Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Peitsitaistelu: EDH  (Luettu 10786 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Etheraven

Peitsitaistelu: EDH
« : 06.11.13 - klo 09:58 »
EDH on kuitenkin hupailuformaatti ja joku hilanderi sitten käsittääkseni sitä competitivempaa.

Onko hilanderilla ja elder dragon highlanderilla jotain eroa?

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: Peitsitaistelu: EDH
« Vastaus #1 : 06.11.13 - klo 10:17 »
EDH on kuitenkin hupailuformaatti ja joku hilanderi sitten käsittääkseni sitä competitivempaa.
Onko hilanderilla ja elder dragon highlanderilla jotain eroa?

Commanderin käyttö, väri-identiteetti ja se että jälkimmäistä pelataan isommassa porukassa. 1 vs 1 EDH on jäätävää paskaa. Bännilistatkin ovat erilaiset. Ja oletan että tässä highlanderilla tarkoitetaan natsiländeriä (koska se on yleisin).
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa Warma

Vs: Peitsitaistelu: EDH
« Vastaus #2 : 06.11.13 - klo 10:20 »
Onko hilanderilla ja elder dragon highlanderilla jotain eroa?

Highlander tai tarkemmin ottaen saksalainen highlander http://www.highlandermagic.info/index.php?id=deckkonstruktion on oikeaa magiccia muistuttava laji, jossa vain pakanrakennussäännöissä on poikkeuksia virallisiin formaatteihin. Formaattia huolletaan aktiivisesti, minkä vuoksi se on mietityn bännilistansa ansiosta melko hyvin balanssissa ja dekkivaihtoehtoja on runsaasti. Lähes kaikkien magicin normaalien arkkityyppien ja strategioiden ympärille voi rakentaa toimivia viritelmiä ja siksi formaatin pelit ovatkin usein vaihtelevia ja mielenkiintoisia.

Elder Dragon Highlander, eli EDH, on epätyydyttävä ja tylsä formaatti huonolla bännilistalla. Se myös lisää ylimääräisiä sääntöjä varmistaakseen, että vain pientä osaa pelin arkkityypeistä ja strategioista voi pelata. Koska formaatin ystävät eivät yleensä komboista perusta, eikä niitä 40 lifen vuoksi ehtisi kumoonkaan ajaa, kaikkien pelien on tarkoitus olla kontrollien hinkkausta ajasta ikuisuuteen erilaisilla hupsuilla efekteillä höystettynä. En voi suositella tätä juuri kellekään, mutta mikäli sattuu ympäristöön jossa muita vaihtoehtoja ei ole, saksaländerin voi usein konvertoida EDH-pakaksi sopivalla komentajalla ja dominoida pöytää triviaalisti, koska formaatin pakat pelaavat kortteja, joiden voimatasosta käytetään tyypillisesti termiä "EDH-käyttikset".

Poissa aivaperus

Vs: Peitsitaistelu: EDH
« Vastaus #3 : 06.11.13 - klo 11:12 »
Käyttääkö kukaan noita oversize foileja vai suosiiko kaikki ihan normaleja kortteja kenraali käytössä?

Poissa Pifase

Vs: Peitsitaistelu: EDH
« Vastaus #4 : 06.11.13 - klo 12:17 »
Kyllä mä käytän ainakin isoja foilikortteja command zonella ja pöydässä. Komentaja näyttääkin komentajalta :)

Poissa Porokki

Vs: Peitsitaistelu: EDH
« Vastaus #5 : 06.11.13 - klo 12:29 »

Elder Dragon Highlander, eli EDH, on epätyydyttävä ja tylsä formaatti huonolla bännilistalla. Se myös lisää ylimääräisiä sääntöjä varmistaakseen, että vain pientä osaa pelin arkkityypeistä ja strategioista voi pelata. Koska formaatin ystävät eivät yleensä komboista perusta, eikä niitä 40 lifen vuoksi ehtisi kumoonkaan ajaa, kaikkien pelien on tarkoitus olla kontrollien hinkkausta ajasta ikuisuuteen erilaisilla hupsuilla efekteillä höystettynä. En voi suositella tätä juuri kellekään, mutta mikäli sattuu ympäristöön jossa muita vaihtoehtoja ei ole, saksaländerin voi usein konvertoida EDH-pakaksi sopivalla komentajalla ja dominoida pöytää triviaalisti, koska formaatin pakat pelaavat kortteja, joiden voimatasosta käytetään tyypillisesti termiä "EDH-käyttikset".

Erikoista sinänsä, että en juurikaan tunnistanut tuosta tekstistäsi sitä EDH:ta, mitä itse olen tykästynyt pelaamaan. Kai meillä sitten pelataan vähän eri tyylillä kuin ilmeisesti pitäisi vai onko tämä sellainen trollaus?



Minusta myös tuntuu, että ihmisiä saattaa ärsyttää, kun eivät voi aivan yhtä helposti ennalta arvata mitä sillä toisella on siellä pakassa, toisin kuin näissä vähemmän casualeissa formaateissa, joissa kaikkien deckit löytyy muutaman kortin erolla netistä ja kaikki pelaavat aina niitä "parhaita" kortteja ja vastauksia.

Ymmärrän myös senkin, että joillakin voi olla hauskempaa, kun tietää toisen pakkatyypin ja tietää miten sitä vastaan pelataan, mutta omasta mielestäni pelin edessä tilanteisiin sopeutuminen on huomattavasti mukavampaa, kuin valmiiden skenaarioiden läpipeluuttaminen tyyliin "jos countteroin/tuhoan tuon, niin sitten vastustajan pakka ei tee mitään ja voitan"

Itse olen monesti törmännyt kummalliseen ilmiöön, että jos pelaan kortin, joka tekee asian hiukan huonommin ja saavutan sillä etua, niin useimmiten kortti pitää varmuuden vuoksi haukkua, koska se ei ole juuri se parempi versio. Tosin ymmärrän, että se harmittaa kun se rahakortti, jonka piti olla kovinta ikinä, counteroituu cancelilla, mutta ei se cancelille nauraminen asiaa miksikään muuta.

Poissa Rancid-

Vs: Peitsitaistelu: EDH
« Vastaus #6 : 06.11.13 - klo 12:36 »
Mä en sitten tiedä formaatista oikeasti mitään, koska olen pelannut vain pari kertaa pakotettuna jonkun muun dekillä, mutta näin olen rissaspäätellyt:
- formaatissa on useita pelaajia joilla on lifeä 40 -> aggroa ei voi pelata
- formaatissa on useita pelaajia ja aggroa ei voi pelata -> pakko pelata manakiihy-isoefekti-kontrollia
- pakko pelata manakiihy-isoefekti-kontrollia -> jos jompikumpi jää puuttumaan, foldaat -> ei hyvä peli
- pakko pelata manakiihy-isoefekti-kontrollia -> se, jota vastaan ammutaan useampia isoja efektejä, häviää -> diplomatia joka on aina moninpeleissä perseestä
- formaatissa on useita pelaajia jotka pelaavat manakiihy-isoefekti-kontrollia -> pelit kestää ikuisuuden joka on perseestä
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Porokki

Vs: Peitsitaistelu: EDH
« Vastaus #7 : 06.11.13 - klo 12:44 »
Mä en sitten tiedä formaatista oikeasti mitään, koska olen pelannut vain pari kertaa pakotettuna jonkun muun dekillä, mutta näin olen rissaspäätellyt:
- formaatissa on useita pelaajia joilla on lifeä 40 -> aggroa ei voi pelata
- formaatissa on useita pelaajia ja aggroa ei voi pelata -> pakko pelata manakiihy-isoefekti-kontrollia
- pakko pelata manakiihy-isoefekti-kontrollia -> jos jompikumpi jää puuttumaan, foldaat -> ei hyvä peli
- pakko pelata manakiihy-isoefekti-kontrollia -> se, jota vastaan ammutaan useampia isoja efektejä, häviää -> diplomatia joka on aina moninpeleissä perseestä
- formaatissa on useita pelaajia jotka pelaavat manakiihy-isoefekti-kontrollia -> pelit kestää ikuisuuden joka on perseestä

Ihan mielenkiinnosta, miten käsität aggron ja miten mielessäsi suhteuttaisit sen moninpeliympäristöön?

Varsin usein esim. toksudeckit ovat omasta mielestäni EDH-ympäristössä äärimmäisen aggroja vaikkakaan eivät perinteisessä mielessä.

Poissa Rancid-

Vs: Peitsitaistelu: EDH
« Vastaus #8 : 06.11.13 - klo 12:49 »
Ihan mielenkiinnosta, miten käsität aggron
Yksikään spelli ei maksa yli neljää. Poikkeuksena isot lentävät hastepihvit.

miten mielessäsi suhteuttaisit sen moninpeliympäristöön?
En mitenkään. Siksi moninpelit onkin määritelmällisesti vähän hanurista.
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Roinisto

Vs: Peitsitaistelu: EDH
« Vastaus #9 : 06.11.13 - klo 12:58 »
Taitaa keskustelu mennä jo hieman ohi Commander 2013 spoileriketjun ideasta, mutta silläkin uhalla pari kommenttia:

- Commanderissa sosiaalinen yhdessäolo on (suurimmalle osalle EDH-pelaajista) tärkeämpää kuin kilpailuhenkisyys ja millä tahansa keinolla voittaminen. Jos tämä sotii vastoin mielikuvaasi hauskanpidosta, et luultavimmin tykkää kyseisestä formaatista.
- Pelatessasi commanderia, tiedät diplomatialla olevan oma roolinsa moninpelissä. Jos pelissä käytävä diplomatia riipii sinua, commander ei luultavasti ole formaatti sinua varten.
- Commanderissa voi pelata aggroa, mutta commanderin aggropakat ovat hyvin erinäköisiä kuin virallisissa 1 vs 1 formaateissa.
- Komentajan valinnan aiheuttamat vaikutukset ja rajoitukset pakanrakennukseen ovat tämän formaatin yksi parhaista puolista, ja tämä(kin) seikka tekee commanderista äärimmäisen erilaisen formaatin muihin constructed formaatteihin verrattuna.

Poissa Porokki

Vs: Peitsitaistelu: EDH
« Vastaus #10 : 06.11.13 - klo 13:04 »
En mitenkään. Siksi moninpelit onkin määritelmällisesti vähän hanurista.

Kaljan kanssa hienointa viihdettä. Älä ole tuollanen huonoilija.

Poissa Rancid-

Vs: Peitsitaistelu: EDH
« Vastaus #11 : 06.11.13 - klo 13:30 »
moninpelit onkin määritelmällisesti vähän hanurista.
hienointa viihdettä.
Et oo vissiin seurannu kaennimodo-striimejä.
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Porokki

Vs: Peitsitaistelu: EDH
« Vastaus #12 : 06.11.13 - klo 13:39 »
moninpelit onkin määritelmällisesti vähän hanurista.
toiseksi hienointa viihdettä.
Et oo vissiin seurannu kaennimodo-striimejä.

fix'd

Poissa Thalian

Vs: Peitsitaistelu: EDH
« Vastaus #13 : 06.11.13 - klo 13:40 »
- Commanderissa voi pelata aggroa, mutta commanderin aggropakat ovat hyvin erinäköisiä kuin virallisissa 1 vs 1 formaateissa.

Millaisia nämä aggropakat ovat ja mikä niistä tekee aggroja?

Poissa Infinitium

Vs: Peitsitaistelu: EDH
« Vastaus #14 : 06.11.13 - klo 13:48 »
Esimerkki oman pakan potentiaalista: ramppispellien kautta t3 cathars crusade, t4 ghave ja muutama tokeni, t5 ajetaan useampaa kymmentä damagea.
 -Inf-

Poissa Thalian

Vs: Peitsitaistelu: EDH
« Vastaus #15 : 06.11.13 - klo 13:51 »
Esimerkki oman pakan potentiaalista: ramppispellien kautta t3 cathars crusade, t4 ghave ja muutama tokeni, t5 ajetaan useampaa kymmentä damagea.
 -Inf-

Eikö tässä nyt ole kuitenkin kyse enemmänkin jonkinlaisesta combosta? Lekatontutkin ajaa helposti useamman kymmenen läjää sisään vuorolla 5, mutta ei sitä nyt silti aggroksi sano kukaan.

Poissa Roinisto

Vs: Peitsitaistelu: EDH
« Vastaus #16 : 06.11.13 - klo 13:54 »
- Commanderissa voi pelata aggroa, mutta commanderin aggropakat ovat hyvin erinäköisiä kuin virallisissa 1 vs 1 formaateissa.

Millaisia nämä aggropakat ovat ja mikä niistä tekee aggroja?
Esimerkiksi Aurelia, the Warleaderista saa aika haipakkaa lyövän pakan. Zur the Enchancerista taas voi tehdä sitkeän commander damagella voittavan pieksupakan.
Onhan noita mahdollisuuksia vaikka kuinka paljon, Gatherer vaan laulamaan ja tutkit legendary creatureja millä on hyökkäämiseen sopivia abilityjä.

Poissa Thalian

Vs: Peitsitaistelu: EDH
« Vastaus #17 : 06.11.13 - klo 13:56 »
- Commanderissa voi pelata aggroa, mutta commanderin aggropakat ovat hyvin erinäköisiä kuin virallisissa 1 vs 1 formaateissa.

Millaisia nämä aggropakat ovat ja mikä niistä tekee aggroja?
Esimerkiksi Aurelia, the Warleaderista saa aika haipakkaa lyövän pakan. Zur the Enchancerista taas voi tehdä sitkeän commander damagella voittavan pieksupakan.
Onhan noita mahdollisuuksia vaikka kuinka paljon, Gatherer vaan laulamaan ja tutkit legendary creatureja millä on hyökkäämiseen sopivia abilityjä.

Onkohan meillä nyt ihan varmasti sama käsitys siitä, mitä aggropakat oikein tarkoittavat?

Poissa Infinitium

Vs: Peitsitaistelu: EDH
« Vastaus #18 : 06.11.13 - klo 13:58 »
Esimerkki oman pakan potentiaalista: ramppispellien kautta t3 cathars crusade, t4 ghave ja muutama tokeni, t5 ajetaan useampaa kymmentä damagea.
 -Inf-

Eikö tässä nyt ole kuitenkin kyse enemmänkin jonkinlaisesta combosta? Lekatontutkin ajaa helposti useamman kymmenen läjää sisään vuorolla 5, mutta ei sitä nyt silti aggroksi sano kukaan.
Legacytontuilla saa myös t2 infinite manat + damaget + vuorot. Se on comboamista. Edellä mainittu cathars crusade esimerkki korostaa, että "edh-käyttis" tason lapuilla ja synergioilla kykenee myös aggroamaan.
 -Inf-

Poissa Yms

Vs: Peitsitaistelu: EDH
« Vastaus #19 : 06.11.13 - klo 13:59 »
Esimerkki oman pakan potentiaalista: ramppispellien kautta t3 cathars crusade, t4 ghave ja muutama tokeni, t5 ajetaan useampaa kymmentä damagea.
 -Inf-

Eikö tässä nyt ole kuitenkin kyse enemmänkin jonkinlaisesta combosta? Lekatontutkin ajaa helposti useamman kymmenen läjää sisään vuorolla 5, mutta ei sitä nyt silti aggroksi sano kukaan.
Legacytontuilla saa myös t2 infinite manat + damaget + vuorot. Se on comboamista. Edellä mainittu cathars crusade esimerkki korostaa, että "edh-käyttis" tason lapuilla ja synergioilla kykenee myös aggroamaan.
 -Inf-

Ei. Ramppaaminen korttiin X ja parin vuoron päästä siitä ajaminen ei ole aggroa, vaan ramppia.
Lightning Bolt, when cast,
Deals three damage to target
Creature or player.

Poissa Roinisto

Vs: Peitsitaistelu: EDH
« Vastaus #20 : 06.11.13 - klo 14:06 »
Onkohan meillä nyt ihan varmasti sama käsitys siitä, mitä aggropakat oikein tarkoittavat?
Kuten tuossa yllä sanoin, niin tottakai sen agressiivisen pakan pitää olla ihan eri näköinen formaatissa missä pitää tehdä yli 100 damagea kuin formaatissa missä pitää tehdä 20.

Älä nyt uraudu ajattelemaan että pelataksesi agressiivisesti commanderissa pakassa tulisi olla kortteja saman manakurvin mukaan kuin vaikka standardissa.

Termeistä ja niiden semantiikasta voisi toki viilata hamaan tappiin asti...

Poissa Thalian

Vs: Peitsitaistelu: EDH
« Vastaus #21 : 06.11.13 - klo 14:52 »
Termeistä ja niiden semantiikasta voisi toki viilata hamaan tappiin asti...

Toki voidaan. On vain aika erikoista, että määritellään termit uudelleen tarpeen tullen. Eikö olisi vain kaikkien kannalta helpompaa myöntää, että EDHssa ei ole aggroja.

Poissa Polari

Vs: Peitsitaistelu: EDH
« Vastaus #22 : 06.11.13 - klo 16:40 »
Jos olis formaatti jossa sais pelata ainoastaan erilaisia UW-kontrollin versioita, olisivatko enemmän kavuja sisältävät buildit silloin aggroja? Kysymys on ihan täysin semantiikkaa enkä itse ota asiaan kantaa, mutta eiköhän jonkun mielestä ole ja saman henkilön mielestä varmaan myös commanderissa on pelattavia aggroja.

EDH yleisesti on moninpelikasuaalia gimmickillä ja bannilistalla joka koostuu korteista jotka ärsyttävät Sheldonia. Gimmickki on ihan hauska ja jos muuten sietää moninpelikasuaalia niin sellaisena formaatti on pölhöstä bannilistasta huolimatta mainio. Tosissaan voitosta pelaamiseen EDH:ta ei ole suunniteltu, ja turnausformaattina se on vähän sellainen Alex Dampier's Pro Hockey - jos nimenomaan haluaa kisata juuri tässä lajissa niin kyllähän se onnistuu, mutta mitään perusteluja lajivalinnan tueksi ei tule löytymään.
Twitch-kanava (ensisijaisesti Mega Man -speedrunausta)

Poissa Enterorrhexis

Vs: Peitsitaistelu: EDH
« Vastaus #23 : 06.11.13 - klo 20:29 »
Suhtautuminen EDH:iin tuntuu olevan yksi melko tunnistettava keino määritellä pelaajan persoonallisuutta. Sen huomaa tässäkin ketjussa.. Pelaajat jotka ovat vannoutuneita kilpailuhenkisten formaattien pelaajia parjaavat EDH:ta sen epä-MtG olemuksensa vuoksi. Kasuaalimmat pelaajat taas kokevat EDH:n olevan hyvää maaperää kokeilullisuudelle, koska formaatin luonne antaa eväät kokeilla ja kokea sellaisia asioita joita ei kilpahenkisessä Määtsikissä koskaan nähtäisi. Olkoonkin niin, että tästä formaatista tekee epä-Määtsikkiä juuri se fakta että pelin kehittymiselle annetaan huomattavasti enemmän tilaa. Omasta mielestäni Roinisto ja Porokki laittoivat melkoisen hyvin nippuun oleellisia asioita:

- Commanderissa sosiaalinen yhdessäolo on (suurimmalle osalle EDH-pelaajista) tärkeämpää kuin kilpailuhenkisyys ja millä tahansa keinolla voittaminen. Jos tämä sotii vastoin mielikuvaasi hauskanpidosta, et luultavimmin tykkää kyseisestä formaatista.
- Pelatessasi commanderia, tiedät diplomatialla olevan oma roolinsa moninpelissä. Jos pelissä käytävä diplomatia riipii sinua, commander ei luultavasti ole formaatti sinua varten.
- Komentajan valinnan aiheuttamat vaikutukset ja rajoitukset pakanrakennukseen ovat tämän formaatin yksi parhaista puolista, ja tämä(kin) seikka tekee commanderista äärimmäisen erilaisen formaatin muihin constructed formaatteihin verrattuna.

Minusta myös tuntuu, että ihmisiä saattaa ärsyttää, kun eivät voi aivan yhtä helposti ennalta arvata mitä sillä toisella on siellä pakassa, toisin kuin näissä vähemmän casualeissa formaateissa, joissa kaikkien deckit löytyy muutaman kortin erolla netistä ja kaikki pelaavat aina niitä "parhaita" kortteja ja vastauksia.

Ymmärrän myös senkin, että joillakin voi olla hauskempaa, kun tietää toisen pakkatyypin ja tietää miten sitä vastaan pelataan, mutta omasta mielestäni pelin edessä tilanteisiin sopeutuminen on huomattavasti mukavampaa, kuin valmiiden skenaarioiden läpipeluuttaminen tyyliin "jos countteroin/tuhoan tuon, niin sitten vastustajan pakka ei tee mitään ja voitan"

EDH edustaa meikäläiselle sitä mitä kaikkein eniten haen MtG:n pelaamisesta. Sosiaalista yhdessäoloa, diplomaattisuutta, vakiintuneita naamoja jotka saavat pelaamisesta vastaavanlaisia kokemuksia sekä isoja efektejä joita ei muuten tultaisi koskaan näkemään koska kortit ovat totaalista jätettä siinä vaiheessa, kun yksittäinen pelaaja pitäis saada pudotettua kahdestakympistä nollaan mahdollisimman pienellä vaivalla. Taikka suurella vaivalla toisen tuijottaessa pyöritystä minuutteja.

Jokainen on persoona, jolla on omat intressit, omat tavoitteet sekä ne omat asiat joiden kautta tätä peliä jaksaa hinkata vuodesta toiseen. Menestyvä pelaaja haluaa noh.. menestyä ja löytääkin itselleen helposti samanhenkistä porukkaa (isommista) turnauksista. Kasuaalipelaaja sitä vastoin haluaa tappaa aikaa hyvässä, mahdollisesti vakiintuneessa seurassa. Juuri tämän monimuotoisuuden vuoksi määtsik on nerokkaasti toteutettu korttipeli, joka antaa jokaiselle jotakin. Viralliset turnausformaatit tarjoavat sitä mainetta ja (näkyvää) kunniaa.. ja EDH toisaalta taas on osoitus siitä miten pelaajat itse ovat alunperin kehitelleet yhden tavan pelata.

Olkoonkin niin, että EDH menettää paljon tunnistettavien vakiintuneiden arkkityyppien puuttuessa mutta juuri sen vuoksi se erottuukin joukosta. Porokki sanoi kyllä hyvin, että tästäkin voidaan olla montaa mieltä.. haluaako pelata formaattia jossa arkkityypeillä ja dekkien tuntemuksella on merkitystä vai haluaako pyrkiä sopeutumisen kautta löytämään konsteja voittoon. Tottahan voittoja voidaan kaivaa helposti, jos tehdään vaikka lupsakasti rullaava natsiländeri. Formaatin suola on mun näkövinkkelistä se miten tiettyjen kenraalien ympärille voidaan rakentaa joko jotain täysin tyypillistä ja ennakoitavaa taikka värien puolesta jotain kaukaa haettua. Mukaan lisätään vielä ne pelaajat jotka pelaavat kenraaliaan pelkästään värien perusteella.

Itsekään en tosin ymmärrä miksi EDH:sta pitäisi ylipäätään olla minkään suuntaisia "turnauksia".. Kyseisestä kun ainakin tähänastisten kokemusten perusteella ei oo jääny muuta sanottavaa, kuin että laitetaan pöydän ympärille X kasa janareita (todennäköisesti juuri ne samat joiden kanssa läpsyttelet lappuja joka kerta) läiskimään herpderp-tason EDH:ta ja ensimmäisenä peliliikkeenä tiimataan ulos joku täysin harmiton kaveri (Mikä diplomatia..? Tästä yleensä seuraa se 15 minuutin "miks mua päin?") ja sitten lopulta ruikutetaan kuinka peliään huomattavan räikeästi hyvään tilanteeseen rakentanut janari sitten vaan napsii loput naamat pois pöydästä, koska antoi toisten tehdä likaiset työt puolestaan. Lopulta pelin voittaa joku joka "aina voittaa" vaikka asiaan olis hyvin voinu jokainen vaikuttaa omalla pelillään. Tuossapa pähkinänkuoressa se mihin tämä älytön gimmikki vaikuttaa. EDH tosiaan on niin kauan leppoisaa ajanvietettä, kun siitä ei vaan lähde tekemään turnausta.. 1vs1 EDH nyt on aivan täyttä tuubaa ja natsiländeri kyllä hoitaa tuon pelikentän ääretön kertaa paremmin.
Niin, mutta kun teen Batterskullin ja se 0/0 token tulee sen mukana ja vastustaja tekee siihen sen että palautetaan sen tokenin omistaja käteen niin onko se siellä kädessä loppupelin vai mitä?

Poissa Reflektio

Vs: Peitsitaistelu: EDH
« Vastaus #24 : 07.11.13 - klo 02:33 »
Herrat Rancid ja Thalian voisivat erottaa turnaustason vintagen/legacyn/hilanderin (kyllä kivi, tarkoitan saksalaista) yms. ja EDH:n toisistaan. Yleensäkään millään turnausten kilpailullisuudella ei ole mitään tekemistä EDH:n kanssa, eikä pidä ollakaan huomioiden kaiken asiaan liittyvän, alkaen siitä miksi formaatti alunperin luotiinkaan. EDH on multiplayeriin suunnattu ja yhteiseen hauskanpitoon tarkoitettu casual-formaatti, ei siis tosiaankaan mikään 1v1 competitivejen spike-pelaajien formaatti. Siihen "pakko voittaa mahdollisimman nopeasti"-moodiin jumittaneet voivat siis pysyä kaukana tai kokeilla ennen kuin alkavat väittämään aiheesta ennakko-oletusten ja hämärien käsitysten perusteella (voi tätä itseironista tunnetta). EDH-pelaajat myös tietävät matsien kestävän tunteja, pitävät siitä ja osaavat varata siihen aikaa peleihin ryhtyessään, ja pakkojen manacostit ovat yleensä ottaen siinä 5-7 kieppeillä, eli huomattavasti enemmän kuin se maksimissaan neljä. EDH-aggrojakin on olemassa, mutta kuten aiemmin Roinisto jo lähes mainitsikin, ovat ne competitive-pakkoihin nähden aivan erilaisia. Lisäksi toisin kuin jotakuinkin kaikki muut formaatit, EDH:n kehittivät pelaajat ja se on (käsittääkseni) ainoa, jossa ei ole competitive-toimintaa, ja on siksikin niin ainutlaatuinen eikä siten verrattavissa muihin. Ihan perusasioitahan tällaiset on ja löytyvät nopealla googlauksella lähes mistä tahansa EDH-kuvauksesta, joten en tajua miksi muutamille asiasta kiivaasti väitteleville nämä tuntuisivat silti olevan jotenkin epäselviä.

Kiitos muuten Enterorrhexisille; naurahdin aika makeasti termille "epä-MtG", varsinkin koskien EDH:ta joka monien pelaajien mielestä on juuri "eniten MtG:tä" ja että nimenomaan siinä korostuisi koko Magicin alkuperäinen idea.
Lainaus
Anything's a bear trap, if the bear is dumb enough.
Trading Post

Poissa kieltaja

Vs: Peitsitaistelu: EDH
« Vastaus #25 : 07.11.13 - klo 10:01 »
diplomatia joka on aina moninpeleissä perseestä

Miten oli? Kyllä se ainakin mun mielestä on multiplayerin parhaita ominaisuuksia niin lautapeleissä, tornissa kuin EDH:ssakin.

Poissa Thalian

Vs: Peitsitaistelu: EDH
« Vastaus #26 : 07.11.13 - klo 10:36 »
EDH-aggrojakin on olemassa, mutta kuten aiemmin Roinisto jo lähes mainitsikin, ovat ne competitive-pakkoihin nähden aivan erilaisia.

Esitän taas saman kysymyksen eli millainen on EDH-aggro ja mikä siitä tekee aggron?

Poissa freedfromthereal

Vs: Peitsitaistelu: EDH
« Vastaus #27 : 07.11.13 - klo 11:17 »
Minun mielestäni aggro on dekki joka voittaa hyökkäämällä ennenkuin vastustaja ehtii stabiloida/voittaa. En kyllä voi sanoa nähneeni tätä määritelmää täyttäviä dekkejä commanderissa sinä aikana kun olen sitä pelannut. Ongelma on formaatin inheretti epäluotettavuus (99 kortin highlander) ja se että voitettavia vastustajia on yleensä luokkaa 2-4.

Iso osa commanderdekeistä voittaa silti ajamalla. Tunnustan kaksi selvää arkkityyppiä hyökkäysdekeistä: kenraaliaggron (joka voittaa ajamalla kenraalillaan tarvittavat 21 kenraalidamagea pelaajaan,  esim. Rafiq) ja infectin.  Se että tekeekö pelkkä ajamalla voittaminen niistä varsinaisia 'aggroja' on kysymys; Mielestäni ei, vaikka aggro-sanaa onkin helppo käyttää noiden yhteydessä. Käytännössä kaikki commanderdekit ovat vähintään midrangeja koska moninpeli-highlander.

En  ole muuten samaa mieltä Rancidin kanssa että olisi 'pakko' pelata isoefekti-kontrollia. Mielestäni vahvin arkkityyppi commanderissa on edelleen combo jossa on riittävästi vastauksia vastustajien pelauksiin. Combo kun onneksi ei vaadi kovin montaa slottia dekistä, toisin kuin aggroilu.

Lisäksi commanderia pidempään pelanneet ovat varmaan huomanneet että tietyt kenraalit ovat suositumpia kuin toiset, ja dekit on lähes aina rakennettu saman kaavan mukaan. Eivätkö ne silloin ole kenraaliin pohjautuvia arkkityyppejä? Tällöin niitä olisi hyvinkin monta ja formaatti hyvinkin monipuolinen.

Ja sitten on vielä sellaisia dekkejä kuin (useinkin vihattu) monosininen combo, jossa on yksi hailee mikä siellä on kenraalina kun dekki kuitenkin voittaa jonkinnäköisellä infimanacombolla, esim infi-blue sun's zenithiä jokaiselle vastustajalle erikseen. Voi pelata kenraalina esim Teferi (go off free), Oona (infimana voittokonditio) jne.
« Viimeksi muokattu: 07.11.13 - klo 11:26 kirjoittanut freedfromthereal »
"It's that moment of dawning comprehension I live for."
- Hobbes, Calvin and hobbes

Poissa Porokki

Vs: Peitsitaistelu: EDH
« Vastaus #28 : 07.11.13 - klo 11:36 »
EDH-aggrojakin on olemassa, mutta kuten aiemmin Roinisto jo lähes mainitsikin, ovat ne competitive-pakkoihin nähden aivan erilaisia.

Esitän taas saman kysymyksen eli millainen on EDH-aggro ja mikä siitä tekee aggron?

Infect, koska kymmenen riittää. Sitten on nämä pakat jotka on pääasiassa rakennettu siihen, että komentaja kuolettaa yhdellä iskulla (esim. Rafiq, Uril), koska kaksikymmentäyksi riittää. Goblineita ja White Weenietä on nähty pelattavan ja aivan hyvin ovat toimineet, koska niissä älytään pelata myös temppuja. Kai ne nyt sitten on jonkin sortin aggrokontrolleja, kun pelaavat muitakin kortteja kuin polttoa ja halpoja pikkumiehiä. Kyllä EDH:ssa toimii aika pitkälle monet samat arkkityypit kuin muissakin formaateissa, mutta sideboardin puuttuessa ne vihakortit kontrollille ja muille deckeille pitää ladata sisään jo valmiiksi, joka toki vähentää sen oman pläänin tehokkuutta tai toisaalta taas tukee sitä, ihan miten haluaa asian ajatella.

Pitäähän tässä myös ottaa huomioon että et sinä yksin koko pöytää ole ajamassa kumoon. Muistaakseni muillakin pelaajilla on hyökkäysvuorot ja varsin usein se aggromman pakan pelaaja on huomattavasti pienempi uhka, kuin se stasishomoilija joka nauttii pelien pitkittämisestä aamutunneille (=minä, tietyssä sadistisessa mielentilassa). Mikään ei muuten estä aggroakaan pelaamasta hitaammin vai pitääkö aggroa pelata aina manat täpissä ja kaikki mittarit tapissa?

Poissa Warma

Vs: Peitsitaistelu: EDH
« Vastaus #29 : 07.11.13 - klo 11:52 »
Suhtautuminen EDH:iin tuntuu olevan yksi melko tunnistettava keino määritellä pelaajan persoonallisuutta. Sen huomaa tässäkin ketjussa.. Pelaajat jotka ovat vannoutuneita kilpailuhenkisten formaattien pelaajia parjaavat EDH:ta sen epä-MtG olemuksensa vuoksi. Kasuaalimmat pelaajat taas kokevat EDH:n olevan hyvää maaperää kokeilullisuudelle, koska formaatin luonne antaa eväät kokeilla ja kokea sellaisia asioita joita ei kilpahenkisessä Määtsikissä koskaan nähtäisi.

Tämä argumentti kaatuu siihen, että esimerkiksi itse olen turnauspelaajana selvästi kasuaalimmasta päästä. Pelaamme JKL peliporukan kanssa useinkin kaljan ja/tai planechasen kanssa erilaisia big deck -formaatteja, joten todellakin ymmärrän EDH:n hakeman yleisen härväyksen ja diplomatialementtien viihdearvon.

Oma ongelmani lajin kanssa on ennemminkin, että se tuntuu aidosti huonolta ratkaisulta siihen, mihin se on tehty. 40 lifeä ja omituinen bännilista vääristävät oikeastaan kaikkia hintoja (aika, mana, välittömän hyödyn tarve, eksponentiaaliset ja lineaariset mekanismit), mitä pelin elementteihin on sisäänrakennettu. Tämä ohjaa dekinrakennusta todella monotoniseen suuntaan, mistä en pidä. Ymmärrän kyllä mitä ajatte takaa sanoessanne, että erilaisia dekkejä ja arkkityyppejä on moninainen määrä, mutta ne kaikki sisältyvät hyvin pieneen aliryhmään strategioista, mitä MtG itsessään pitää sisällään. Ed. sääntöpoikkeuksen tärkeydestä antaa hyvin kuvaa se, että jopa niissä läppäformaateissa mitä itse pelaamme, siirryimme hyvin nopeasti takaisin kahteenkymmeneen elämään, koska peli vain muuttui huonommaksi ja tylsemmäksi suuremmilla määrillä.

Vähäarvoisempi, ja selvästi subjektiivisempi, tekijä ovat korttipuulit ja käytettävissä olevien lappujen vaihtelevuus. Olen sekä tehnyt että nähnyt vähemmän vakavia saksaländereitä, ja olen sitä mieltä, että jo kys. formaatti antaa riittävästi tilaa hupsuttelulle. Suurempi satunnaiselementti auttaa siinä, että erilaiset synergiat ja teemat ovat suhteessa paljon vahvempia verrattuna kaikki-parhaat-laput -läjiin kuin missään virallisessa formaatissa (tarkoitan tällä nyt esim. sitä, että voi vaikka pelata pelkät-cip-miehet-plus-blinkkiä nelivärigoodstuffin sijaan ja olettaa pärjäävänsä). IMO Mistmeadow Witchillä voittaminen on hienoa, jos pelaat sitä Tarmon sijaan, mutta se ei ole erityisen hienoa formaatissa, jossa kahden manan 6/7 vanilla on niin paska mies, ettei kukaan järjissään oleva sitä pelaa.