Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Standstill Merfolk  (Luettu 29851 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Yan

Vs: Standstill Merfolk
« Vastaus #30 : 09.06.09 - klo 20:06 »

Ängetäänpä sitä mielipidettä sitten tähän. Laittaisin kyllä yhden islandin, vaikkei manat olisikaan vielä kusseet, varmistus ei ole pahasta. Ja loppuihin viiteen slottiin seuraavanlaista kuponkia:

2x Wake Thrasher
Joku "iso" mies täytyy olla. Tämä ajaa sen roolin parhaiten + 16 (+kuravaultit obv) pihviä tuntuu aika vähältä, eikä esimerkiksi yksinäinen Cursecatcher ole kovin suuri uhka millekään dekille. Tämä on yleensä ainakin 4/4 ajolle lähtiessä, mutta helposti myös isompi, jolloin vastustajan tarmot eivät ole enään niin iso ongelma. Tidal Warrioria ei pitäisi enää kenenkään pelata, koska Cursecatcher on keksitty. Cold-Eyed Selkie on mukava kortti ja oma suosikki, mutta en kuitenkaan samalle viivalle Thrasherin kanssa pistäisi, koska ovat niin eri rooleissa. Jos dekissä olisi vielä Thrasherien ja Stiflejen/Snarejen jälkeen tilaa, Cold-Eyed Selkiet olisivat silloin hyvä vaihtoehto. Tästä päästäänkin loput kolme (3) slottia vievään lappuun:

3x Spell Snare
Erkkikin osaa pelata Stiflen ympäri näinä päivinä, joten taitaa olla Snaren aika astua näyttämölle. Counteroi mm. Tarmon, Counterbalancen, Confidantin, Jiten... Listaa voisi jatkaa aika pitkälle, mutta noi nyt tuli ekana mieleen. Melkein joka dekki pelaa jotain 2cc-korttia, joten Snare olisi harvoin kuollut kortti. Jos metassa kuitenkin pelataan loppumattomasti Deedejä ja EE:tä on Stifle parempi vaihtoehto. Toki myös siden neulat toimivat tälläisessä tilanteessa. Loppuviimeksi pelaisin kuitenkin Snareja ihan randommetaankin lähtiessä.

noilla valinnoilla sitä on tähän asti mentykin... tosin se 4 snarea ja 19 landia.... tuntuu vaan tuo Wake Thrasher jotenkin niin alisuorittajalta että halusin siihen jotain mielipidettä jos ovat muut testailleet jotain muuta...

Poissa Delicious_Kake

Vs: Standstill Merfolk
« Vastaus #31 : 09.06.09 - klo 20:41 »
Snaret kyllä, Thrasher ei. Muut voivat vedota laajempaan kokemukseensa, mutta sivusta seurattuna sekä hieman itse pelanneena koen tuon miehen lähinnä lisäpainona. Kun Thrasher alkaa olemaan niin iso, ettei Tarmosta ole blokkeriksi, olet usein islandwalkkaamassa joka tapauksessa, Reejereyn täppäilyabilitystä puhumattakaan. Sinisellä on siis tässä pakassa parempiakin keinoja saada lämää päähän kuin yhdellä isolla bodyllä. Satunnaismakuna ymmärrän tuota miestä poikkeuksellisen vähän, ja yli kahden peluu on mielestäni vain typerää. Kaksikin on omaan makuuni kaksi liikaa, sillä nuo slotit täyttyvät helposti laputusmiehillä kuten Cold-Eyed Selkiellä tai mustalla Syggillä. On totta, ettei näin erilaisia miehiä voi juuri verrata, mutta komppaan DaiJoun melko vanhaa postausta Thrasherin winmore-henkisyydestä. Miehiä ja/tai muita resursseja pitäisi olla siinä vaiheessa (eli Thrasherin ollessa vaarallisen tappokokoinen) tarpeeksi, jotta voitto tulee kotiin ilman kyseistä ei-tramplaavaa pihviä. Spell Snaren hyvyydessä yhdyn Hall0nin ideoihin yleisen metan cc2-painoitteisuuten vedoten: hyvät miehet ja temput ovat melko usein juuri tämän hintaisia, ja mikäs sen kivempaa kuin estellä niitä yhdellä tipalla.

-Kake

Poissa Chaosworm

Vs: Standstill Merfolk
« Vastaus #32 : 09.06.09 - klo 21:01 »
Kalakansan pitää pelata maindekissä 2-3 Wake Thrasheria tai Threads of Disloyaltyä, tai muuten Tarmot ajaa yli. Omissa MWS-merenneidoissani splittasin niin, että kaksi Thrasheria ja yksi Threads mainissa, sidellä yksi Thrasher ja kolme Threadsia, ja tähän olen ollut sangen tyytyväinen. Tulen olemaan vielä tyytyväisempi, kun manaburn poistetaan.

19 maata on juuri sopiva määrä - keskimäärin niitä on kolmosvuorolla kolme tai kaksi, lähempänä kolmea, ja tämä on aivan riittävästi eikä yhtään liikaa. Snareja täytyy pelata neljää, koska (pelatuista dekeistä) ainoastaan Poxia vastaan se ei riko dekin avainkortteja - ja silloinkin Smallpoxin ja Hymn to Tourachin.

EDIT: Ääh, kyllähän Wishitön Anttikin pyörii aika hyvin Snaren läpi, mutta se nyt hoituu helposti FoWilla ja Dazella.
aka. Awaclus

Poissa Yan

Vs: Standstill Merfolk
« Vastaus #33 : 10.06.09 - klo 19:33 »
näin nopealla testauksella voisin olla sitä mieltä, että wake thrasheria ei tarvita ja cold-eyed selkie on parempi valinta siihen paikkaan. Tosin Tampereen legacysta tuli voitto buildilla jossa olivat nuo kaks Thrasheria, mutta eivätpä ne siellä muuta tehneet kun voittivat enemmän. Tosin ei tuo selkiekään oikein vakuuta...joku kahen manan valmispihvi olis aika rautaa, jos se olisi vielä sininen.

ei ole kiva kun deckki on muuten loistava mutta kahta viimeistä paikkaa on mahdoton täyttää niin, että se vaikuttaisi hyvältä. Ehkä nuo ovat sitten ne meta slotit mitä vaihdellaan joka turnaukseen, ainoa huono puoli on, että tuohon on aika vaikea löytää mitään mikä parantaisi yhtäkään huonoa matchuppia.

Poissa absurdimuukalainen

Vs: Standstill Merfolk
« Vastaus #34 : 10.06.09 - klo 21:02 »
Buildi johon splashattu vihreetä ja isketty tarmot sisään aika suosittu ollut maailmalla.

Poissa mahonen

Vs: Standstill Merfolk
« Vastaus #35 : 10.06.09 - klo 23:43 »
Lainaus
Ainoa huono puoli on, että tuohon on aika vaikea löytää mitään mikä parantaisi yhtäkään huonoa matchuppia.

Ööh eikö Jitte tee sitä parhaiten? Mitä oon dekistä käsittänyt niin huonoin matchuppi on joko A) aggro joka ei pelaa sinistä B) Controllit, jotka pelaa sidellä 4 E.Plaguea ja poistoa siihen päälle. C) Controllit mitkä ei pelaa sinistä, AINIII ne skooppaakin automaattisesti joka dekille. Sori.

Jitte kuitenkin ampuu ne aggrovastustajan paskakavut ja antaa tietä merfolkeille ajamiseen. Ja Controlleja vastaan Jitte on melko hyvä kun sen jälkeen riittää yksikin merfolkki joka pääsee ajolle. (yleensä ne on yksinään vähän liian pieniä). Kun controllilta tosiaan tulee  niitä Firespoutteja, Wogeja, Stoppeja yms.

Toisaalta en tiiä dekistä kovinkaan paljoa ja aikasemmat väitteet voivat olla täysin vääriäkin. Mutta noi nyt luulis pätevän suurimpaan osaan tribaalidekkejä.

Poissa Laava

Vs: Standstill Merfolk
« Vastaus #36 : 11.06.09 - klo 10:47 »
Lainaus
Ainoa huono puoli on, että tuohon on aika vaikea löytää mitään mikä parantaisi yhtäkään huonoa matchuppia.

Ööh eikö Jitte tee sitä parhaiten? Mitä oon dekistä käsittänyt niin huonoin matchuppi on joko A) aggro joka ei pelaa sinistä B) Controllit, jotka pelaa sidellä 4 E.Plaguea ja poistoa siihen päälle. C) Controllit mitkä ei pelaa sinistä, AINIII ne skooppaakin automaattisesti joka dekille. Sori.

Jitte kuitenkin ampuu ne aggrovastustajan paskakavut ja antaa tietä merfolkeille ajamiseen. Ja Controlleja vastaan Jitte on melko hyvä kun sen jälkeen riittää yksikin merfolkki joka pääsee ajolle. (yleensä ne on yksinään vähän liian pieniä). Kun controllilta tosiaan tulee  niitä Firespoutteja, Wogeja, Stoppeja yms.

Toisaalta en tiiä dekistä kovinkaan paljoa ja aikasemmat väitteet voivat olla täysin vääriäkin. Mutta noi nyt luulis pätevän suurimpaan osaan tribaalidekkejä.
Tässä olisi nyt Suomen suurimmalle legacy-gurulleturtille mahdollisuus herättää sitä kaipaamaansa hyödyllistä keskustelua rakkaasta lapsestaan. Pistäpä dekkiä kasaan ja tarjoa testituloksia opetuslapsille!
DCI Level 1 Judge


Ufojen kosminen viesti

Poissa Yan

Vs: Standstill Merfolk
« Vastaus #37 : 11.06.09 - klo 13:48 »
Sanoisin näin niinkun deckkiä paljon pelanneena että jitte tuntuu vaan avuttoman hitaalta... ongelma matsit on lähinnä aggrot joissa on punaista eli luultavimmin ukko lähtee alta pois kun siihen koittaa jitteä heittää. Tämä on toki huonoin mahdollinen tilanne mutta itse en ole jitestä tykännyt. Paperilla se on kyllä todella mainio mutta itse en ole sitä saanut toimimaan niin kuin sen pitäisi...pari on kyllä sidellä ollut lähes aina. Tuossa eilen muistin tämmöisenkin ukon olemassaolon kun Vendilion Clique. Sitä onkin maailmalla näkynyt silloin tällöin ja täytynee kokeilla itsekin jos se vaikka täyttäisi tuon roolin sopivasti...eihän se folkki ole mutta ajaa yksin jo kolmea. Yksi vaihtoehto olisi myös Shapesharer joka ainakin hoitaisi ne tarmot, muitakin käyttötarkoituksia tietysti löytyy. Onhan näitä...

EDIT: Ihanaa kun nämä valvojatkin lukevat foorumin säännöt ja tarjoavat keskusteluun jotain uutta + jättävät asiattomuudet ja loukkaavat viestit kirjoittamatta...
« Viimeksi muokattu: 11.06.09 - klo 13:51 kirjoittanut Yan »

Poissa Schembo

  • Joensuu
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Opinions are like assholes, everybody's got one
Vs: Standstill Merfolk
« Vastaus #38 : 11.06.09 - klo 14:36 »
Sanoisin näin niinkun deckkiä paljon pelanneena että jitte tuntuu vaan avuttoman hitaalta... ongelma matsit on lähinnä aggrot joissa on punaista eli luultavimmin ukko lähtee alta pois kun siihen koittaa jitteä heittää. Tämä on toki huonoin mahdollinen tilanne mutta itse en ole jitestä tykännyt. Paperilla se on kyllä todella mainio mutta itse en ole sitä saanut toimimaan niin kuin sen pitäisi...pari on kyllä sidellä ollut lähes aina. Tuossa eilen muistin tämmöisenkin ukon olemassaolon kun Vendilion Clique. Sitä onkin maailmalla näkynyt silloin tällöin ja täytynee kokeilla itsekin jos se vaikka täyttäisi tuon roolin sopivasti...eihän se folkki ole mutta ajaa yksin jo kolmea. Yksi vaihtoehto olisi myös Shapesharer joka ainakin hoitaisi ne tarmot, muitakin käyttötarkoituksia tietysti löytyy. Onhan näitä...

EDIT: Ihanaa kun nämä valvojatkin lukevat foorumin säännöt ja tarjoavat keskusteluun jotain uutta + jättävät asiattomuudet ja loukkaavat viestit kirjoittamatta...

Jiten kohdalla tulin samaan tulokseen kun seurailin viime lekassa valtterin taiturointia kalallani. Jos uusissa sarjoissa ei mitään mullistavaa ilmene tulen todennäköisesti pitämään Relic of Progenitukset pakassa ja yritän vain väistellä punaisia pakkoja parhaani mukaan.
H/W
Myynti/osto
Mie

Common sense-So rare it's a god damn super power

Poissa Yan

Vs: Standstill Merfolk
« Vastaus #39 : 11.06.09 - klo 14:50 »
Jiten kohdalla tulin samaan tulokseen kun seurailin viime lekassa valtterin taiturointia kalallani. Jos uusissa sarjoissa ei mitään mullistavaa ilmene tulen todennäköisesti pitämään Relic of Progenitukset pakassa ja yritän vain väistellä punaisia pakkoja parhaani mukaan.

Punaisten väistely on hyväksi todettu plan ;) ja sille pohjalle kun pohjaa ajattelun niin relic on oikein hyvä vaihtoehto. tänään päässee luultavasti testailemaan näitä eri vaihtoehtoja lisää....

Poissa Schembo

  • Joensuu
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Opinions are like assholes, everybody's got one
Vs: Standstill Merfolk
« Vastaus #40 : 11.06.09 - klo 15:02 »
Cligueta ei ole tullut testattua joten pistäpä ajatuksia asiasta kuhan pääset testaamaan. Sisään menee kai samalla riptide laboratoryt?
Shapesharer oli omasta mielestä liian manan nälkäinen ja turhan usein kentälle päästyään ei tehnyt mitän relevanttia.
H/W
Myynti/osto
Mie

Common sense-So rare it's a god damn super power

Poissa Yan

Vs: Standstill Merfolk
« Vastaus #41 : 11.06.09 - klo 15:10 »
Samallalailla näkisin itsekin tuon Shapesharerin mutta en silloin testannut sitä kovinkaan paljon kyllä. En nyt tiedä tarvitseeko noita labroja sisään heittää pelkkien Cliqueiden takia. Lähinnä se olisi mies joka lentää, lyö kolmea itekseen ja ei kykykään nyt huono ole. Tarkoitus ei olisi siis lähteä mihinkään faerie splashille vaan lähinnä vaan korvata Wake Thrasher jollakin joka ei tunnu niin win more vehkeeltä.

EDIT: tottahan labra nostaa tietysti myös Adepteja käteen mutta siltikin jättäisin ne sivuun. Tarpeeksi värittömiä ländejä muutenkin.
« Viimeksi muokattu: 11.06.09 - klo 15:16 kirjoittanut Yan »

Poissa hall0n

Vs: Standstill Merfolk
« Vastaus #42 : 11.06.09 - klo 15:35 »
Jitte on kyllä hitaampi kun Wake Thrasher. Liian usein ukko poistetaan alta pois tai Jitte rikotaan jollain Disenchant-efektillä. Manat menee ja tulee paha mieli. Goblineita vastaan parempi teknologia on kaheksan blastin side :D.

Vendilion Clique vaikuttais omasta mielestäni parhaalta vaihtoehdolta Wake Thrasherin tilalle lisäbeatteriksi. Itse oon kuitenkin aina mieltäny nimenomaan Thrasherit myös tuohon Merfolkin perusrunkoon. Shapesharer vaikuttaa hitaalta mutta kankealta. Voishan sillä periaatteessa olla kiva kopioida lisää loordeja, mutta eikö kätevämpää olisi pelata suoraan jotain ukkoa joka löisi mukavasti?

Poissa Yan

Vs: Standstill Merfolk
« Vastaus #43 : 11.06.09 - klo 15:46 »
"Hidas mutta kankea!" ...hajoilin kyllä ihan vilpittömästi :) kiitokset oikeasti tästä.

Mutta niin, pitkään mielsin Thrasherit itsekin siihen perusrunkoon mutta kun asiaa tarkemmin miettii, niin siihen samaan, mitä se on tässä deckissä tehnyt, pystyisi ihan yhtä hyvin myös lentävä 3/1. Shapesharer on kyllä paperilla jokseenkin monipuolinen mutta käytäntö on yleensä sitten eriasia. Lisäksi voisi myös testata tuota Threads of Disloyaltya siinä samassa slotissa. Removal ja beater samassa lapussa.

Poissa Delicious_Kake

Vs: Standstill Merfolk
« Vastaus #44 : 11.06.09 - klo 16:41 »
Threads menee yleisesti ottaen sidelapuksi. Jos meta on tarmoa täynnä, voi tietty oman järjen kautta soveltaa ja istuttaa mainiin. M10:n sääntömuutokset tekevät Wake Thrasherista marginaalisesti paremman (manat kaakkoon ja miestä viistoon, gg), mutten silti usko puheisiin sen loistavuudesta. Jitte sopii kalankin käteen fysiologiasta huolimatta, ja se on oikeasti ihan kelpo vehje. Kunniasanalla. Tuossa lueteltiinkin sen käyttötarkoituksista muutama, ja jos ei muuten, niin yhden upottaminen maindeckiin ei tekisi pahaa. Itse harrastelen kahden pyörittämistä, eikä valituksenaihetta ole toistaiseksi ollut. Saapas toisaalta nähdä miten tuota vehjettä osaa käyttää combat damagen stäkkäytymisen poistuessa.

-Kake

Poissa Yan

Vs: Standstill Merfolk
« Vastaus #45 : 11.06.09 - klo 18:49 »
noniin.. muutaman tunnin testisessio takana.

Sanotaanko nyt vaikka niin että kyllä clique on mielestäni näin alkuun ainakin parempi kun Thrasher. Eihän se mikään huikea tietysti ole sekään... Kerran vein vastustajan juuri nostaman Pernicios Deedin ja kerran omasta kädestä turhan Vialin (niitä oli jo 1 pöydässä ja toinenkin vielä kädessä)... ja 3 lämää on ihan mukavasti myös samoin kun tuo, että ei tarvitse olla LoA pöydässä, että pääsee tarmon läpi. Jitte testasin myös ja edelleenkään se ei vakuuttanut.

Pelasin myös ihan tiukan pelin Rg Slighiä vastaan... Ekassa pelissä tuli odotetusti turpaan mutta toiseen tulivat sitten sideltä 2 Jitteä, 3 Diverttiä ja 3 Threadsia... käänsi matsin kyllä ihan totaalisesti ja kumma kyllä tuli voitto.... EN siltikään luota siihen, että noista punaisista deckeistä saisi jotenkin hyviä matseja... parhaimmillaan oli se 6 Blastia sidellä ja vaikutus oli tasan 0.

Poissa Yan

Vs: Standstill Merfolk
« Vastaus #46 : 16.06.09 - klo 22:45 »
tuli ihan tämä ketju mieleen kun katsoin tuossa kalamaisen hyvän leffan, finding nemo. josta tulikin mieleen, että keijukaiseni vendilion clique on toiminut vallan mainiosti. Paljon parempi kuin Wake Thrasher IMO. mutta koska thrasher on kivan näköinen paperilla ja jyrää kerran kahdessa kymmenessä pelissä 8 lämää sisään islandwalkilla, niin en välttämättä edes halua lähteä argumentoimaan miksi Clique on parempi niissä 19 muussa matsissa. Kukin pelatkoon millä tykkää. Ja ihan näin mainitakseni, 1/20 pelissä on keskimäärin tilanne, jossa on haittaa siitä, että Cliquessa ei lue: Merfolk.

Poissa Monkeli

Vs: Standstill Merfolk
« Vastaus #47 : 02.07.09 - klo 15:34 »
Itse myös kasaamassa kalaa , haen jonkin tän näköistä.

creature [24]
2 Cold-Eyed Selkie
4 Cursecatcher
4 Lord of Atlantis
4 Merrow Reejerey
4 Silvergill Adept
4 Tidal Warrior
2 Wake Thrasher

instant [12]

4 Daze
4 Force of Will
4 Stifle

artifact [4]

4 Aether Vial

land [20]

12 Island
4 Rishadan Port
4 Wasteland

Sideboard:

2 Cold-Eyed Selkie
4 Blue Elemental Blast
3 Submerge
4 Relic of Progenitus
2 Umezawa's Jitte

Poissa MtG-player

Vs: Standstill Merfolk
« Vastaus #48 : 02.07.09 - klo 16:10 »
Itse myös kasaamassa kalaa , haen jonkin tän näköistä.

creature [24]
2 Cold-Eyed Selkie
4 Cursecatcher
4 Lord of Atlantis
4 Merrow Reejerey
4 Silvergill Adept
4 Tidal Warrior
2 Wake Thrasher

instant [12]

4 Daze
4 Force of Will
4 Stifle

artifact [4]

4 Aether Vial

land [20]

12 Island
4 Rishadan Port
4 Wasteland

Sideboard:

2 Cold-Eyed Selkie
4 Blue Elemental Blast
3 Submerge
4 Relic of Progenitus
2 Umezawa's Jitte

Tuo näyttää hyvältä, muttaitse pelaisin tuossa Rishadan Porttejen tilalla Mutavaultteja tai Factoryita. Niin ja tuosta puuttuu ne Standstillit, auttavat nimittäin lukittamaan vastustajasi, kun ajelet aggro-vehkeillä. Sidessä kahden Relicin tilalla kahta Tormods Cryptiä. Toivottavasti auttoi.

Poissa Chaosworm

Vs: Standstill Merfolk
« Vastaus #49 : 02.07.09 - klo 19:12 »
Itse myös kasaamassa kalaa , haen jonkin tän näköistä.

creature [24]
2 Cold-Eyed Selkie
4 Cursecatcher
4 Lord of Atlantis
4 Merrow Reejerey
4 Silvergill Adept
4 Tidal Warrior
2 Wake Thrasher

instant [12]

4 Daze
4 Force of Will
4 Stifle

artifact [4]

4 Aether Vial

land [20]

12 Island
4 Rishadan Port
4 Wasteland

Sideboard:

2 Cold-Eyed Selkie
4 Blue Elemental Blast
3 Submerge
4 Relic of Progenitus
2 Umezawa's Jitte

4 Tidal Warrior -> 4 Standstill
4 Rishadan Port -> 4 Mutavault
1 Island -> 1 Threads of Disloyalty
1 Stifle -> 1 Threads of Disloyalty

SB:

1 C-E Selkie -> 1 Stifle
1 C-E Selkie -> 1 Threads of Disloyalty

Lainaus käyttäjältä:  MtG-player
Sidessä kahden Relicin tilalla kahta Tormods Cryptiä.
Eipäs. Relicillä saa nostaa kortin, Cryptillä ei. Relic sitäpaitsi tekee Tarmogoyffistä Laiskiaisgoyffin, Crypt ei tee Tarmolle luultavasti yhtään mitään. Tästä tosin on haittaa siinä tilanteessa, kun on vienyt vastustajan Tarmogoyfin Threadsilla, mutta eiköhän siitä nopsasti tule isompi (ja miksi ihmeessä rikkoa Relic, jos itsellä on Tarmo pöydässä?). Relic maksaa ensin yhden manan, sitten ehkä toisen; Crypt ei maksa missään vaiheessa mitään, mutta manaa on 19 landilla keskimäärin kolmosvuorolla kolme.

Seuraavassa viestissä lienee quote tästä ja huomautus Pithing Needlestä, mutta Relic on vain paljon parempi tässä dekissä kuin Crypt ja neulaan nimetään mieluummin Vial kuin Relic - ainakin, jos ei edes tiedä varmasti, onko sidellä ollut Relicejä, Cryptejä vai Leylinejä GY-hatena. Koska vastasin siihen viestiin jo, sitä ei tarvitse siis kirjoittaakaan ja ennustus menee pieleen, mutta ilman sitä olisi varmasti joku tullut.
« Viimeksi muokattu: 02.07.09 - klo 19:14 kirjoittanut Chaosworm »
aka. Awaclus

Poissa hall0n

Vs: Standstill Merfolk
« Vastaus #50 : 02.07.09 - klo 19:34 »
1 Island -> 1 Threads of Disloyalty
1 Stifle -> 1 Threads of Disloyalty

Itsehän en pelaisi alle 20 ländiä. Enkä kyllä pelaisi Threadseja edes mainissa. Bounce on poikaa, Wipe Away ja pykälää halvempi Echoing Truth lienevät hyviä vaihtoehtoja. Sekä tietty iänikuinen Spell Snare vs. Stifle, joka riippuu metasta ja vastuksien oveluudesta.

Sideltä ottaisin Cold-Eyed Selkiet poies ja tilalle :jotain:. Pithing Needle, Tormod's Crypt (niiden parin Relicin tilalle jos tahtoo, ei tällä kait niin kauheasti ole väliä), Divert (poikaa discardia vastaan!).

Tidal Warriorit ehdottomasti Standstilleiksi kuten 'mato sanoikin.

Poissa Karjanvarastaja

Vs: Standstill Merfolk
« Vastaus #51 : 02.07.09 - klo 22:46 »
Liekös tämä uusi kalalordi pelaamisen arvoinen? Imo ei mikään kummoinen, mutta ajattelimpa huvikseen kokeilla, josko tuota abilitya pääsisi joskus käyttämäänkin ja anti-Plaguehan on aina plussaa.

Merfolk Sovereign
   1uu
Creature - Merfolk    Rare
Other Merfolk creatures you control get +1/+1.
{T}: Target Merfolk creature is unblockable this turn.
�The sharks envy our ferocity. The eels envy our cunning.�
Illus. Jesper Ejsing   2/2

Itse pohdin, jos nyt vaikka seuraavan tapaista pelittelisi:

21 ländiä (4 fetch, 3 man- & 4 wasteland)

4 Cursecatcher
4 Silvergill Adept
4 Lord of Atlantis
4 Merrow Reejerey
2 Wake Trasher
2 Merfolk Sovereign/Vendilion Clique

4 Daze
4 FoW
4 Standstill
4 Aether Vial
2 Spell Snare/Stifle
1 Umezawa's Jitte
= 60

Side:

Sitä sun tota ajatellen tätä ja sen sorttista

Stiflet sysäisin sidelle tai sitten ihan kokonaan pois peluutellen sen sijaan satunnais-Trickbindiä, kun Snarelle tuntuu olevan käyttöä muunakin kuin FoWin ruokana.

Poissa Delicious_Kake

Vs: Standstill Merfolk
« Vastaus #52 : 03.07.09 - klo 15:07 »
Lieneekö tuossa varaa tinkiä yhdestä-kahdesta (1x Clique, 1x Silvergill Adept?) miehestä? Snarejen settiin tai ainakin kolmeen nostaminen tekisi ihan poikaa. Muutoin lista on ihan etevän näköinen, ja suvereeni on hyvä vähintäänkin siitä, että kolmosvialille tulee uutta pudotettavaa. Fetsejä en välttämättä pelaisi, sillä kalat pyrkivät yleensä iholle niin nopeasti, että Stiflet kusevat peliä melko raskaalla kädellä. Tiedä häntä sitten, muuten buildi on aika perinteisen oloinen.

-Kake

Poissa Yan

Vs: Standstill Merfolk
« Vastaus #53 : 07.07.09 - klo 17:30 »
Liekös tämä uusi kalalordi pelaamisen arvoinen? Imo ei mikään kummoinen, mutta ajattelimpa huvikseen kokeilla, josko tuota abilitya pääsisi joskus käyttämäänkin ja anti-Plaguehan on aina plussaa.

Merfolk Sovereign
   1uu
Creature - Merfolk    Rare
Other Merfolk creatures you control get +1/+1.
{T}: Target Merfolk creature is unblockable this turn.
�The sharks envy our ferocity. The eels envy our cunning.�
Illus. Jesper Ejsing   2/2

Itse pohdin, jos nyt vaikka seuraavan tapaista pelittelisi:

21 ländiä (4 fetch, 3 man- & 4 wasteland)

4 Cursecatcher
4 Silvergill Adept
4 Lord of Atlantis
4 Merrow Reejerey
2 Wake Trasher
2 Merfolk Sovereign/Vendilion Clique

4 Daze
4 FoW
4 Standstill
4 Aether Vial
2 Spell Snare/Stifle
1 Umezawa's Jitte
= 60

Side:

Sitä sun tota ajatellen tätä ja sen sorttista

Stiflet sysäisin sidelle tai sitten ihan kokonaan pois peluutellen sen sijaan satunnais-Trickbindiä, kun Snarelle tuntuu olevan käyttöä muunakin kuin FoWin ruokana.

21 ländiä on tarkalleen ottaen 2 liikaa. Tätä on testailtu jo se reilu puoli vuotta ja 19 on täsmälleen oikea määrä. Fetchit ulos ellet sitten halua välttämättä pelata Brainstormia tai jotain muuta mikä hyötyisi niistä...tuossa buildissa ne ovat täysin tarpeettomia ja tekevät haavoittuvaiseksi Stiflelle. Snareja tai stiflejä tarviat sen setin ehdottomasti, kumpaa ikinä haluaakin pelata. Bouncea on myös hyvä olla tai sitten lähtee tuolle "lisää miehiä" planille....

Itse pelaan tätä enempikin Aggro-Controllina kun puhtaana aggrona joten Vendilion Clique ja Echoing Truth ovat valintani niille viidelle tyhjälle slotille mitkä tuon rungon jälkeen jää käyttämättä... mutta esim jonkinlainen yhdistelmä Wake Thrashereita ja Merfolk Sovereigneja toimisi varmastikin aggrommassa versiossa. ....ja Jitte on vähän hidas lelu.
« Viimeksi muokattu: 07.07.09 - klo 17:33 kirjoittanut Yan »

Poissa Karjanvarastaja

Vs: Standstill Merfolk
« Vastaus #54 : 07.07.09 - klo 21:27 »
Täytyy jälleen todeta, että sedät tietää.

Kokeilin tuota ehdotusta ~ tusinan peliä, että karsin ländiä & fetsit Islandeiksi sekä Jitte romukoppaan ja korvasin slotit lisäcountereilla ynnä jokusella pompulla. Sideäkin samalla muoksautin, kun asialle kerta lämpenin. Heti tuntui mukavammalta, kädet olivat selkeämpiä, ei tullut "equip Jitte + hööki, poisto, sun" hajoilua ja kaikki tuntui vain hyvältä. Saattaapi olla, että MWS naruttaa vaihteeksi kotiapäin, mutta jahka saa tilaisuuden pyöritellä irl, niin selkiytyy tulokset. Stifleä karsastan yhä sangen pyhästi, kun en sillä mitään ole saanut aikaan countersotien lisäksi.

Poissa Yan

Vs: Standstill Merfolk
« Vastaus #55 : 07.07.09 - klo 21:48 »
Minusta ei kyllä setää saa tekemälläkään kun en yhtään veljeä omista ;)

Stifleä ei tosiaankaan ole mikään pakko pelata, itse olen siirtänyt ne sidelle koska ovat kuitenkin äärimmäisen hyödyllisiä esim goblin matsissa ja monessa muussakin. Tämän hetken yleis metaan Spell Snare on mielestäni paljon parempi valinta. Ainakin Tampereen viime legacyssa deckki toimi loistavasti ja tulokset puhuvat puolestaan... sen jälkeen ainoa muutos on ollut Wake Thrasherien siirtymien sidelle ja Vendilion Cliqueiden tulo tilalle. Thrasherit saavat kuitenkin pienen tilan sideltä koska massa tuhoa vastaan se on oikein mainio mies, muissa tapauksissa vähän turhan mieto. Jitet heitin itse pois sideltäkin kun ei ne tuntuneet ehtivän koskaan yhtään mihinkään...joko voitin ennen kun sillä sai huitastua tai sitten hävisin ennen kun siitä oli mitään apua.

Poissa mahonen

Vs: Standstill Merfolk
« Vastaus #56 : 08.07.09 - klo 00:59 »
Yleisesti tässä dekissä on kaikilla se sama buildi. Maailmalla tätä dekkiä ei vaan kauheesti näe top8:ssa, koska ihmiset pelaa niin paljon countertoppi.deckkejä, jotka sisältää E.Plaguet ja massapoistot mitkä tekee todella hallaa tälle dekille. Suomessa countertoppia pelataan ainakin vielä todella vähän ja se antaa lisäpontta tämän deckin voittomahdollisuuksille. Itse siis lähtisin etsimään tyhjiin slotteihin metasta riippuen joko vehkeitä, jotka auttavat countertop matchupeissa tai sitten karsia jo ennestään sisällä olevat vehkeet ja tehdä dekistä vieläkin aggrompi. Itse lähtisin dekkiä Suomen metassa rakentamaan kala,kala,kala planille, koska näyttää siltä, että suomalaiset ne eivät vaan suostu pelaamaan hyviä dekkejä vaan jotain aggrotribal.deckkejä.

Näin btw ja sillai.

Poissa Yan

Vs: Standstill Merfolk
« Vastaus #57 : 08.07.09 - klo 03:41 »
minä olen tässä taas vahvasti sitä mieltä että se kala kala kala plan ei vaan toimi kun vastassa on tosiaan niitä parempia ukkoja sisältäviä deckkejä.  Eli filosofiana olisi lähinnä se, että turha yrittää tehdä sitä mitä muut värit tekevät paremmin vaan olla parempi muilla asteilla. Aggro-control on yleisesti ottaen varmaan se paras mahdollinen tapa pelata tätä peliä jos ei halua ottaa suuria riskejä. Voit pelata kumpaa vaan roolia ja olla suhteellisen hyvä niissä.

Enkä tiedä miten muut sen kokevat mutta kyllä minusta suomessa törmää ihan tarpeeksi counter-toppiin. Mutta olen myös täysin erimieltä siitä, että counter-top olisi jollain tapaa huono matchup. Itse olisin lähes tulkoon mielissäni jos näkisin jonkun sitä pelaavan itseäni vastaan. Plague on paha mutta muistetaan nyt kuitenki se, että maksimi määrä Plagueita on 4 ja tässä deckissä on 8 lordia jotka counteroivat koko efektin. Ja nythän joku tietysti sanoo että niitä lordeja poistellaan sitä mukaan kun niitä tulee mutta ei sitten myöskään unohdeta niitä kahtatoista counteria. Mahdollisilla peli skenaarioilla on tietysti hauska juhlia mutta itse en ole plagueta pelästynyt.

ja koska tuossa piilee myös totuus, että Suomessa pelataan hyvin pitkälti paskoja tribali läjiä sun muita random deckkejä, olen ehdottomasti sitä mieltä, että Wake Thrasherilla ei ole main deck paikkaa tässä deckissä, koska se ei tee muuta kun tulee blockatuksi vaikka olisi kuinka iso. Ja muut merfolk pelaajat saavat vaikka hirttää minut tästä hyvästä mutta ikävä kyllä asia on niin.

Poissa mahonen

Vs: Standstill Merfolk
« Vastaus #58 : 08.07.09 - klo 12:10 »
Lainaus
Enkä tiedä miten muut sen kokevat mutta kyllä minusta suomessa törmää ihan tarpeeksi counter-toppiin.

Eipä niihin kyllä törmää läheskään niin paljon kuin ulkomailla. Esim. Ruotsissa sain seitsemästä matsista vastaani 3 countertoppia, jos oikein muistan ja Suomessa pelatessani en ole vielä kertaakaan päässyt pelaamaan sellaista vastaan yhdessäkään turnauksessa vaan suurin osa peleistä on ollut linjaa goblin-merfolk-merfolk-goblin-sliver-goblin.

Lainaus
Mutta olen myös täysin erimieltä siitä, että counter-top olisi jollain tapaa huono matchup.

Niinoh. Mitä ite olen pelannut countertopilla merfolkkeja vastaan niin pelit menee pitkälti 60-40 countertopille ja sidejen kanssa 70-30. Countertopilla voi toki hävitä merfolkeille mainilla välillä helpostikkin jos vastustaja saa ekan vuoron vialin counterbackupilla, mutta jos itse saa counterbalancen + topin aktiiviseksi niin voittaminen ei ole vaikeaa enään pahemmanlaatuiselle paistillekkaan, koska balance osuu oikeastaan jokaiseen dekin korttiin.

Lainaus
Plague on paha mutta muistetaan nyt kuitenki se, että maksimi määrä Plagueita on 4 ja tässä deckissä on 8 lordia jotka counteroivat koko efektin.

Muistakaamme myös, että countertopissa on mainissa setti balanceja ja toppeja, jotka lukottavat merfolkin lähes kaikki countterit lukuunottamatta foweja joihin sitten osuukin dekin 7-10 counterspelliä versiosta riippuen.

Ainoa plan millä näen merfolkkien voittavan on juurikin mahd.nopea aggro jossa heitetään ne vialit niin pian kuin mahdollista ja kavut kenttään, ennen kuin vastustaja saa countertopin aktiiviseksi.

Poissa hall0n

Vs: Standstill Merfolk
« Vastaus #59 : 08.07.09 - klo 16:56 »
Eipä niihin kyllä törmää läheskään niin paljon kuin ulkomailla. Esim. Ruotsissa sain seitsemästä matsista vastaani 3 countertoppia, jos oikein muistan ja Suomessa pelatessani en ole vielä kertaakaan päässyt pelaamaan sellaista vastaan yhdessäkään turnauksessa vaan suurin osa peleistä on ollut linjaa goblin-merfolk-merfolk-

Viime champsien top8:ssa pelasit ainakin ITF:iä vastaan, joka luottaa hyvinkin paljon CounterToppiin. Jos taas meinasit sitä Sourcen dekkiä, jonka nimi on CounterTop niin ei sitten mitään. Ja kyllä noita Merfolkkeja ainakin deckcheckin mukaan on tässä aika lähiaikoinakin top8:ssa ollut.

Minua myös vähän kiinnostaa, että mitä tämä kalakalakalaplään on, tai miten se eroaa normisuunnitelmasta. Perusrunkoon kuuluu ne 16 kalaa, ~20 maata ja lopuksi Forcet, Dazet, Standstillit ja Vialit. Tilaa jää siis 8 kupongin verran, jos en kauheasti laskenut väärin. Tässä voi sitten pelata niitä lisäbeattereita, mutta kuka nyt oikeasti pelaisi tuossa vaikka 4 Wake Thrasher ja 4 Vendilion Clique? Kyllä paljon järkevämpää on pelata sitä bouncea ja Spell Snareja/Stiflejä ja sitten niiden lisäksi vielä jotain lisäbeatteria.

<edit> Ja tuosta Engineered Plaguesta olen samoilla linjoilla Yanin kanssa. Jos vastus ei nosta koko settiä niin yhdestä on melko helppo pelata läpi ja kahdestakin vielä pääsee. Massapoisto (Deed, EE, Pyroclasm, w/e) voi olla pahaa jos on kaikki kalansa ehtinyt latoa tiskiin eikä counteria ole näyttää. Jännillä game stateilla spekulointi on aina jännää, muttei kuitenkaan kovin hedelmällistä.
« Viimeksi muokattu: 08.07.09 - klo 17:00 kirjoittanut hall0n »