Poromagia

Kirjoittaja Aihe: UW Control-Win Combo  (Luettu 5420 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa K4ng4r00

UW Control-Win Combo
« : 24.11.17 - klo 12:16 »
Morjesta.

Tällaista control-ish combo pakkaa olen pyöritellyt mielessäni ja kyselenkin, mitä mieltä porukka on?

Onko tällä minkäänlaista mahdollisuutta modern turnauksissa vai jääkö enemmänkin keittiönpöytäpakaksi?

Creature ( 7 )
3x Fog Bank
4x Platinum Angel

Instant/Sorcery ( 26 )
4x Pact of Negation
4x Path to Exile
4x Sheltering Light
4x Chart a Course
4x Contingency Plan
4x Refurbish
2x Settle the Wreckage

Enchantment ( 4 )
4x Mechanized Production

Land ( 23 )
4x Adarkar Wastes
4x Hallowed Fountain
2x Irrigated Farmland
7x Island
6x Plains

Idyllinen tilanne siis on saada Platinum Angel graveyardin kautta kentälle Refurbishin avulla vuorolla 4., pelata Mechanized Production siihen vuorolla 5. ja odottaa kunnes voittaa tai sitten vain lentää yli. Toki keinoja pelin viemiseksi pidemmällekin löytyy, jos combo ei onnistu 5 vuoroon mennessä. Alla hieman muiden korttien perusteluja

Pact of Negation ja Sheltering Light (vaihtoehtoja Gods Willing tai Emerge Unscathed?) tarkoitettu suojaamaan kopiotavaan Platinum Angelia. Counterspelleja ja poistoa vastaan Pact toimii jo vuorolla 4, kun et voi vuoron 5 alussa hävitä peliä ellei vastustaja löydä ylimääräistä keinoa tuhota enkeliä.

Keinoja saada Platinum Angel gravelle on useampia, Contingency Plan, Chart a Course sekä Search for Azcanta.

Fog Bankin ajattelin olevan aggron pysäytystä, mahdollisesti tilalle jotain cyclee kuten Looter il-kor, Magus of the Bazaar tai Merfolk Looter koska pakasta löytyy jo aggron stoppaajia kuten Path to Exile ja Settle the Wreckage.

Pakan avg-CMC on 2.18 jos ei lasketa enkeleitä, joita ei ole tarkoitus pelata kädestä -> ajattelin 20 landin riittävän. Onko liian vähän jos tarkoitus olisi saada combo varmemmin vuorolla 5.?

Kertokaa ihmeessä mielipiteenne! Kiitos!

EDIT1: Swords to Plowshares -> Path to Exile. Kiitos huomautuksesta Me_From_Finland
EDIT2: Lisätty landien määrää 20 -> 23 (-1 Fog Bank, -2 Search for Azcanta)
EDIT3: Vaihtoehtoja Sheltering Lightille? Gods Willing tai Emerge Unscathed?
« Viimeksi muokattu: 24.11.17 - klo 15:34 kirjoittanut K4ng4r00 »

Poissa Me_From_Finland

Vs: UW Control-Win Combo
« Vastaus #1 : 24.11.17 - klo 12:35 »
Noin alkuuun swords to plowshares ei ole modern legal pahvi, varmaan mennyt sekaisin path to exilen kanssa?. 20 ländiä tuntuu myös aika ahneelle jos koittaa pelata neljä droppia vuorolla neljä.
Elämä on yhtä helvettiä, eikä se muutu juuri paremmaksi sen jälkeenkään.

Poissa Preacher

Vs: UW Control-Win Combo
« Vastaus #2 : 24.11.17 - klo 13:23 »
En muuten tiedä formaatista tai osasta korteistakaan mitään, mutta 20 landia on aivan liian vähän, jos keskimääräinen manacosti on tuollainen. Itse pelaisin ainakin 23-24 landia.
Tule tutustumaan aidon ja alkuperäisen MtG:n pariin Helsiniki Oldschool MtG 93/94-ryhmään: https://www.facebook.com/groups/1136687683129798 :)

Poissa HaccyZ

Vs: UW Control-Win Combo
« Vastaus #3 : 24.11.17 - klo 14:48 »
Eikö Gods Willing olisi suuremman osan ajasta parempi lappu kuin Sheltering Light?

Poissa Ex0rcist

Vs: UW Control-Win Combo
« Vastaus #4 : 24.11.17 - klo 18:31 »
Oma mielipiteeni, että pakka on liian hidas moderniin. Burnit, aggrot, combot ym pyörii vaa nopeemmin.
Ja esim. mitä teet T1 discardia vastaan, kun se kuorii sun combon palaset pois tai siden jälkee T1 thoughtseize+surgical extraction enkeliin?

ps. oma pakka voi voittaa vuorolla 3 häirinnän läpi.

Poissa Ex0rcist

Vs: UW Control-Win Combo
« Vastaus #5 : 24.11.17 - klo 18:54 »
Sit mitä pakkaan tulee muutama juttu:

-Mitä teet T1? (Ei oo yhtään cantrippii /countterii /mana kiihyy).
-Pakassa liian vähän kohteita tolle mech pro:lle/refurbishille.
-Liian paljon kuolleita nostoja


Poissa Condi

Vs: UW Control-Win Combo
« Vastaus #6 : 25.11.17 - klo 09:07 »
Lainaus
Morjesta.

Tällaista control-ish combo pakkaa olen pyöritellyt mielessäni ja kyselenkin, mitä mieltä porukka on?

Onko tällä minkäänlaista mahdollisuutta modern turnauksissa vai jääkö enemmänkin keittiönpöytäpakaksi?
Moi,

Kokeilenpas vuorostani minä vastata tällai suht pitkästi ja perustellusti, niin katsotaan mitä tapahtuu. Vein jopa pakan TappedOutiin, jotta epäilykseni saivat vahvistusta muutaman kultakalastuksen aikana.

Kiva, että olet rohkeasti lähtenyt kehittelemään omaa ideaa. Näyttäisi kuitenkin siltä, että pakassasi on melkoisesti puutteita. Olen joskus pelannut modernia ja sanoisin, että pakallasi tulisi olemaan suuria tai ylipääsemättämiä vaikeuksia lähes kaikissa match-upeissa.

Pakkasi ei ole tarpeeksi nopea voittamaan muita comboja, eikä niistä suurinta osaa vastaan ole käytännössä mitään interaktiota ts. häirintää.

Myöskään kontrollipakkoja vastaan interaktion määrä ei ole riittävä. Sinun komboasi sen sijaan on melko helppo häiritä sekä poistoilla että counterspelleillä. Valitettavasti et edes voittaisi heti saatuasi sopivat palaset paikalleen.

Aggressiiviset pakat todennäköisesti voittaisivat myös ennen kuin saisit Platinum angelin pöytään. Yksittäinen poisto tai Fog Bank ei hidasta formaatin aggressiivisia pakkoja merkittävästi. Suuri osa aggropakoista pelaa myös jonkin verran poistoa, joten pöytään vuorolla neljä päätynyt Platinum angel ei ole suoraan voitto.

Seuraavaksi käyn läpi vielä kriittisesti korttivalintojasi ja perustelen hieman mielipidettäni.

Lainaus
3x Fog Bank
Korttihan pysäyttää teoriassa vastustajan isoimman miehen. Käytännössä vastustaja kuitenkin vaihtaa samanhintaisen tai halvemman poiston Fog Bankkiin. Toinen huono tilanne on se, että vastustaja ajaa kahdella tai useammalla yhden manan miehellä, jolloin myöskin Bankin 2 manaa on puolet liikaa.

Yleisemmin UW-pakoissa käytetty Wall of Omens on siitä parempi, että a)se kestää Lightning Boltin ja b)vaikka se poistettaisiinkin, saat kortin.

Lainaus
4x Platinum Angel
Voittokeinosi on hauras. Jos ensimmäisessä pelissä pääsisitkin yllättämään ja saisit jopa suojattua angelia kriittisen poiston ohi, tulisi kakkos- ja kolmospeliin vastustajalta lisää poistoa/artifaktin tuhoa. Affinityn takia esim. Ancient Grudge on laajalti pelattu.

Lainaus
4x Pact of Negation
Mielestäni Pact on Negation on väärä valinta pakkoihin, jotka eivät voita suoraan komboamisvuorolla. Tässä muutama esimerkki asiasta: Jos haluaisit tuoda vuorolla neljä Platinum Angelia pöytään. Vastustaja voi yrittää poistaa sen ja tällöin Pactaaminen on huono idea. Jos tuot Platinum Angelin pöytään vuorolla viisi ja joudut käyttämään Pactin, hidastuu Mechanized Productionin pelaaminen vuorolla.

Lainaus
4x Path to Exile
Kortti on hyvä.

Lainaus
4x Sheltering Light
Sinulla on pakassasi 7 olentoa, joten kortti on usein kuolleena kädessä. Ei myöskään suojaa seuraavanlaisilta efekteiltä: Path to Exile, Liliana of the Veil ja Dismember.

Lainaus
4x Chart a Course
Testatessani pakkaa kys. kortti osoittautui toivotuimmaksi aloituskäden kortiksi pakan pelijuonen toteuttamisen kannalta. En muista kovinkaan monta sinistä korttia modernissa, jotka tekevät vastaavaa, mutta ainakin Jace, Vryn's Prodigy sekä mainitsemasi Search for Azcanta ovat ihan pelattavissa.

Lainaus
4x Contingency Plan
Kortti on huono: menetät kortin ja kaksi manaa etkä saa vastapainoksi juuri minkäänlaista peliin vaikuttavaa efektiä. Tilalla voisi pelata esim. Serum Visionsia tai jotain muuta ekan vuoron korttia, joka auttaa kaivamaan pakkaa. Myös Strategic Planning on parempi kuin Contingency Plan.

Lainaus
2x Settle the Wreckage
Sweepperin valinnassa on varmaan ollut ideana valita kortti, joka jättää omat seinät ja enkelit koskemattomiksi. Yleensä kuitenkin esim. Supreme Verdictin haluaa pelata usein vuorolla neljä, jolloin se ei tuhoaisi voittokorttiasi.
Settle the Wreckagen ympäri voi myös pelata helpommin kuin muitten wrath-efektien, jos kortin on nähnyt.

Lainaus
4x Refurbish
4x Mechanized Production
Nämä kaksi korttia muodostavat pakkasi ytimen, mutta toisaalta myös niihin liittyy myös pakan suurin kompastuskivi. Luulen oikeasti, että molemmat kortit ovat liian hitaita ja kapeita kilpailulliseen moderniin. Piste.

Jos kuitenkin haluat välttämättä pelata kyseisiä kortteja sekä pelata turnauksissa, en sinuna kuvittelisi liikoja mahdollisuuksistani turnauksen voitosta. Seuraavaksi antamani parannusehdotukset ovat siis kyseenalaisimmat, johtuen lähtökohdan heikkoudesta.

Jos itse haluaisin pelata Refurbish ja Mechanized Production -pakkaa, lähtisin ehkä pelaamaan enemmän "enter the battlefield" tyyppisiä artifakteja ja hakisin valueta samalla. Tällöin pienemmistä miehistä mieleen tulisi esim. Solemn Simulacrum sekä tämän pikkuveli(kettu) Filigree Familiar ja isommista korteista voisi pelata esim. Myr Battlesphereä tai Torrential Gearhulkia. Myös Spine of Ish Sah, Sundering Titan ja jopa Noxious Gearhulk ovat ihan mielenkiintoisia vaihtoehtoja.

Lainaus
Land ( 23 )
4x Adarkar Wastes
4x Hallowed Fountain
2x Irrigated Farmland
7x Island
6x Plains
Manabasesta sen verran, että näkisin 24 maan olevan minimi.

Sinulla ei ole mitään syytä pelata Adarkar Wastesia kun vaihtoehtoina on Glacial Fortress, Flooded Strand tai Seachrome Coast.

Täppiländeistä UW-väreillä paras on Celestial Colonnade, joka itsessään toimii joissain pakoissa voittokeinona ja monesti on vähintään plan B.


Tällaisia ajatuksia pakkasi herätti. Toivottavasti vinkeistäni oli jotain apua pelaajana ja pakanrakentajana kehittymisessäsi.

Ystävällisin terveisin,

-Ossi

Poissa Retardi

Vs: UW Control-Win Combo
« Vastaus #7 : 25.11.17 - klo 12:04 »
Lainaus
4x Pact of Negation
Mielestäni Pact on Negation on väärä valinta pakkoihin, jotka eivät voita suoraan komboamisvuorolla. Tässä muutama esimerkki asiasta: Jos haluaisit tuoda vuorolla neljä Platinum Angelia pöytään. Vastustaja voi yrittää poistaa sen ja tällöin Pactaaminen on huono idea. Jos tuot Platinum Angelin pöytään vuorolla viisi ja joudut käyttämään Pactin, hidastuu Mechanized Productionin pelaaminen vuorolla.

Mitenkään mihinkään muuhun puuttumatta, jos on Platinum Angel tiskissä, niin Pactin voi toki huoletta jättää maksamatta.
Joo tai siis ei eiku häh?

Poissa K4ng4r00

Vs: UW Control-Win Combo
« Vastaus #8 : 25.11.17 - klo 12:53 »
Lainaus
4x Pact of Negation
Mielestäni Pact on Negation on väärä valinta pakkoihin, jotka eivät voita suoraan komboamisvuorolla. Tässä muutama esimerkki asiasta: Jos haluaisit tuoda vuorolla neljä Platinum Angelia pöytään. Vastustaja voi yrittää poistaa sen ja tällöin Pactaaminen on huono idea. Jos tuot Platinum Angelin pöytään vuorolla viisi ja joudut käyttämään Pactin, hidastuu Mechanized Productionin pelaaminen vuorolla.

Mitenkään mihinkään muuhun puuttumatta, jos on Platinum Angel tiskissä, niin Pactin voi toki huoletta jättää maksamatta.

Käsittääkseni Pactin maksu pitää maksaa jos pystyy. Muuten siinä todnäk lukisi:

"At the beginning of your next upkeep, you may pay 3UU. If you don't, you lose the game.

Toki jos olen väärässä niin kertokaa, olen koittanut tätä kortti yhdistelmää selvitellä internetin syövereistä ja suurin osa mielipiteistä/ sääntöviittauksista tukisi tätä teoriaa, että maksu pitää maksaa jos pystyy.


Edit: Never mind, tulkitsin asian väärin :D Manaa siis ei tarvitse ottaa mistään lähteestä. Jos mana on jo manapoolissa upkeepissa, silloin on maksettava. Eikös?
« Viimeksi muokattu: 25.11.17 - klo 12:58 kirjoittanut K4ng4r00 »

Poissa Condi

Vs: UW Control-Win Combo
« Vastaus #9 : 25.11.17 - klo 14:15 »
Lainaus
4x Pact of Negation
Mielestäni Pact on Negation on väärä valinta pakkoihin, jotka eivät voita suoraan komboamisvuorolla. Tässä muutama esimerkki asiasta: Jos haluaisit tuoda vuorolla neljä Platinum Angelia pöytään. Vastustaja voi yrittää poistaa sen ja tällöin Pactaaminen on huono idea. Jos tuot Platinum Angelin pöytään vuorolla viisi ja joudut käyttämään Pactin, hidastuu Mechanized Productionin pelaaminen vuorolla.

Mitenkään mihinkään muuhun puuttumatta, jos on Platinum Angel tiskissä, niin Pactin voi toki huoletta jättää maksamatta.

Olet oikeassa. Kujailin tämän asian suhteen. Korteilla on nähtävissä tiettyä synergiaetua. Olen kuitenkin edelleen sitä mieltä, että Pact of Negationin paikka ei välttämättä olisi tämänkaltaisessa pakassa, sillä en usko että se yksinään riittää suojelemaan komboa. Myös vastustajan juonien häirintään kortti on heikko.