Hämmennykseksi muodostui se että Searing Blood ei pyydä otusta vahingoittumaan, vaan kysyy sen kuolemaa ja sehän näissä esimerkeissä kuolee + loitsu on jo saatu selkeästi pelata ja targetoida siinä vaiheessa, mutta toisaalta sen efecti ei ole vielä voimassa => Onko kyseessä eri olento kuolleena kuin pelissä targettina ollessaan, vai kääntyykö kellot ja Searing Bloodilla ei olekkaan targettia vaikka se on saatu luvallisesti targetoida...
Kun spelli pelataan täytyy sille valita laillinen target. Jos tämä ei ole mahdollista palautuu peli siihen mitä se oli juuri ennen kuin spellia aloitettiin castaamaan. Jos taas target on laillinen castatessa, mutta on muuttunut laittomaksi resolvatessa (joko siksi, että target on poistunut tai saanut vaikka relevantin protectionin) se counteroituu eikä mitään sen osaa tapahdu. Jos taas spellillä on yksikin laillinen target kun se resolvaa, tekee se niin paljon kuin mahdollista.
Ehkä tässä hämmentää, enemmänkin lopulta se että Mitkä ovat ne sääntöopuslauselmat, jotka kieltävät Searing Bloodia tekemästä vahinkoja lopulta :)
Relevantti sääntökohta:
608.2b If the spell or ability specifies targets, it checks whether the targets are still legal. A target that’s no longer in the zone it was in when it was targeted is illegal. Other changes to the game state may cause a target to no longer be legal; for example, its characteristics may have changed or an effect may have changed the text of the spell. If the source of an ability has left the zone it was in, its last known information is used during this process. The spell or ability is countered if all its targets, for every instance of the word “target,” are now illegal. If the spell or ability is not countered, it will resolve normally. Illegal targets, if any, won’t be affected by parts of a resolving spell’s effect for which they’re illegal. Other parts of the effect for which those targets are not illegal may still affect them. If the spell or ability creates any continuous effects that affect game rules (see rule 613.10), those effects don’t apply to illegal targets. If part of the effect requires information about an illegal target, it fails to determine any such information. Any part of the effect that requires that information won’t happen.
Example: Sorin’s Thirst is a black instant that reads, “Sorin’s Thirst deals 2 damage to target creature and you gain 2 life.” If the creature isn’t a legal target during the resolution of Sorin’s Thirst (say, if the creature has gained protection from black or left the battlefield), then Sorin’s Thirst is countered. Its controller doesn’t gain any life.
E: Tarkennusta.