Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Hajatelmia M13 dräftistä  (Luettu 4349 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Hajatelmia M13 dräftistä
« : 07.08.12 - klo 12:32 »
Modon M13 release tuli ja vanha setäkin innoistui dräftäämään. Meni ensimmäiset kymmenen dräftiä, sitten toiset kymmenen ja nyt voin hieman purkaa mieltäni formaatista joka oli kuin raikas tuulahdus AVR:n jälkeen. En liene yksin mielipiteeni kanssa että AVR on yksi paskimmista dräftiformaateista pitkään aikaan, mutta M13 on ehkä yksi parhaimmista. On mukava kun ei häviä peliä naurettaviin miracle topdekkeihin ja poistoakin on vaihteeksi ihan terveellinen määrä.

Yksittäiset kiinnostavat kortit

Ajani, Caller of the Pride on setin chase rare ja kenties voimakkain yksittäinen pommi. Ei ehkä ihan hypetyksen arvoinen constructedissa, mutta limitedissä tämä on niitä harvoja lappuja joihin olen melko suoraan hävinnyt joka kerta kun se on tullut pöytään.

Attended Knight on samaan aikaan melkoinen jarru ja melkoinen ajuri exalted miesten kera joita siis valkoisella riittää. Tuo vielä mukanaan chumppaajan.

Odric, Master Tactician on toki Mies itsessään, mutta hyvin harvoin olen sitä vastaan olen ollut oikeissa ongelmissa sen abilityn takia. Hieman alisuorittaja jos 3/4 first strikettäjä neljällä manalla voi olla alisuorittaja.

Prized Elephant. GW ei ole ehkä kaikkein suosituin arkkityyppi mutta usein näkee tätä vihreissä dekeissä joihin on spläshätty Pacifismeja ja näitä Farseekien avustuksella.

Rhox Faithmender on aivan hillitön jarru. Comboaa myös kivasti lifelinkki miesten kanssa, obv.

Serra Avatar on blankko.

Sublime Archangel on oikea pommi ainakin limitedissä. Veikkaan että conssissa ei jaksa riittävästi, mutta se ei ole tässä relevanttia.

War Falcon, tuo hieno 2/1 flying defender yhdellä manalla. Jos haluat näitä pelata niin pidä huoli että dekistä löytyy 7-8 knihtiä/solttua.

Arctic Aven on ihan kelvollinen eka pickki ja hyvä syy pelata U/W tempoa ja kenties paras tästä viiden allied äijän cyclestä (bandiitti on siellä jaetulla ykkössijalla)

Courtly Provocateur on lappu joka erottaa pojat miehistä. Itse olen sitä pelannut ainoastaan UB dekissä missä pakotin vastustajan utility äijät ajelemaan omaa skorpparia päin, mutta usein kun vastustaja on tätä pelannut niin se on ollut koko lailla turhake. En arvosta mitenkään kovin korkealle, saattaa olla parempi esim. G/U:ssa ja sealedissä yleensä.

Essence Scatter on oikeasti hyvä, Negate kelvollinen 23. kortti.

Talrand's Invocation on aika hillitön siinä vaiheessa kun sen palauttaa Archaeomancerilla käteen. A-mancer on muutenkin parempi kuin päälle päin näyttää. Okei, se Invocation on hillitön ilmankin 'manceria.

Bloodhunter Bat huutaa tempoa, Disciple of Bolas on pommi vaikka ei heti siltä näytäkään ja Liliana of the Dark Realms on useimmiten neljän mana poisto ellet ollut jo voittavassa positiossa.

Mark of the Vampire voittaa aivan liian usein pelejä varsinkin Harbor Banditin kera tai ilman.

Nefarox, Overlord of Grixis tuntuu olevan yhden vuoron liian hidas, tosin aika usein olen sillä joutunut asemaan missä on pitänyt jäädä blokkailemaan.

Xathrid Gorgon ei taas nopeasti katsottuna näytä kummoiselta mutta oikeasti dominoi pelejä. Ja sen voi spläshätä.

Walking Corpse on kävelevä poisto.

Arms Dealer on herkkä kaveri mutta pysyessään pöydässä vuoronkin kavereiden kanssa dominoi. On toki itsessään viiden manan poisto.

Cleaver Riot ei ole niin hyvä kuin äkkiä luulisi. Sana sorcery tekee siitä hyvän vain kilvanajoissa.

Goblin Battle Jester tekee asioita, varsinkin parin Trumpet Blastin ja goblin tokenin kanssa. Ei kuitenkaan suositella kuin ammattilaisille jotka osaavat kuoria pelkkiä spellejä pakan päältä vuoro toisensa jälkeen.

Fungal Sprouting tuottaa usein neljä tokenia mikä yleensä riittää.

Predatory Rampage ei ole Overrun, mutta kyllä sillä silti usein pelin voittaa vaikka ei juuri sillä vuorolla kun sen pelaa.

Roaring Primadoxilla on setissä paljon kavereita. Todella paljon.

Rancor on juuri niin naurettava kuin muistit sen olevan. Varsinkin Primal Huntbeastin päällä.

Silklash Spider on tuntuu hieman epäreilulta tavalta poistaa Fog Bank ja neljä muuta lenturia.

Jokainen dräftääjä haaveilee ensimmäisen Timberpack Wolffin ottaessaan saavansa neljä lisää. Lopuksi niitä on se yksi ja silti sitä pelataan.

Nicol Bolas, Planeswalker nousee pakan päältä kun sitä eniten tarvitsee ja Akroma's Memorial tuntuu monovihreässä hieman epäreilulta.

Primal Clay on usein 2/2 lenturi eikä juuri koskaan 1/6 seinä.

Ring of cyclestä Ring of Evos Isle ja Ring of Xathrid ovat käyttökelpoisimmat. Varsinkin mustien exalted miehien regenerointi tuntuu hyvältä samoin kuin myllyttäjän suojelu poistolta. Myös vihreän rinkulan trample on suhteellisen relevantti.

Staff of Nin on parempi kuin Jayemdae Tome ja voittaa pelejä. Trading Post on ihan vuohipäinen. Hellion Crucible tuntuu hitaalta.

Arkkityypit

MYLLYT SALLITTAVA!
Enemmän kuin mitään muuta arkkityyppiä, olen dräftännyt myllyjä ja usemmiten niillä on voitettu tai splitattu 8-4 jono. Miksi tämä arkkityyppi on niin hyvä? Ensimmäinen syy että usein sen dräftääminen alkaa kuten minkä tahansa hitaamman kontrollidekin. Otat pari poistoa, otat pari jarrua (hyvin usein ekojen pickkien joukossa on Stuffy Doll tai Fog Bank) ja ensimmäisen boosterin loppupuolella poimit yhden Vedalken Entrancerin ja pari Mind Sculptia. Hyvin usein jos nämä kiertävät ekassa boosterissa, ne tulevat kiertämään myös toisessa ja kolmannessa. Ja sopivaan millaus pakkaan ei tarvita välttämättä oikeita pommeja kuten Jace, Memory Adept tai Sands of Delirium, ihan nuo commonitkin riittävät. Lisäksi type ei ole aivan järkyttävän nopea jolloin hitaampi, kontrolloivampikin arkkityyppi toimii. Toki jos pikkaa jomman kumman noista pommeista niin voi alkaa jo alusta asti ottamaan myllyjä agressiivisemmin. Usein U/B, U/W tai lähes mono-U, harvemmin muita yhdistelmiä väreistä joskin olen voittanut myös U/r:llä.

W/B Exalted
Molemmat exalted värit, first strike miehiä, lentureita, parhaat poistot. Aika no-brainer valinta mutta toimii. Signature kortit ovat kaikki exalted miehet ja laatupoistot. Alatyyppinä B/U exalted jossa luotetaan lentureihin ja mahdollisesti Harbor Banditteihin ajureina sekä sinisen tempokortteihin.

U/W Tempo
Ei luota ihan niin sokeasti exaltediin mutta enemmän halpoihin ja laadukkaisiin miehiin kuten Welkin Tern ja massalla ajamiseen Downpourin ja Sleepin pitäessä blokkerit kurissa.

G/x Liha
Vihreää lihaa näkyy kaikkien värien kera mutta jostain syystä useiten se on naitettuna mustan kylkeen, kenties 1st pick Murderin takia ja mustan kuivahdettua. Usein siis enemmän vihreää ja apuväristä poistoa kuin toisin päin. Vihreä toimii lähes pelkälläänkin jos saa riittävät Prey Uponit ja värin sisäiset synergiakortit. G/R, G/U ja G/W ovat kaikki yleisiä.

Mono-R GoblinTrumpet
Todella riskaabeli valinta joka saattaa toimia jos muut hyljeksivät punaista kuten usein käy. Ongelma on että punaisen parhaat poistot ovat erittäin spläshättäviä joten niitä poimivat muutkin vaikka jättävätkin sitten ryönät ottamatta, Flames of the Firebrand ja Searing Spear harvemmin kovin pitkään kiertävät. Jos ei muuten niin joku Farseek-mies ne poimii. Itse arkkityyppi haluaa halpoja goblineita ja taistelupellejä ja sitten heittää parit trumpettisoolot ja ajelee kerralla kunnolla turpaan. Usein erittäin altis Cower in Fearille.

Yli- ja alidräftätyt värit

Ainakin Modossa tuntuu että vihreää pelaa joka dräftissä ainakin neljä pelaajaa. Väri on toki syvä, mutta harvemmin se tukee neljää pelaajaa. Myös musta tuntuu ajoittain ylidräftätyltä, mutta välillä tuntuu että saa mono-värisen josta joku vain on poiminut poistot pois. Sininen on hyvin usein hieman alidräftätty ja tässä typessä aivan syyttä. Punainen on todella ohut, muutama todella hyvä lappu, poisto ja sitten kasa ryönää. Helpommin mono-värille pääsee punaiselta. Itse yritän yleensä pysytellä poissa punaiselta (poislukien poistojen splashit) ja ajaudun hyvin usein siniselle jolloin lopputuloksena on joko U/W tempo, U/B exalted tai MYLLYT.

Mielipiteitä? Muiden hajatelmia? Olen pihalla jälleen kerran?
« Viimeksi muokattu: 14.08.12 - klo 09:59 kirjoittanut kivi »
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa Rancid-

Vs: Hajatelmia M13 dräftistä
« Vastaus #1 : 07.08.12 - klo 12:55 »
Mä voisin tarjota omia näkemyksiäni sealedista runsaiden prellujen jälkeen, ainakin mitä tulee lappuihin joita olen päätynyt arvottamaan eri tavalla kuin kivi:

- Odric on nutsit. Ajat tiimillä kahdesti ja vihulta loppuu ihan satavarmasti joko kavut tai lifet kesken.

- Serra Avenger on siiledissä aivan kelpo curven tilkitsijä. Viidessä manassa 3-droppi ja Avenger on aika hyvä vuoro, ja kolme lentävää toughnessia on aika hyvä juttu.

- Giant Scorpionille kunniamaininta, se on nutsit, Krååkken Hätslink taas exaltedin takia heikompi kuin Zendikarin iteraatiossaan.

- Sormussyklistä sininen on vähemmän yllättäen siiledissä huonompi kuin draftissa, koska myllyä+jarrua ei saa forsattua. Vihreä taas niin ikään vähemmän yllättäen paranee.

- Cathedral of War on älyttömän vittumainen laite vastapuolella. En oo ite sillä vielä pelannut, joten veikkaan tässä vaiheessa että se on tän setin "toimii aina vihulla muttei koskaan mulla" -vehje.

Ylipäätään formaatti on merkittävä täyskäännös viimevuotisen core setin ykkösdropit-ja-bloodthirst-aggropläjäykseen verrattuna, ja tuntuu huomattavasti enemmän midrangeen päin suuntautuneelta. Hyvä esimerkki tästä on se, että parin core setin takainen tähtipelaaja Scroll Thief on nyt universumin paskin Horned Turtle; se ei blokkaa käytännössä mitään eikä nosta korttia about ikinä.
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: Hajatelmia M13 dräftistä
« Vastaus #2 : 07.08.12 - klo 13:05 »
Mä voisin tarjota omia näkemyksiäni sealedista runsaiden prellujen jälkeen, ainakin mitä tulee lappuihin joita olen päätynyt arvottamaan eri tavalla kuin kivi:
- Odric on nutsit. Ajat tiimillä kahdesti ja vihulta loppuu ihan satavarmasti joko kavut tai lifet kesken.

Vähemmän yllättäen sealedissä tulee meksikolaisia tuijotuskilpailuja jotka Odric varsin tehokkaasti purkaa jo yhdelläkin ajolla kunhan saa kolme iloista kaveria mukaansa. Dräftissä on paljon helpompaa pitää Odric kurissa (joskaan ei se siis huono lappu ole siinäkään). Tai sitten olen ollut vain onnisäkki.

Scroll Thiefistä olen täsmälleen samaa mieltä. Sealedissä se on joskus nostanut muutaman lapun pöksyjen kanssa tai saatuaan sinisen rinkulan sormeensa.
« Viimeksi muokattu: 07.08.12 - klo 13:14 kirjoittanut kivi »
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa Nod

Vs: Hajatelmia M13 dräftistä
« Vastaus #3 : 07.08.12 - klo 13:06 »
Sen vähän mitä olen ehtinyt formaattiin tutustua niin housut ovat olleet yllättävänkin hyviä. Poistot ovat juuri sopivan kankeita.
Puumanaiset pelaavat vihreää.

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: Hajatelmia M13 dräftistä
« Vastaus #4 : 07.08.12 - klo 13:16 »
Sen vähän mitä olen ehtinyt formaattiin tutustua niin housut ovat olleet yllättävänkin hyviä. Poistot ovat juuri sopivan kankeita.

Varsinkin Mark ja Tricks ovat oikealla miehellä kovia, tosin kaikki pelaajat eivät ole saaneet muistiota että Unsummon on formaatissa.
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa hall0n

Vs: Hajatelmia M13 dräftistä
« Vastaus #5 : 07.08.12 - klo 14:17 »
Muutama drafti alla ja kertaakaan en ole mylläystä koettanut, pitäisi varmaan. Olen suunnilleen samaa mieltä ylläolevien kanssa ylläolevista korteista. Heitän tähän jotain yksittäisiä kortteja, joista olisi kiva kuulla muidenkin mielipiteitä.

Duty-bound Dead - Leikkisästi kutsun formaatin aggressiivisimmaksi ykkösdropiksi. Jotenkin siitä tulee warm and fuzzy-fiilis kun tämän tiputtaa ykkösvuorolla.

Yeva's Forcemage - Jos itse Yeva on tiskissä niin toki ihan nutsit, mutta muuten aika meh. Yleensä tätä pelaan jos ei saanut tarpeeksi Centaur Coursereita. Toisinaan toki saa kakkosen dropilla lyötyä sen 4+ lämää sisään kolmosvuorolla jos tuuri käy.

Crippling Blight - Yhden ottaa aina mielellään, kaksikin menee, mutta kolmas alkaa jo tökkiä. Fog Bankkia vastaan ihan nutsit. "Can't block" -klausuuli ollut usein hyödykäs vaikkei ukko välttämättä kuolisikaan.

Sormukset on välillä ihan retardeja kun vastus pelaa viisiväriherkkua ja löytää juuri sen oikean värisen sormuksen Kraken Hatchlingiin samalla kun itse on solidilla kaksvärisellä lähtenyt kolmen ländin kädellä eikä manaa ja halpoja spellejä nouse.

Poissa Rhaderis

Vs: Hajatelmia M13 dräftistä
« Vastaus #6 : 07.08.12 - klo 15:45 »
Itse fanitan isosti Primal Huntbeastia.
Niitä saa hyvin mahdollisesti useammankin kappaleen, ja sille sitte commonkavereita tyyliin Tricks of the Trade ja/tai Mark of the Vampire  8)

Ei Ring of Kalonia myöskään pahaa tee metsästyspedolle..

Giant Scorpion on uskomattoman ärsyttävä, paitsi jos sitä pelaa itse.

Poissa zoukka

Vs: Hajatelmia M13 dräftistä
« Vastaus #7 : 10.08.12 - klo 19:10 »
Goblin arms dealer on todella voimakas lappu. Eilen tuli ainoa häviö dräftissä kun vastuksella oli kaksi näitä punaisessa pieksussaan. Arsonist ja krenkos command sattuvat aivan uudella asteella kun dealer on mukana yhtälössä.

Poissa jupu_

Vs: Hajatelmia M13 dräftistä
« Vastaus #8 : 10.08.12 - klo 23:48 »
Pelasin vähän aika sitte matsin jossa vihu tarjos 3 vuoron arms dealer ja 4 vuoron krenkon. "lulz infinite removal spells bro" Oli vähän nihkee.

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: Hajatelmia M13 dräftistä
« Vastaus #9 : 13.08.12 - klo 12:45 »
Hieman täytyy viikonlopun dräftäämisten jälkeen laventaa katsetta ja myöntää että ei se punainen nyt aivan niin huono ole kuin manailin. Varsinkin G/R ja B/R ovat ihan oikeita arkkityyppejä, huolimatta uncommon väriyhdistelmälapuista jotka eivät ainakaan näitä huononna. Tosin osansa saattaa olla myös sillä että punaisten poimiessa ainakin toistaiseksi saa ihan järkyttäviä lahjoja MODO:ssa (p3p3 Magmaquake ja p3p2 Thundermaw Hellkite vilkuttavat).

Samalla tuli ensimmäiset kerrat totaalisesti purtua nurmea myllyjä dräftätessä, kaksi peräkkäistä dräftiä avasin p1p1 Sands of Delirium ja toisella kertaa dräfti posahti siihen että ei kertakaikkiaan tullut muita myllyjä ja käteen jäi heikohko U/W feat. Sands ja toisella kertaa vastustajalla oli ultra-agressiivinen B/R jolloin ei vaan ehtinyt.

Tällä hetkellä voisin todeta että trendeistä ainoastaan vihreän dräftääminen on säilynyt, valkoinenkin kiertää huomattavasti paremmin kuin ennen kun vihreän pelaajat mielummin parittavat isot lihat punaisten tai mustien korttien kanssa. Ja näin 27 dräftin jälkeen voin todeta että M13 on varmaankin vuosiin paras dräftiformaatti joskin alkaa toistamaan itseään kivasti.
« Viimeksi muokattu: 13.08.12 - klo 12:47 kirjoittanut kivi »
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.