Mistähän sitä aloittaisi. Vaikka siitä, että olemme Nameless Onen kanssa keskustelleet privaviestein kyseisestä pakasta jo jonkin aikaa.
Ensinnäkin, oma versioni:
Creatures: 22 kpl.
4x
Grim lavamancer4x
Gorilla shaman4x
Elvish spirit guide4x
Wild mongrel4x
Kird ape2x
Tin Street Hooligan -> parempi kuin Viridian Shaman
Instants: 10 kpl.
4x
Lightning bolt2x
Magma Jet4x
NaturalizeEnchantments: 8 kpl.
4x
Rancor4x
Root mazeLands: 20 kpl.
1x
Strip mine4x
Wasteland2x
Stomping ground4x
Wooded foothills4x Forest
5x Mountain
Sideboard: 15 kpl.
3x
Violent Eruption -> tai jokin muu antiaggrokortti
4x
Tormods Crypt2x
Artifact mutation2x
Pyroblast2x
Red elemental blast2x
Emerald CharmJa sitten kommenttia.
Boa vs. Mongrel (vs. Blurred Mongoose vs. Viridian Zealot):
Blurred Mongooselle ei voi laittaa Rancoria, eikä se tee mitään sen lisäksi että lyö kahta. Jungle Lion on loputtomasti parempi.
Cosmisen mukaan on sanomattakin selvää, että Boa on paras näistä vaihtoehdoista. Itse haluaisin kuulla kyllä sanallisia perusteluja. Boa lyö vain kahta, regenerointi sitoo manoja ja otus kuolee kuitenkin Darkblastiin. Islandwalkilla on merkitystä lähinnä Oathia ja Fishiä vastaan, joista ensimmäisessä Mongrel on selkeästi parempi ja jälkimmäisessäkin usein, sillä kun voi voittaa vuoroa aikaisemmin heittämällä käden lihoiksi. Ainoa tilanne, missä Boa on selvästi parempi, on tuo jo mainittu tilanne missä Oathilla on ukko jo ulkona, tilanne johon et muutenkaan haluaisi joutua. Mongrelin ansiosta löytyy myös käyttöä ylimääräisille landeille ja Root Mazeille.
Zealot on vain auttamatta liian hidas, eikä GG ole mitenkään taattu toisella vuorolla.
Moxihate:
Etelämpänä Euroopassa G/R beats-tyylinen pakka sijoittui toiseksi. Pakassa oli 4x Root Maze, 4x Null Rod JA 4x Chalice. Suomessa meta ei ole läheskään yhtä poweroitu, jotta tuolle linjalle kannattaisi lähteä. Vanha kunnon kala pelasi Null Rodia, ja oli rakennettu sen ympärille. Vial Fish on rakennettu Chalicen ympärille. Tämä pakka rakentuu Root Mazen ympärille. Se ei voi pelata Chalicea tehokkaasti, koska se ei koskaan halua asettaa sitä X=1. Toisaalta Chalice on tehokkaimmillaan vuorolla 1 aloittaessa, joten niitä pitäisi pelata neljää, jotta niillä olisi joskus vaikutusta.
Root Maze auttaa vihaamaan myös mokseja, koska ne tulevat täpissä peliin, eikä niiden kiihdytystä voi välittömästi hyödyntää. Ja silloin tulee Moksiapina tai Tinahuligaani ja syö sen. Root Maze on myös tehokkaimmillaan aloittamaan päästessä, mutta Shamaani on parempi silloin, kun joutuu pelaamaan toisena, kuten puolessa peleistä joutuu. Tämän vuoksi suosin Shamaaneja sekä paria Huligaania. Ne eivät ole kuolleita kortteja ensimmäisten vuorojen jälkeen, toisin kuin Chalice. Jos välttämättä haluat pelata Chaliceja, niin peluuta myös runsaasti Mongreleja, jotta saat loppupelin kuolleille nostoille edes jotain käyttöä.
Enchantmentit:
4 Rancoria on hyvä, mutta jos haluat pelata Gibboneja niin tiputtaisin ehkä kolmeen ihan vain siksi, ettei tule tilannetta jossa on Rancoreita vaan ei ketään, kelle varustaa. Gibboneista pitää ottaa huomioon se, että jos pelaat Kird Apen vuorolla 1, niin se on lyönyt 8 päähän vuoroon 5 mennessä. Jos taas pelaat Gibbonit vuorolla 1, ja vastustaja pelaa instantin kolmannen vuorosi lopussa, niin Gibbonit ovat lyöneet vuoroon 5 mennessä saman kuin ensi vuoron apina, ja seuraavalla vuorolla ne lyövät jo kovempaa. Lisäksi niitä ei voi tappaa Naturalizella, niillä on ISO takamus ja sellaisen päästyä pöytää ei vastustaja haluakaan counteroida muita ukkojasi. Miinuksena huono synergia Rancorin kanssa, jos molemmat avauskädessä. Gibbonit haluavat myös tulla mielellään pöytään vuorolla 1, joten pelaisin munakkaasti neljää tai kanakkaasti en yhtään. Jos päädyt pelaamaan niitä, niin ota pois 1 Rancor, 1 Mongrel sekä Tinahuligaanit tai Magma Jetit.
Instantit:
4 Naturalizea. Syyt: 1. Oath of Druids 2. Chalice X=1 3. Chalice X=1 4. Animate Dead/Necromancy
Magma Jet antaa mahdollisuuden filtteröidä nostoja, mikä on harvinainen ylellisyys tässä pakassa. Siihen ei muutenkaan olisi varaa, mutta kun mokoma on samalla tehokas pultti! Itse pelaisin vähintään kuutta pulttia pakassa, ja Magma Jettiin olen niin tykästynyt, että haluaisin tunkea niitä pakkaan enemmänkin. Moni Extendediä pelannut lienee kanssani samaa mieltä, mutta en itke, jos en saa teitä vakuuttuneeksi. Näiden tilalla voit pelata vaikka omaa lempikorttiasi.
Side:
Tällä pakalla en lähtisi edes yrittämään comboa vastaan. Jos lähtisin, niin aloittaisin tunkemalla Pyrostatic Pillarit mainiin ja muuta omituista. Comboa kuitenkin pelataan niin vähän, että panostaisin ennemmin siihen, että voitan kaikki muut matsit ja en joudu pelaamaan comboa vastaan kuin enintään kerran swississä. Tormod's Cryp, joka on loistava sidekortti melkein mitä tahansa vastaan, saattaa myös varastaa sinulle joitakin pelejä comboja vastaan - jopa paremmin kuin Pillar. Sitä vastoin budjetti aggroa tulee vastaan aina jossain määrin, ja Goblinin on erittäin paha matchuppi. Ainakin sidelle pitää tunkea jotain kortteja, joita voi saidata sisään kuolleiden maindeckherkkujen tilalle. Violent Eruption on poikaisa, mutta ei tule kysymykseen vähemmällä kuin neljällä Mongrelilla. Pyrokinesis, Lava Dart, Incinerate yms. ovat ihan kelpoja ja vähän luotettavampia, valitse oma suosikkisi.
Pari Emerald Charmia lisää Oathia vastaan. Artifact Mutationeja riittää pari kappaletta, ellei halua lähteä anticolossijuonelle ja tuoda neljää sisään kaikkia Tinkerpakkoja vastaan. Kannattaa vähän scouttailla pöydissä ennen turnausta, ja viimeistellä side vasta sitten.