Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Soul Ransom ja Punisher mekaniikat laajemmin  (Luettu 17130 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa de-layer

Soul Ransom ja Punisher mekaniikat laajemmin
« : 20.01.13 - klo 23:10 »
Mites täällä kansan mielipide jakautuu tuosta Soul Ransomista? Onko kyseessä limitedpommi vai onko sillä mahdollisuuksia jaksaa ihan constructedin puolella?

Noh, oli miten oli, mitä enempi mietin lappua ja sen käyttöä, niin sitä enempi alan pitämään kortista. Myönnettäköön että kortti voi olla vaan kullattua kakkaa jossa yhdistyvät Divination ja Mind Rot.. mutta toisaalta, se saattaa olla myös kaikkien vanhojen partojen rakastama Control Magic.

Toisaalta kun miettii että kortti kaatuu mahdollisesti late gamessa siihen kun opponentti castaa revelaation jossa x on 7 ja discardaa 2 ländiä ja saa finisherinsä takaisin, niin eihän se nyt kauhean ylevältä kuulosta.. no ei siinä mitään, saatoin astua kirkkaan punaisella nokian kumpparilla paskaan ja tilasin setillisen divinaatiorotteja muiden preordereiden mukana.
« Viimeksi muokattu: 23.01.13 - klo 07:13 kirjoittanut kivi »

Poissa Jakke

Vs: Vs: Gatecrash
« Vastaus #1 : 20.01.13 - klo 23:31 »
Mites täällä kansan mielipide jakautuu tuosta Soul Ransomista? Onko kyseessä limitedpommi vai onko sillä mahdollisuuksia jaksaa ihan constructedin puolella?

Noh, oli miten oli, mitä enempi mietin lappua ja sen käyttöä, niin sitä enempi alan pitämään kortista. Myönnettäköön että kortti voi olla vaan kullattua kakkaa jossa yhdistyvät Divination ja Mind Rot.. mutta toisaalta, se saattaa olla myös kaikkien vanhojen partojen rakastama Control Magic.

Toisaalta kun miettii että kortti kaatuu mahdollisesti late gamessa siihen kun opponentti castaa revelaation jossa x on 7 ja discardaa 2 ländiä ja saa finisherinsä takaisin, niin eihän se nyt kauhean ylevältä kuulosta.. no ei siinä mitään, saatoin astua kirkkaan punaisella nokian kumpparilla paskaan ja tilasin setillisen divinaatiorotteja muiden preordereiden mukana.

Minusta kohtuu hyvä pelattava controllissa/midrangessa omasta mielestäni. Varsinkin aggressiivisempaa pakkaa vastaan. En siis usko että paskaan olet astunut mutta voi olla että niukalti vain ohi siitä :D

Poissa Padishar

Vs: Vs: Gatecrash
« Vastaus #2 : 20.01.13 - klo 23:32 »
Eiköhän toi Revelation x=7 oo paha huolimatta siitä ootko ottanut tolla auralla jotain haltuusi vai et. Tuo kortin "drawback" on kuitenkin yleensä sen verran hyvä efekti, että jos Control Magic olisi Standard-pelattava (en siis osaa sanoa onko vai ei), niin kai sitten tuokin olisi.

Poissa Nastaboi

Vs: Vs: Gatecrash
« Vastaus #3 : 20.01.13 - klo 23:41 »
Toi kortti on vähän Browbeat-ansa, eli vastustaja pääsee lähes aina valitsemaan, kumpi efekti on sillä hetkellä vähemmän paha. 4 manan Probe ja 4 manan Control Magic olisivat molemmat yksinään Standard-pelattavalla levelillä. Kumpaakaan efektiä vain ei saa luotettavasti silloin, kun se olisi parhaimmillaan tai sitä kipeimmin tarvitsisi. Vastustaja pystyy vielä usein säätelemään, missä vaiheessa rikkoo auran, eli voi esimerkiksi odottaa omalle vuorolle jolloin on yksi kortti enemmän joista valita jne.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa Eibon

Vs: Vs: Gatecrash
« Vastaus #4 : 21.01.13 - klo 17:11 »
Toi kortti on vähän Browbeat-ansa, eli vastustaja pääsee lähes aina valitsemaan, kumpi efekti on sillä hetkellä vähemmän paha. 4 manan Probe ja 4 manan Control Magic olisivat molemmat yksinään Standard-pelattavalla levelillä. Kumpaakaan efektiä vain ei saa luotettavasti silloin, kun se olisi parhaimmillaan tai sitä kipeimmin tarvitsisi. Vastustaja pystyy vielä usein säätelemään, missä vaiheessa rikkoo auran, eli voi esimerkiksi odottaa omalle vuorolle jolloin on yksi kortti enemmän joista valita jne.

tosin tuo browbeat on se toinen pelattava valintakortti fact or fictionin lisäksi.

Soul Ransom on aika jöötä. limitedissä kahden turhan ländin diskaus ei ole mikään hurja drawback ja jos korttia ajattelee Divinationina, niin onhan se manan kalliimpi ja antaa kortit vasta end of turnissa.

Poissa Padishar

Vs: Vs: Gatecrash
« Vastaus #5 : 21.01.13 - klo 17:22 »
Toi kortti on vähän Browbeat-ansa, eli vastustaja pääsee lähes aina valitsemaan, kumpi efekti on sillä hetkellä vähemmän paha. 4 manan Probe ja 4 manan Control Magic olisivat molemmat yksinään Standard-pelattavalla levelillä. Kumpaakaan efektiä vain ei saa luotettavasti silloin, kun se olisi parhaimmillaan tai sitä kipeimmin tarvitsisi. Vastustaja pystyy vielä usein säätelemään, missä vaiheessa rikkoo auran, eli voi esimerkiksi odottaa omalle vuorolle jolloin on yksi kortti enemmän joista valita jne.

tosin tuo browbeat on se toinen pelattava valintakortti fact or fictionin lisäksi.

Soul Ransom on aika jöötä. limitedissä kahden turhan ländin diskaus ei ole mikään hurja drawback ja jos korttia ajattelee Divinationina, niin onhan se manan kalliimpi ja antaa kortit vasta end of turnissa.

Faktassa tehdään itse se valinta, ja vastustaja ei voi muuta kuin koittaa tasapainottaa vaihtoehdot yhtä hyväksi (mikä on usein huomattavan hankalaa, kun vastustaja ei tiedä muita käsikorttejasi). Browbeatissa vastustaja tekee sen valinnan.

Mitä Soul Ransomin limited-hyvyyteen tulee, niin eipä sitä ole kahta turhaa landia tai muuta turhaa korttia ihan joka hetkellä kädessä, joten sen säkkäyttäminen ei ole ihan niin triviaalia. Ehkä Mind Controllin ottaisi mielummin, mutta kyllä toi on silti temmon swingaava 2 for 1, tai käsikorteille 4 for 1. Olkoonkin, että vastustaja saa valita noista vähemmän pahan vaihtoehdon.

Poissa tutka

Vs: Vs: Gatecrash
« Vastaus #6 : 21.01.13 - klo 17:40 »
Toi kortti on vähän Browbeat-ansa, eli vastustaja pääsee lähes aina valitsemaan, kumpi efekti on sillä hetkellä vähemmän paha. 4 manan Probe ja 4 manan Control Magic olisivat molemmat yksinään Standard-pelattavalla levelillä. Kumpaakaan efektiä vain ei saa luotettavasti silloin, kun se olisi parhaimmillaan tai sitä kipeimmin tarvitsisi. Vastustaja pystyy vielä usein säätelemään, missä vaiheessa rikkoo auran, eli voi esimerkiksi odottaa omalle vuorolle jolloin on yksi kortti enemmän joista valita jne.

tosin tuo browbeat on se toinen pelattava valintakortti fact or fictionin lisäksi.

Soul Ransom on aika jöötä. limitedissä kahden turhan ländin diskaus ei ole mikään hurja drawback ja jos korttia ajattelee Divinationina, niin onhan se manan kalliimpi ja antaa kortit vasta end of turnissa.

Se "toinen puoli" on ennemminkin Mindculling, joka maksoi sen kuusi manaa.
Lainaus
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa Nastaboi

Vs: Vs: Gatecrash
« Vastaus #7 : 21.01.13 - klo 18:28 »
Browbeat ei ole pelattava kortti.

En muistanut lonkalta Mindcullingia, mutta Probe oli UB-väreillä ja sitä pelattiin 5 manalla Standardissa, vaikka täysin samaa se ei teekään.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa Eibon

Vs: Vs: Gatecrash
« Vastaus #8 : 22.01.13 - klo 00:30 »
Browbeat ei ole pelattava kortti.

En muistanut lonkalta Mindcullingia, mutta Probe oli UB-väreillä ja sitä pelattiin 5 manalla Standardissa, vaikka täysin samaa se ei teekään.

joo eipä tuota Browbeattia ole suuremmin sen aikaisen standardin ulkopuolella nähty. Pitäisi aina tarkentaa näitä kommentteja. Tuo Mindculling on sillälailla parempi lappu, että se forsaa tuon effectin. Kun Soul Ransom ei siis pakota diskaamaan sitä hyvää korttia, vaan voit odottaa vaikka omaan drawiin ja diskata sitten sieltä tulevan huonon kortin, ilman että kärsisit siitä toisesta effectistä tuon taivaallista.

Poissa jambo

Vs: Vs: Gatecrash
« Vastaus #9 : 22.01.13 - klo 00:46 »
Ei huvita yleensä ottaa tällaiseen osaa, mutta miksi sanoa "pelattava", jos ei sitä tarkoita? Ja jos et tarkoittanut, niin miksi kommentoida Nastaboin kommenttia, joka oli looginen ja asiallinen ja ihan oikein?

Ja valintojen maailmojen pelattavuudesta: entäs gifts ja intuition esmes?
Jos sul on kaks nakkia ja sä jaat ne kahtia, mitä sää saat?!

Poissa Eibon

Vs: Vs: Gatecrash
« Vastaus #10 : 22.01.13 - klo 01:15 »
Ei huvita yleensä ottaa tällaiseen osaa, mutta miksi sanoa "pelattava", jos ei sitä tarkoita? Ja jos et tarkoittanut, niin miksi kommentoida Nastaboin kommenttia, joka oli looginen ja asiallinen ja ihan oikein?

Ja valintojen maailmojen pelattavuudesta: entäs gifts ja intuition esmes?

Mielestäni se on ihan pelattava vehje. Yritin etsiä deckkilistoja joissa se olisi pärjännyt, mutta eipä tullut nopealla googlaamisella vastaan kuin noita standard pakkoja. Kommentoin Nastaboin vertauksia; draw 2 opponent discard 2, lappuihin. Joka ei siis suinkaan ole sama asia, kun vastustaja saa kerran päättää mitä tehdään ja milloin se tehdään.

Niin joo. Empä ole ajatellutkaan, että Gifts ja intuition ovat tosiaan "valinta" lappuja, kun kaikki valinnat ovat samanarvoisia ja johtavat samaan lopputulokseen. Jos siis katsellaan deckkejä jossa noita käytetään. mutta kyllä ovat siis parempia kuin esim fact or fiction.

Poissa jambo

Vs: Vs: Gatecrash
« Vastaus #11 : 22.01.13 - klo 01:32 »
Ok, ymmärrän nyt ainakin varmaan sen, mitä tarkoitit ;s mutta korttien pelattavuushan on mielenkiintoinen asia, järkevimpänä mittarina toimii turnauskelpoisuus, sitten on varmaan aina joku lappu tai yhdistelmä olemassa, jota ei ole vielä "löydetty" porojen toimesta. Browbeatin pelattavuudesta on aika varmaa tietoa: ei ole pelattava kun ei sitä pelata eikä ole mitään syytä pelata. Olihan se mullakin pitkään highlanderissa, muttei se tarkoita, että se oli pelattava lappu tai edes pelattava highlanderi ;)
Jos sul on kaks nakkia ja sä jaat ne kahtia, mitä sää saat?!

Poissa Eibon

Vs: Vs: Gatecrash
« Vastaus #12 : 22.01.13 - klo 01:57 »
Ok, ymmärrän nyt ainakin varmaan sen, mitä tarkoitit ;s mutta korttien pelattavuushan on mielenkiintoinen asia, järkevimpänä mittarina toimii turnauskelpoisuus, sitten on varmaan aina joku lappu tai yhdistelmä olemassa, jota ei ole vielä "löydetty" porojen toimesta. Browbeatin pelattavuudesta on aika varmaa tietoa: ei ole pelattava kun ei sitä pelata eikä ole mitään syytä pelata. Olihan se mullakin pitkään highlanderissa, muttei se tarkoita, että se oli pelattava lappu tai edes pelattava highlanderi ;)

juu kortit huononevat ajan myötä ja jos jostakin lapusta on jäänyt "hyvä muisto" se saattaa nykypäivänä olla kuraa. Kaivelin nyt sitten nettiä hiukan syvemmin ja...

Browbeat oli historiassa 2006 champseissa liki jokaisessa pakassa, myös voittaneessa. 2007 pro tour yokohama kahdessa top 8 pakassa, 2007 gp ranska voittajan deckissä, 2007 14 x ptq, states, tai reg  top kasissa, 2009 gpt singapore top 8, ja 2011 se on pärjännyt mtgo modernissa 3-1 ja 4-0, 2012 ptq barcelona top 8

ja tänä vuonna ihmiset ovat listanneet tuota jo kuuteen pakkaan... tuolta voi tarkkailla enemmän.
http://magic.tcgplayer.com/db/deck_search_result.asp?CardName=Browbeat

että after all, ei tuo nyt niin pelikelvoton ole.

Poissa Yms

Vs: Vs: Gatecrash
« Vastaus #13 : 22.01.13 - klo 12:54 »
että after all, ei tuo nyt niin pelikelvoton ole.

http://magic.tcgplayer.com/db/article.asp?ID=7146
Read it and believe it.
Lightning Bolt, when cast,
Deals three damage to target
Creature or player.

Poissa Nod

Vs: Vs: Gatecrash
« Vastaus #14 : 22.01.13 - klo 13:01 »
Browbeat oli käyttökelvoton aikanaan kun se printattiin Judgmentissa. Se ei vain sopinut mihinkään metaan. Silloin tajuttiin myös punisher-mekaniikan varjopuoli siitä, että kaksi hyvää vaihtoehtoa ei välttämättä tuo kuitenkaan sitä etua mitä haluttiin.

Time Spiralissa reprintattuna Browbeat meni paremmin pakkoihin ja sitä oli monen vaikea ymmärtää (minunkin). Olihan se jo aiemmin todettu paskaksi. Tuo yllä oleva linkkikin on ajalta jolloin Time Spiral juuri ilmestyi ja ihmisiä haluttiin valistaa Browbeatin vaaroista. Kortit ovat kuitenkin metagameriippuvaisia ja joskus Browbeat-metakin voi olla olemassa.
Puumanaiset pelaavat vihreää.

Poissa Padishar

Vs: Vs: Gatecrash
« Vastaus #15 : 22.01.13 - klo 13:10 »
Menee vähän offtopiciksi threadin varsinaisesta aiheesta, mutta sanonpahan sen, että itsekin Time Spiralin aikaan tuli Browbeattia jossain puna-aggrossa pelattua modossa aika paljonkin. Silloin kun ei noita vaihtoehtoja ollut ihan hirveästi (kun ei ollut burnia yhtä paljon kuin jossain legacyn korttipoolissa), niin Browbeat ajoi hyvin asiansa. Enimmäkseen 1-2 manan kortteja sisältävä pakka, joka keskittyi pikaiseen ajeluun ja polttoon, halusi aina tuon 5 pistettä damagea. Ja silloin kun vastustaja päätti antaa kortit, niin ei sekään ongelmallista ollut, koska pakasta loppui kaasu aika helposti, ja uudet kortit olivat yleensä niin halpoja, että ne pystyi seuraavan vuoron aikana pelaamaan melko poikkeuksetta.

Eli jos Browbeattia ei voinut korvata muulla poltolla korttipoolin rajoittuneisuuden vuoksi, se oli tuon kaltaisessa pakassa parempi vaihtoehto kuin vaikkapa joku creature.

Poissa Eibon

Vs: Vs: Gatecrash
« Vastaus #16 : 22.01.13 - klo 23:31 »
Menee vähän offtopiciksi threadin varsinaisesta aiheesta, mutta sanonpahan sen, että itsekin Time Spiralin aikaan tuli Browbeattia jossain puna-aggrossa pelattua modossa aika paljonkin. Silloin kun ei noita vaihtoehtoja ollut ihan hirveästi (kun ei ollut burnia yhtä paljon kuin jossain legacyn korttipoolissa), niin Browbeat ajoi hyvin asiansa. Enimmäkseen 1-2 manan kortteja sisältävä pakka, joka keskittyi pikaiseen ajeluun ja polttoon, halusi aina tuon 5 pistettä damagea. Ja silloin kun vastustaja päätti antaa kortit, niin ei sekään ongelmallista ollut, koska pakasta loppui kaasu aika helposti, ja uudet kortit olivat yleensä niin halpoja, että ne pystyi seuraavan vuoron aikana pelaamaan melko poikkeuksetta.

Eli jos Browbeattia ei voinut korvata muulla poltolla korttipoolin rajoittuneisuuden vuoksi, se oli tuon kaltaisessa pakassa parempi vaihtoehto kuin vaikkapa joku creature.

juu oftopiciksi menee, ehkä joku valvoja voisi siirtää nämä vaikka yksittäisestä kortista käytävään ketjuun. Padisharin kommenteista olen samaa mieltä. Luin myös tuon linkitetyn artikkelin, josta sitten olenkin hieman eri mieltä. Sieltä muutama poiminta. siellä puhuttiin tilanteesta jossa Browbeatia verrattiin Chariin tilanteessa jossa vihulla on 5 lifeä. Ja artikkelin kirjoittaja perusteli kantaansa, että on parempi pultata vihu varmuudella yhden pulttinoston päähän, kuin olettaa että Browbeat nostaisi kaksi pulttia. Toinen esimerkki koski tapausta jossa vihu stabiloi itsensä 10 lifeen, jolloin artikkelin kirjottajan mielestä browbeat ei tee riittävästi lämää,

(no siinä tilanteessa ei tee myöskään muut pultit. paitsi second rite) Tilanteita ei kuitenkaan mietitä kuinka johonkin summittaiseen damagemäärään ollaan päästy, eli montako korttia on kourassa ja mikä vuoro menossa.

kehitetään mahdollinen tilanne:

Realistinen formaatti deckille tällähetkellä olisi modern. T1 mountain Lava spike, T2 mountain incinerate, T3 sacred foundry lightning bolt ja lightning helix, ovat vähentäneet vihun 8 lifeen. Neljäs kierros.

Pelaat mountainin ja Browbeatin (sinulla on yksi kortti kädessä) uskaltaako vihu ottaa sitä päähän ja mennä kolmeen, joka on kaikkien muiden polttojen range, kun sinulla on mana auki ja kortti kädessä, Tuskin, vaan antaa sinulle kortteja. Mikäli kädessäsi oli landi, teki vihu huonon valinnan, etkä sinä. Char + ensikierroksella nostettu pultti, ei olisi lopettanut vihua. Browbeat antaa siihen kolme outtia lisää, olkoonkin että kahden neljästä (vuorolappu huomioiden) on oltava polttoja. (ei hirveän epätodennäköistä) Entäpä jos viidennen kierroksen päällimmäinen kortti oli ländi. Char oli tällöin vieläkin huonompi valinta. mikäli saat nostetuista korteista uuden Browbeatin, sen antamat kortit eivät ole haitta, sillä pääset roundilla viisi castaamaan ne samalla kierroksella. tietenkin pääset charilla ja toisella 4 damagen pultilla samaan lopputulokseen, mutta ongelma on se, että 4 damagen pultit ovat kaikki kolmen manan kortteja (edit boros charm tulossa), jolloin joudut tasapainottelemaan landien, halpojen ja kalliiden pulttien välillä enemmän. Browbeat ratkaisee juuri tämän ongelman.

Toinen asia mistä Burni pakoissa voidaan keskustella on ländien määrä. Tahdot yleensä kaksi aloituskäteen. Kauhean pieneksi ei viitsi mulligoida, joten lisäämällä browbeatit voit pelata myös paria ländiä enemmän, jolloin pääset vähemmillä mulligoinneilla käyntiin.
« Viimeksi muokattu: 23.01.13 - klo 09:40 kirjoittanut Eibon »

Poissa teemuhy

Vs: Vs: Gatecrash
« Vastaus #17 : 23.01.13 - klo 13:06 »
Toinen asia mistä Burni pakoissa voidaan keskustella on ländien määrä. Tahdot yleensä kaksi aloituskäteen. Kauhean pieneksi ei viitsi mulligoida, joten lisäämällä browbeatit voit pelata myös paria ländiä enemmän, jolloin pääset vähemmillä mulligoinneilla käyntiin.

Tässä ei ole minkään valtakunnan logiikkaa. Jos läänimäärä on optimaalinen, niin sitten se on.
11:31:56<@Teroin> valkonen on parempi väri ku sinine

Poissa Rancid-

Vs: Soul Ransom ja Punisher mekaniikat laajemmin
« Vastaus #18 : 23.01.13 - klo 13:16 »
Mun mielestä ton Browbeatin kanssa mennään (taas kerran, tää kun on sellainen keskustelu joka tulee vastaan aina parin vuoden välein) metsään siinä, että kuvitellaan pelkästään tilanteita, joissa se BB on vastustajalle "valitse oja tai allikko". Eli kun oot kurvahtanut pulttidekilläs semioptimaalisesti vuorolle 3 asti, ja saanut vihuun tehtyä sen neljä pulttia, ja sulla on tasan yks Browbeat hanskassa, lappu näyttää pirun hyvältä.

Sitten kun sulla onkin aloituskäsi, jossa on kolme ländiä, kaks Browbeattia ja kaks Incineratea, ei oo enää yhtään niin herkullisen näköisiä ne kolmen manan kupongit. Tai kun sillä vihulla on 15 lifeä ja sulla viimeisenä käsikorttina Browbeat, eikä vois vähempää kiinnostaa joku viis laiffia - mikä ei muuten esim. Jundia vastaan ole välttämättä mitenkään poissuljettu tilanne, ellet sitten rupea donkkaamaan pulttejas vihun Lilianaan tai miehiin.

Mun pointti yrittää tässä olla se, että niitä harvoja asioita, jotka pulttidekistä tekee edes melkein pelattavan, on sen pelisuunnitelman konsistenssi. Sun tarvii löytää ne 6-7 burnispelliä ja manat niihin, the end. Tollaisten kolmen manan potential-do-nothing-spellien on paras olla aivan älyttömän hyviä jotain nimenomaista asiaa vastaan, että niitä kannattaa edes harkita (vinkki: Sulfuric Vortex esimerkiks on).

Ja tämän kaiken takia odotusarvo on, että Soul Ransom ei näe conssissa peliaikaa.
« Viimeksi muokattu: 23.01.13 - klo 13:18 kirjoittanut Rancid- »
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Padishar

Vs: Soul Ransom ja Punisher mekaniikat laajemmin
« Vastaus #19 : 23.01.13 - klo 13:52 »
Mun mielestä ton Browbeatin kanssa mennään (taas kerran, tää kun on sellainen keskustelu joka tulee vastaan aina parin vuoden välein) metsään siinä, että kuvitellaan pelkästään tilanteita, joissa se BB on vastustajalle "valitse oja tai allikko".

Tuo on kyllä ihan totta, mutta minusta tuntuu myös siltä, että usein lähtökohtaisesti ajatellaan logiikalla "punisher-mekaniikka -> vastustaja saa parhaan vaihtoehdon -> automaattisesti paskaa". En nyt puolusta Browbeattia mitenkään erityisesti (ja esim. Vexing Devil on mielestäni roskaa), mutta kyllä jossain menee sekin raja, että koska oikeasti se vastustajalle valinnan antaminen ei enää häiritse. Jos vaikka Browbeatista ottaisi yhden manan pois, niin kyllä se rupeaisi olemaan jo aika kova lappu punisheriudesta huolimatta.

Kyllähän jokainen kortti on kuollut joissain tilanteissa. Aina voi keksiä pelitilanteita, joissa Browbeat tai mikä tahansa kortti on täysi blankko tai pakan paras lappu. Sen sijaan pitää ajatella sitä, että millä prosentilla kortti blankottaa. Esim. Vexing Devil ei ole erityisen hyvä edes ykkösvuorolla, saatika sitten myöhemmässä vaiheessa peliä. Browbeat tosiaan on huono silloin, kun manat on tiukoilla ja ylimääräisiä lappuja ei kiireen vuoksi ehtisi kuitenkaan loitsimaan. Nuo tilanteet voi kuitenkin minimoida pakkaa rakentaessa, eli laittaa vain 2-3 Browbeattia ja pitää keskiverto-cmc:n hyvin alhaisena pakassa. Se esimerkki, jossa vastustajalla on 10+ lifeä ja kädessä on ainoastaan Browbeat, on mielestäni melko huono, koska ei tuossa tilanteessa varmaan auta mikään burnipakan kortti, eli failaus ei ole Browbeatin syytä. Ja Browbeatiahan ei oikein voi pelata kuin burnipakoissa.

Yleensä Browbeat pelataan siinä vaiheessa, kun on polttanut/ajanut vastustajan jonnekin 10-15 lifen hujakoille ja kädessä on vielä sen lisäksi muutama muukin kortti. Tällöin käy sekä kortit että damage, ja molemmissa tapauksissa kolmen manan maksu on ihan kohtuullinen.

Soul Ransomiakin voisi harkita pelaavansa juuri semmoisessa pakassa, jossa halutaan se draw+discard-efekti ja halutaan pelin etenevän pitkään. Discardausta voi myös vaikeuttaa, kun pelaa hieman muitakin discardeja. Toisaalta niin kauan kun saa pitää ukkoa hallussa, niin pöytätilanne on melko halvalla muuttunut itselle paljon paremmaksi, ja on aikaa nostaa ne oikeat finisherit pakasta sekä ländit niihin.

Poissa Padishar

Vs: Soul Ransom ja Punisher mekaniikat laajemmin
« Vastaus #20 : 23.01.13 - klo 14:05 »
Ja bonus-realistinen-synergia tuohon auraan: Responsaa vastustajan discardaukseen Cloudshiftillä: saa rahat ja kolmipyörän! (Paitsi jos tuossa tilanteessa auran controlleria ei katsota last known informationin perusteella, jolloinka ei käy ihan niin hyvin).

Poissa WoRMaSTeR

Vs: Soul Ransom ja Punisher mekaniikat laajemmin
« Vastaus #21 : 23.01.13 - klo 14:06 »
Vexing Devil on mielestäni roskaa.
Mielestäni on varsin kummallista että Vexing Devil on roskaa mutta Browbeat on käyttistä? Kuten varmaan kaikki ovat samaa mieltä niin molempia ei voi pelata kuin polttopakoissa. 3 manaa on ihan jäätävän paljon kyseisille pakoille se on mielestäni se pääsyy miksi Browbeat ei ole kovin kummoinen. 1 mana=4 damagea, 3 manaa=5 damagea suhde on myös Vexing Devilin puolella. Toki 4/3 creature on huonompi kuin 3 korttia. Kuitenkin jos olisi RR costinen 4/3 creature punainen varmasti pelaisi sitä, jos olisi 2RR draw 3 cards punainen ei varmasti pelaisi sitä.

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: Soul Ransom ja Punisher mekaniikat laajemmin
« Vastaus #22 : 23.01.13 - klo 14:12 »
Soul Ransomin osalta kannattaa miettiä kuinka usein olisi mielummin pelannut 4cc poistoa joka varmasti poistaa non-hexproof äijän. Veikkaan että aika usein.

Punisher korttien kanssa ongelma on että ne ovat huonompia parempia pelaajia vastaan kuin huonompia. Ainoa keino tehdä näistä pelikelpoisia on tarjota liian halvalla hinnalla kaksi liian hyvää efektiä, Browbeat on sillä rajalla mutta mielestäni ei vielä riittävän halpa ollakseen "no-brainer". Lisäksi kannattaa miettiä olisiko sillä kolmella manalla tarjolla jotain muuta pulttia mikä tekisi varmasti sen mitä halutaan.
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa Thalian

Vs: Soul Ransom ja Punisher mekaniikat laajemmin
« Vastaus #23 : 23.01.13 - klo 14:13 »
Soul Ransomin osalta kannattaa miettiä kuinka usein olisi mielummin pelannut 4cc poistoa joka varmasti poistaa non-hexproof äijän. Veikkaan että aika usein.

Joku controllimirrori voisi olla tämmöinen?

Poissa Padishar

Vs: Soul Ransom ja Punisher mekaniikat laajemmin
« Vastaus #24 : 23.01.13 - klo 14:24 »
Vexing Devil on mielestäni roskaa.
Mielestäni on varsin kummallista että Vexing Devil on roskaa mutta Browbeat on käyttistä? Kuten varmaan kaikki ovat samaa mieltä niin molempia ei voi pelata kuin polttopakoissa. 3 manaa on ihan jäätävän paljon kyseisille pakoille se on mielestäni se pääsyy miksi Browbeat ei ole kovin kummoinen. 1 mana=4 damagea, 3 manaa=5 damagea suhde on myös Vexing Devilin puolella. Toki 4/3 creature on huonompi kuin 3 korttia. Kuitenkin jos olisi RR costinen 4/3 creature punainen varmasti pelaisi sitä, jos olisi 2RR draw 3 cards punainen ei varmasti pelaisi sitä.

Vexing Devilistä saa harvemmin damaget, kun vastustaja voi useammin ottaa mielummin 4/3-ukon, johon pystyy vastata blockerilla tai poistolla. Browbeatin huonompi moodi on draw 3, joka on tosiaan ihan eri sfääreissä kuin tuommoinen yks ukkeli tiskissä. Eli Vexing Devil on mielestäni useammin blankko kuin Browbeat.

Poissa Padishar

Vs: Soul Ransom ja Punisher mekaniikat laajemmin
« Vastaus #25 : 23.01.13 - klo 14:33 »
Soul Ransomin osalta kannattaa miettiä kuinka usein olisi mielummin pelannut 4cc poistoa joka varmasti poistaa non-hexproof äijän. Veikkaan että aika usein.

Mutta koska miehen pölliminen on aivan eri asia kuin miehen poistaminen, on tilanne hieman toinen. Toki nelosvuorolla aggroa vastaan on parempaakin pelattavaa jos tarkoitus on pysyä hengissä, mutta entäs sitten kun ei ole välitöntä hengenvaaraa ja vastustaja pelaa mehukkaan targetin, kuten vaikka Thragtuskin. En nyt väitä, että tuo aura olisi välttämättä herkkupelattava, mutta en vain halua lytätä sitä heti alkuunsa ainoastaan siksi, että siinä on punisher-mekaniikka. Pitääpä siis koittaa vähän jotain Standard-breweja tuon kortin kanssa, kunhan Gatecrash rantautuu modoon.

Poissa luma

Vs: Soul Ransom ja Punisher mekaniikat laajemmin
« Vastaus #26 : 23.01.13 - klo 14:40 »
Ja bonus-realistinen-synergia tuohon auraan: Responsaa vastustajan discardaukseen Cloudshiftillä: saa rahat ja kolmipyörän! (Paitsi jos tuossa tilanteessa auran controlleria ei katsota last known informationin perusteella, jolloinka ei käy ihan niin hyvin).

Kyllähän siinä Last Known Informationilla mennään, koska ability yrittää saada tietoja omasta sourcestaan (joka ei ole enää siellä missä pitäisi). Rahat ja kolmipyörä get.

Poissa Puska

Vs: Soul Ransom ja Punisher mekaniikat laajemmin
« Vastaus #27 : 23.01.13 - klo 16:45 »
Ite näkisin Ransomin enemmän jonkun väreille natsaavan ukkopakan sidellä. Ukkomirrorissa miesten määrä ratkasee, ja ransom joko tekee sen +1-1 loven pöytään, tai käytännössä pistää vihun top deck moodiin diskaamalla kaasut ja antaen sulle lisää. Tosin tuo, että sen voi heittää instanttina pois rankasee tässä käytössä aika paljon.

Poissa Eibon

Vs: Soul Ransom ja Punisher mekaniikat laajemmin
« Vastaus #28 : 23.01.13 - klo 17:53 »
Vexing Devil on mielestäni roskaa.
Mielestäni on varsin kummallista että Vexing Devil on roskaa mutta Browbeat on käyttistä? Kuten varmaan kaikki ovat samaa mieltä niin molempia ei voi pelata kuin polttopakoissa. 3 manaa on ihan jäätävän paljon kyseisille pakoille se on mielestäni se pääsyy miksi Browbeat ei ole kovin kummoinen. 1 mana=4 damagea, 3 manaa=5 damagea suhde on myös Vexing Devilin puolella. Toki 4/3 creature on huonompi kuin 3 korttia. Kuitenkin jos olisi RR costinen 4/3 creature punainen varmasti pelaisi sitä, jos olisi 2RR draw 3 cards punainen ei varmasti pelaisi sitä.

Polttopakassa ei tulisi olla yhtään ukkoa kalastelemassa poistoja. Niitä voi sidettää sisään tokalle kierrokselle mikäli vastustajan olettaa sidettävän ukonpoistot veke eikä tämä pelaa lihaisia miehiä. Siilloinkin vexig devil on neljä päähän ja pelaisin burnissa sideltä mielummin Hellspark Elementalin.

Vexing devilin punisher mekaniikasta mulla ei ole mielipidettä, kun en ole miestä pelannut.

Soul ransom on selkeä win more kortti. (huomattavasti selkeämpi kuin muut punisher mekaniikat) jos saat diskattua ensin vihun käden ja sitten viet tämän miehen, on vihu muutenkin alakynnessä.
Limitedissä tämä sitten näyttää kyntensä korkeintaan niitä pelaajia vastaan jotka laittavat kaikki nappulat laudalle. Lisäksi sininen (sinivihreä splash) laputtaa paremmin muilla korteilla. Ja joissakin äärimmäisissä tapauksissa tuohon laputukseen voi jopa hävitä, kun millausdeckki on vastassa.
« Viimeksi muokattu: 23.01.13 - klo 17:54 kirjoittanut Eibon »

Poissa Padishar

Vs: Soul Ransom ja Punisher mekaniikat laajemmin
« Vastaus #29 : 23.01.13 - klo 18:17 »
Soul ransom on selkeä win more kortti. (huomattavasti selkeämpi kuin muut punisher mekaniikat) jos saat diskattua ensin vihun käden ja sitten viet tämän miehen, on vihu muutenkin alakynnessä.
Limitedissä tämä sitten näyttää kyntensä korkeintaan niitä pelaajia vastaan jotka laittavat kaikki nappulat laudalle. Lisäksi sininen (sinivihreä splash) laputtaa paremmin muilla korteilla. Ja joissakin äärimmäisissä tapauksissa tuohon laputukseen voi jopa hävitä, kun millausdeckki on vastassa.

No jos on itse keskittynyt discardaamaan vastustajan käsikortteja, hän on varmasti sillä aikaa pelannut pöytään lappuja, joille pitäisi tehdä jotain. Tässä tilanteessa Soul Ransom ei ole mikään win more, vaan keino stabiloida.

Limitedissä sen sijaan se kahden kortin discardaaminen (kun samalla toinen saa nostaa kaksi korttia) ei ole mikään triviaali juttu muuta kuin silloin kun peli etenee myöhäiseen vaiheeseen, mitä ei aina edes ehdi tapahtua. Pelin alku- tai keskivaiheilla discardaaminen on lähinnä vain silloin helppoa, kun on floodannut, ja muissa tilanteissa Soul Ransom antaa pelaajalleen merkittävän edun joko pöytä- tai käsikorttitilanteessa.