokonaan oman ketjunsa, mutta olen aika pitkälti samaa mieltä Polarin kanssa mihin suuntaan foorumia kannattaisi kehittää. Toisaalta Polari katsoo asiaa omasta näkökulmastaan missä unohtuu muutamia pointteja.

1. MtgSuomi.fi on Suomen suurin MTG foorumi. Muita järkeviä vaihtoehtoja keskusteluun MTG:stä suomeksi ei foorumimuodossa oikein ole.
2. Foorumia käyttää pelaajat niin vasta-alkajasta PT:llä useasti käyneisiin ja kaikki siltä väliltä
3. Yhteen muottiin puristaminen tarkoittaa että joko yhdestä tai molemmista ääripäistä kuuluu jupinaa

Kun foorumin moderointilinjaa viimeksi tarkistettiin mentiin ainakin omasta mielestäni hieman liikaa ryhmähali suuntaan, mutta siinä vaiheessa se oli hyvä ratkaisu. 2011-2016 välillä peli sai huiman määrän uusia pelaajia ja se että foorumilla suojeltiin erityisesti vasta-alkajia ei varmastikaan ollut huono ratkaisu. Toisaalta minua hieman nyppi että tämä tehtiin kenties ajamalla pois sitä kovaa ydintä joilla oikeasti olisi ollut annettavaa analyyttisellä kommentoilla ja hyvän sisällön tuotannolla. Omalta osaltani olen moderoinnissa pyrkinyt pitämään nollatoleranssia ainoastaan osastoilla jotka ovat selkeästi tarkoitettu vasta-alkajille tai muille hyvin kasuaalisti pelaaville ja en näkisi huonona jos näitä käytäntöjä vietäisiin läpi ihan sääntöihin saakka. Mahdollisesti tämä myös tarkoittaisi hieman moderaatiolinjan muutosta sallivampaan suuntaan mitä tulee kovaan asiakeskusteluun ja kärkeväänkin kommentointiin. Seuraavassa pieni yhteenveto mitä diktaattorina tekisin:

- ns. suojellut alueet olisivat Aloittelija-alue ja Keittiönpöytäpakat (ala-alueineen). Näillä alueilla olisi voimassa nykyinen moderaatiolinja. Tämä tehtäisiin erittäin selväksi käyttäjille.
- nykyiset alueet säilytettäisiin, mutta niillä sallittaisiin kovakin keskustelu niin kauan kun se ei degeneroidu suoraan henkilöön hyökkäykseksi ilman kontekstia. Eli kyllä, olisi lupa sanoa että olet tyhmä jos kuvittelet että 20 ländiä riittää 60 kortin pakassa. Tämä ei tarkoita että puhdas vittuilu vittuilun vuoksi tai sarkastiset one-linerit olisivat sen hyväksytympiä. Myös tämä tehtäisiin erityisen selväksi käyttäjille.
- Muuta keskustelua poistettaisiin. 90% moderaation työstä kohdistuu tuohon alueeseen.
- Karmamiinukset palautettaisiin.

:kolmeprinsessaa:

Ps. Moderaattorina minua ilahduttaa suuresti että puhtaiden trollien määrä on suuresti vähentynyt ja että kurinpidollisiin toimenpiteisiin ei ole tarvinnut ryhtyä pitkään aikaan.
« Viimeksi muokattu: 20.01.16 - klo 10:50 kirjoittanut kivi »
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa Sabo

Vs: Palautetta allekirjoituksista
« Vastaus #42 : 20.01.16 - klo 10:34 »
Satunnaisesti tätä foorumia lukevana ymmärrän Polarin pointit ja yhtä hyvin sen, että moderoijien niskaan tätä on turha kaataa. Jokainen voi katsoa ihan siihen omaan peiliin.

Saatan olla vanha jäärä, mutta mielestäni foorumeilla tuntemattomille tai puolitutuille vittuilu on jokseenkin lapsellista. Tutuillekin vittuilussa on vaarana että muut lukijat ymmärtävät jutun väärin tai saavan väärän mielikuvan foorumeista.

Itsellänikin ensimmäinen reaktio tyhmiin kommentteihin ja kysymyksiin on sarkasmi, mutta mielestäni se on helppo ja ylemmyydentuntoinen ratkaisu joka ei auta ketään muuta kuin omaa egoa. Jonkun postauksen osoittaminen ajattelemattomaksi asiaperustein vaatii paljon enemmän aikaa ja vaivaa kuin sarkastinen kommentti, joka on kirjoitettu sen perusteella että tietää alkuperäisen postauksen olevan pölhö. Se, oppiiko OP hyvästä vastauksesta mitään, on vain osa asiaa - foorumeilla kun jokaista keskustelua seuraa kymmeniä tai satoja muitakin käyttäjiä, jotka voivat hyvästä vastauksesta oppia ehkäpä olemaan tekemättä samaa virhettä. Toisaalta, muut lukijat voivat oppia että tyhmistä kysymyksistä tai kommenteista palkitaan automaattisesti vittuilulla ja päätyä olemaan kirjoittamatta ikinä mitään. En kuitenkaan kannata mitään ryhmähaleja, vaan toki ongelmakäyttäjät pitää laittaa ruotuun tarvittaessa moderaattoreiden toimesta.

Mielestäni foorumeilla on viimeisten vuosien aikana ollut kummallisen paljon (passiivis-)agressiivista kirjoittelua joka on kääritty oman ylivertaisen tiedon viittaan. Jos haluaa päteä, se kannattaa mielestäni tehdä hyvin, sillä muuten saa huomaamattaan helposti ylimielisen kusipään leiman.

Se, että tiedät paremmin ei tee vastauksestasi automaattisesti hyvää. Toisaalta on hyvä muistaa myös että jos joku vastaa postaukseesi vittuilulla, ei se tee sinusta oikeassa olevaa marttyyriä, vaan vastaajasta pellen.


xoxoxo,
Peace and Love <3

Poissa Pifase

Vs: Palautetta allekirjoituksista
« Vastaus #43 : 20.01.16 - klo 11:12 »
- Karmamiinukset palautettaisiin.
Oon muuten samaa mieltä kanssasi mutta käyttäjien karmamiinuksia ja -plussia en tahdo nähdä yhdelläkään foorumilla. Ne johtaa aina pelleilyn lisääntymiseen, koska porukalla on pakkomielteinen tahto kerätä positiivista karmaa hupipostauksilla ja vitseillä.

Suurta positiivista karmaa käytetään validoimaan omia paskoja postauksia asiaketjuissa. Vastapainona negatiivista karmaa saa helposti jos huumori ei istu muiden kirjoittajien kanssa yksiin ja jos olet perustellusti jotain mieltä mutta yleistä äänekästä mielipidettä vastaan.

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: Palautetta allekirjoituksista
« Vastaus #44 : 20.01.16 - klo 11:38 »
- Karmamiinukset palautettaisiin.
Oon muuten samaa mieltä kanssasi mutta käyttäjien karmamiinuksia ja -plussia en tahdo nähdä yhdelläkään foorumilla. Ne johtaa aina pelleilyn lisääntymiseen, koska porukalla on pakkomielteinen tahto kerätä positiivista karmaa hupipostauksilla ja vitseillä.

Suurta positiivista karmaa käytetään validoimaan omia paskoja postauksia asiaketjuissa. Vastapainona negatiivista karmaa saa helposti jos huumori ei istu muiden kirjoittajien kanssa yksiin ja jos olet perustellusti jotain mieltä mutta yleistä äänekästä mielipidettä vastaan.

Kannattaa huomata että Muun keskustelun poisto negatoisi osan näistä esille nostamistasi pointeista. Mutta olet oikeassa että tuo on ehkä noista ehdotuksistani se minkä voisi jättää toteuttamatta. Tämä on enemmän naavaparran nostalgian kaipuuta - ennen oli kaikki paremmin ja pelaajatkin komeampia.
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa Nastaboi

Vs: Palautetta allekirjoituksista
« Vastaus #45 : 20.01.16 - klo 11:46 »
porukalla on pakkomielteinen tahto kerätä positiivista karmaa hupipostauksilla ja vitseillä.

Vaikka karman kertymistä tilille on kieltämättä kiehtova seurata, lupaan kyllä suoltaa ihan samalla frekvenssillä hupipostauksia ja vitsejä vaikka karma taas poistettaisiin. Miinuskarmasta osin samaa mieltä. Hesarin kommenttipalstalla* on käytössä samaa/eri mieltä ja hyvin/huonosti argumentoitu -painikkeet, mutta niiden käytön perusteella suurin osa ei osaa arvioida näitä kahta asiaa toisistaan erillisinä.

Muuta keskustelua ei missään tapauksessa saa poistaa, sehän on foorumin suola sanan kaikissa merkityksissä. Vai kenen mielestä Magic-reissuissa on parasta itse Magic?

*Kyllä, erehdyn aina vain uudestaan lukemaan Hesarin kommenttipalstaa. Joka ikinen kerta tulee paha mieli.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: Palautetta allekirjoituksista
« Vastaus #46 : 20.01.16 - klo 11:53 »
Muuta keskustelua ei missään tapauksessa saa poistaa, sehän on foorumin suola sanan kaikissa merkityksissä. Vai kenen mielestä Magic-reissuissa on parasta itse Magic?

Magic-reissuilla Magic on perinteisesti ollut sivuosassa. Lähinnä se konteksti millä saadaan kotijoukoilta lupa lähteä pitämään hauskaa hyvässä seurassa ja syömään epäterveellisellä nopeudella suklaata.

Voit olla oikeassa että jos Muu Keskustelu tapettaisiin niin johonkin se ihmisten tarve suoltaa asian vierestä sontaa kuitenkin ohjautuisi joten jonkinlaisen varaventtiilin tarve on ilmeinen.
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa Rancid-

Vs: Palautetta allekirjoituksista
« Vastaus #47 : 20.01.16 - klo 12:14 »
Sabolla on pointtinsa, mutta musta tuntuu että niitä ylikärjistetään ja yritetään samalla poistaa pölhöilijän oma vastuu viestistään. Selitän jossain vaiheessa tarkemmin, jos jotakuta kinostaa ja saan esim. nukuttua, nyt oon yrittänyt kirjoittaa tätä vartin eikä vieläkään oikein lähde.

ps. Hesarin kommenttipalstahan on melkein Nobel-kamaa Ilta-Sanomien vastaavaan verrattuna. Iltalehti tuntuu osaavan ottaa ennakoivasti kommentit pois käytöstä uutisissa, joissa kommenttien S/N olisi epsilon.

pps. Miinuskarma saa pysyä poissa, mutta palauttakaa kaatis.
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Nastaboi

Vs: Palautetta allekirjoituksista
« Vastaus #48 : 20.01.16 - klo 12:23 »
Voit olla oikeassa että jos Muu Keskustelu tapettaisiin niin johonkin se ihmisten tarve suoltaa asian vierestä sontaa kuitenkin ohjautuisi joten jonkinlaisen varaventtiilin tarve on ilmeinen.

Mikä on vieläpä moderoinnin kannalta helpompaa, kun se ohjautuu/ohjataan samaan paikkaan.

ps. Hesarin kommenttipalstahan on melkein Nobel-kamaa Ilta-Sanomien vastaavaan verrattuna.

Sen vuoksi se varmaan tuntuukin niin pahalta, kun kirjoittajat näyttävät olevan suht järjissään ja eivät päihteiden vaikutuksen alaisia, mutta silti ovat sitä mieltä mitä ovat.

Lainaus
pps. Miinuskarma saa pysyä poissa, mutta palauttakaa kaatis.

Kaatis on edelleen olemassa, se on vain piilotettu suurelta yleisöltä. Siellä ei ole mitään syötäväksi kelpaavaa dyykkareille.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: Palautetta allekirjoituksista
« Vastaus #49 : 20.01.16 - klo 13:03 »
pps. Miinuskarma saa pysyä poissa, mutta palauttakaa kaatis.

Kaatopaikka on ylläpidon työkalu, joskus menee pesuveden mukana myös lapsia joita on hyvä palautella kaatopaikalta. Lisäksi on hyvä käydä välillä muistuttamassa itselleen että Poista Viesti / Poista Aihe eivät ole turhia nappeja. Ymmärrän kyllä että tirkistelyn kannalta kaatiksen selailu voisi olla hyvinkin hauskaa vähän aikaa.
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa hallava

Vs: Palautetta allekirjoituksista
« Vastaus #50 : 20.01.16 - klo 13:17 »
Out of loop: mikä kettu on Partis?

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: Palautetta allekirjoituksista
« Vastaus #51 : 20.01.16 - klo 13:29 »
Out of loop: mikä kettu on Partis?

Partis = Partafoorumi = Foorumi missä parrataan kortteja = MtGSuomi

Partaaminen = korttien vaihto itselle niin että vaihtosuhde on erittäin edullinen
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa Thalian

Vs: Palautetta allekirjoituksista
« Vastaus #52 : 21.01.16 - klo 01:53 »
- Karmamiinukset palautettaisiin.

Nuo peukutukset tutkitusti tuhoavat kommentoinnin tason. TJEU: http://fin.afterdawn.com/uutiset/artikkeli.cfm/2014/10/05/tutkimus-uutiskommenttien-peukuttaminen-tuhoaa-kommenttien-tason


Noin muuten aiheeseen kommentoisin sen verran, että olen ainakin itse kääntänyt kelkkani sen suhteen, että foorumeilla ei pidä olla mitään demokraattista oikeusjärjestelmää olemassa. Jos joku ihminen tuhoaa keskusteluita säännöllisesti, niin raakasti vain bannia, vaikka teoriassa mitään sääntöä ei ollakaan rikottu. Tarkoituksena on kuitenkin saada mahdollisimman hyvää keskustelua aikaiseksi ja silloin on ihan ok välillä tehdä "oikeusmurhia". Täällä on kuitenkin mahdollisuus toteuttaa valistunutta diktatuuria ja koska se on paras hallintomuoto, niin käyttäkää tätä mahdollisuutta kaikin sen antamin mahdollisuuksin. Jos ylilyöntejä tulee, niin saatte kyllä niistä kuulla.

Poissa Reflektio

Vs: Palautetta allekirjoituksista
« Vastaus #53 : 25.01.16 - klo 08:15 »
Deviant, hyvä helvetti sentään. :D Täytyykö asiallista käytöstä nykyään erikseen pyytää?
Lainaus
Anything's a bear trap, if the bear is dumb enough.
Trading Post