Poromagia

Kirjoittaja Aihe: NaNoWriMo  (Luettu 1771 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Karjanvarastaja

NaNoWriMo
« : 02.11.07 - klo 23:53 »
National Novel Writing Month.

Idea on yksinkertainen. Kirjoita romaani kuukauden sisällä. Raja on 50k sanoja. Aihe, tyyli ja kieli ovat täysin vapaat. Ainoa rajoitus, on sinä vs aika. Jaksatko kirjoittaa päivittäin 3-4 sivua tekstiä, olkoon postmodernia proosaa tai mostpodernia puusaa? Tod.näköisesti et, ellet ole paskanjauhannan maailmanmestari tai harrasta itsepetosta. Kukaan ei vahdi onko teksti moitteetonta vai yhden kirjaimen kirjoittamista sadan sivun verran, mutta onko saavutus niin nautinnollinen huijauksen jälkeen?
Mitään ei häviä eikä mitään voita, paitsi onnellisen olon." Kirjoitin viimein sen pirun kirjan, olkoon paska, mutta kirjoitin sen." Joillekin kirjoittajille tämäntapainen tapahtuma voi olla astinkivi uudenlaiselle harrastukselle tai jopa uralle. Harhailut mäkeen, ei siellä ole ketään, joka soittaisi perääsi, jos ja kun olet tarinasi oksentanut tai kauniisti artikuloinut. Aloitekyky kunniaan. Mikään ei estä sinua muokkaamasta myöhemmin tarinaa paremmaksi ja paremmaksi, mutta kysymys onkin viitseliäisyydestä. Monet eivät koske väkertämiinsä tarinoihin työn jälkeen. Silti olen kuullut muutamasta tapauksesta, jolloin kustantajalle raahattu NaNoWriMo-tekele oli saatu kovien kuorien väliin ja myyntiin. Huippumenestys tuskin oli, mutta pienikin arvostus on monelle hyvin arvokasta.

Itse löysin tällaisen eräällä toisella foorumilla ja intouduin. Valitettavasti koulu vei suurimman osan ajastani ja valitsemani aihe oli vaikea. 1800-luvun maalaisjuntista ja tämän himoleikeistä kertova Vaahteranmäen Eemeli wannabe keräsi pätevät 5,600 sanaa, joka on kohtuu kova saldo näin ensialkajalle, kun monille käy niin, että innoissaan odotetaan rekisteröitymispäivästä asti (1.10), kunnes huomataan jouluna, ettei tullut kuin otsikko tehtyä. Itse kirjoitin kolme ensimmäistä päivää, lepäsin yhden, ei innostanut toisena, unohdin kolmantena ja neljäntenä jätin siihen.
Jälleen vuosi kulunut ja uusi NaNoWriMo on alkanut. En ole varma, mutta kaiketi voi vielä rekisteröityä mukaan, jos kiinnostus heräsi, harvemmin sivustolla tulee käytyä kuin uppaamassa sanamäärä, jotta aika tulee käytettyä tehokkaasti.

Itse sivusto:
http://www.nanowrimo.org/

Tämän vuoden tarinana on perusjärjetön pankkiryöstö, joka on mennyt vituiksi ja siitä revitään se 50k. Tämän hetken tilanne on hivenen heikko, sillä kahden päivän aikana olen saanut aikaan vajaan päivän saldon. Viikonloppu on edessä, joten 4-6 tunnin lauantain ja sunnuntain sessiot luulisi riittävän palauttamaan mestariteoksen oikeille urille, jos hyvin käy.
Inspan saaminen ja ylläpitäminen on vaikeaa, mutta kaikkein vaikeinta on saada keskittymään ja kirjoittamaan se 1667 sanaa per päivä. Yksikin välipäivä pilaa koko jutun. Harva jaksaa enää vaivautua paneutumaan, kun rupeaa ajattelemaan koko homman turhuutta.
Sanon yhden asian: Ajatus pyllyyn ja sormet näppäimistölle.
Tämän vuoden saldoksi pyrin vähintään kaksinkertaistamaan viime vuoden tuloksen ja ultimatemaaliksi asetin kohtuurealistisen 25k sanamäärän. Jos sen ylitän, taputan kaksin käsin ja jaloin selkääni helvetin hyvästä työstä.
Koska minulla on paha tapa saada ideoita ihmeellisissä tilanteissa, kuten kesken linja-automatkan, niin oma NaNo-vihko kulkee mukanani. Pyrin käyttämään tyhjät hetket ideointiin ja juonirakenteen paranteluun sekä mahdollisesti hyviin lausahduksiin, joita kuulee usein, muttei ikinä muista kun olisi tarvis.

Jees. Luulisi siinä olevan pohjustusta tarpeeksi.
Regist. Think. Write down. Think. Write Again. 24/7.

Aiheeseen voi kaiketi omia tuotoksiaan sitten suoltaa, jos vaikka jotakuta kiinnostaisi heittää auttavaa kommenttia ja sen sellaista.

E: Aivan...
« Viimeksi muokattu: 03.11.07 - klo 00:18 kirjoittanut Karjanvarastaja »

Poissa Rancid-

Vs: NaNoWriMo
« Vastaus #1 : 03.11.07 - klo 00:13 »
Novel on romaani.
Short story on novelli.
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.