Ensinnäkin, kannattaako manaperusta altistaa merkittävälle Wasteland-uhalle, ja ei-niin-todennäköiselle Back To Basics -uhalle vain Burning Wishin vuoksi pakassa, jossa riittävä mana on olennaista? Ei minusta. Pitäytyisin täyssinisessä. Tai, jos toista väriä harkitaan niin parhaita kortteja tarjoaa kyllä kiistatta musta: Demonic Tutor, Vampiric Tutor, Yawgmoth's Will, Dark Ritual, Duress.
Ja sitten herää toinen kysymys - onko Trixillä sijaa Legacyssa? Jos verrataan kortteja, joita pakka voi hyödyntää tässä formaatissa Vintagen sijaan, puutteita on useita: Sol Ring, Mana Crypt, Mana Vault, Mana Drain (, Ancestral Recall, Timewalk, Moxen, Lotus jos varaa on tietysti). Pohtisin tämän yhteydessä pakan luonnetta kombokontrollina: panostaako manakiihdytykseen ja tutorointiin eli kombo-strategiaan vaiko kieltämiseen, poistamiseen ja korttietuun eli kontrolliin.
Itse lähtisin kombo-painotuksesta, joka on tehokkaimpien kontrollielementtien tukema. Valitsisin formaatiksi Vintagen, jotta voisin hyödyntää manankiihdytysstrategiaa siihen parhaiten soveltuvilla korteilla (etenkin Mana Drain), mutta pitäydyn kommentoimaan Legacy -pakkaa toistaiseksi, koska sellaisesta oli alunperin, ja on ainakin vielä toistaiseksi kysymys.
Ja sitten korttikohtaisesti:
Sapphire Medallionit saattavat jossain määrin toimia manakiihdytysstrategiaa ajavina korvikekortteina (Vintagen vastaaville korteille), mutta en ole täysin vakuuttunut niiden riittävästä käyttökelpoisuudesta. Korvaisin ne mielelläni mm. Null Rodeilla, jotka ovat yksi tehokkaimmiksi todistautuneista häirintäkorteista (tietysti metagamen huomioonottaminen on olennaista - esim Goblineja vastaan Powder Keg on parempi, mutta sideboard antaa onneksi hengitystilaa).
Itse kombokorttien lukumääränä oikeana pitäisin joko 4/3 (Illusions/Donate) tai 3/2. Useampia kappaleita ei nimittäin halua nostaa pelin alkuvaiheessa (mutta todennäköisyys nostaa yksi kumpaakin pian pitää tietysti säilyttää).
Korttietumoottorin sijaan panostaisin laadunvalvontaan, eli Impulset käyttöön. Intuitionit voisi (ainakin toistaiseksi) säilyttää akuista huolimatta, sillä niillä saa haettua kombon palaset. Kahdeksan fetsiä voi olla liikaa, kuusi on aika sopiva (ja yleisesti riittäväksi hyväksytty) määrä. Paras sekoitus on kolme ja kolme, Pithing Needlen välttämiseksi, mutta lopultakin vain pieni ja epäolennainen yksityiskohta.
Hyödyllinen paitsi estämään monia vastustajan strategioita, Stifle toimii erinomaisena turvana omaa illuusiota lepyyttelemään. Jos suuruudenhulluus meinaa viedä pohjan todellisuudelta, Stifle pelastaa (leaves play -abilityn voi estää, ja näin saada [tai tarkemmin ottaen pitää] 20 lifeä jos tekee tukalaa sen osalta; Stifle pelastaa myös nololta bounce-häviöltä). Bouncesta puheenollen suosittelen joko kahta Echoing Truthia tai yhtä ja yhtä Chain of Vaporia ihan maindeckiin muutamasta syystä:
- vastustajalle ei tarvitse aikaa lisäaikaa löytää tiensä voittoon, tai vähintäänkin suuruudenharhoistaan eroon
- epämukavat uhat voi palauttaa käteen, mikä voi tehdä ratkaisevan eron (Vintagessa vielä tärkeämpi satunnaista mutta niin säännöllistä nopean pieksun Tinker+DSC -vetoa vastaan)
- suoranaiset esteet kuten Meddling Mage ja Chalice Of The Void eivät kaada peliä
En laittaisi Cunning Wishejä, koska niillä haetaan suurimmassa osasta tapauksista se bounce joka tapauksessa, joten sen ylimääräisen manan maksaminen vain hidastuttaa (ja silloin kun sitä tarvitsee, mana on yleensä kortilla). Wishin targeteiksi en keksi montaa, joista olisi suuremmoista etua sen sisällyttämiseksi. Sen sijaan Wishissä on haittapuolena se, että jos sideboardin rakentaa sen tueksi, hukkaa tärkeää tilaa korteilta, joiden tarkoitus on auttaa vaikeita matchupeja vastaan.
Ja sitten vielä kontrollipuolelta: Force of Will on tietysti vahva luonnollinen nelikko. Näiden lisäksi pelaisin kahta (tai jopa kolmea) Misdirectionia, jotka ovat erityisen hyviä muita kontrolleja vastaan, ja rehellisesti sanoen harvoin hyödyttömiä muutenkaan. Pahimmassa tapauksessa ne voi poistaa FoWille ykköspelissä, ja kakkospeliin saidata ulos jos matchuppi on sellainen.
Vaikka riittävä mana kombon pelaamiseksi onkin tärkeää, mielestäni nelikko Wasteland ansaitsee tulla sisällytetyksi pakkaan. Yhden värin manaperusta ei kärsi niistä juurikaan, varsinkaan kun useamman värillisen maksavat kortit ovat harvemmassa. Tilanteen mukaan - Wasteland toimii yleensä aivan kuin Islandkin, mutta se voi myös olla arvokas häirintäkortti, joka esim. katkaisee vastustajan tietyn värin manan saannin tai riittävään manacurveen pääsemisen.
Siinä onkin tärkeimmät neuvot ja ehdotukset, jotka tähän hätään tulevat mieleen. Toivottavasti olin avuksi, ja kysy ihmeessä jos jokin jäi epäselväksi tai olet eri mieltä jostain perustelustani. Itseasiassa minulla on itsellänikin resurssit Trixiin kaikkia paitsi Illusioneja itseään lukuunottamatta, joten kokoonpano on käynyt mielessä toisinaan. Menen kyllä itse Vintage-linjalle, koska Legacy-versio ei tunnu olevan riittävän nopea ollakseen kilpailukykyinen juuri tärkeiden manakiihdytyslappujen puutteen vuoksi (ja satun omistamaan drainit jo), mutta en tyrmää menestymismahdollisuuksia suoralta kädeltä, vaan rohkaisen kokeilemaan!