Koeta nyt päättää mitä haluat pakallasi tehdä ja toimi sen mukaan. Noin keskimäärin mitä olen näiden foorumien pakkathreadeja seurannut niin pakat ovat paskoja ja neuvot vielä paskempia (edit - huom. "noin keskimäärin", poikkeuksia toki on) joten yleensä mieluummin hajoilen niille itsekseni kuin hakkaan päätä seinään, mutta nyt en enää pysty hillitsemään itseäni. Käytät perusteluna korttivalinnoillesi aiempia Meandeck Tendrils -listoja. Perustelu vaikuttaisi paljon paremmalta jos oma listasi muistuttaisi niitä pätkääkään. Meandeck Tendrils lähti alunperin ajatuksesta "meillä on kasa kombopakkoja jotka vääntää itsensä solmuun kolminkerroin vain pelatakseen willin ja hakeakseen tendrilsin, miksei vaan laitettais neljää tendrilsiä mainiin ja pelattais yhdeksää rituaalia ja cantrippia sitä ennen?". Tuloksena oli ykkösvuoron kombopakka jonka pelisuunnitelma olikin jo tuossa.
Katselepa vaikka Smmemememenin listaa. 4 Land Grant. Yhteensä kolme landia, joista fetsi on lähinnä stabiiliuden takia ja kombo viuhuisi hyvin ilmankin. Kaikki paitsi Will ja Tendrils alle kolmen manan spellejä (ja Necro kontrollimetaan). Siniset spellit minimissä koska sinistä manaa ei ole ihan helppo saada. Ainoat spellit jotka rikkovat 1 kortti = 1 mana = 1 stormi -sääntöä ovat Vampiric Tutor ja Imperial Seal, jotka alkuperäisestä listasta puuttuivat ja jotka omassa kultakalailuun tarkoitetussa versiossa on korvattu Conjurer's Baubleilla. Ei draw-seiskoja jotka maksavat paljon ja nostavat vastustajalle FoWeja.
Verrataanpa sinun listaasi. Ei Land Grantteja, jotka on vähän kuin Mox SapphireJet joka shufflaa brainstormatut kurat pois ja hakee landin pakasta pois. 11 landia. 7 muuta kolmen manan spelliä, sisältäen kortteja jotka antavat vastustalle FoWeja. Punaista väriä sotkemassa manoja vähän lisää. Mystical Tutor? Ei näin.
Ei tuo lista välttämättä huono ole, mutta älä nyt oikeita Tendrils-listoja käytä korttivalintojesi perusteluun. Tässä samalla joitain random kommentteja asioista joihin kilahtelin jo aiemmin:
*On tuo varmasti munapakkaa parempi, mutta munapakka nyt onkin sellaista jätettä ettei se paljoa kerro. Kyllähän sitä budjettipakkana voi pelata mutta ei muuten.
*Jos pakka nyt on menossa "perinteiselle" linjalle jossa haetaan Willi ja pelataan se, "Y.Willin jälkeen" ei varmaan ole kovin harvinainen tilanne. LED sisään. Toinen tapa käyttää sitä on vastauksena voittokortin hakevaan tutoriin (tai cantrippiin jos tutori hakee pakan päälle).
*Wraithi on poikaa. Itse pidän siitä huomattavasti vähemmän kuin mitä muut ovat kertoneet eikä se Spoils of the Vaulttien ja Night's Whispereiden kanssa ainakaan täysin automaattinen lisäys ole, mutta sinulla nyt on enemmän pakan päälle hakevia tutoreita ja Spoilsit puuttuvat.
*Juha, Joonas sun muut ovat oikeassa Chromatic Starin osalta.
*Oikein rakennettu Meandeck Tendrils on yksittäisessä gamessa suosikki lähes mitä tahansa pakkaa vastaan. Ongelmat tulevat siinä että pakka pystyy voittamaan ensimmäisellä vuorolla suunnilleen sen kaksi kolmasosaa peleistä, ja vaikka miten olisi taitoa niin sen yli ei mennä. Koska taidolla on paha estää niitä muutamaa "oho, en voittanut, oho, tuli pahat disruptiot" -peliä, enemmän vaihtoehtoja tarjoava, tutoreihin ja isoihin pommeihin pohjautuva kombo (esim. Grim Long) on monikierroksisessa turnauksessa parempi. Suunnattu lähinnä Juhan kommenttiin siitä että staksille ei voi mahtaa - staksia ei tietenkään halua vastassa nähdä, mutta joskus voittaa nopanheiton ja joskus staksin pahat kortit tulevat vasta toisella vuorolla. Tästä aiheesta löytyy enemmän vaikka niistä Smmenenin ja Waltersin artikkeleista joten en taida jaksaa tässä sen enempää.
*Pistin mailia morphling.de:lle. Kuulemma eivät osaa enää muokata tuloksia vaan ainoastaan pakkalistoja, mutta pakkalistat tulevista turnauksista kelpaisivat. Tykkäisivät saada enemmän tuloksia pohjoisesta.
*Vuoron 1 kombo ei ole parempi kuin vuoron 3 kombo, koska vuoron 3 kombo ei kusahda häirintään yhtä herkästi, pystyy itsekin häiritsemään vastustajaa, ja on muutenkin stabiilimpi.
*Kuten ilpo jo kertoikin, kukaan ei pelaa pultteja. Tai jos pelaa, pakka on niin hidas ja paska että voit odotella kunnes voitat ilman niitä miljoona lifeä maksavia kortteja.
*Ja vielä uudestaan - koeta nyt päättää haluatko pakasta suoraviivaisen Tendrils-turahduksen vai perus konbinaatioläjän draw-seiskoilla ja muilla pommeilla, ja tee päätökset sen mukaan. Nyt pakka on typerä hybridi josta puuttuvat kummankin version hyvät puolet.
*Night's Whisper on hyvä nimenomaan Tendrilsissä, joskaan ei mitenkään erikoinen siinäkään. Jari näemmä totesikin saman myöhemmässä viestissä.
*Bargain on sairain kortti ikinä jos sen saa pöytään asti. Tällaisessa pakassa siinä ihan oikeasti lukee 4BB: win. Kysymys on siitä onko 4BB ongelma vai ei.
Jahas, tämähän levisi käsiin. Ja uutta viestiä näemmä pukkaa tätä kirjoittaessani.
*Mainitsit että ~kuudennes pakan korteista on kuolleita Bargainin jälkeen. Tällöin Bargain nostaakin enää viisi korttia kuudella lifellä, eli yhteensä vain vähän toistakymmentä. Jos se ei ole vintagekombolle tarpeeksi niin jotain on aika pahasti pielessä.
*Sanoit että Bargainia ei halua pelata koska pakka maksaa lifeä muuallekin, ja alhaisiin lifeihin meneminen on muka ongelma direct damagen takia. Kyllä tämä nyt mielestäni meni ihan niinkuin ilpo sanoikin.
*Bargainin puuttumisen edellämainituista listoista kävinkin jo aiemmin läpi.
Ja toinenkin.
*Jaa että et oikeasti ollutkaan noita muutoksia tekemässä. No ihan sama, silti siellä on liian paljon landia ja kalliita kortteja ja liian vähän hyviä halpoja kortteja jotta sitä Tendrilsiin suostuisin vertaamaan.
*Mistä hemmetistä vedät päättelyn "voin pelata joko countereita tai hyvää ilmaista manaa mutten molempia"? Eiköhän Land Grantit menisi joidenkin ihan muiden korttien paikalle.
No niin, sainpas päästeltyä höyryjä. Nyt voin taas jonkin aikaa kilahdella ihan itsekseni. Jatkakaa.