1. Minulla on pelissä Null Profusion, yli kaksi korttia kädessäni, osalla näistä korteista on Madness-kyky ja minulla ei ole yhtään maksimikäden nostattajakorttia pelissä. Tulee End of turn step ja sen jälkeen discard step. Kaverini mielestä seuraava on mahdollista:
Aloitan liikakorttien poistamisen, mutta poistankin lähinnä Madness-kortteja ja pelaan ne siinä samaan aikaan ja nostan tietysti kortteja. Vaikka minulla on edelleen liikaa kortteja kädessäni, niin minun ei enää tarvitse poistaa kädestäni kortteja, koska korttien poisto tapahtuu yhtäaikaisesti. Minä en osannut sanoa tuohon mitään varmaa vastausta, joten juttu jäi auki, koska mielestäni kaverin pitäisi edelleen jatkaa korttien poistamista, kunnes maksimikäsi on saavutettu. Mikä on oikea vastaus tuohon?
Muutamaa päivää myöhemmin muistin sellaisen jutun, että joku oli sanonut jotain sen tapaista, ettei Discard phasen aikana saanut pelata yhtään mitään. Mikäli asia on todellakin näin, niin siinä tapauksessa tuo edellinen ongelma on ratkaistu...Vai onko?
2. Minulla on pelissä AEther Rift, Library of Leng ja kädessä olentokortti, ei-olentokortti, madness-olentokortti ja ei-olentomadnesskortti. Tulee upkeeppi, jolloin näytän kädestäni kortin. Ovatko seuraavat tapaukset kunkin kortin kohdalla mahdollisia?
a) Näytän olentokortin. Vastustaja maksaa viisi elämää, jolloin poistan kortin. Voinko laittaa olennon Library of Lengin avulla pakkani päälle?
b) Näytän ei-olentokortin, jolloin joudun poistamaan sen. Voinko laittaa kortin pakkani päälle LOLin avulla?
c) Näytän madness-olentokortin. Vastustaja maksaa viisi elämää, jolloni olen poistamassa korttia. Voinko pelata kortin sen madness-costilla?
d) Näytän ei-olentomadnesskortin ja siksi joudun poistamaan sen. Voinko pelata kortin sen madness-costilla?
3. Muistaakseni joku sanoin kauan sitten, että stormin ja replicaten avulla syntyviä kopioita ei voi countteroida, mutta nyt kaverini sanoi, että niitä voikin countteroida. Mikä on totuus?
Asiaa sekoittaa lisäksi se, että monet pelaajat sanovat taian kopioija-korttien avulla (Mirari, Eye of the Storm, Reiterate, Spellbinder jne.) luodut taiat voi countteroida. Peliympäristöni tarvitsisi nyt joltakin tuomarilta varsin tyhjentävää ja SELKEÄÄ selitystä siitä, että kuinka tunnistaa ne tapaukset, joissa kopioidun kortin voi countteroida? Mitkä ovat ne ratkaisevat sanat näissä kopiointikorteissa, joihin meidän pitää kiinnittää huomiomme? Tuomarit, auttakaa.
4. Muistaakseni tämä aihe on kulutettu loppuun jo aikaa sitten, mutta kysynpähän nyt kuitenkin samaa asiaa muistin virkistämiseksi. Voiko...
a) ...Tel-Jilad Stylus -kortilla "tuhota" hunted-olennoilla luotuja tokeneita?
b) ...Brand-kortilla ottaa itselleen hunted-olennoilla luodut kortit?
5. Kaverini kanssa tuli ongelmia seuraavan korttien toimivuuksien kanssa resolvaustilanteissa. Auttakaapa meitä tuomarit.
a) Livind End resolvaa ja uhrauttaa kaikki pelissä olleet olennot. Mikäli Living Endin omistajalla oli resolvaushetkellä hautuumaallaan Gleancrawler, niin saako hän silloin vuoronsa lopussa kaikki menettämänsä ei-token-olennot takaisin itselleen, mikäli Gleancrawler selvityi pelissä vuoron loppuun saakka?
b) Veiling Oddity tulee peliin suspendistä ja kaikki olennot saavat unblockablen vuoron loppuun saakka. Jos vielä oddityn pelini tulon jälkeen peliin tulee olentoja, niin onko niilläkin unblockable?
c) Pelaan Infestin. Saavatko vielä Infestin pelaamisen jälkeen peliin tulleet olennot -2/-2? (HUOM! Mikäli tämän kysmyksen vastaus on vastakohtainen edellisen kysymyksen kanssa ( b) myönteinen ja c) kielteinen tai toisinpäin), niin miksi juuri "se" toinen kortti vaikuttaa vuoron loppuun asti kaikkiin olentoihin ja toinen ei? Mikä on selitys tähän?)
d) Minulla on pelissä Yawgmoth's Agenda ja en halua enää pitää sitä pelissä vaan pelaan siihen Recoilin. Poistuuko Recoil pelistä vai meneekö se hautuumaalle? Kaverini halusi vielä tehdä lisäkysymyksen, että missä Recoil tarkalleen on sen resolvatessa. Stäkissä, hautuumaalla vai jossain muualla?
e) On vastustan main phase 2, hänellä ei ole pelissä mitään, mikä voisi estää minun hyökkääjiäni ensi vuorolla, hänellä on 45 elämää ja hänen ainoa jäljellä oleva käsikorttinsa on Wrath of God. Minulla on pelissä kolme Stalking Vengeancea ja yksi Shivan Dragon, punaisen manan antavia kortteja tarpeeksi, jotta saan annettua tarpeelliset 25-kertaiset +1/+0 -boostit loharille ja kaikki manantuottokorttini ovat nyt täpissä. Onko vastustaja tuomittu kuolemaan?