Poromagia

Kirjoittaja Aihe: ACR Draft, possun tarina  (Luettu 3404 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Karjanvarastaja

ACR Draft, possun tarina
« : 13.06.09 - klo 19:17 »
9 pelaajan voimin läiskimme korttia sisällä kun ulkona vieno tuuli hiveli kasvoja ja mittari puski kevyesti pariakymmentä astetta. Ei sinne missään välissä kaivattukaan. Tarpeeksi kuumottelevaa oli jo itse kullakin.

Pidemmittä puheitta pickasin seuraavaa, kaikissa pusseissa oli keskimäärin silkkaa surkeutta. Alaran pusseissa lensi manafixeriä, mutta passasin eteenpäin kun en tiennyt vielä mille väreille menisin, siispä otin Bloodpyre Elementalin, Charmin, Monkin ja Battlemagen, lopuista katsoin vain isoimmat power/toughnessit. Conflux pussissa alkoi mielenkiintoisempaa tavaraa viuhua. Näkyi hyviä miehiä ja fixereitä, poistot vietiin kyllä kun en niitä nähnyt lainkaan. Miehet olivat mukavasti pääosin yksi tai kaksivärisiä, joten keskityin napsimaan Ember Weaverit ja Nacatlit tassuun, tässä kohtaa vielä olin aika pitkälti Bantin väreissä, sitten tuli pommeista pommein. Fleshformer, enkä voinut muuta kuin lähteä domainille. Fixerit koostuivat landcyclingistä ja Spherestä, joten kovin vahvalta ei vaikuttanut. Rebornin avauspussistani bongasin Crystallizationin, muutaman muun hyödyllisen auran ja Sovereign of Alaran, siinä lueskelin korttia ja totesin olevan mawtoman hyvä poistosynergia, onneksi otin Borderpostin, sillä auroja ei enää näkynyt, eikä kyseinen synergia oikein toiminut vastustajaan. Sitten viuhuivat pommit pommien perään, hain itselleni fixereitä ensin ja sitten vasta pommeja, joten passasin pitkin hampain mm. Slave of Bolaksen ja Terminaten.  Ajattelin kahden borderpostin riittävän, kun vastaan tuli Bituminous Blast, Enlisted Wurm ja Terminate. Herkut mulle, tänks. Passattiimpa minulle vielä Glory of Warfare ja Spellbound Dragon.

Sitten kuumeisesti omaan nurkkaukseen rakentamaan dekkiä näistä aineksista:

2 Island
1 Swamp
1 Mountain

Aven Squire
Dragon Fodder
Terminate
Putrid Leech
Armillary Sphere
Naya Hushblade
Banewasp Affliction

Veinfire Borderpost
Wildfield Borderpost
Rhox War Monk
2 Ember Weaver
Demonic Dread
Vithian Stinger
Bant Battlemage
Grixis Charm
Rockslide Elemental
Fleshformer
Intimidation Bolt

Bant Sojouners
Spore Burst
Rhox Meditant
Glory of Warfare
Brainbite
Quenchable Fire
Thorn-Thrash Viashino
Cradle of Vitality
Outrider of Jhess

Bituminous Blast
Bloodpyre Elemental
Aerie Mystics
Suicidal Charge
Spellbound Dragon
Rhox Bodyguard
Cloudheath Drake

2 Nacatl Hunt-Pride
Sylvan Bounty
Enlisted Wurm
Cavern Thoctar

Ridge Rannet



Glory of Warfare maistui mainiolta, kun hyviä miehiä oli runsaasti ja muutama toksun tuottajakin oli maisemissa. Jätin sen aluksi pois, kun en kokenut sen olevan tarpeeksi hyödyllinen ja sidettää sisään, jos tarvetta tuli. Eipä tullut missään vaiheessa. Spellbound Dragonia jaksoin miettiä tasan sekunnin ja viskasin sen ensimmäisenä pois. Scouttaaja tyrskähteli takanani, mutta empä kiinnittänyt huomiota, koin että kaikki laput olivat tärkeitä enkä halunnut heittää niitä mäkeen vain, jotta pääsisin lentävällä käärmeellä lyömään isoja lukuja. Domain vaikutti vahvalta ehdokkaalta, vihreä ja valkoinen tuottivat hyviä miehiä, punainen ja musta poistoja ja sininen tuki molempia ja toimi tiukanpaikan tullen vaikkapa counterpelokkeena. Olin erittäin tyytyväinen dekkiin, vaikka ländien määrä ja fixereiden vähyys arvelutti. Luotin kuitenkin satumaiseen onneeni, en nimittäin turhaan ole tituleerattu munkkipossuksi. Röh röh.


Tällaiseen päädyin

4 Forest
4 Plains
3 Mountain
2 Swamp
2 Island

Aven Squire
Dragon Fodder
Terminate
Putrid Leech
Armillary Sphere

Veinfire Borderpost
Wildfield Borderpost
Rhox War Monk
2 Ember Weaver
Bant Battlemage
Grixis Charm
Rockslide Elemental
Fleshformer
Intimidation Bolt

Bant Sojouners
Spore Burst
Rhox Meditant

Bituminous Blast
Bloodpyre Elemental
Aerie Mystics

2 Nacatl Hunt-Pride
Sylvan Bounty
Enlisted Wurm

Solidi setti, mutta niinhän minä olen ajatellut jokaisesta läjästä mitä olen sealedista tahi draftista tehnyt, joten vastukseni hienosti aliarvioivat pakkani, koska pääasiassa älyttömänä turttina olen limitedit kahlannut tyyliin 0-2 drop.

Game 1 Arttu Hanska - UWe Troll

Hävisin nopan, duh.

Ensimmäisessä pelissä sain kelvollisen aloituskäden ja lähdin hakemaan manoja Spherellä ja Bountylla sekä iskin tasaisesti miestä tiskiin. Hän ajelehti lentävällä miehellä hitaasti mutta varmasti päihin ja iski varmuuden vakuudeksi Shield of the Righteoussin kiinni. Weaverin tultua tiskiin peli pysähtyi. Molemmat iskivät vuoron perään miestä ja poistoa. Isoksi kasvanut Rockslide Elemental sai Crystallizationin. Olin kymmenessä lifessä enkä uskaltanut hyökätä, vaikka minulla oli selvä creatureylivoima. Lopulta Fleshformer tuli tiskiin ja aloin jyräämään, molemmat turtattiin kun nätisti unohdettiin miehen fear, eipä se paljoa haitannut. Hidas jyräys, dekissä 4 korttia jäljellä ja aikaa joku 15 min, seuraavaan.

Toisessa hän sai samanlaisen alun. Deft Duelistia seurasi Master Transmuter ja pieniä miehiä. Minä ammuskelin lenturit alas ja iskin tiskiin Dragon Fodderin ja Domain Burstin sekä miehiä. Hän sai omalla vuorollaan yliotteen kiinnittämällä Shieldattuun lenturiin Sigil of Distinctionin ja tilanne alkoi näyttää kriittiseltä ajan huvetessa. Tasuri ei ollut vaihtoehto. Laskeskelin tovin, hänellä oli 6 miestä, joista yksi kenossa ja täydet lifet, minulla 7 toukkaa ja Monk, Wurm, Weaver ja Meditant. Kädessä Grixis Charm. Mietin pitkään, pahimmassakin tapauksessa tyhjentäisin hänen tiskinsä ja saisin lifet nostettua yhden tai kaksi ylitse Sigil lenturin powerin sekä löisin 18 damagea päähän. Hänellä oli manaa auki vaikka mihin, mutta kortteja vähän. Päätös oli sangen helppo, miehet kaakkoon ja blokkereihin. Mies mietti ja pohti ja arvasi lopulta, että Grixis Charmihan se siellä luurasi, laski väärin damaget ja blokki kahdella miehellä Weaverin ja muilla blokki isommat miehet. Heitin tiskiin Charmin ja onnittelin itseäni villisti tuulettaen. Ensimmäinen kunniakas voitto Artusta, jes.

1-0 (2-0)


Game 2 Jani Luukkonen - Bant

Hävisin nopan taas, duh duh.

Mies kuului lähinnä casualimman puoleisiin pelaajiin, mutta en aikonut aliarvioida dekkiä tahi miestä siitä huolimatta. Ensimmäisessä pelissä oli peruskäsi, kaksi landia, sphere, Bounty ja miestä. Hän pelasin toisen vuoron Knotvine Paladinin ja hiki alkoi tulla. Manat nimittäin olivat aivan väärät Rockslide Elemantaliin tai Terminateen ja Spherellä hakuun kestäisi monta vuoroa. Siispä nosto, ei mitään, sphere tiskiin, sun. Onneksi hänellä kusahtaa eikä miehiä näytä ilmaantuvan. Hän pääsee ajamaan kolmesti Paladinilla, ja jään kymmeneen, kunnes saan Rockslide Elementalin ja tämän kaveriksi Bloodpyre Elementalin. Poisto, Elemental isommaksi kuin kaksi Janin pikkumiestä yhteensä. Sen jälkeen iskin Ember Weavereita pari putkeen ja ajelin hitaasti. Hän chumppaili surkimuksillaan ja iski Naya Hushbladen ja triviaalimiehen. Puskin kaikella toivoen voittoa, hän nappaa triviaalilla yhden kiinni ja blokkaa Qasali Ambusherilla, joka lennähtää kädestä, jääden kahteen. Omalla vuorollaan hän miettii huolestuttavan pitkään ja mietin millä hän voisi voittaa, lopulta pommi lävähtää silmille. Finest Hour, oh shit. Ei blokkereita, oh shit. 10 lifeä, forestia auki, uh oh. Onneksi hänellä ei ole Might of Alaraa ja voitan yhdellä lifellä.

Molemmat mulligoidaan kuuteen, päivän ainoa mulligointini.
Seuraavassa pelissä sama toistuu, saan nopeasti miestä tiskiin ja enemmän poistoa. Ratkaisutilanteessa hänellä on jokunen mies, hyökkään kolmella kookkaalla miehellä, hän chumppailee ja jää vähiin lifeihin, itse olin vaihteeksi kahdessa, kun pikkuattackerit kasvoivat pumpulla. Tiskissä pari miniatyyrimiestä ja Finest Hour. Toivoin että olisin nostanut toisen plainsin, jolla olisin voinut pelata Aerie Mysticsin ja Squiren, mutta toiveet kariutuivat. Onneksi kädessä oli Enlisted Wurm, toisella mainphasella pelasin sen ja toivoin pommia. Pommin sijaan tuli mies, käy tämäkin ja passasin vuoroa toivoen ettei hänellä ole poistoa. Ei poistoa, ei mitään, scuuppaus ja voitto.

2-0 (4-0)

Tässä vaiheessa kaikki näytti hienolta.

Game 3 Joonas - hässäkkä

Häviän nopan, nyt alkoi jo kyrsiä.

Tuttu mies, sukunimeä en koskaan muista saati. Sen tosin muistan, että häviän hänelle suurin piirtein aina. Hieman psykologista peliä pelailen retostelulla ja olemalla ääliö, näin ne pelit voitetaan. Noh, ensimmäinen peli on tiukkaa, turpaan oli aluksi tulossa kovaa, hän nimittäin poisteli mieheni, ajeli isolla sekä minä odottelin mustaa voidakseni pelata Blastia tai Fleshformeria. Lopulta kun lifet olivat viiden tienoilla, saan tiskiin Mysticsin, hän pathaa minulta responssina toisen miehen, haen Swampin ja "kounteroin" toisen poiston, kun hän turttaa Mysticsille. Pelaan Mycoidiin Bituminous Blastin, Cascadetan Terminaten poistaen Stoicin ja hän scuuppaa kun nosti vuoron perään kuulemma landia ja koska häntä vain vitutti kun ei ollut hereillä. Tämän jälkeen hän miettii tovin ja älähtää, että miksi oikein skuuppasikaan ja katseli tulevia korttejaan, minä näytin hänelle Nacatl Hunt-Priden ja Spore Burstin sekä sanoin voittavani sangen pian muutenkin, hän olisi kuulemma nostanut landia.

Toinen peli, turhautunut pelaaja on helppo vastus. Hän lähtee heikolla kädellä, minulla kaikki menee täydellisesti ja ajan voittoon.

3-0 (6-0) Pelattiin pari peliä lisää, joissa hän voitti minut kun kusi manat, mutta eipä sillä enää ollut väliä.

Game 4 Tupu - Esper

Miehen tuntenut vuosikaudet enkä ikinä vaivautunut oikeaa nimeä oppimaan, mutta käy se näinkin.
Häviän nopan jälleen ja hiljennyin koko eventin aikana ensimmäisen kerran hetkeksi ja joku saattoi kiittää taivaallisesta avusta. Fuuu...

Ensimmäinen peli on tasaista, kunnes Cascadetan poistot ja läskit. Ei paljoa ollut jakoa.

Toisessa pelissä lähden riskaabelilla kädellä Veinfire Borderpost ja Mountain manoina ja kädessä kaikennäköistä toisilta väreiltä. Luotin onneen ja tokaisin:" Mulligoin vain kerran päivässä". Nostelin vääriä ländejä, odottelin valkoista ja vihreää sekä poistelin uhkia Terminaten ja Blastin voimin, kun Emberit ja valkoiset miehet lojuivat turhana tassussa. Lopulta sitä oikeaa manaa tuli ja kaikki näytti paremmalta. Tiski näytti hankalalta, hän ajeli pienellä miehellä, johon oli pultattu Fear aura, jolla saattoi nostella lappuja ja muutamia muita pikkuisia, joilla oli Deathtouchia ja First Strikeä. Poistoilla helpotin tilannetta ja toivoin vihreää. Lopulta se tuli, nousin pystyyn ja heiluin kuin heinämies innostuneena. Iskin Weaverin tiskiin kaverin kanssa ja kaikki näytti paremmalta. Ikävä kyllä hänellä oli Slave of Bolas, joten nousu katkesi heti siihen. Sniff, eka tappio.

Kolmanteen peliin sain mehua käteen, hän mulligoi surkeuteen. Manat kusi ja hän nosti roskaa, itse pelasin miehen vuorossa ja ajelin voittoon.

4-0 (8-1)

Mehukkailla statseilla voitto ja käteen huonoja holoja sekä pari pussia, jotka pikaisesti taitisteltiin. Roskaa oli pusseissa enkä muiden pusseja paljoa saanut. Noppa sentään toimi ja vein muiden voittamat foilit. Sää näytti ulkona paremmalta kuin pitkään aikaan ja fiiliskin oli jees. Setti oli loistava, pelaaminen hauskaa ja tunnelma mainio. Empä malta odottaa toista kertaa.


Näin tällä erää.

Poissa rayenni

Vs: ACR Draft, possun tarina
« Vastaus #1 : 13.06.09 - klo 22:39 »
Ei hyvä helvetti, itse manalan herrakaan ei saisi aikaan noin huonoa manabasea. Kertonee enemmän asuinpaikkakunnastasi + tuuristasi että tuolla hirvitykselläsi pystyi voittamaan matseja.

Suosittelen tutustumaan aiheisiin manabase, spellbound dragon ja solidi setti.

Pakkasi on kamala, eikä aiheessa ole mitään puolustetaltavaa. Jätä ensi kerralla kirjoittamatta, säästät useamman minuutin kaikkien muiden foorumien käyttäjien aikaa.

Poissa Farseer

Vs: ACR Draft, possun tarina
« Vastaus #2 : 13.06.09 - klo 23:00 »
Pitkälle samaa mieltä edellisen kanssa manabasesta, mutta enemmän ihmetyttää Vithian Stingerin jääminen ulos pakasta (yksi Shardsin parhaista limited-commoneista) kuten myös Spellbound Dragonin, mihin ei oo pakko viskata niitä pommeja vaan heittää ne floodavat landit kuuseen (poikaa myös floodavien borderpostien kanssa) tai sitten tuuppia yhdeksää naamaan kun runsaat kutosen dropit floodaa.

EDIT: Vaikka Rayenni nuijii sinänsä heikompien draftien julkaisemiskelpoisuutta, omasta mielestäni on poikaa että tällekin osiolle vaihteesta tulee jotain luettavaa. Sitä paitsi yleensä drafteissa toisen mielestä hyvä pakka on toisen kokemuksen perusteella täyttä kuraa, joten objektiivisuutta vähän peliin... boosterien tasokin tekee aika paljon vaihtelua pakkojen tasoon.
« Viimeksi muokattu: 13.06.09 - klo 23:12 kirjoittanut Farseer »
http://mtgsuomi.fi/listat/Farseer/om/ - Partanetin paras valikoima boostereita, muuta produktia sekä irtokortteja! Esimerkiksi boksit: T2 87€ tai 85€ jos ostat kaksi boksia tai enemmän!

MtG Helsinki-ryhmä facebookissa[/url

Poissa Karjanvarastaja

Vs: ACR Draft, possun tarina
« Vastaus #3 : 14.06.09 - klo 13:25 »
Ei hyvä helvetti, itse manalan herrakaan ei saisi aikaan noin huonoa manabasea. Kertonee enemmän asuinpaikkakunnastasi + tuuristasi että tuolla hirvitykselläsi pystyi voittamaan matseja.

Suosittelen tutustumaan aiheisiin manabase, spellbound dragon ja solidi setti.

Pakkasi on kamala, eikä aiheessa ole mitään puolustetaltavaa. Jätä ensi kerralla kirjoittamatta, säästät useamman minuutin kaikkien muiden foorumien käyttäjien aikaa.

Hyvä herra elitisti.

Olen pelannut vasta vuoden alusta Magicia säännöllisesti ja limitediä sangen harvoin. Draftissa varsinkin minulla on vielä hakusessa, että mihin suuntaan pussit edes kulkevat. Tästä pääsemme johtopäätöksiin:

a) Olen formaatissa aloittelija ja se on minulle kovin uusi, kummallinen ja jännittävä juttu.
b) En tiedä tuon taivastakaan draftaamisen saloista, kun pidän kantapään kautta oppimiani juttuja aina parempina kuin lukemalla artikkelikaupalla vinkkejä pickeistä ja muista. Kädestäpitelyä harva kaipaa.
c) Melko pitkälti mikä vain seurallinen porukka kelpaa peliseuraksi. Tällä kertaa oli aikuisten oikeasti hyviä pelaajia, joille formaatti oli tuttu juttu ja jotka ovat pelanneet useita vuosia, joten vikinä huonosta peliporukasta ei ole validi millään mittapuulla.

Jos siis ystävällisesti jättäisit tuon " painu vittuun foorumilta, nuubi" - paskanjauhannan sikseen, lukisit juttuja muutenkin kuin nenänvartta pitkin tai sitten jätät vain lukematta. Säästät siinä hurjasti aikaa, eikä sinun tarvitse edes voivotella muiden ajantuhlauksesta, kun et tiedä mitä menetät. Eikös niin?


Lainaus
Pitkälle samaa mieltä edellisen kanssa manabasesta, mutta enemmän ihmetyttää Vithian Stingerin jääminen ulos pakasta (yksi Shardsin parhaista limited-commoneista) kuten myös Spellbound Dragonin, mihin ei oo pakko viskata niitä pommeja vaan heittää ne floodavat landit kuuseen (poikaa myös floodavien borderpostien kanssa) tai sitten tuuppia yhdeksää naamaan kun runsaat kutosen dropit floodaa.

EDIT: Vaikka Rayenni nuijii sinänsä heikompien draftien julkaisemiskelpoisuutta, omasta mielestäni on poikaa että tällekin osiolle vaihteesta tulee jotain luettavaa. Sitä paitsi yleensä drafteissa toisen mielestä hyvä pakka on toisen kokemuksen perusteella täyttä kuraa, joten objektiivisuutta vähän peliin... boosterien tasokin tekee aika paljon vaihtelua pakkojen tasoon.

Stingerin jätin pois, koska kolmen manan lappuja oli jo sangen runsaasti ja pussien kiertäessä näin älyttömän määrän isoja miehiä. Kai se olisi ollut parempi olla dekissä, mutta koin poistoiksi riittäviksi Fleshformerin, Bloodpyre Elementalin, Bituminous Blastin, Terminaten, Grixis Charmin ja Intimidation Boltin. Manabasen huonoudesta en osaa sanoa mitään. Peleissä kahdesti kusi manat, joissa ensimmäisessä vastuksen Path fixasisi ja toisessa nousi lopulta, vaikka voittoon ei riittänytkään. Jos joku nyt olisi päätynyt samaan, niin mitkä manojen olisi tarkoitus olla "oikeasti" toimiakseen? Itse päädyin noihin manoihin, kun laskeskelin korttien manacosteja, että kuinka moni vaatii vihreää, valkoista jne. Tyhmä tai en, kyllä jotain logiikkaa pyrin käyttämään kun lappuja valitsin pelattaviksi.

Boostereiden taso oli kyllä sangen alhainen. Mitä nyt katsoi parempien pelaajien ilmeitä, niin sangen monesti kapteeni Picard oli läsnä, enkä itsekään järin ilahtunut, kun Planeswalkereita ei ollut yhtäkään, Ringiäkään ei näkynyt ainuttakaan, hyvistä rareista muutenkin oli puutetta ja commonit pääosin surkeita tai Kranioceroksia. Confluxissa oli pari kelpo rarea muutamilla ja pari hyviä uncceja sekä commoneita ja Rebornissa oli vain pari pussia, joissa oli vaikea valita, koska kaikki pussissa oli hyvää mm. Slave of Bolakset ja yksi Terminate karsiutuivat Blastin ja Wurmin takia.
Käytännössä siis lappuja, joilla tekisi jotain mm. standardissa oli hyvin niukasti.

Heikompi drafti tai ei, minulla ja kaiketi muillakin oli viihdyttävä iltapäivä ja se nyt taitaa yllättäen olla pelin idea.

Poissa Farseer

Vs: ACR Draft, possun tarina
« Vastaus #4 : 15.06.09 - klo 04:28 »
Stingerin jätin pois, koska kolmen manan lappuja oli jo sangen runsaasti ja pussien kiertäessä näin älyttömän määrän isoja miehiä. Kai se olisi ollut parempi olla dekissä, mutta koin poistoiksi riittäviksi Fleshformerin, Bloodpyre Elementalin, Bituminous Blastin, Terminaten, Grixis Charmin ja Intimidation Boltin. Manabasen huonoudesta en osaa sanoa mitään. Peleissä kahdesti kusi manat, joissa ensimmäisessä vastuksen Path fixasisi ja toisessa nousi lopulta, vaikka voittoon ei riittänytkään. Jos joku nyt olisi päätynyt samaan, niin mitkä manojen olisi tarkoitus olla "oikeasti" toimiakseen? Itse päädyin noihin manoihin, kun laskeskelin korttien manacosteja, että kuinka moni vaatii vihreää, valkoista jne. Tyhmä tai en, kyllä jotain logiikkaa pyrin käyttämään kun lappuja valitsin pelattaviksi.

Viisivärisyys yleensä aina vaatii vahvaa yhtä väriä jolla on reippaasti fiksereitä (tai vaikka Armillary Spherejä, jotka on todellakin poikaa) tai sitten todella vahvoja yksittäisiä kortteja, niin että vaikka puolia korteista ei pystyisi pelaamaan niin olisi hyvä mahdollisuus voittaa tai ainakin pitkittää peliä niin paljon että voi tarvittavat ländit nostaa. Kolmevärisyyskin vaatii yleensä jonkin verran fiksausta, mutta on tuossa draftiformaatissa yleensä melko pakollinen. BTW. Alara Rebornin power-level on varsinkin commonien kohdalla omaa luokkaansa, joten kannattaa miettiä mitä sieltä oikeasti haluaa splashata, kun omillekin väreille on usein jotain pelattavaa tarjolla.

Tuohon Vithian Stingeriin tuli mieleen että ainakaan Ember Weaver tuskin pakassasi kovin paljoa loisti parilla punaisella miehellä, ja vaikka niitä olisi ollutkin enemmän niin yleensä 2-1:een poisto on aina parempi huonoonkin mieleen (rautalanka: Vithian Stinger ottaa melkein aina poistosta jos sellaista on tarjolla, mutta sen Unearthi silti yleensä vie yhden pienen miehen tai pingaa viimeisen lämän johonkin läskiin). Flashformerin käyttäämiseen poistona tarvitset joko pitkän pelin tai jumalattoman säkityksen, ja se on siltikin tosi hidas.

Tuo Rhox War Monk ja Grixis Charm edustaa tätä "helposti castattaviä kolmosen droppeja" kyllä parhaimmillaan.
http://mtgsuomi.fi/listat/Farseer/om/ - Partanetin paras valikoima boostereita, muuta produktia sekä irtokortteja! Esimerkiksi boksit: T2 87€ tai 85€ jos ostat kaksi boksia tai enemmän!

MtG Helsinki-ryhmä facebookissa[/url