Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Soul Ransom ja Punisher mekaniikat laajemmin  (Luettu 16684 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Eibon

Vs: Soul Ransom ja Punisher mekaniikat laajemmin
« Vastaus #30 : 23.01.13 - klo 20:28 »
No jos on itse keskittynyt discardaamaan vastustajan käsikortteja, hän on varmasti sillä aikaa pelannut pöytään lappuja, joille pitäisi tehdä jotain. Tässä tilanteessa Soul Ransom ei ole mikään win more, vaan keino stabiloida.

Limitedissä sen sijaan se kahden kortin discardaaminen (kun samalla toinen saa nostaa kaksi korttia) ei ole mikään triviaali juttu muuta kuin silloin kun peli etenee myöhäiseen vaiheeseen, mitä ei aina edes ehdi tapahtua. Pelin alku- tai keskivaiheilla discardaaminen on lähinnä vain silloin helppoa, kun on floodannut, ja muissa tilanteissa Soul Ransom antaa pelaajalleen merkittävän edun joko pöytä- tai käsikorttitilanteessa.

Tavallaan totta, riippuen hieman tilanteesta. Tosin stabiloisin mielummin boardcleanillä, kuin yrittäisin viedä miehen että saan blokittua toisen. Onhan nuo effectit sellaisenaan kovia, mutta moniko pakka pelasi m10-12 aikana mind controllia. Eli ei se miehen vieminen niin hyvä plääni ole. Tuossa lapussa on sitten se haitta, että mies saattaakin palautua omistajalleen sen yhden attackin jälkeen, vaikka vihun käsi olisi tyhjennetty ennen tuon castimistä.

Limitedissä tuolla toivoisi saavansa muun kuin 2/2 rat zombien, eli kyllä näkisin, että tuota korttia pelataan vasta lategamessa, jolloin siihen löytää myös turhat kaksi korttia jos tilanne niin vaatii. Omasta mielestä tuo on kuraa, tosin limitedissä dimirillä tunkisin sen varmaan pakkaan täytteenä, mutta en näe että tuota voisi pelata constructedissa. Tuon kortin osalta korttietua voi miettiä sen kannalta olisiko relevanttia jos hävitessä on kaksi vai neljä kuponkia kädessä.
« Viimeksi muokattu: 23.01.13 - klo 20:38 kirjoittanut Eibon »

Poissa barros

  • Hidas vaihtaja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Totuus iski kuin salami.
Vs: Soul Ransom ja Punisher mekaniikat laajemmin
« Vastaus #31 : 23.01.13 - klo 21:59 »
Standardissa BUG ja farseek miehet hyötyvät kortista ja toimii vs. pommikkaiden rare pelaajien ( Armada Wurm, saman setin enkuli ).
https://mtgsuomi.fi/listat/barros/ Scratching wall with claws.

What I learned there, during those weeks of rehearsal, would serve me for the rest of my life. - J. Huston

Poissa Padishar

Vs: Soul Ransom ja Punisher mekaniikat laajemmin
« Vastaus #32 : 23.01.13 - klo 22:59 »
Limitedissä tuolla toivoisi saavansa muun kuin 2/2 rat zombien, eli kyllä näkisin, että tuota korttia pelataan vasta lategamessa, jolloin siihen löytää myös turhat kaksi korttia jos tilanne niin vaatii. Omasta mielestä tuo on kuraa, tosin limitedissä dimirillä tunkisin sen varmaan pakkaan täytteenä, mutta en näe että tuota voisi pelata constructedissa. Tuon kortin osalta korttietua voi miettiä sen kannalta olisiko relevanttia jos hävitessä on kaksi vai neljä kuponkia kädessä.

Constructedissahan kortti voi hyvinkin olla turha, mutta tuo on kyllä melkoinen väite, että kortti olisi limitedissä kuraa. Silloin kun sen pelaa vaikka siihen vastustajan nelos- tai vitosdroppiin, on temposwing melko huima. Jos sillä saa vuoron tai kaksikin pidettyä ukkoa itsellään, on reissaaminen melko helppoa. Kyllä sen 2/2-rotankin ihan mielellään ottaa joissain tilanteissa (pelaisit varmaan korttia, joka diilaa 2 damagee targettiin ja tekee nalletokenin neljällä manalla). Ja mitä nopeammin vastustaja muuttaa sen Mindcullingiksi, sitä todennäköisemmin hän joutuu discardaamaan joko tarvitsemiaan ländejä tai spellejä.

Eihän tuota mitenkään voi ajatella vain Mind Controllina, jonka menettää jossain vaiheessa. Se Mindculling on oikeasti aika puhku efekti.

Poissa Eibon

Vs: Soul Ransom ja Punisher mekaniikat laajemmin
« Vastaus #33 : 23.01.13 - klo 23:27 »

Eihän tuota mitenkään voi ajatella vain Mind Controllina, jonka menettää jossain vaiheessa. Se Mindculling on oikeasti aika puhku efekti.

Totesin aikaisemmin tuon ja Mindcullingin erosta sen mikä siinä mättää. Eli tuo ei forcaa vihua diskimään sitä hyvää korttia vaan vihu voi odottaa vaikka drawiin jos sieltä tulisi huonompi kortti, jonka sitten diskii jos on "pakko" saada ukko takas. Ja ukon takasottamisen voi ajottaa tilanteeseen jossa ajaa seuraavassa attackissa letaalit. Ei ne laput end of turnissa limitedissä kauheasti jeesaa.

Mut juu tuolla voi saada kierroksen tai pari aikaa kelloon, parhaimmillaan. Tietenkin tuo toimii varmasti joissakin tilanteissa paremmin kuin kuvittelen ja kuulisin mielelläni käyttäjien kokemuksia tuosta lapusta vaikka heti prellujen jälkeen. Ainahan sitä voi olla täysin väärässä, omien mielipiteiden kanssa.
« Viimeksi muokattu: 23.01.13 - klo 23:31 kirjoittanut Eibon »

Poissa Padishar

Vs: Soul Ransom ja Punisher mekaniikat laajemmin
« Vastaus #34 : 23.01.13 - klo 23:52 »
Aika harvoin sitä pääsee setuppailee lethaalien ajoa, kun vastustaja on pöllinyt ukon, sillä kyllä siinä tilanteessa on aikalailla alakynnessä. Jossain vaiheessa sitten pääsee discardaamaan pari mahdollisimman turhaa korttia saadakseen äijänsä takaisin, ja silloin taas on vastustajalla tuoretta kaasua hanskassa. Varmaan joitain tilanteita on, että tuo aura ei hirveästi ehdi tekemään, mutta kyllä pääosin se aiheuttaa aikamoista päänvaivaa kohteeksi joutuvalle pelaajalle.

Toki se on sen verran erikoinen lappu, että sitä on vaikea verrata mihinkään aikaisempaan korttiin. Ihan mielenkiinnolla odotan omakohtaisia kokemuksia lapusta limited-peleissä, mutta alustavasti se on kyllä listallani ihan first pickien joukossa.

Edit:
Totesin aikaisemmin tuon ja Mindcullingin erosta sen mikä siinä mättää. Eli tuo ei forcaa vihua diskimään sitä hyvää korttia vaan vihu voi odottaa vaikka drawiin jos sieltä tulisi huonompi kortti, jonka sitten diskii jos on "pakko" saada ukko takas. Ja ukon takasottamisen voi ajottaa tilanteeseen jossa ajaa seuraavassa attackissa letaalit. Ei ne laput end of turnissa limitedissä kauheasti jeesaa.

Jotenkin tuntuu, että aliarvioit tuon discardin vaikutuksen. Ensinnäkin, jos odottaa omaan main phaseen, ei pääse vielä edes hyökkäämään sillä äijällä, ellei sillä ole hastea (eli vastustaja juuri pelasi "draw 2, opponent discards 2" -efektin menettämättä juurikaan tempoa). Toisekseen, vaikka nostaisikin jonkun turhemman kortin vaikka siihen hanskaan, jossa oli ennestään esim. 3 korttia, joutuu silti heittämään puolet käsikorteistaan pönttöön samalla kun toinen saa kahden kortin lisäyksen käteensä. Eikä se juuri nostettu kortti välttämättä edes ole semmoinen, jonka haluaisi discardata. Jos taas joutuu useamman vuoron odottelemaan discardausta, niin se mind control -efekti tuo jo melko hyvää etua auran kontrolloijalle, koska ko. efekti on aika hyvä.

Ei tuota oikein voi argumentoida siten, että jos vastustajalla on kaksi blankkoa kädessä, niin tämä aura muuttuu heti huonommaksi. Sehän on jo hyvä tilanne alkuunsa. Sen sijaan jos vastustajalla on herkkua kädessä, eli kun pelin voittaminen on vaikeimmillaan, on tuo aura todella poikaa.
« Viimeksi muokattu: 24.01.13 - klo 00:02 kirjoittanut Padishar »

Poissa WoRMaSTeR

Vs: Soul Ransom ja Punisher mekaniikat laajemmin
« Vastaus #35 : 24.01.13 - klo 10:21 »
Polttopakassa ei tulisi olla yhtään ukkoa kalastelemassa poistoja. Niitä voi sidettää sisään tokalle kierrokselle mikäli vastustajan olettaa sidettävän ukonpoistot veke eikä tämä pelaa lihaisia miehiä. Siilloinkin vexig devil on neljä päähän ja pelaisin burnissa sideltä mielummin Hellspark Elementalin.
Tämä tietysti riippuu formaatista, aika vaikea on hyvää ukotonta burnia rakentaa kuin legacyyn. Niissäkin yleensä ainakin Goblin Guide kannattaa pelata vähintään. Hellspark Elemental ei kyllä Path to Exileä ja Swords to Plowsharesia vastaan ole mitenkään parempi kuin Vexing Devil. Nämä ovat kuitenkin varmaan ne legacyn käytetyimmät yksittäiset poistot.

Itse olen pelannut aika paljonkin Vexing Devilillä ja todennut sen olevan melko huono, mutta jossakin matchupeissa se on kohtuullinen. Nytkun tulee Boros Charm, Skullcrack ja lisää shockkilandeja (ahneille) jotka tykkää Vexing Devilistä niin saatampa koittaa Standardissa kuinka toimii.

Poissa Reflektio

Vs: Soul Ransom ja Punisher mekaniikat laajemmin
« Vastaus #36 : 24.01.13 - klo 15:06 »
En ole varma kuinka käyttökelpoiseksi Soul Ransom loppujen lopuksi tulee osoittautumaan, mutta ainakin limitedissä sen voima vaikuttaisi olevan melko hirveä ainakin midgameen asti, endgamessa tietysti laimentuen muttei se kuraa silloinkaan yleensä ole.

Vertailun vuoksi: Jos rikkomisvaatimus olisi "Opponent discards two, Soul Ransom's controller draws two"-efektin sijaan "Soul Ransom's controller draws three", jonka vain vastustaja voisi pelata, olisi se silloinkin ainakin limited/standardipelattava lappu (eli lähes Control Magic, koska sellaista efektiä harvempi haluaa missään vaiheessa peliä maksaa), ja mielestäni ensinmainittu efekti (eli kuten se nyt on Soul Ransomissa) on parempi, koska yleensä "opponent discards two cards" on parempi kuin "draw a card." Näin nopeasti tuumailtuna... etten tajua miksi sitä ainakaan pelikelvottomaksi kukaan menisi väittämään.

Mainittu siis olettaen Soul Ransomin toimintatavaksi, että rikkoakseen Soul Ransomin opponentilla täytyy tosiaan olla vähintään ne kaksi korttia kädessä, eikä esim. Mind Rot-tyylisesti voi vain discardata kaksi tai vähemmän kortteja sen mukaan paljonko lappuja kädessä on... sitenhän se rikkomisefekti toimii, eikö vain?
Lainaus
Anything's a bear trap, if the bear is dumb enough.
Trading Post

Poissa luma

Vs: Soul Ransom ja Punisher mekaniikat laajemmin
« Vastaus #37 : 24.01.13 - klo 15:12 »
Mainittu siis olettaen Soul Ransomin toimintatavaksi, että rikkoakseen Soul Ransomin opponentilla täytyy tosiaan olla vähintään ne kaksi korttia kädessä, eikä esim. Mind Rot-tyylisesti voi vain discardata kaksi tai vähemmän kortteja sen mukaan paljonko lappuja kädessä on... sitenhän se rikkomisefekti toimii, eikö vain?

Jos sinulla ei ole kahta korttia kädessä, et voi diskardata kahta korttia -> et voi maksaa abilityä -> et voi aktivoida sitä. Eihän manalla aktivoitavakaan ability toimi niin, että jos ei satu olemaan tarpeeksi niin riittää maksaa niin paljon kuin pystyy.

Poissa Reflektio

Vs: Soul Ransom ja Punisher mekaniikat laajemmin
« Vastaus #38 : 24.01.13 - klo 15:32 »
Jos sinulla ei ole kahta korttia kädessä, et voi diskardata kahta korttia -> et voi maksaa abilityä -> et voi aktivoida sitä. Eihän manalla aktivoitavakaan ability toimi niin, että jos ei satu olemaan tarpeeksi niin riittää maksaa niin paljon kuin pystyy.
Jees, varmistin tosiaan vain että käsitin sen oikein, vaikka eihän toisaalta koko lapussa olisi mitään järkeä jos se ei sillee toimisi.
Lainaus
Anything's a bear trap, if the bear is dumb enough.
Trading Post

Poissa teemuhy

Vs: Soul Ransom ja Punisher mekaniikat laajemmin
« Vastaus #39 : 25.01.13 - klo 09:41 »
Jos sillä saa vuoron tai kaksikin pidettyä ukkoa itsellään, on reissaaminen melko helppoa.

Sellainen ongelma tulee varmaan monesti vastaan, että heti pöllimisen jälkeen ei voi ajaa, sillä vastus voi heivata pari paanua pois ja kopata lihallaan. Silloin temposwing ei ole niin iso, mutta jää tuosta silti paanuja voitolle.

Kortti on keskimäärin limitedissä ihan bust.
11:31:56<@Teroin> valkonen on parempi väri ku sinine

Poissa hembba

Vs: Soul Ransom ja Punisher mekaniikat laajemmin
« Vastaus #40 : 06.02.13 - klo 02:28 »
Mites jos on joku mihin pöllityn ukon voi uhrata vastaukseksi tuohon vastustajalle tarjottuun abilityyn? Saako silloin "rahat ja kolmipyörän?" (katsokaa, ajan ilman päätä!)
« Viimeksi muokattu: 06.02.13 - klo 02:43 kirjoittanut hembba »

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: Soul Ransom ja Punisher mekaniikat laajemmin
« Vastaus #41 : 06.02.13 - klo 05:50 »
Mites jos on joku mihin pöllityn ukon voi uhrata vastaukseksi tuohon vastustajalle tarjottuun abilityyn? Saako silloin "rahat ja kolmipyörän?" (katsokaa, ajan ilman päätä!)

Kyllä saa. Kun ability on kerran käynnistetty, se toteutetaan niiltä osin kun pystytään eli vaikka Soul Ransomia ei pystytäkään enää uhraamaan, nostat silti kaksi korttia. Eri asia on saada huijattua vastustaja käyttämään sitä jos sulla on näkyvissä säccioutlet (Altar's Reapillä valueille).
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.