Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Nimetön läjä  (Luettu 22051 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa duracel

Re: Munaton Meandeck Tendrils
« Vastaus #30 : 09.05.07 - klo 11:17 »
Tämä ei ole ehdotus kolatatille, koska hän ei halua näitä kortteja pakkansa laittaa, vaan ihan yleinen vinkki tämäntyyppistä pakkaa tekeville, joten postaan tämän tähän jatkoksi.

Nights Whispers nostaa kaksi korttia kahdella manalla. Necropotence nostaa kolmella manalla sanotaan vaikka 10 korttia. Teemme yksinkertaisen laskutoimituksen ja huomaamme, että Necropotence on parempi kortti. Vuoron joutuu odottamaan, mutta sillä ei oikeasti ole merkitystä. Vintagessa pelit eivät aina pääty ensimmäisellä vuorolla, joten ei myöskään ole mikään pakko voittaa ensimmäisellä vuorolla. Ja jos peli on niin pitkällä, ettei ole enää lifeä Necrotella, on tilanne luultavasti jo melko huono. Pakan ei ole tarkoitus joutua tällaiseen tilanteeseen.

Bargain ei tee mistään korteista kuolleita, koska mikään ei ole parempaa kuin noin halpa laputus. Lasketaanpa taas. Wraithilla saa kortilla ja kahdella lifellä kortin. Bargainilla menee vain yksi life (korttikin toki menee ja enemmän manaa, mutta Bargainilla saa 19 korttia). Vaikuttaa paremmalta. Contractilla menee ihan hirveästi lifeä ja arvokasta manaa, että saa neljä korttia, Bargainilla menee neljä lifeä. Muita laputuksia ei enää tarvitse, kun Bargain on pelissä. Enemmän kaasua ja vähemmän jörssiä pakkaan, niin sillä Bargainilla ei tarvitse nostella turhuketta.

Edit: korjasin Whispersin hinnan.
~jari
« Viimeksi muokattu: 09.05.07 - klo 15:01 kirjoittanut duracel »
Tätä se dementia teettää. Ei dementia! Ei, ei vaan dementia. Sanoinko mä sen dementian taas? Ei dementia vaan väsymys. Väsymystä tarkoitin. Meni sanat sekasin, kun on tämä dementia. Ei dementia ole minulla! Väsymys on vaan. Väsymys ja dementia. Jumalauta!

Poissa duracel

Re: Munaton Meandeck Tendrils
« Vastaus #31 : 09.05.07 - klo 11:27 »
Ja niin, Repeal on parempi. Meandeck Tendrilsiä pelattiin muistaakseni ensimmäisen kerran noin kaksi vuotta sitten, jolloin Repealia ei ollut olemassa. Vanhoissa listoissa tietenkin Sleightit vielä tästä syystä pyörivät.

~jari
Tätä se dementia teettää. Ei dementia! Ei, ei vaan dementia. Sanoinko mä sen dementian taas? Ei dementia vaan väsymys. Väsymystä tarkoitin. Meni sanat sekasin, kun on tämä dementia. Ei dementia ole minulla! Väsymys on vaan. Väsymys ja dementia. Jumalauta!

Poissa kolatatti

Vs: Munaton Meandeck Tendrils
« Vastaus #32 : 09.05.07 - klo 11:44 »
Lainaus
Bargain ei tee mistään korteista kuolleita, koska mikään ei ole parempaa kuin noin halpa laputus.

Kun Bargain on pöydässä ja lifeä vaikka 10 ja manat menny bargainiin niin sitä varmaan ihan mielellään nostaa tuosta ensin 2 Wraithia, sitten Tendrilsin, Dark Ritualin, Night's Whisperin ja Cabal Ritualin? Sitten voikin vielä nostaa yhden ja jos se nyt sitten onkin se musta moksi niin voi ottaa ihan vapaasti Lightning Bolttia tai Trikestä päähän ja hävitä siihen. Aika huonosti kortilta jossa piti lukea 4BB: win. Bargain on hyvä ellei jopa loistava tai täydellinen kortti jossain muussa pakassa. Olen kyllä pelannut Bargainia ja Necropotencea ihan onnistuneesti mutta noiden kertakäyttöisten suikkanostojen kanssa se menettää kyllä tehoaan. Voitte väittää vastaan mutta silloin olette väärässä. Ja Bargainin pelaaminen tekee suoraan muista mustista nostoista turhia kortteja, eli Bargainilla tulee nostettua turhia kortteja. Vai pelaisiko joku Night's Whisperin tai cycleaisiko Wraithin tuossa tilanteessa?

EDIT: Okei, onhan tuossa esimerkissäni mahdollisuus nostaa vielä ennen bolttia pari korttia ja toivoa että se Pacti sieltä pullahtaa esiin. Tosin jos samassa tilanteessa pelaisi vaikka Bargainin tilalta yhden Infernal Contractin, voittaisi suoraan.

En siis tarkoittanut että Bargain ei toimi tai nosta korttia enemmän, mutta koska se tekee ainakin kuudesosasta pakan korteista kuolleita peliin tullessaan, jolloin se vähentää saatavaa stormcountia ja nostojen laatua, en näe sitä edelleenkään tähän pakkaan oikeana vaihtoehtona. Ja Bargain on vain yksi kortti, joten en näe sen takia hyvänä tappaa pakan toimintaa.

Lainaus
Nights Whispers nostaa kaksi korttia kolmella manalla. Necropotence nostaa kolmella manalla sanotaan vaikka 10 korttia. Teemme yksinkertaisen laskutoimituksen ja huomaamme, että Necropotence on parempi kortti.

Tiedän kyllä ettei pelien ole tarkoitus joka kerta loppua ensimmäisellä vuorolla, eikä ehkä edes joka toisella kerralla. Kuten sanoin, Potence->go on loistava aloitus, mutta niin on tällä pakalla mikä tahansa Draw7:kin. Nights Whisper maksaa vain kaksi manaa, joista toiseen käy väritön. Eli merkityksellistä rituaalin kanssa mutta landi->moksi->night's whisper on pelattava alku, sama potencella night's whisperin tilalla ei. Ja potencekin potee samoista ongelmista kuin Bargain tässä pakassa.

Toivottavasti nyt joku ymmärtää mitä tarkoitan. Noita molempia on tosiaan testailtu kyllä tämän pakan kanssa mutta useammin noiden osuminen käteen oli lähinnä haitallinen sattuma pyörityksen ollessa korkeimmillaan. Potence parantaa alkukäsiä tietenkin rituaalin kanssa mutta eipä tuolla mielestäni mitään automaattisesti potencea huonompaa karsittavaa löydy eikä mielestäni tuo silti olisi pakasta kuudesosan tappamisen arvoista kuitenkaan. Ei ole tarkoitus kammeta turhasta eikä tämä siitä johdu että olen typerä vaan olen itse sitä mieltä että Potence ja Bargain sisään melkein mihin vain mustaan kombopakkaan vaan ei tähän.

Lainaus
Vuoron joutuu odottamaan, mutta sillä ei oikeasti ole merkitystä.

Jos pelattaisiin pakoilla joissa toisessa on yhden Night's Whisperin tilalle potence ja pelaat sen ensimmäisellä vuorolla ja nostat vaikka 10 korttia ja discardaat pois pelistä 8 ja minä voitan omalla vuorollani ilman potencea niin eikö sillä ole merkitystä?
« Viimeksi muokattu: 09.05.07 - klo 12:01 kirjoittanut kolatatti »
EHLO you say? I'm interested...

Poissa duracel

Re: Munaton Meandeck Tendrils
« Vastaus #33 : 09.05.07 - klo 12:01 »
Minusta se, että Bargainilla voi nousta huonoja kortteja, ei ole mikään perustelu. Pelaat kymmenessä lifessä Whispersin, ja nostat toisen Whispersin ja Wraithin. Aina voi nousta huonosti, mutta ei se tee kortista huonoa.

Ja itse en pelkästään lisäisi Necroa ja Bargainia, vaan korvaisin niillä muita laputuksia. Jos on ihan absoluuttisen pakko yrittää voittaa ensimmäisellä vuorolla, on Whispers toki parempi. Jos on ihan absoluuttisen pakko voittaa peli, ovat Necro ja Bargain parempia. Tarkoitin siis aikaisemmassa viestissä sitä, että synergiaa lisää dekkiin niin, että Bargainilla nostetut kortit eivät vain jumitu käteen tai ole tarpeettomia. Sinun ei näin tarvitse tehdä, jos olet tyytyväinen Whisperseihin, mutta itse muokkaisin pakkaa toiseen suuntaan.

Kymmenessä lifessä pulttidekkiä vastaan pitäisi pöytätilanne olla sen verran hyvä, että voittaminen onnistuu ilman Bargainia. Lightning Boltiin ei turnaus-Vintagessa oikein voi hävitä.

~jari
Tätä se dementia teettää. Ei dementia! Ei, ei vaan dementia. Sanoinko mä sen dementian taas? Ei dementia vaan väsymys. Väsymystä tarkoitin. Meni sanat sekasin, kun on tämä dementia. Ei dementia ole minulla! Väsymys on vaan. Väsymys ja dementia. Jumalauta!

Poissa kolatatti

Vs: Munaton Meandeck Tendrils
« Vastaus #34 : 09.05.07 - klo 12:06 »
Se nyt on tässä threadissa todistettu sadasti että minä en turnausmagicista mitään tiedä, eikä sen toistaminen käsittäkseni tuo mitään uutta, mutta varmaan tajusit sen pointin että jos tuossa tilanteessa saa jotain lämää päähän, häviää. (kai nyt jotain direktejäkin turnausvintagessa pelataan?)
« Viimeksi muokattu: 09.05.07 - klo 12:19 kirjoittanut kolatatti »
EHLO you say? I'm interested...

Poissa kolatatti

Vs: Munaton Meandeck Tendrils
« Vastaus #35 : 09.05.07 - klo 12:12 »
Lainaus
Minusta se, että Bargainilla voi nousta huonoja kortteja, ei ole mikään perustelu. Pelaat kymmenessä lifessä Whispersin, ja nostat toisen Whispersin ja Wraithin. Aina voi nousta huonosti, mutta ei se tee kortista huonoa.

Kymmeneen Lifeen pääsee pelaamalla Infernal Contractin kahdessakymmenessä (huono pelitaktiikka mutta joskus tosin pakollinen) tai cycleamalla esim. kolme wraithia ja pelaamalla Night's Whisperin. Tässä vaiheessa noiden kahden jäljellä olevan Night's Whisperin ja sen ainoan Wraithin nostaminen on jo todella todella huonoa tuuria. Näen tämän niin että Night's Whisper ja Wraith pienentää pakkaa (Night's Whisper lisäksi nostaa stormcountia ja helpottaa thresholdia). Bargainin tarkoitus ei taas ole tämä vaan nostaa jumalaton määrä korttia ja löytää ne voiton avaimet kerralla. Molemmissa on hyvät puolensa..

Käsittääkseni pakan olisi parempi koostua keskenään hyvin toimivista korteista kuten noista mitä tässä pakassa nyt on kuin että väkisin tunkee Necron ja Bargainin (jotka keskenään ovat jo vahvassa antisynergiassa) sisään ja joko itkee sitten kun häviää niihin huonoihin nostoihin tai muuttaa läjää radikaalisti tekemällä siitä erilailla toimivan pakan?

Mun pointtihan tuossa aiemmin olikin, että tähän pakkaan Bargain ja Potence eivät sovi ja jos pakasta vaihdetaan paljon kortteja (Wraithit, Night's Whisperit ym) niin kyseessähän ei ole enää sama pakka ja sellaiseen pakkaan mielestäni nuo sopivatkin. Se ei kuitenkaan ole pakka, millaisen itse haluan.
« Viimeksi muokattu: 09.05.07 - klo 12:18 kirjoittanut kolatatti »
EHLO you say? I'm interested...

Poissa ilpo

Vs: Munaton Meandeck Tendrils
« Vastaus #36 : 09.05.07 - klo 12:25 »
Taidat nyt huolehtia vähän vääristä uhista; Lightning Bolttia ei olla pelattu vintagessa vuoden 2001 jälkeen ja sama koskee Fireblastiin, Shrapnel Blastiin ja vaikka Shockkiin. Miettisit sen sijaan vastauksia Rodiin, Chaliceen ja Duressiin.

Kuten Jari sanoi, jos sulla on Necropotence tai Bargain pelissä, sun ei tarvi murehtia huonoista nostoista. Nostat niin paljon kortteja, että pari paskaa lappua välissä ei tunnu missään. Sun ei tarvi Bargainin kanssa pelata mitään surkeita kortinvetoja. Tuo sun inttäminen on jo niin koomista, etten tiedä miten päin olisin. Tässä sua koittaa auttaa ihmiset, jotka on pelannu turnausvintagea ties kuinka monta vuotta ja osalla jopa mehurating puhuu puolestaan. Myös Chromatic Starista inttäminen on sama ku löisit päätä seinään kaikkien nähden. Oikeasti, tässä on nyt lauottu _kunnollisia_ perusteluja enemmän kuin pitäisi olla kokemattomalle pelaajalle tarpeellista. Jos ei topdek-tutorien synergia Starin kanssa oo sun mielestä _kunnon_ syy pelata Staria, et ymmärrä optimoinnin tarkoitusta ja pelaat väärää peliä.

Pistä nyt edes se neljäs Brainstormi dekkiin, se on oikeasti parempi ku joku Night's Whisper.

Kahden instacombon matchupissa et tietenkään pelaa Potencea, sen pitäisi olla itsestäänselvyys. Kuten sanottua, se on parhaimmillaan Drainipakkoja vastaan. Ei voi olla noin hankalaa. Yrität epätoivoisesti keksiä huonoja perusteluja enkä tiedä edes enää, miksi teet niin.
Lainaus käyttäjältä: nastaboi
Hankin Ramoneksen kokoelman, painonnostopenkin ja kuulapyssyn. Sitten pistän fisut pakkaseen ja opettelen postinumeroluettelon ulkoa.

Poissa kolatatti

Vs: Munaton Meandeck Tendrils
« Vastaus #37 : 09.05.07 - klo 12:49 »
Pakkaan on tehty paljon muutoksia ehdotusten mukaan ja jos avaat silmät huomaat että pakkalistassa on starit ja spheret vaihtoehtoina ja olen testaillut pakkaa niin että mietin haluaisinko spheren tilalta starin. Tällä hetkellä taitaa olla yhden kerran kun star olisi ollut parempi.

Ja hienoa että pääsit vielä kerran mainitsemaan että en ole kokenut vintagepelaaja ja että maailmassa on paljon ihmisiä joilla on minua parempi rating. \o/

Eli siis jyrä puhuu ja muutokset on seuraavat:

-3 Night's Whisper
-2 Infernal Contract
-4 Street Wraith
-4 Chomatic Sphere

+1 Necropotence
+1 Yawgmoth's Bargain
+1 Brainstorm
+3 Underground Sea
+2 Polluted Delta
+1 Bloodstained Mire
+4 Chromatic Star (ilman Street Wraitheja valinta on selvä)


Menikö oikein? Tuollako nyt se Rod ja Chalice voitetaan? Toivottavasti nousee Bargain tai Potence sitten nopeasti koska muuta mustaa nostoa ei sitten olekaan.. Jos et tuollaisia muutoksia tarkoittanut niin voisitko vääntää vielä idiootille kokemattomalle vintagepelaajalle kerran rautalangasta?

Sitäpaitsi vastakkaisia mielipiteitä noista muista korteista paitsi potencesta ja bargainista on esitetty tässä threadissa. Ilmeisesti pitäisi mennä tarkistamaan kuka on rankingeissa korkeimmalla ja noudattaa orjallisesti niitä ehdotuksia? Ja koska ehdotukset on kaikki "laita x sisään" niin pakasta tulee kohta aika valtava. En pahemmin ainakaan ole vielä nähnyt tuollaisia "x y:n tilalle" ehdotuksia. Jos nämä on jotain itsestäänselvyyksiä sinulle niin minulle kokemattomana idioottina ne eivät kuitenkaan ole.

Ainakin jos mulla on joku oma mielipide tai perustelu jollekin kortille ja sen toimivuudelle pakassa on ilmeisesti täysin väärin koska olen niin kokematon idiootti? Se nyt on tässä käynyt melko selväksi joten sen toistamisesta ei ehkä nyt ole hyötyä. Vaikka sanoinhan mä näin jo tuossa aiemminkin. Ilmeisesti vain sillä on väliä mitä mieltä olen korteista, koska ne mielipiteet on automaattisesti vääriä ja hyvä syy avautua?

Ainiin, muistinkohan sanoa että olen käynyt vain parissa vintageturnauksessa. Olen siis kokematon idiootti. Toivottavasti tämä on nyt saatu sanottua edes tässä vaiheessa riittävän monta kertaa..  ;)

Niin siis en intä vain inttämisen ilosta vaan siksi että olen vahvasti sitä mieltä että noilla olettamillani muutoksilla pakka heikentyy huomattavasti ja en tuota muutosta halua siksi tehdä. Bargainia ja Potencea ei tosiaan noissa muiden Meandeck Tendrils -turnauspelaajien listoissakaan näkynyt kuin parissa ja niissäkin vain Necropotence. Ilmeisesti myös kaikki nämä ovat vain noita kokemattomia idiootteja.

http://www.starcitygames.com/php/news/article/12009.html
http://sales.starcitygames.com/deckdatabase/displaydeck.php?DeckID=11631
http://thevintagedatabase.tripod.com/id20.html
http://www.themanadrain.com/index.php?topic=29209.msg428978

Tuossa nyt noita muiden tekemiä pakkalistoja jotka toki eivät tarkalleen samoja ole tämän omani kanssa, mutta ovatko kaikki nuokin väärässä? Niissä kuitenkin pelataan vastoin kaikkia vaatimuksia Night's Whispereitä, eikä yhtään Bargainia ja vain kahdessa potencea..

EDIT: korjailtu kirjoitussävyä, josta tuli alunperin vahingossa liian hyökkäävä.
« Viimeksi muokattu: 09.05.07 - klo 13:12 kirjoittanut kolatatti »
EHLO you say? I'm interested...

Poissa ilpo

Vs: Munaton Meandeck Tendrils
« Vastaus #38 : 09.05.07 - klo 13:16 »
Lainaus
Voitte väittää vastaan mutta silloin olette väärässä

Tuo antaa kyllä idioottimaisen kuvan, joten kyllä, olet mun mielestä idiootti. Mainitsin ratingit, että sinäkin ymmärtäisit sen faktan, että tässä viestiketjussa olet inttänyt paljon kokeneempia pelaajia vastaan ja vielä täysin vailla näyttöä oikeastaan mistään sanomastasi. Jos sanot, että Bargain on paska, kun nousee huonot kortit ja voi kuolla Lightning Bolttiin, teet virheen.

Avaudut nyt kuin joku lastentarhalainen, joka on kyllä samalla sekä huvittavaa että säälittävää. Lueppa vaikka ketju alusta loppuun ja mieti, missä oot feilannu. Jos et vieläkään hoksaa, kerro toki niin voin paljastaa hailaitit.

Sen vinkin annan, että kannattaa oikeasti testata dekkiä ennen kuin postataan se partikselle. Jos ei siihen ole mahdollisuutta ja haetaan auttavaa kättä, ei siinä tietenkään ole mitään vikaa. Mutta virhe on se, että heitetään lista partikselle ja aletaan inttämään aivan itsestäänselvistä asioista ja vielä kilahdetaan, kun kaikki ei menny niin kuin piti. Nyt menee toiston toistamiseksi, mutta ei se oo auttanu vielä tähänkään mennessä.
Lainaus käyttäjältä: nastaboi
Hankin Ramoneksen kokoelman, painonnostopenkin ja kuulapyssyn. Sitten pistän fisut pakkaseen ja opettelen postinumeroluettelon ulkoa.

Poissa Nastaboi

Vs: Munaton Meandeck Tendrils
« Vastaus #39 : 09.05.07 - klo 13:17 »
Jos aiot pelata noin paljon landeja, voisit saman tien koettaa heivata punaisen pois ja sijoittaa perusmaat pakkaan. Mutta kuten aiemmin sanoin, itse pelaisin vain 3-4 landia, tosin itsekin ilman punaista. Joka tapauksessa Street Wraitheja ei tule leikata, ennemmin leikkaat vaikka Chromaticin, Rebuildin (kokonaan pois vähämaisesta versiosta), landin ja jotain. En välttämättä ottaisi Whispersejä pois.

Tietenkään ehdotuksia ei tule noudattaa orjallisesti. Parempi väittää vastaan kuin tunkea pakkaan kaikki mitä käsketään ymmärtämättä niiden merkitystä.

Land Grant on varmaan aika poikaa.
« Viimeksi muokattu: 09.05.07 - klo 13:22 kirjoittanut Nastaboi »
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa kolatatti

Vs: Munaton Meandeck Tendrils
« Vastaus #40 : 09.05.07 - klo 14:09 »
Lainaus
Olen kyllä pelannut Bargainia ja Necropotencea ihan onnistuneesti mutta noiden kertakäyttöisten suikkanostojen kanssa se menettää kyllä tehoaan. Voitte väittää vastaan mutta silloin olette väärässä.
Tuo antaa kyllä idioottimaisen kuvan, joten kyllä, olet mun mielestä idiootti. Mainitsin ratingit, että sinäkin ymmärtäisit sen faktan, että tässä viestiketjussa olet inttänyt paljon kokeneempia pelaajia vastaan ja vielä täysin vailla näyttöä oikeastaan mistään sanomastasi.

Palautin tuon sanomani takaisin kontekstiin vaikka sinä koititkin sitä kovasti sitä siitä irroittaa. Eli siis sanot että Bargainin teho ei heikkene muiden suicidenostojen nostelusta? Voi olla että merkitys on pieni mutta kyllä nuo silti Bargainin tehoa heikentävät kahdellakin tavalla: ensinnäkin menetät elämää niistä jos pelaat niitä ennen Bargainia, toisekseen nostat Bargainista noita kuolleina kortteina. Tämän olen päätellyt ihan normaalilla ihmisen logiikalla. Voit perustella vastaväitteesi normaalilla ihmisen logiikalla.

Lainaus
Jos sanot, että Bargain on paska, kun nousee huonot kortit ja voi kuolla Lightning Bolttiin, teet virheen.

Onneksi en siis niin sano. Päättelit sen ihan itse. Itse asiassa olen ylistänyt Bargainia mutta sanoinpahan vain että tähän pakkaan se ei ole _mielestäni_ paras vaihtoehto slottiin. Ehkä tuokin uppoaa kun sen nyt kymmenennen kerran sanon.

Lainaus
Avaudut nyt kuin joku lastentarhalainen, joka on kyllä samalla sekä huvittavaa että säälittävää. Lueppa vaikka ketju alusta loppuun ja mieti, missä oot feilannu. Jos et vieläkään hoksaa, kerro toki niin voin paljastaa hailaitit.

En tiedä yritätkö tahallaan ärsyttää mutta siltä ainakin vaikuttaa. Eikä siitä ole ainakaan minulle tai pakan kehittämiselle mitään apua. Korkeintaan haittaa.. Voihan tuo olla että tämä on vain sinun tyylisi mutta minulle se nyt ei kuitenkaan uppoa. Koska meillä selvästi on täysin erilainen käsitys huumorista ja vittuilusta niin voisit edes minun mielikseni koittaa pitää ulosantisi tähän topikkiin jatkossa asiassa.

Lainaus
Sen vinkin annan, että kannattaa oikeasti testata dekkiä ennen kuin postataan se partikselle. Jos ei siihen ole mahdollisuutta ja haetaan auttavaa kättä, ei siinä tietenkään ole mitään vikaa. Mutta virhe on se, että heitetään lista partikselle ja aletaan inttämään aivan itsestäänselvistä asioista ja vielä kilahdetaan, kun kaikki ei menny niin kuin piti.

No tässä se ongelma juuri piileekin. Kaikki turnausmäsikin jutut eivät mulle ole samalla tavalla itsestäänselvyyksiä. Meillä on ilmeisesti eri käsitys hyvästä perustelusta. Minusta hyvä perustelu ei ole esimerkiksi: "Näin on hyvä tehdä koska jo satoja vuosia sitten Saksalaiset insinöörit tekivät näin" tai "senkin vajaa, tietenkin asia tehdään näin".

Kilahtaminen on oma päätelmäsi. Olen suurimman osan viesteistä kirjoittanut kiireessä töiden keskeltä joten voi olla että sanoman sävy ei välity samalla tavalla kuin olin sen tarkoittanut.

Voisiko joku kertoa minulle miksei Bargainia löydy noista postaamissani linkeissä olevista listoista? Se on yksi merkityksellinen syy epäillä sen käytännöllisyyttä tässä pakassa. Ja nuo listat eivät ole minun tekemiäni vaan käsittääkseni muiden turnauspelaajien luomuksia.
EHLO you say? I'm interested...

Poissa kolatatti

Vs: Munaton Meandeck Tendrils
« Vastaus #41 : 09.05.07 - klo 14:31 »
Jos aiot pelata noin paljon landeja, voisit saman tien koettaa heivata punaisen pois ja sijoittaa perusmaat pakkaan. Mutta kuten aiemmin sanoin, itse pelaisin vain 3-4 landia, tosin itsekin ilman punaista. Joka tapauksessa Street Wraitheja ei tule leikata, ennemmin leikkaat vaikka Chromaticin, Rebuildin (kokonaan pois vähämaisesta versiosta), landin ja jotain. En välttämättä ottaisi Whispersejä pois.

En ollut oikeasti tekemässä noita muutoksia, halusin vain tietää mitä ilpo tahtoi minun pakalle tekevän.

En vieläkään ymmärrä mitä hyötyä tuosta punaisen pudottamisesta on? ETW:n voisi kyllä karsia vaikkapa kolmannen Tendrilssin tieltä ja Mind's Desiren vaikkapa nyt sitten sen Necropotencen takia, mutta moksi/landi->Mana Crypt->Wheel vaikuttaa niin hyvältä että en lähtisi mielellään Wheeliä droppaamaan. Ja manan värien kanssa ei ole muuta ongelmaa ollut kuin että sinisiä taikoja on niin paljon että viuhutellessa ei pääse niitä aina halutessaan Tekemään. Tällaisissa tilanteissa landi on kuitenkin jo pelattu joten landilla ei tuota muuteta.

Yhden Rebuildin voisin myös leikata, toisen jättäisin mielellään tutoreiden targetiksi kiperään tilanteeseen. Sen yhden tilalle voisin laittaa esim. Repealin, jolla voi myös nostella uhkia, tosin manahinta on monesti varmaankin Rebuildia korkeampi. Repeal kuitenkin ajaa paremmin kombon asiaa. Toinen vaihtoehto voisi olla yksi Chromatic Sphere noiden starien lisäksi että saisi helpommin sitä toisinaan tarvittavaa sinistä manaa. Tosin sininen korttikin mahdollistaa tämän, koska sen voi tarvittaessa tunkea Chrome Moxiin.

Lainaus
Tietenkään ehdotuksia ei tule noudattaa orjallisesti. Parempi väittää vastaan kuin tunkea pakkaan kaikki mitä käsketään ymmärtämättä niiden merkitystä.

Kiitos, toivoinkin että joku ymmärtäisi myös minun puoleni tässä asiassa. Mulle on tärkeää ymmärtää myös itse korttivalinnat ja mitä milläkin kortilla on tarkoitus tehdä ja siksi koitankin pakkaa parhaani mukaan testailla. Se, että en pakkaa saa heti samalla sekunnilla parhaaksi mahdolliseksi kasaksi ei mielestäni ole ongelma. Parempi antaa aikaa ja testata ja testata. Ja ettei joku nyt tästäkin hermostu niin tämä on vain minun mielipiteeni eikä sitä pidä itseensä ottaa.

Lainaus
Land Grant on varmaan aika poikaa.

Land Grantit kuuluvat näköjään Meandeck Tendrilsiin mutta luulen että valinta olisi mulla noiden ja Pact of Negationien välillä. Ja pitäisin luultavasti mieluummin nuo Pactit. Land Grantien kanssa pitää myös vähän kikkailla noiden landien kanssa ja kokeilen sitä kunhan saan testattua tuolla nykyisellä kokoonpanolla tarpeeksi.
EHLO you say? I'm interested...

Poissa Polari

Vs: Munaton Meandeck Tendrils
« Vastaus #42 : 09.05.07 - klo 14:39 »
Koeta nyt päättää mitä haluat pakallasi tehdä ja toimi sen mukaan. Noin keskimäärin mitä olen näiden foorumien pakkathreadeja seurannut niin pakat ovat paskoja ja neuvot vielä paskempia (edit - huom. "noin keskimäärin", poikkeuksia toki on) joten yleensä mieluummin hajoilen niille itsekseni kuin hakkaan päätä seinään, mutta nyt en enää pysty hillitsemään itseäni. Käytät perusteluna korttivalinnoillesi aiempia Meandeck Tendrils -listoja. Perustelu vaikuttaisi paljon paremmalta jos oma listasi muistuttaisi niitä pätkääkään. Meandeck Tendrils lähti alunperin ajatuksesta "meillä on kasa kombopakkoja jotka vääntää itsensä solmuun kolminkerroin vain pelatakseen willin ja hakeakseen tendrilsin, miksei vaan laitettais neljää tendrilsiä mainiin ja pelattais yhdeksää rituaalia ja cantrippia sitä ennen?". Tuloksena oli ykkösvuoron kombopakka jonka pelisuunnitelma olikin jo tuossa.

Katselepa vaikka Smmemememenin listaa. 4 Land Grant. Yhteensä kolme landia, joista fetsi on lähinnä stabiiliuden takia ja kombo viuhuisi hyvin ilmankin. Kaikki paitsi Will ja Tendrils alle kolmen manan spellejä (ja Necro kontrollimetaan). Siniset spellit minimissä koska sinistä manaa ei ole ihan helppo saada. Ainoat spellit jotka rikkovat 1 kortti = 1 mana = 1 stormi -sääntöä ovat Vampiric Tutor ja Imperial Seal, jotka alkuperäisestä listasta puuttuivat ja jotka omassa kultakalailuun tarkoitetussa versiossa on korvattu Conjurer's Baubleilla. Ei draw-seiskoja jotka maksavat paljon ja nostavat vastustajalle FoWeja.

Verrataanpa sinun listaasi. Ei Land Grantteja, jotka on vähän kuin Mox SapphireJet joka shufflaa brainstormatut kurat pois ja hakee landin pakasta pois. 11 landia. 7 muuta kolmen manan spelliä, sisältäen kortteja jotka antavat vastustalle FoWeja. Punaista väriä sotkemassa manoja vähän lisää. Mystical Tutor? Ei näin.

Ei tuo lista välttämättä huono ole, mutta älä nyt oikeita Tendrils-listoja käytä korttivalintojesi perusteluun. Tässä samalla joitain random kommentteja asioista joihin kilahtelin jo aiemmin:
*On tuo varmasti munapakkaa parempi, mutta munapakka nyt onkin sellaista jätettä ettei se paljoa kerro. Kyllähän sitä budjettipakkana voi pelata mutta ei muuten.
*Jos pakka nyt on menossa "perinteiselle" linjalle jossa haetaan Willi ja pelataan se, "Y.Willin jälkeen" ei varmaan ole kovin harvinainen tilanne. LED sisään. Toinen tapa käyttää sitä on vastauksena voittokortin hakevaan tutoriin (tai cantrippiin jos tutori hakee pakan päälle).
*Wraithi on poikaa. Itse pidän siitä huomattavasti vähemmän kuin mitä muut ovat kertoneet eikä se Spoils of the Vaulttien ja Night's Whispereiden kanssa ainakaan täysin automaattinen lisäys ole, mutta sinulla nyt on enemmän pakan päälle hakevia tutoreita ja Spoilsit puuttuvat.
*Juha, Joonas sun muut ovat oikeassa Chromatic Starin osalta.
*Oikein rakennettu Meandeck Tendrils on yksittäisessä gamessa suosikki lähes mitä tahansa pakkaa vastaan. Ongelmat tulevat siinä että pakka pystyy voittamaan ensimmäisellä vuorolla suunnilleen sen kaksi kolmasosaa peleistä, ja vaikka miten olisi taitoa niin sen yli ei mennä. Koska taidolla on paha estää niitä muutamaa "oho, en voittanut, oho, tuli pahat disruptiot" -peliä, enemmän vaihtoehtoja tarjoava, tutoreihin ja isoihin pommeihin pohjautuva kombo (esim. Grim Long) on monikierroksisessa turnauksessa parempi. Suunnattu lähinnä Juhan kommenttiin siitä että staksille ei voi mahtaa - staksia ei tietenkään halua vastassa nähdä, mutta joskus voittaa nopanheiton ja joskus staksin pahat kortit tulevat vasta toisella vuorolla. Tästä aiheesta löytyy enemmän vaikka niistä Smmenenin ja Waltersin artikkeleista joten en taida jaksaa tässä sen enempää.
*Pistin mailia morphling.de:lle. Kuulemma eivät osaa enää muokata tuloksia vaan ainoastaan pakkalistoja, mutta pakkalistat tulevista turnauksista kelpaisivat. Tykkäisivät saada enemmän tuloksia pohjoisesta.
*Vuoron 1 kombo ei ole parempi kuin vuoron 3 kombo, koska vuoron 3 kombo ei kusahda häirintään yhtä herkästi, pystyy itsekin häiritsemään vastustajaa, ja on muutenkin stabiilimpi.
*Kuten ilpo jo kertoikin, kukaan ei pelaa pultteja. Tai jos pelaa, pakka on niin hidas ja paska että voit odotella kunnes voitat ilman niitä miljoona lifeä maksavia kortteja.
*Ja vielä uudestaan - koeta nyt päättää haluatko pakasta suoraviivaisen Tendrils-turahduksen vai perus konbinaatioläjän draw-seiskoilla ja muilla pommeilla, ja tee päätökset sen mukaan. Nyt pakka on typerä hybridi josta puuttuvat kummankin version hyvät puolet.
*Night's Whisper on hyvä nimenomaan Tendrilsissä, joskaan ei mitenkään erikoinen siinäkään. Jari näemmä totesikin saman myöhemmässä viestissä.
*Bargain on sairain kortti ikinä jos sen saa pöytään asti. Tällaisessa pakassa siinä ihan oikeasti lukee 4BB: win. Kysymys on siitä onko 4BB ongelma vai ei.

Jahas, tämähän levisi käsiin. Ja uutta viestiä näemmä pukkaa tätä kirjoittaessani.

*Mainitsit että ~kuudennes pakan korteista on kuolleita Bargainin jälkeen. Tällöin Bargain nostaakin enää viisi korttia kuudella lifellä, eli yhteensä vain vähän toistakymmentä. Jos se ei ole vintagekombolle tarpeeksi niin jotain on aika pahasti pielessä.
*Sanoit että Bargainia ei halua pelata koska pakka maksaa lifeä muuallekin, ja alhaisiin lifeihin meneminen on muka ongelma direct damagen takia. Kyllä tämä nyt mielestäni meni ihan niinkuin ilpo sanoikin.
*Bargainin puuttumisen edellämainituista listoista kävinkin jo aiemmin läpi.

Ja toinenkin.

*Jaa että et oikeasti ollutkaan noita muutoksia tekemässä. No ihan sama, silti siellä on liian paljon landia ja kalliita kortteja ja liian vähän hyviä halpoja kortteja jotta sitä Tendrilsiin suostuisin vertaamaan.
*Mistä hemmetistä vedät päättelyn "voin pelata joko countereita tai hyvää ilmaista manaa mutten molempia"? Eiköhän Land Grantit menisi joidenkin ihan muiden korttien paikalle.

No niin, sainpas päästeltyä höyryjä. Nyt voin taas jonkin aikaa kilahdella ihan itsekseni. Jatkakaa.
« Viimeksi muokattu: 09.05.07 - klo 14:44 kirjoittanut Polari »
Twitch-kanava (ensisijaisesti Mega Man -speedrunausta)

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: Munaton Meandeck Tendrils
« Vastaus #43 : 09.05.07 - klo 15:43 »
Jahans, kirjoitin itsekin pitkän sepustuksen mutta Polari kilahtikin jo minua ennemmin melkoisesti samoista aiheista.

Ei, en ole Vintage jyrä. Ja ei, en ole suurasiantuntija. Mutta tuo sinun listasi todellakin on järkyttävä hybridi kahden hyvän dekkityypin välillä johon on roiskittu sekaan uusia  mahdollisesti hyviä lappuja ja sitten testattu sitä pyörittelemällä sitä kultakalaa vastaan. Ei näin. Jos lähdet kehittämään olemassa olevaa dekkiä tai sitten kokonaan uutta niin on hyvä pystyä vastaamaan kysymykseen "Mitä etua tästä muutoksesta on jo olemassa oleviin dekkeihin nähden?". Jos et mitään etua näe eikä uusi versio ole oikeassa testauksessa oikeita vastustajia vastaan parempi kuin jo olemassa olevat, onko sitä mitään järkeä pelata?

Henkilökohtaisesti pidän kovasti tuosta Meandeck Tendrils listasta missä on Land Grantit ja Spoils of the Vaultit, siinä on fokusta, siinä on tarpeeksi selvästi ymmärretty jättää tietyt rikkinäiset spellit ulos ja ainoastaan siinä saattaa olla revision paikka mitä tehdä Street Wraithin ja Pact of Negationin kanssa. Sinun listasi on omituinen sekasikiö joka alkuperäisessä muodossaan sisälsi aivan liian vähän manaa ja nyt viimeisessä versiossaan aivan liikaa, sisältää aivan liian kalliita spellejä ja ei mielestäni tarjoa mitään lisäarvoa jos sitä vertaa näihin kahteen jo mainittuun pakkatyyppiin verrattuna.
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa kolatatti

Nimetön läjä
« Vastaus #44 : 09.05.07 - klo 16:47 »
Okei, eli siis olen kehittänyt pakkaa väärällä tavalla ja siitä ihmiset on nyt käärmeissään?

Voisiko joku ystävällinen sielu sitten valistaa minulle sen pedanttisesti ja universaalisti oikean tavan?

Ihan oikeasti en yritä ketään ärsyttää (paria poikkeusta lukuun ottamatta) mutta koska en tiedä mitä olen nyt tuossa tehnyt väärin teidän mielestänne niin on kohtuutonta alkaa sen takia räyhäämään. Jos teillä on oma näkemys siitä millainen pakan tulisi olla niin miksette samantien postaisi omia versioitanne tänne? Turha sen takia on minua ja pakkaani haukkua jos meidän näkemyksemme pakasta ei olekaan tarkalleen sama.

Luulin että olisin tarpeeksi monta kertaa jo tässä ehtinyt sanomaan että olen idiootti ja kokematon turnausten suhteen, mutta sanotaan nyt vielä kerran jos joku sen vaikka nyt käsittäisi.

Eli jos nyt sovitaan että huutelut on huudeltu ja koitetaan uudestaan kysyä olisiko jollain nyt tämänhetkiseen listaan sopivia muutoksia. Jos nyt selvitetään mitä koittaisin pakalla saavuttaa niin haluaisin siis 1. vuoron pääasiassa mustan kombopakan joka pystyy pakottamaan tarvittavan voittokeinon Pactilla.

Koitan jatkossa jättää huomioimatta asiattomuudet ja tuunata pakkalistaa vinkkien mukaan. Se, millainen pakka sitten fyysisesti minun käsissäni tulee olemaan, on sitten jotain sinne päin mutta valintahan on käsittääkseni omissa käsissäni.

EDIT: Vaihdoin nyt pakan nimen ettei sen takia mennä turhaan herneitä snorttaamaan
« Viimeksi muokattu: 09.05.07 - klo 16:53 kirjoittanut kolatatti »
EHLO you say? I'm interested...

Poissa Thaurwylth

  • Oulu
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • *
  • Vastaan yks.viesteihin vain sähköpostitse!
Vs: Nimetön läjä
« Vastaus #45 : 09.05.07 - klo 17:10 »
Jatkuva otsikoiden vaihtaminen ei minusta ole hyvätapaista. Se vaikeuttaa foorumien seuraamista, jos ei satu koko ajan seuraamaan juuri jotain tiettyä keskusteluketjua. Sama koskee tietysti viestien poistamista tai muokkaamista alkuperäisestä tyystin eroavaan kuntoon. Molemmat ovat harvinaisen rasittavia maantapoja juuri tällä foorumilla; mahdollisesti muuallakin, mutta aiemmin en ole sellaiseen törmännyt. Näen, että otsikoiden vaihtamiselle on paikkansa lähinnä kauppapaikan puolella, missä otsikolla yleensä viestitään omista tärkeimmistä omistamuksista tai haluamuksista, ja ne tietysti voivatkin muuttua ajan myötä. Sen sijaan jos pakka muuttuu alkuperäisestä selvästi, voisi olla hyvä aloittaa jo kokonaan uusi ketju - sen puolesta puhuisi myös ketjun paisuminen monta sivua pitkäksi.

Poissa The Abyss

Vs: Nimetön läjä
« Vastaus #46 : 09.05.07 - klo 17:19 »
Jos pakassa on kahdeksan mustaa ritualia, en näe kyllä mitään syytä olla pelaamatta MTG:n parasta permanenttia - Bargainia.

Kannattaa huomioida, että Tendrilseistä saat myös itse lifeä, ja sillä lifellä voit sitten nostella lisää kortteja esimerkiksi juuri Bargainilla. Ensimmäisen Tendrilsin ei välttämättä tarvitse olla tappava. Polttopakkakin tekee vuorossa ehkä keskimäärin 2-3 damagea, joten jo 10 pisteen Tendrilsillä saat n. neljä vuoroa lisää aikaa kyseistä pakkaa vastaan. Polttopakkaa ja combomirroria vastaan Necro sidetetään tietenkin ulos, kuten aiemminkin on jo todettu.

Bargainin pelaamattomuuteen noissa listaamissasi pakoissa en osaa sanoa mitään. En toisaalta ymmärrä sitäkään, miksi esimerkiksi jotkin SCG:n listoilla olevat TPS:t pelaavat sidellä Trickbindeja ja Leylineja, jotka eivät millään tavalla edistä combopelaajan omaa peliä. Leylinen pelaamisen jotenkin ymmärtäisin, jos metassa on runsaasti Ichorideja ja/tai Dragoneja, mutta tuolloinkin pelaisin ennemmin vaikka Extirpateja Leylinejen sijaan.

Ja tosiaan, Brainstorm on huono noin vähäisillä sufflausefekteillä, joten kannatan niitä Land Granteja pakkaan.

Sidellä voi pelata Simian Spirit Guideja ja ETW:itä, jotka ovat hyviä Staxin jarruja tai kalan pikkumiehiä vastaan. Jos Staxia ei siellä päin pelata, Massacrekin tekee kaloista selvää jälkeä. Parempia sidekortteja nämä joka tapauksessa ovat kuin kolme basic landia.

Poissa kolatatti

Vs: Nimetön läjä
« Vastaus #47 : 10.05.07 - klo 01:04 »
Lainaus
Jatkuva otsikoiden vaihtaminen ei minusta ole hyvätapaista.

Ymmärrän ja allekirjoitan tämän. Ensimmäinen vaihto oli mielestäni kuvaamaan pakan sisältöä paremmin, toinen siksi kun jotkut henkilöt ottivat tuon loukkauksena. Topikki pysyy nyt tällaisena kuolemaansa saakka. Seuraamisen helpottamisen kannalta muutin myös viimeisen viestin niin että näkee ketjun viimeisen viestin samannimisenä kuin ketju näkyy foorumilla.

EDIT: Topikin paisuminen ei johdu tässä tapauksessa järjettömistä muutoksista vaan ilmeisesti ihmisten mielenkiinnosta kirjoittaa tänne paljon offtopic-fleimausta. Tietty tuolla on hyviä ja erinomaisia muutoksiakin mukana, mutta se on varmaan alle puolet threadin sisällöstä. Tähänkin olen tehnyt muutoksen että en vastaile enää asiattomiin viesteihin.
« Viimeksi muokattu: 10.05.07 - klo 01:07 kirjoittanut kolatatti »
EHLO you say? I'm interested...

Poissa teemuhy

Vs: Nimetön läjä
« Vastaus #48 : 10.05.07 - klo 01:41 »
Nykyinen lista ei oikein tiedä, mitä se haluaa tehdä. Pakassa on paljon MDT-tyyppisiä ketjukortteja, mutta sitten seassa on useamman manan maksavia pommeja. Tavallisia mananlähteitä on liian vähän tukemaan kalliita kortteja. Vaihtoehtoja on kaksi: joko nakkaat kalliit pommit kuuseen ja pelaat ketjupakkaa, tai sitten teet pakasta enemmän TPS-tyylisen, eli pelaat pommeja ja suojaa niille. Sanoit että haluat ensimmäisen kiekan voiton, joten nakkaa drawseiskat kuuseen ja opettele MDT:n salat. Jos haluat edelleen pelata pommiosastoa, niin saat kehitellä loppuelämäsi perusteluja olla pelaamatta Bargainia. Yawgmothin sellaista. "Mutku voi nousta huonosti" ei oikein kelpaa.

LED on hitaammassa kombossa aika raskasta tuubaa, mutta eka kiekalla turahtavissa siitä saa oikein pelaamalla ison edun. Imperial Seal on mainittu sata kertaa aiemminkin. Pakkaan. Oulun Kalan mainitsemat Land Grantit kannattaa myös olla, jotta voi huijata landcountissa, saada tärkeää lisästormia, ja ennen kaikkea sekoittaa pakan Brainstormin perään. En oo ihan varma, ovatko siniset pactit liikaa ketjun kasassapysymisen kannalta, mutta testata kannattaa.

Pultteja ei kannata pelätä sillä a) ne on alimmaista tauhkaa kalojen jälkeen b) voitat eka tai toka kiekalla, joten eipä tule montaa salamaa otsaan pelin aikana.


11:31:56<@Teroin> valkonen on parempi väri ku sinine

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: Nimetön läjä
« Vastaus #49 : 10.05.07 - klo 06:48 »
Teemu tuossa kiteyttikin sen asian mitä yritin aiemmassa viestissä tuoda esiin. Eli ota pohjaksi vaikka tuo TMD:n linkistä löytyvä Meandeck Tendrils ja kokeile miten siinä toimii Pactit (ja mahdollisesti Street Wraithit jos tuntuu että 56 korttia on parempi kuin 60, voi olla että ei edes ole). Toinen vaihtoehto on että otat pohjaksi perinteisemmän TPS:n ja yrität siihen mahduttaa noita kahta uutta tulokasta, mutta kuten sanoit itse, tarkoitus olisi voittaa rundilla yksi ja mielummin Pact backupilla joten perinteinen TPS ei ilmeiseisesti kuvioon istu.

Pact of Negationissa on yksi pieni ongelma. Se ei ole Force of Will. Jos vastustajalla on FoWi, se yrittää todennäköisesti countteroida joko sun rituaalin tai sitten jonkun laputuksen ja jos siinä vaiheessa sulla on Pact kädessä sut on käytännössä pakotettu voittamaan sillä ensimmäisellä/toisella vuorolla jos haluat countteroida vastaan. Sitten kun combo on jo pörähtämässä ja on varaa käyttää se Pact kun tietää että on melko varmasti kuitenkin voittamassa, ei vastustaja tuskin enää ole castaamassa FoWia. Eli jollain tapaa se minusta tuntuu win-more tyyppiseltä ratkaisulta koska se pakottaa sinut voittamaan sillä vuorolla kun sen pelaat. Se myöskin vie yhden tärkeän draw slotin eli muuttaa ensimmäisen vuoron tapot vaikeammiksi.

Street Wraithit on huomattavasti helpompi ujuttaa pakkaan kuin pakkaan kunhan perusajatus on että pakka voittaa järjellisessä määrässä kierroksia ettei random aggrodekit hyödy noista silmittömästi.
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa kolatatti

Vs: Nimetön läjä
« Vastaus #50 : 10.05.07 - klo 09:05 »
Suuret kiitokset noista viimeisistä viesteistä, niissä oli sisältöä ja perusteluita.

Muokkailin nyt mielestäni noiden ehdotuksien mukaan. Pakkaa ei ole vielä tuossa muodossa testattu millään tapaa joten tuloksia tulee sitten joskus myöhemmin.
EHLO you say? I'm interested...

Poissa kolatatti

Vs: Nimetön läjä
« Vastaus #51 : 10.05.07 - klo 11:01 »
Lainaus
Ei, en ole Vintage jyrä. Ja ei, en ole suurasiantuntija. Mutta tuo sinun listasi todellakin on järkyttävä hybridi kahden hyvän dekkityypin välillä johon on roiskittu sekaan uusia  mahdollisesti hyviä lappuja ja sitten testattu sitä pyörittelemällä sitä kultakalaa vastaan. Ei näin. Jos lähdet kehittämään olemassa olevaa dekkiä tai sitten kokonaan uutta niin on hyvä pystyä vastaamaan kysymykseen "Mitä etua tästä muutoksesta on jo olemassa oleviin dekkeihin nähden?". Jos et mitään etua näe eikä uusi versio ole oikeassa testauksessa oikeita vastustajia vastaan parempi kuin jo olemassa olevat, onko sitä mitään järkeä pelata?

Tässä on nyt ilmeisesti se mikä on teille kauemman turnasteneille itsestäänselvyys ja minulle ei. Eli siis en tiedä kaikkia vintagedekkejä ulkoa enkä tiedä miten ne kaikki toimivat. Tämän dekin alkuperäinen asu oli ihan itse kasattu, kuten suurin osa dekeistäni, eikä kaivettu jotain muiden tekemiä listoja ja sitten muuteltu sitä. Lähtökohtana oli ehkä tietyt kortit munadekistä mutta muuten koitin ihan itse näillä vintageen vielä täysin kehittymättömillä aivoillani päätellä mitkä voisivat toimia keskenään hyvin. Ja se, että se muistuttaa jonkin verran jotain dekkiä tai kahden dekin hybridiä ei ole ihme kun käytän noita Wizardsien printtaamia kortteja tai itse printattuja replikoja niistä enkä keksi omiani.

Lisäksi en tietenkään tiedä kaikkia kortteja ulkoa enkä tiedä mikä on automaattisesti mitäkin parempi enkä osaa laskea toimivasti noita card advantage-, shufflaus-, manaefektien hyötyjä ja haittoja toisiinsa nähden ja siksi varmasti tulee tehtyjä huonoja tai kummallisia valintoja. Mutta siis en halua tehdä korttivalintoja sillä perusteella että joku sanoo että tämä on hyvä tämä täällä. Tuo jyräjuttu ei ollut kenellekään henkilökohtaisesti tarkoitettu..

EDIT: Niin oli mulla aiheeseen liittyvääkin, eli mitä mieltä olette voisiko toimia jos tuonne saisi ujutettua jotenkin Mox Diamondin nyt kun on nuo Land Grantitkin? Ja Polluted Deltan voisi vaihtaa sitten vaikka toiseksi Bayouksi? Vähentäähän se sekoitusefektejä yhdellä mutta jos pelaa Land Grantin ja landin niin eihän tuota Fetchin sekoitusta pääsekään ainakaan samalla vuorolla käyttämään edes, eli se ei ole ymmärtääkseni mitenkään välttämätön. Ymmärrän kyllä sen, että timantti saattaa aloituskädessä olla turhan usein kuollut mutta koska nostaseiskat lähti menemään, saa sen pidettyä kädessä niin että nuo "turhaan" heitetyt Land Grantit saa vähän entistä hyödyllisemmäksi sitten myöhemmässä vaiheessa kun yksi niistä mahdollistaa minkä tahansa manan (eli käytännössä sinisen tai mustan). Ja joo, siitä saa disadvantagea, mutta ei kai pari disadvantagekorttia koko pakkaa heti ja suoraan pilaa? Ja ettei nyt kukaan tästäkin suutu niin tarkoitin "turhalla" sitä kun landi on jo pelattu tai molemmat haettavat landit jo haettu.

Niin tuosta tulikin mieleen että Land Grantinhan saa pelata ilmaiseksi vain jos kädessä ei ole landia, eli jos sen edellisen haetun landin saa työnnettyä roskikseen nostamaan lisäämään thresholdia ja näin pelata yhden uuden ilmaisen spellin niin sehän voisi olla ihan hyvä juttu? Ymmärrän myös sen että Brainstormilla saa tuon landin tungettua pakkaan mutta Brainstorm ei välttämättä osu aina käteen oikealla hetkellä ja värillistä manaa tarvitsee toisinaan.

EDIT2: Muutin pakkaa nyt seuraavalla tavalla:

-1 Polluted Delta
-1 Mystical Tutor
+1 Bayou
+1 Mox Diamond
« Viimeksi muokattu: 10.05.07 - klo 12:36 kirjoittanut kolatatti »
EHLO you say? I'm interested...

Poissa The Abyss

Vs: Nimetön läjä
« Vastaus #52 : 10.05.07 - klo 14:34 »
En osaa noiden Pactien toimivuudesta sanoa mitään, kun en ole niitä testannut. Vaikuttaisi kuitenkin siltä, että Pactin ainoa tarkoitus tässä pakassa on varmistaa Y-Willin resolvaaminen. Pactin huono puoli on, että se ei toimi backuppina esimerkiksi Necroon (toimisi kuitenkin Bargainiin). Xantid Swarmit saattaisivat olla Pacteja parempia; ajelun jälkeen voit rikkoa LEDinkin turvallisin mielin responsena esimerkiksi Y-Williin, DT:hen tai Wraithin cyclaamiseen (silloin kun Y-Will on haettu pakan päälle). Mox Diamond ei mielestäni ole hyvä, joten pitäisin ennemmin sen MT:n pakassa.

Mitä tulee noihin siden Hurkyleihin, niin pääseehän niillä toki Chaliceista eroon, mutta esimerkiksi combopelaajan kannalta rasittavimpaan korttiin - Sphere of Resistanceen - pakassasi ei ole mitään ratkaisua. Jos se Stax pelottaa, niin ETW Spirit Guidejen kanssa on mielestäni paras vaihtoehto. Ensimmäisen vuoron 6-8 goblinin jälkeen Staxin ainoa outti on käytännössä Triskelion. Pakkasi on kuitenkin joka tapauksessa todella pahasti altavastaajana Staxille, joten en oikein usko, että kovin hirveästi noita siden slotteja kannattaa Staxille uhrata.

Poissa kolatatti

Vs: Nimetön läjä
« Vastaus #53 : 10.05.07 - klo 15:01 »
Ajattelin Hurkyl's Recalleja vähän kalaa vastaan, että saa chalicen ja Null Rodin ulos pyörähdystä suunnitellessa. Ja pyörähtäessäkään niistä ei mielestäni paljoa haittaa ole kun voi rakentaa omat vehkeet uudestaa, se nostaa stormcountia kerralla usealla ja manahinnaltaan sopii pakan suunnitelmaan. Sillä tosin ei saa 1 kortti = 1 mana = 1 storm mutta stormia ainakin paljon.

Kyllähän Sphere of Resistancenkin saa Hurkyleillä takaisin käteen, vai eikö? Moksit maksaa kyllä yhden manan Spheren ollessa pöydässä mutta ei se suoraan estä niiden pelaamista, eli vuoroja menee muutama mutta yhdellä hurkyl's recallilla pääsee pyörähtämään ja jos sille ei ole tarvetta niin voi tosiaan rakentaa omat moksit uudestaan stormia varten.Jos olen väärässä tai päättelyssäni on aukko tai joku muu syy miksi Hurkyl's Recall ei toimi, olisin kiitollinen tästä tiedosta.  Jonkinlaisten perustelujen kanssa mielellään.

Nyt varmaan joku taas räjähtää mutta Xantid Swarm ajaa vasta vuoron myöhemmin ja näen sen ongelmana. Aiemmin suojelin pactilla draw7-kortteja ja Y.Williä. Nyt varmaan lähinna Williä, Tutoreita ja viimeistä rituaalia.

Ajattelin että ylimääräinen fast mana on hyödyllistä. Ja se on vieläpä aina tarvittavan väristä. MT sai tuolla jo aiemmin tuomion:
Lainaus
Mystical Tutor? Ei näin.

Ei tuo Mox Diamond nyt ole tietenkään mikään välttämättömyys mutta tulipa vain ensimmäisenä mieleen kun mietin että mitä joskus pyöritellessä kaipaisi. Eli periaatteessa tuo Mox Diamondin slotti olisi avoinna jos siihen saadaan joku hyvä kortti.
« Viimeksi muokattu: 10.05.07 - klo 15:26 kirjoittanut kolatatti »
EHLO you say? I'm interested...

Poissa ilpo

Vs: Nimetön läjä
« Vastaus #54 : 10.05.07 - klo 15:03 »
En tyrmäis Mystical Tutoria, jos dekissä on Street Wraithit. Ylimääräinen Yawgmoth's Will tai Tendrils on aina poikaa.
Lainaus käyttäjältä: nastaboi
Hankin Ramoneksen kokoelman, painonnostopenkin ja kuulapyssyn. Sitten pistän fisut pakkaseen ja opettelen postinumeroluettelon ulkoa.

Poissa The Abyss

Vs: Nimetön läjä
« Vastaus #55 : 10.05.07 - klo 15:25 »
Kyllähän Sphere of Resistancenkin saa Hurkyleillä takaisin käteen, vai eikö?

Jos staxin pelaaja aloittaa ykkösvuoron Sfäärillä, ja sinulla ei satu olemaan yhtä kolmesta landista aloituskädessäsi, todennäköisesti et tule pelaamaan koko pelissä mitään, kun et saa edes Land Granteja pelattua (tosin ainahan niitä landeja kuulemma nousee, vai mitä ilpo?). Varsinkin, jos Sfäärin kaveriksi pöytään istuu vielä Chalice nollalla. Ei Hurkyl missään nimessä huono kortti ole, mutta kaksi olisi varmaan riittävä määrä sidelle.

En tyrmäis Mystical Tutoria, jos dekissä on Street Wraithit.

Juuri näin minäkin asian näkisin.

Poissa kolatatti

Vs: Nimetön läjä
« Vastaus #56 : 10.05.07 - klo 15:53 »
Joo, luin tuon Spheren wordingin vielä kerran ja tosiaan sehän toimii myös Land Granteihin.

Staxit on siis melko hävittyjä matchuppeja ellei voita nopanheittoa ja munkita yli? No ei se mulle ole ainakaan itkun paikka. Tappioita tulee toisinaan, ei kai olis järkeä pelata jos kaikki voittais aina.. :)

Mutta siis kalassa on noita häirintäfakseja myös ja niitä vastaan ajattelin että voisi jotain tehdäkin. Pelataanko kalassa sidellä monesti noita Spherejä tai pelataanko niitä paljon muualla kuin staxissa?

Ja aiemmin täällä mainittiin ettei Helsingissä pelata staxia niin ainakin sen kerran kun safessa pelasin vintagea (kehnolla menestyksellä tietenkin), sain matchuppina staxin ja seuraavana Nastaboin kalan. Tai siis ehdin pakasta näkemään käytännössä Smokestackin, Trinispheren, Juggernautin ja Workshopin mutta päättelin että se on stax. Seuraavana olikin vuorossa saada Null Rodista. No, huonosti meni, voitin yhden matsin mutta ihan kivaa oli. Ja mulle se on ainakin pääasia.

Ja noista korteista mitä ei koskaan vintagessa pelata olen hävinnyt random goblinin (ei FCG) fireblastiin ropeconissa (conissa varmaan törmää kyllä enemmän randomeihin kuin muualla), ja random-sidetettyyn jester's cappiin safessa. Mulla ei siis ole mitään kamalan ekstensiivistä tilastodataa siitä mitä kortteja pelataan eniten ja siksi koitankin valmistautua niihin mihin olen aiemmin hävinnyt. Voi olla että se on väärä tapa mutta kun en vielä muutakaan osaa. Muut pakat mitä vastaan olen pelannut on toinen Tendrils-kasa quickeneilla (en tiedä mikä on pakan nimi enkä paljoa ehtinyt siitä nähdä kun muistaakseni pyörähdin molemmat pelit ekalla tai tokalla vuorolla, eikä häirintää tullut.), LD joka hävisi ihan suoraan munapakalle. Toiseen matsiin vastapeluri sidetti Pithing Needlet, jotka eivät paljoa peliin vaikuttaneet. Joo, nämä on varmaan kaikki randomeita mutta todennäköisempiä ne minun tilastoissa ovat kuin muut läjät koska noita olen nähnyt yhden ja muita nolla.
« Viimeksi muokattu: 10.05.07 - klo 17:54 kirjoittanut kolatatti »
EHLO you say? I'm interested...

Poissa cosminen

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Foorumiaddikti
  • *
  • W:Breeding Pool,Rafiq,RhoxWarMonk,QasaliPride.....
    • Progebändi, jossa vaikutan
Vs: Nimetön läjä
« Vastaus #57 : 10.05.07 - klo 18:30 »
Minua kiinnostaisi nyt kuulla miten tällä pakalla on mennyt pelit, eikä pelkät goldfishauksen tulokset.
Tai voithan goldfishata niin, että otat aloitus käden, discardaat sieltä yhden kortin olettaen että vastustaja on pelannut sinuun duressin ja jatkat... tai aloitat ja pistät kultakalan forcettamaan sinulta tärkeimmän spellin tms...

Ja juu, sehän se kallossa ja bargainissa on kiva, kun silloin voi helposti tehdä "väli tendrillissin", että saa lisää lifeä millä jatkaa korttien nostelua, ja sitten tehdä uuden tendrilssin... tällöin niiden ei tarvitse edes olla niin isoja, mutta kortteja saat kuitenkin todella kivassa suhteessa käteen...

Ja aluksi itse pidin pacteja tosi hyvänä... mutta nyt rupesin itsekkin vähän kyseenalaistamaan niitä, koska nuo "win more" perustelut olivat minusta aika hyvät, mutta koska ei ole mitään kokemusta (mistään :P), niin en kuitenkaan sano juuta enkä jaata.

Ja lopetan taas samaan, MWS kuumaksi :)
« Viimeksi muokattu: 10.05.07 - klo 18:32 kirjoittanut cosminen »

Poissa kolatatti

Vs: Nimetön läjä
« Vastaus #58 : 14.05.07 - klo 14:22 »
Ensinnäkin voisin sanoa että pakka ei listan tämänhetkisellä koostumuksella tee yhtään mitään muuta kuin häviää kortteja nopeasti. Pelasin kolme peliä aiemmalla listalla ja kaksi niistä voitin ensimmäisellä vuorolla, kolmannessa Y.Williin tuli Mana Leak, jonka koitin counteroida Pactilla mutta sitten tuli perään vielä FoW ja siihen hävisin.

Huomautan tässä että en ole edelleenkään pakkaa missään koostumuksessaan kokeillut oikeita vintagepakkoja vastaan joten en voi sanoa häviääkö nykyisellään nopeammin kuin aikaisemmin mutta nyt ainakin on sellainen tilanne että häviää melko suurella todennäköisyydellä vaikkei olisi edes pakkaa ja pelaajaa vastassa.

Koska tuo toimi niin kamalan huonosti, tein suuria muutoksia ja päädyin aika lähelle Many Happy Returns -nimistä koostumusta, mutta itse asiassa ilman Diminishing Returnseja. Koitin ottaa huomioon sen että välillä counteroidaan ja Duressoidaan ja välillä olisi hyvä pystyä itsekin häiritsemään. Nyt pakka toimii yleensä vuorolla 2-3 mutta pystyy Tekemään hieman häirintää FoWien muodossa. Koitan laittaa pakkalistaa tähän perään vaikka tänään.
EHLO you say? I'm interested...

Poissa kolatatti

Vs: Nimetön läjä
« Vastaus #59 : 14.05.07 - klo 18:54 »
Eli tässä pakka sen nykyisessä muodossaan, jossa se ainakin toimii.

Landit (9):
4 Gemstone Mine
4 City of Brass
1 Tolarian Academy

Faksit (12):
1 Black Lotus
1 Mox Pearl
1 Mox Sapphire
1 Mox Jet
1 Mox Ruby
1 Mox Emerald
1 Mana Crypt
1 Sol Ring
1 Mana Vault
1 Lotus Petal
1 Chrome Mox
1 Mox Diamond

Korttietu / nostot tms. (19):
1 Ancestral Recall
4 Brainstorm
4 Chromatic Star
1 Regrowth
1 Time Walk
1 Necropotence
1 Yawgmoth's Will
1 Windfall
1 Tinker
1 Memory Jar
1 Timetwister
1 Wheel of Fortune
1 Future Sight (Mietin Frantic Searchia tämän tilalle kun vaiheassa tilanteessa pitäisi päästä seuraavaan Dra7-korttiin kiinni ja tarPeeksi manaa siihen. Myös Plagiarize voisi olla Draw7:n kanssa pelin voitto, tosin vaatii 7 manaa.)

Tutorit (2):
1 Demonic Tutor
1 Vampiric Tutor

Manakiihdytys (12):
4 Dark Ritual
3 Cabal Ritual
2 Elvish Spirit Guide
1 Fastbond
1 Crop Rotation
1 Chain of Vapor

Voittokeino (1):
1 Tendrils of Agony

Kontrolli (5):
4 Force of Will
1 Pact of Negation

Ja pakka toimii niin että draw7:t tuottavat paljon korttietua ja jokainen käsi tuo yleensä paljon manaa ja toivottavasti voittokeinon (ritual ritual tutor, tms.) ja kontrollielementtiä suojaamaan voittokeinoa, tai sitten uuden draw7:n. Ensimmäisen vuoron Brainstorm on hyvä koska sillä voi laittaa pakan päälle uhan piiloon Duressilta. Uhkia pitäisi pakassa olla niin paljon että ainakin pienestä kontrollista pitäisi jonkun joskus päästä läpi.
« Viimeksi muokattu: 14.05.07 - klo 18:56 kirjoittanut kolatatti »
EHLO you say? I'm interested...