Sinisessä pakassa on hyvä olla reilusti kortinvetoa, jos siis pelaat counter-pakkaa, niin sinulla pitää olla koko ajan enemmän kortteja kädessäsi, kuin vastustajalla. Siksipä esim. Fact or Fiction, Gush, Thirst for Knowledge antavat sinulle korttietua. Toki kortit vaativat aina ympärilleen myös muita kortteja, joiden kanssa niillä on positiivinen synergia: Facta tykkää korteista, jotka hyötyvät myös hautausmaalle menevistä korteista (Psychatog, Yawgmoth's Will, flashback-kortit, kuten Deep Analysis...), Gush taas tahtoo ottaa kaiken ilon irti siitä, että landit palaavat käteen (Fastbond, Exploration, Psychatog...), kun taas TFK tahtoo aina ruuakseen faxeja, joita heittää pois (Darksteel Colossus, ylimääräiset Chalice of the Voidit tai SenseiŽs Divining Topit...). Jos tosiaan lähdet hyödyntämään myös hautausmaatasi, niin hyviä mahdollisuuksia tarjoavat myös Frantic Search ja Gifts Ungiven, jotka molemmat tuovat kortteja käteesi ja toisaalta kortteja graveyardille - eniten tästä luonnollisesti tykkää ehkä rikkinäisen kortti ikinä: Yawgmoth's Will, mutta katso myös muut vaihtoehdot Factan kohdasta.
"Perinteinen" voittaminen on sinsillä counter-pakoilla ollut Morphling, mutta aika on nykyään ajanut sen ohi ja tilalla on tarjolla paljon parempiakin voittokeinoja, kuten Tinker->Darksteel Colossus, Psychatog ja "uutena" tulokkaana storm-kortit, jotka toisaalta eivät enää kuulu control-pakkoihin, vaan ovat enemmän combon heiniä - parhaiksi storm-korteiksi ovat osoittautuneet Empty the Warrens, Tendrils of Agony, Mind's Desire ja ehkä myös Brain Freeze.
Pakka tahtoo luonnollisesti pelata myös reilusti counterspellejä, eli oikeastaan järjestyksessä: Force of Will, Counterspell ja/tai Mana Drain, hieman pakasta riippuen, Misdirection ja tämän jälkeen käyttötarkoituksen mukaan tietty määrä spesifiöidympää counter-vehjettä, kuten Mana Leak (vaatii Moxit ja taitaa olla hieman aikansa elänyt nyky-Vitagessa), Red Elemental Blast/Pyroblast, Annul, Spell Snare, Memory Lapse, Remand, Daze, Disrupt... Oman maun ja metan mukaan. Johonkin tuonne välille sattuvat myös Stifle ja Trickbind, jotka mm. vastaavat fetchaamiseen tai kaatavat storm-tapon. Voi myös olla, että tahdot tutoroida tiettyjä kortteja pakastasi, jolloin Mystical Tutor ja Merchant Scroll, sekä vaikeampi Gifts Ungiven tulevat mukaan kuvaan - nämä eivät kuitenkaan ole välttämättömiä puhtaasta CC:ssä, mutta kyllä niistä usein jotain iloa saa irti.
Pakassasi tahtonet pelata myös jonkinlaista jarrua, joka tekee vastustajan korteista kuolleita - jos hän nostaa Moxeja, niin on varsin mukavaa olla pelissä jokin este, joka tekee niistä käyttökelvottomia: esimerkiksi Chalice of the Void 0:lla counterilla estää niiden pelaamisen, Null Rod estää niiden käytön ja vaikkapa Kataki, War's Wage nihkeyttää peliä - vastaavasti Katakia käyttäessäsi et itsekään tahdo juuri faxeja pelata - jolloin voittokeinona Tinker-DSC-plania parempi on kalamaisempi lähestyminen, jossa käytät voittokeinoina pieniä ja halpoja miehiä mukavilla abilityillä.
Vastaavasti mono-U counter-control ei oikein taida nykypeleissä pärjätä, vaan tahdot rinnalle jonkin muunkin värin/värejä. Musta tarjoaa mukavasti disruptia, kuten Duress, Unmask, Cabal Therapy, Darkblast ja toisaalta mauttomuuksia kuten Yawgmoth's Will, Yawgmoth's Bargain, Demonic Tutor, Dark Ritual, Vampiric Tutor. Valkoinen tarjoaa enemmän kalamaisia vehkeilyjä, Jotun Grunt, Meddling Mage, Swords tp Plowshares, True Believer tai isompaa voittovehjettä, kuten Exalted Angel, toisaalta valkoisesta saa myös jonkinlaista lukkokamaa, kuten OrimŽs Chant, joka Isochron Scepterin nokassa on kuulema lukko, toisaalta Chantti kaataa myös storm-tapot - tai ainakin hanakloittaan niitä, kun vstustastajan täytyy pelata tämän ympäri. Punainen tarjoaa vihaa pelatuinta väriä, eli sinistä vastaan, joista tehokkaimpia lienevät Red Elemntal Blastit ja Pyroblastit, jotka tekevät Vintagessa mauttomuuksia lähes jokaista pakkaa vastaan, punainen tarjoaa myös comboista tutun Empty the Warrensin, joka tosin tykkää Time Walkista rinnallaan - toisaalta myös Goblin Welder on punainen ja se tekee paljon hassuja juttuja esim. Staxissa tai CS:ssa, mutta tälloin aletaan jo olemaan melko kaukana alkuperäisestä ideasta. Vihreästä taas saadaan esim. Regrowth, joka mahdollistaa mauttomuuksien pelaamisen uudestaan ja Fastbond, joka tekee Gushista todella rikkinäisen vehkeen - näistä tosin ainakin ensimmäinen on vähemmän CC-lappu, mutta hassuja hybridejähän voi aina rakennella... Faxi-puolelta tarjolla on paljon leluja: Crucible of Worlds antaa pelata fetchejä uudestaan ja toisaalta mahdollistaa lukon Wastelandien ja Stripminen kanssa, Masticore tappaa tonttuja, gobboja ja muita epäoleellisia lihiksia, Platinum Angel voi joskus voittaa, Grim Monolith ja Power Artifact tuottavat loputtomasti manaa, Goblin Charbelcher tekee Mana Severancen kanssa voittoa...
Lueskelin taannoin myös listaa, jossa pelattiin Commandeeria ja sitä jopa kehuttiin, en sitten tiedä miten tuollainen häröpallo toimii, mutta siinä olisi yksi mahdollisuus..
Kyse on siis paljolti siitä, mitä tahdot pelata ja miten - sininen on vahvin väri ja tarjoaa loputtomasti mauttomia mahdollisuuksia ja erilaisia pelityylejä. Kannattaa siis miettiä tarkkaan mitä tahtoo tehdä ja mitkä kortit edesauttavat sitä parhaiten.