Morjesta.
Tällaista control-ish combo pakkaa olen pyöritellyt mielessäni ja kyselenkin, mitä mieltä porukka on?
Onko tällä minkäänlaista mahdollisuutta modern turnauksissa vai jääkö enemmänkin keittiönpöytäpakaksi?
Moi,
Kokeilenpas vuorostani minä vastata tällai suht pitkästi ja perustellusti, niin katsotaan mitä tapahtuu. Vein jopa pakan TappedOutiin, jotta epäilykseni saivat vahvistusta muutaman kultakalastuksen aikana.
Kiva, että olet rohkeasti lähtenyt kehittelemään omaa ideaa. Näyttäisi kuitenkin siltä, että
pakassasi on melkoisesti puutteita. Olen joskus pelannut modernia ja sanoisin, että
pakallasi tulisi olemaan suuria tai ylipääsemättämiä vaikeuksia lähes kaikissa match-upeissa.
Pakkasi ei ole tarpeeksi nopea voittamaan muita comboja, eikä niistä suurinta osaa vastaan ole käytännössä mitään interaktiota ts. häirintää.
Myöskään kontrollipakkoja vastaan interaktion määrä ei ole riittävä. Sinun komboasi sen sijaan on melko helppo häiritä sekä poistoilla että counterspelleillä. Valitettavasti et edes voittaisi heti saatuasi sopivat palaset paikalleen.
Aggressiiviset pakat todennäköisesti voittaisivat myös ennen kuin saisit Platinum angelin pöytään. Yksittäinen poisto tai Fog Bank ei hidasta formaatin aggressiivisia pakkoja merkittävästi. Suuri osa aggropakoista pelaa myös jonkin verran poistoa, joten pöytään vuorolla neljä päätynyt Platinum angel ei ole suoraan voitto.
Seuraavaksi käyn läpi vielä kriittisesti korttivalintojasi ja perustelen hieman mielipidettäni.
3x Fog Bank
Korttihan pysäyttää teoriassa vastustajan isoimman miehen. Käytännössä vastustaja kuitenkin vaihtaa samanhintaisen tai halvemman poiston Fog Bankkiin. Toinen huono tilanne on se, että vastustaja ajaa kahdella tai useammalla yhden manan miehellä, jolloin myöskin Bankin 2 manaa on puolet liikaa.
Yleisemmin UW-pakoissa käytetty
Wall of Omens on siitä parempi, että a)se kestää
Lightning Boltin ja b)vaikka se poistettaisiinkin, saat kortin.
4x Platinum Angel
Voittokeinosi on hauras. Jos ensimmäisessä pelissä pääsisitkin yllättämään ja saisit jopa suojattua angelia kriittisen poiston ohi, tulisi kakkos- ja kolmospeliin vastustajalta lisää poistoa/artifaktin tuhoa. Affinityn takia esim.
Ancient Grudge on laajalti pelattu.
4x Pact of Negation
Mielestäni Pact on Negation on väärä valinta pakkoihin, jotka eivät voita suoraan komboamisvuorolla. Tässä muutama esimerkki asiasta: Jos haluaisit tuoda vuorolla neljä
Platinum Angelia pöytään. Vastustaja voi yrittää poistaa sen ja tällöin Pactaaminen on huono idea. Jos tuot
Platinum Angelin pöytään vuorolla viisi ja joudut käyttämään Pactin, hidastuu
Mechanized Productionin pelaaminen vuorolla.
4x Path to Exile
Kortti on hyvä.
4x Sheltering Light
Sinulla on pakassasi 7 olentoa, joten kortti on usein kuolleena kädessä. Ei myöskään suojaa seuraavanlaisilta efekteiltä:
Path to Exile,
Liliana of the Veil ja
Dismember.
4x Chart a Course
Testatessani pakkaa kys. kortti osoittautui toivotuimmaksi aloituskäden kortiksi pakan pelijuonen toteuttamisen kannalta. En muista kovinkaan monta sinistä korttia modernissa, jotka tekevät vastaavaa, mutta ainakin
Jace, Vryn's Prodigy sekä mainitsemasi
Search for Azcanta ovat ihan pelattavissa.
4x Contingency Plan
Kortti on huono: menetät kortin ja kaksi manaa etkä saa vastapainoksi juuri minkäänlaista peliin vaikuttavaa efektiä. Tilalla voisi pelata esim.
Serum Visionsia tai jotain muuta ekan vuoron korttia, joka auttaa kaivamaan pakkaa. Myös
Strategic Planning on parempi kuin
Contingency Plan.
2x Settle the Wreckage
Sweepperin valinnassa on varmaan ollut ideana valita kortti, joka jättää omat seinät ja enkelit koskemattomiksi. Yleensä kuitenkin esim.
Supreme Verdictin haluaa pelata usein vuorolla neljä, jolloin se ei tuhoaisi voittokorttiasi.
Settle the Wreckagen ympäri voi myös pelata helpommin kuin muitten wrath-efektien, jos kortin on nähnyt.
4x Refurbish
4x Mechanized Production
Nämä kaksi korttia muodostavat pakkasi ytimen, mutta toisaalta myös niihin liittyy myös pakan suurin kompastuskivi.
Luulen oikeasti, että molemmat kortit ovat liian hitaita ja kapeita kilpailulliseen moderniin. Piste.Jos kuitenkin haluat välttämättä pelata kyseisiä kortteja sekä pelata turnauksissa, en sinuna kuvittelisi liikoja mahdollisuuksistani turnauksen voitosta. Seuraavaksi antamani parannusehdotukset ovat siis kyseenalaisimmat, johtuen lähtökohdan heikkoudesta.
Jos itse
haluaisin pelata
Refurbish ja
Mechanized Production -pakkaa, lähtisin ehkä pelaamaan enemmän "enter the battlefield" tyyppisiä artifakteja ja hakisin valueta samalla. Tällöin pienemmistä miehistä mieleen tulisi esim.
Solemn Simulacrum sekä tämän pikkuveli(kettu)
Filigree Familiar ja isommista korteista voisi pelata esim.
Myr Battlesphereä tai
Torrential Gearhulkia. Myös
Spine of Ish Sah,
Sundering Titan ja jopa
Noxious Gearhulk ovat ihan mielenkiintoisia vaihtoehtoja.
Land ( 23 )
4x Adarkar Wastes
4x Hallowed Fountain
2x Irrigated Farmland
7x Island
6x Plains
Manabasesta sen verran, että näkisin 24 maan olevan minimi.
Sinulla ei ole mitään syytä pelata
Adarkar Wastesia kun vaihtoehtoina on
Glacial Fortress,
Flooded Strand tai
Seachrome Coast.
Täppiländeistä UW-väreillä paras on
Celestial Colonnade, joka itsessään toimii joissain pakoissa voittokeinona ja monesti on vähintään plan B.
Tällaisia ajatuksia pakkasi herätti. Toivottavasti vinkeistäni oli jotain apua pelaajana ja pakanrakentajana kehittymisessäsi.
Ystävällisin terveisin,
-Ossi