Pistetäänpä esimerkki asian havainnollistamiseksi. Oletetaan kolmen kierroksen turnaus, jossa itse pelaat lopputulokseksi 2-1. Ensimmäisen kierroksen vastustajasi meni 0-2-drop. Toisen kierroksen vastustaja meni 1-1-1, ja finaalivastuksesi meni 3-0.
Olet siis itse turnauksen päättyessä 6 pisteessä (3 pistettä per voitto, 1 per tasuri joita sinulla ei ole, 0 pistettä häviöstä). Turnauksessa maksimipistemäärä on 9 pistettä (kierrosmäärä kertaa 3), jonka saa siis tuolla kolmella voitolla. Koska luultavasti muitakin pelaajia on kuudessa pisteessä, niin näiden pelaajien "paremmuus" eli sijoitus standingsissa määritetään tiebreaker-prosenttien mukaan, joista ensimmäinen on tuo OMW-% kuten Rancid- yllä postasi.
- Finaalivastuksen match win -prosentti on siis kolmen voiton takia 9/9*100 % = 100 %
- 2. kierroksen vastuksella on puolestaan 4/9*100 % = 44 %. Neljä pistettä kun tulee yhdestä voitosta ja yhdestä tasapelistä.
- 1. kierroksen vastustaja sai nolla pistettä, eli hänellä olisi 0/9*100 % = 0 %. Huomaa, että vaikka hän pelasi vain kaksi kierrosta ennen droppausta, hänen "maksimi" on silti tuo 9 pistettä. [Eli jos 10 kierroksen turnauksessa joku vastustajasi meni 1-1-drop, hänen match win % on 3/30*100 eikä 3/6*100. (Tai näin olen käsittänyt, korjatkaa jos olen väärässä.)]
Mutta yllä mainittu "minimifiltteri" on asetettu sen takia, etteivät nuo nollan pisteen pelaajat hilaa vastustajiensa OMW-prosenttia aivan onnettomaksi. Tämän vuoksi jokainen pelaaja, jonka match win % olisi alle 33.33 %, antaakin vastustajilleen tuon 33.33 % heidän OMW-laskuihinsa.
Tämän takia tuo 1. kierroksen vastustaja antaa nollan prosentin sijaan 33 prosenttia tuohon laskutoimitukseen. Laskutoimitus on siis yksinkertaisest keskiarvo vastustajiesi match win -prosenteista. Eli tässä tapauksessa:
OMW% = (100+44+33)/3 = 59 (oikeasti näissä pyörii noita desimaaleja mukana).
Eli tasapisteissä sijoittuu korkeammalle se, jolla on isompi OMW. Mikäli sekin on sama, niin katsotaan omia gamevoittoja (ja sen jälkeen vastustajien gamevoittoja), mutta tämä on harvinaista muissa kuin noissa 3-4 kierroksen turnauksissa. Yleensä OMW riittää.
Ideana tässä taustalla on se, että vaikka pelaajat A ja B menisivät molemmat 3-1 jossain turnauksessa, niin mikäli B:n vastustajat voittivat 44 prosentin keskiarvolla omat matsinsa, ja A:n vastustajat 56 prosentin keskiarvolla, niin A:lla on ollut vaikeammat vastustajat, tehden hänen 3-1-tuloksesta arvokkaamman kuin B:n vastaava suoritus.