En ymmärrä miksi tämä kortin reunoille asti ylettyminen on niin kriittiistä, ilmeisesti on kun se on jo useamman kerran mainittu, voisiko joku selventää?
En ymmärrä myöskään. Tarkoittaako tämä sitä, että myös valkoreunaiset kortit pitäisi kieltää, koska niissäkin on erilaiset (ja selvästi erottuvat) reunat?
Kortin reunojen ylittyminen mahdollistaa ja niin sanotut full-art alterit sen että alla ei olekaan sitä aitoa korttia mitä halutaan sen esittävän eli kyseessä on väärentäminen. Yksi esimerkki on tuo ylimmän kuvan Karakas, ei ole takuuta että siellä on aito Karakas alla.
Toinen esimerkki on alteroida näitä ja sitten käyttää sleavien kanssa turnauksissa:
Lisäksi reunojen ylittyminen mahdollistaa huijaamisen. Tämän testaamiseksi ota pino mustareunaisia, valkoreunaisia ja kortteja joissa on reunat ylitetty (tai viimeisten simuloimiseksi tussaa kortin reunat). Nyt laita kortit sleaveihin ja sijoita pakka niin että näet sen reunan missä sleavit on auki. Varsin helposti näet ne kortit joiden reuna on ylitetty mutta et erota valkoreunaisia mustareunaisista (tai ei ainakaan pitäisi).
(Itse en alttereita käytä, mutta en ymmärrä tätä nillitystä, että jos jollakin on ylimäärästä ja haluaa deckistään customoida vähän nätimmän, niin "kielletään kaikki". Kaikki nyt varmaan ymmärtää että Angry Birds of Paradiset ja from the vault Dryad Arborit kuuluu keittiön pöydille, vaikka joku tuomari nekin varmasti sallisi)
Kortin tunnistaminen toiselta puolelta pöytää on yllättävän tärkeää, varsinkin jos on vielä kielimuuri pelaajien välissä. Itse pelasin PoroTourin lekassa venäläistä vastaan jolla oli paljon altereita ja kun olen lekaa pelannut vähän jouduin lähes joka kortin kohdalla kysymään kortin englanninkielistä nimeä. Aikaa tuhraantui paljon.
Ja FTV Dryad Arbor on ihan laillinen turnauksissa (niissä formaateissa missä sitä saa pelata) olettaen että se ei ole käyrä kuin Torspon lapa. Kuvaa voi olla kyllä vaikea tunnistaa jos sitä ei ole aiemmin nähnyt.