Muutamat kysymykset:
Muutamat vastaukset (pelaan siis itse tuota Gr -versiota, eivät päde välttämättä suoraan Mono Greeniin):
1. En ole ainakaan itse kokenut wratheja ramppia vastaan rasittavimpana asiana. Sanoisin että ne massapoistot on paljon kivuliaampi niille pikkumies_aggroille, kuten White Weenie, Zoo, GR Beatz etc. jotka luottaa siihen että spämmätään paljon pieniä halpoja miehiä pöytään, ja jos se wrathi pyyhkäisee ne ja käsi on tyhjä, niin aika huono sillä topdeck Isamarulla tai jollain 1manan 2/1 enää yksinään voittaa.
Usein Wrathit maksaa 4 manaa, ja siinä vaiheessa kun vastustaja pääsee 4. vuorolla niihin manoihin, niin näiden ramppideckien olisi jo pitäny saada ensimmäisiä isoja uhkia pöytään. Voihan se wrathi toki välillä osua pahasti, jos oot vaan nostanu tonttuja, etkä ehtiny pelaa viel muuta. Wratheja pelaavat controllideckit eivät myöskään usein itse ole nopeita antamaan painetta, joten wrathin jälkeen saatetaan jo olla itsekkin niin runsaissa ländeissä että voi jatkaa yksittäisten läskien pelaamista pöytään.
Mystical Tutor +
Terminus, on toki aina vähän liian nopeaa - mutta kelleppä ei olisi.
Wratheja toki pyritään väistämään myös esim.
Whisperwood Elementalin kaltaisilla korteilla, tai korteilla joilla on persist tai jättää kuollessaan toksun (Traghtusk, Kitchen Finks), myös kaikki hastemiehet on tärkeitä (Dragonit, Mistcutter Hydra). Ja näiden deckien tosiaan ei oo pakko oksentaa koko kättä pöytään kuten aggrojen, jos esim. sulla on pöydässä yksi titaani ja kädessä toinen ja vastustajalla ei oo mitään painetta, niin miksi laittaisit sen toisenkin sinne sweepattavaksi? Myös kaikki
planeswalkerit näissä deckeissä (ainakin tossa Gr -versiossa) on hyviä wratheja vastaan, koska ne selviää niistä ja antavat sen jälkeen yleensä joko toksuja / korttietua, joilla nousta uudestaan.
Enemmän pelkäisin
Briberya,
Treachery,
Dack Faydenin ultimatumia ym. sun superläskejä pölliviä asioita, reanimaattoria joka discardaa sulta 1. vuorolla kädestä isoimman läskin ja reanimoi sen 2. vuorolla. Samoin jos joku tempodecki/controlli onnistuu alusta asti treidaamaan sun kanssa yksyhteen kortteja (poisto, counterspell, poisto, counterspell) kaikkeen mitä pelaat, niin todennäköisesti et saa mitään aikaan ja kortit loppuu kädestä.
2.
Terra Stomper ja
Spellbreaker Behemoth on aivan helvetin kovia lihoja tässä formaatissa. Eivät toki Thrunin tasoisia, mutta singletonissa on pakko pelata myös niitä 2. ja 3. parhaita vehkeitä tiettyyn slottiin.
Mistcutter Hydra on myös allstar winconi sinisiä vastaan. UR Tempo on ainakin oman kokemuksen mukaan yksi GER Highlanderin pelatuimpia ja parhaita tier1 deckejä, ja nää miehet tappaa ne deckit kokonaan. Niitä ei counteroida eikä ne kuole 3damagen pultteihin (jotka on muutenkin formaatin yleisimpiä poistoja, pultti, Arc Trail, Lightning Helix, Eletrolyze, Magma Jet, Chain Lightning etc. etc.). Lisäksi control deckejä vastaan tuntuu vaan hyvältä kun näkee selvästi että siellä jätetään kaikki manat auki counterspellejä varten ja länttäätkin vaan Terra Stomperin pöytään. Se kuitenkin myös 6manan 8/8 trample, joka finishaa melkein yhdellä ajolla sen jälkeen pelin. Behemoth on 4manan 5/5 muiden abilityjen lisäksi. Kyllä tää decki haluu sinistä vihaa pelata, eikä hävitä niitä matseja siihen että cästäät yhden spellin vuorossa joka aina kynäröidään yksyhteen korttiin.
3.
Deathrite Shaman on aivan tarpeeksi luotettava olento ainakin kun kaksvärisessä voi pelata 7fetsiä itse ja kaikki vastustajat melkeimpä pelaa fetsejä. On paljon 3-4värisii deckei etc. Mut vaikka se joskus voi ykkösvuorolla pelattuna rampata vuorolla 2. niin isompi syy pelata sitä on just se että se tekee vähän kaikkea. Se on Scavenging Oozen lisäksi about ainoita hautavihoja, vastauksena delveen(etukäteen), flasbackeihin ja reanimaattoreihin. Blokkaa 1/1 ja tuo lifeä. Mustaa ländiä joo voi harkita. Mut itelle riittäny se että
Birds of Paradise tai
Sylvan Caryatid voi joskus tuottaa mustaa manaa jos samaa aikaa pöydässä, ei se musta ability oo sen tärkein, nää deckit saa damagee muutenkin läpi.
4. Atarka's Command ei mun mielestä kuulu näihin ramppideckeihin. Se on parhaimmillaan niissä pikkumiesaggroissa kuten Naya Zoossa, GR Beatzissa ehkä Jundissa. Ne abilityt on tälläsessä rampissa mun mielestä kömpelöitä ja turhia. Tilalle
Signal the Clans, creatureitten oma "
Intuition", jolla haet 3 lifegainii, 3 ei voi kynäröidä, 3 lenturii etc.
5. Pelasin ja kokeilin itse aluksi molempia sekä
See the Unwritten että
Summoning Trap. Voittavat joskus ihan OP-osumilla toki suorana pelin, mutta välillä eivät osuneet mihinkään (pelaan 43 creaturea kuitenkin). Enkä halua itse MtG:hen Hearthstonen tyylistä randomiteettia liikaa. Juuri kuten sanoin, mielummin tiedän varmasti mihin ne 6manaa käytän, kuin kokeilen ässäarpaa. En pelaa, enkä suosittele pelaamaan näissä.
Tooth And Nail on hyvä, jos jotain tälläistä haluaa, mutta itse en pelaa sitäkään koska liian kallis IMO.
6.
Stunded Growth ja
Plow Under, itse unohtaisin molemmat ja laittaisin tilalle jotain 5-6manan läskiä mielummin (niitä vaihtoehtoja riittää). Mielummin nää deckit keskittyy kunnolla siihen yhteen plääniin, kuin laittaa jotain tommossia 1-off häirintää, joka joskus nousee oikeeseen aikaan ja usein väärään aikaan väärissä mätsupeissa.
Toivottavasti vastaukset valotti jotain.
Commanderiin noi samat lihat ei joo välttämättä oo mahtunu sen takii, että Commander on paljon hitaampi formaatti ku GER Highlander, missä pelaa mielummin jotain 8-12manan Eldrazi-lihojakin, johon on kaikki maailman aika rauhassa rampata. Highlanderissa taas noi 4-6 manan lihat on vielä rampissa cästättävissä, mutta ei oo samanalaista aikaa/rauhaa ku Commanderissa sitä isompiin.