Olisi mielenkiintoista kuulla mitkä pickit olivat kummallisia. Itse koitan selostaa miten päädyn ei-triviaaleihin vaihtoehtoihin, kuten kakkospickin Helix ykköspickin Varolzin jälkeen, vaikka olisi esim. BG-guildgatekin ollut tarjolla. Näissä tapauksissa ainakin tietää mitä ajattelen, vaikka joku voi eri mieltä ollakin. Oliko sielä paljon pickejä, jotka olisi pitänyt ainakin paremmin perustella?
P1P2 Helix, tosin olisin ottanut itse samoin
P2P1 Swine, on melkoisen poikaisa kun sulla on 2x Morgue Burst.
P2P2 Hulk, sama syy. Onneksi päädyit siihen Muggingin tilalta
P2P4 Et edes katsonut Verdant Havenia vaikka se fixaa manaa ja ramppaa isoihin lihoihin. Tosin ymmärrän hyvin kyllä miksi otit Disciplen
P2P5 Olisi mun mielestä pitänyt olla Ember Beast, Enforcer on mun kirjoissa aika heikko
P2P6 Skinbrand Goblin
P2P7 Act of Treason, sidekorttien ottaminen on aika turhaa
P3P1 Chainwalker olisi voinut olla vaihtoehto jos olisit mennyt toi kakkospussissa punaiseen suuntaan
P3P3 Kohdassa huomaat itsekin että RG olisi ollut vaihtoehto
P3P5 Et edes harkinnut Flaileria? Beetle oli mun mielestä huonompi kuin se tai Gate
P3P7 Launch Party?
Tosin huomasit kyllä aika hyvin selostuksessa omat virheesi mutta niitä oli siinä vaiheessa turha murehtia etkä voinut arvata että saat 2cc droppeja vielä noin hyvin lopussa.
P1P2: Tuossa tilanteessa on tosiaan kaksi tapaa draftata: Joko koittaa maksimoida tsäänssin, että pääsee pelaa voimakkaita aikaisempia pickejä, tai sitten pitää vaihtoehdot auki siltä varalta, että joutuu hylkäämään ykköspickin. Pidän itse enemmän tuosta jälkimmäisestä tavasta, koska jos RW:tä passataan lisää tuon Helixin jälkeen, niin sen pickaamatta jättäminen on paljon ikävämpi tilanne kuin se, jossa olisi menettänyt BG:lle päätyessään jonkun p1p2-pussin korteista.
P2P1: Gatet on kyllä tärkeyslistalla tosi korkealla, kunnes fiksausta on tarpeeksi. Ottaisin tuosta aina gaten.
P2P2: En näe ongelmaa. Ei olisi saanut puhua Muggingista mitään? Ajatus myös kulkee hitaammin samalla kun selostaa draftejaan, minkä huomaa esim. siitä, että pelit kestävät helposti 50 % pidempään näissä drafteissa kuin niissä, jotka pelaan muuten vaan.
P2p4: Tuossa vaiheessa oli tasan yksi kaksidrop-mies menossa pakkaan. Kaksi 3 manan fikseriä/kiihyä oli jo Cluestoneissa ja niiden lisäksi kolme gatea fiksaamaassa, joten tuossa ei kyllä tule mieleenkään harkita Verdant Havenia.
P2P5: Ember Beast kahdella kaksdropilla ei ole kovin hehkeä. Enforcer ei ole hääppöinen kortti, mutta tuossa vaiheessa olin draftaamassa BG:tä pääväreiksi Varolzin takia ja myös siksi, että viimeisessä pussissa on Golgari mutta ei Gruulia. Jos 2-3-dropit ovat tasaisest kolmelta väriltä, on pakka aina nahkea koska se vaatii onnekkuutta aloituskäsissä ja ensimmäisissä nostoissa. Jos tuossa olisi ollut Skarrg Guildmage tai se punainen uncommon 2/1-battalion-tyyppi, niin sitten olisin voinut poimia sen ja päätyä GR-pohjalle, mutta Ember Beast ei ollut syy siirtyä BG-pläniltä.
P2P6: Sama perustelu kuin yllä. Goblinin olisi voinut pickata silläkin riskillä että se jää ulos pakasta, mutta Snapjaw on tosi hyvä Morgue Burst -synergia, koska kun sen pelaa vitosvuorolla, voi sen melkein aina kutosvuorolla nostaa gravelta ja pamauttaa 6 damagea johonkin. Lisäksi minulla ei tuossa vaiheessa ollut kuin yksi kallis creature (ja olit jo pickaamassa Verdant Havenia, jolla voi rämpätä lihoihin).
P2P7: Tuo pakka ei kyllä Act of Treasonia tarvitse, kun on tarkoitus grindata valueta Morgue Bursteilla. Aika marginaalinen picki ja olisi tuosta voinut poimia tuon Act of Treasonin tai hatettaa Righteous Chargen, sillä ei tuo sidekorttikaan ole hääppöinen. Tässä formaatissa on tärkeämpää saada enchantmenttejä kuin fakseja rikki.
P3P1: Mutta kun en mennyt, niin oli fiksumpaa tehdä kuten tein.
P3P3: Siis olisiko tästä pitänyt noilla pickatuilla korteilla ottaa Lobber Crew? Huomaa, että tuossa vaiheessa pläninä ei ollut pelata niin montaa punaista mana sourcea, että kolmosdropit saisi välttämättä ajallaan. Drown in Filth ja Varolz kuitenkin olivat jo mustia aikaisia droppeja, eikä tuohon pakkaan ollut tulemassa 9-9-9 sourceja noille kolmelle värille.
P3P5: Olisin ottanut Guildgaten Flailerin yli jos ei Beetleä olisi ollut. En minä ainakaan BR:ää saa kolmosvuorolle kovin luotettavasti tuossa pakassa, ja Flailerin laatu tippuu lähemmäs peruskorttia myöhemmillä vuoroilla. Morgue Burstista synergiat on bonusta, mutta konsistenssi ja mana curve on tärkeämpää.
P3P7: Ei tuossa ollut ihan selvää pickiä mielestäni. Menin loppujen lopuksi fiksaus/synergia-linjalle, mutta olis tuosta voinut pickata paljon muutakin, esim. tuon poiston tai Perilous Shadowin tai vaikka Keyrunen.
Draftaan sellaisilla prioriteeteilla, että curven ja manojen pitää toimia. Eli ei saa lyödä tyhjää sekä kakkos- että kolmosvuorolla, ja mielummin ei ikinä missaa kakkosdroppia, vaikka toki näin aina välillä käy. Lisäksi kaikille aikaisille dropeille pitää tulla manat konsistentisti, eli on todella vaikea saada niin paljon gateja, että saisi kolmelta väriltä pelattua halpoja vehkeitä, poislukien kortit jotka on hyviä myöhemminkin.