Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Discard-, kopio-, hunted- ja vaikutusalue-kysymyksiä  (Luettu 4063 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Dark Knight

1. Minulla on pelissä Null Profusion, yli kaksi korttia kädessäni, osalla näistä korteista on Madness-kyky ja minulla ei ole yhtään maksimikäden nostattajakorttia pelissä. Tulee End of turn step ja sen jälkeen discard step. Kaverini mielestä seuraava on mahdollista:
Aloitan liikakorttien poistamisen, mutta poistankin lähinnä Madness-kortteja ja pelaan ne siinä samaan aikaan ja nostan tietysti kortteja. Vaikka minulla on edelleen liikaa kortteja kädessäni, niin minun ei enää tarvitse poistaa kädestäni kortteja, koska korttien poisto tapahtuu yhtäaikaisesti. Minä en osannut sanoa tuohon mitään varmaa vastausta, joten juttu jäi auki, koska mielestäni kaverin pitäisi edelleen jatkaa korttien poistamista, kunnes maksimikäsi on saavutettu. Mikä on oikea vastaus tuohon?
Muutamaa päivää myöhemmin muistin sellaisen jutun, että joku oli sanonut jotain sen tapaista, ettei Discard phasen aikana saanut pelata yhtään mitään. Mikäli asia on todellakin näin, niin siinä tapauksessa tuo edellinen ongelma on ratkaistu...Vai onko?

2. Minulla on pelissä AEther Rift, Library of Leng ja kädessä olentokortti, ei-olentokortti, madness-olentokortti ja ei-olentomadnesskortti. Tulee upkeeppi, jolloin näytän kädestäni kortin. Ovatko seuraavat tapaukset kunkin kortin kohdalla mahdollisia?

a) Näytän olentokortin. Vastustaja maksaa viisi elämää, jolloin poistan kortin. Voinko laittaa olennon Library of Lengin avulla pakkani päälle?

b) Näytän ei-olentokortin, jolloin joudun poistamaan sen. Voinko laittaa kortin pakkani päälle LOLin avulla?

c) Näytän madness-olentokortin. Vastustaja maksaa viisi elämää, jolloni olen poistamassa korttia. Voinko pelata kortin sen madness-costilla?

d) Näytän ei-olentomadnesskortin ja siksi joudun poistamaan sen. Voinko pelata kortin sen madness-costilla?

3. Muistaakseni joku sanoin kauan sitten, että stormin ja replicaten avulla syntyviä kopioita ei voi countteroida, mutta nyt kaverini sanoi, että niitä voikin countteroida. Mikä on totuus?
Asiaa sekoittaa lisäksi se, että monet pelaajat sanovat taian kopioija-korttien avulla (Mirari, Eye of the Storm, Reiterate, Spellbinder jne.) luodut taiat voi countteroida. Peliympäristöni tarvitsisi nyt joltakin tuomarilta varsin tyhjentävää ja SELKEÄÄ selitystä siitä, että kuinka tunnistaa ne tapaukset, joissa kopioidun kortin voi countteroida? Mitkä ovat ne ratkaisevat sanat näissä kopiointikorteissa, joihin meidän pitää kiinnittää huomiomme? Tuomarit, auttakaa.

4. Muistaakseni tämä aihe on kulutettu loppuun jo aikaa sitten, mutta kysynpähän nyt kuitenkin samaa asiaa muistin virkistämiseksi. Voiko...

a) ...Tel-Jilad Stylus -kortilla "tuhota" hunted-olennoilla luotuja tokeneita?
b) ...Brand-kortilla ottaa itselleen hunted-olennoilla luodut kortit?

5. Kaverini kanssa tuli ongelmia seuraavan korttien toimivuuksien kanssa resolvaustilanteissa. Auttakaapa meitä tuomarit.

a) Livind End resolvaa ja uhrauttaa kaikki pelissä olleet olennot. Mikäli Living Endin omistajalla oli resolvaushetkellä hautuumaallaan Gleancrawler, niin saako hän silloin vuoronsa lopussa kaikki menettämänsä ei-token-olennot takaisin itselleen, mikäli Gleancrawler selvityi pelissä vuoron loppuun saakka?

b) Veiling Oddity tulee peliin suspendistä ja kaikki olennot saavat unblockablen vuoron loppuun saakka. Jos vielä oddityn pelini tulon jälkeen peliin tulee olentoja, niin onko niilläkin unblockable?

c) Pelaan Infestin. Saavatko vielä Infestin pelaamisen jälkeen peliin tulleet olennot -2/-2? (HUOM! Mikäli tämän kysmyksen vastaus on vastakohtainen edellisen kysymyksen kanssa ( b) myönteinen ja c) kielteinen tai toisinpäin), niin miksi juuri "se" toinen kortti vaikuttaa vuoron loppuun asti kaikkiin olentoihin ja toinen ei? Mikä on selitys tähän?)

d) Minulla on pelissä Yawgmoth's Agenda ja en halua enää pitää sitä pelissä vaan pelaan siihen Recoilin. Poistuuko Recoil pelistä vai meneekö se hautuumaalle? Kaverini halusi vielä tehdä lisäkysymyksen, että missä Recoil tarkalleen on sen resolvatessa. Stäkissä, hautuumaalla vai jossain muualla?

e) On vastustan main phase 2, hänellä ei ole pelissä mitään, mikä voisi estää minun hyökkääjiäni ensi vuorolla, hänellä on 45 elämää ja hänen ainoa jäljellä oleva käsikorttinsa on Wrath of God. Minulla on pelissä kolme Stalking Vengeancea ja yksi Shivan Dragon, punaisen manan antavia kortteja tarpeeksi, jotta saan annettua tarpeelliset 25-kertaiset +1/+0 -boostit loharille ja kaikki manantuottokorttini ovat nyt täpissä. Onko vastustaja tuomittu kuolemaan?
« Viimeksi muokattu: 27.02.07 - klo 16:28 kirjoittanut Dark Knight »
Tässä vaihtolistani:
http://mtgsuomi.fi/listat/Dark%20Knight/hw/

"One man's trash is Dark Knight's treasure."

Poissa jkk

• L3-tuomari / Regional Coordinator
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • EN VASTAA YKSITYISVIESTEIHIN
Vs: Discard-, kopio-, hunted- ja vaikutusalue-kysymyksiä
« Vastaus #1 : 27.02.07 - klo 15:38 »
Onpas paljon kysymyksiä yhdessä topicissa. Vastailen mitä jakselen, virkaveljet korjatkoon jos minulta on jäänyt jotain huomaamatta.

Lainaus
1. Minulla on pelissä Null Profusion, yli kaksi korttia kädessäni, osalla näistä korteista on Madness-kyky ja minulla ei ole yhtään maksimikäden nostattajakorttia pelissä. Tulee End of turn step ja sen jälkeen discard step.

Itseasiassa tulee End of Turn step ja sen jälkeen Cleanup step.

Lainaus
Aloitan liikakorttien poistamisen, mutta poistankin lähinnä Madness-kortteja ja pelaan ne siinä samaan aikaan ja nostan tietysti kortteja. Vaikka minulla on edelleen liikaa kortteja kädessäni, niin minun ei enää tarvitse poistaa kädestäni kortteja, koska korttien poisto tapahtuu yhtäaikaisesti. Minä en osannut sanoa tuohon mitään varmaa vastausta, joten juttu jäi auki, koska mielestäni kaverin pitäisi edelleen jatkaa korttien poistamista, kunnes maksimikäsi on saavutettu. Mikä on oikea vastaus tuohon?

Ensin sinä discardaat, ja päätät discardata osan korteista madnessilla. Sitten kun olet discardannut tarpeeksi, niin madness-triggerit menevät stackiin. Kun ne resolvaavat, saat pelata kyseiset kortit. Kun pelaat kyseiset kortit, Null Profusion triggeröityy. Kun Null Profusionin triggerit resolvaavat, saat nostaa lappuja. Sitten ensi viikolla, kun stacki on tyhjä, tulee uusi Cleanup step ja joudut taas discardaamaan ylimääräiset laput.

Lainaus
Muutamaa päivää myöhemmin muistin sellaisen jutun, että joku oli sanonut jotain sen tapaista, ettei Discard phasen aikana saanut pelata yhtään mitään. Mikäli asia on todellakin näin, niin siinä tapauksessa tuo edellinen ongelma on ratkaistu...Vai onko?

Cleanup stepin aikana ei voi pelata mitään, paitsi jos tapahtuu jotain state-based effectejä tai jokin ability triggeröityy (niinkuin tuossa Madness-tapauksessa käy).

Lainaus
2. Minulla on pelissä AEther Rift, Library of Leng ja kädessä olentokortti, ei-olentokortti, madness-olentokortti ja ei-olentomadnesskortti. Tulee upkeeppi, jolloin näytän kädestäni kortin. Ovatko seuraavat tapaukset kunkin kortin kohdalla mahdollisia?

Lainaus
a) Näytän olentokortin. Vastustaja maksaa viisi elämää, jolloin poistan kortin. Voinko laittaa olennon Library of Lengin avulla pakkani päälle?

Kyllä.

Lainaus
b) Näytän ei-olentokortin, jolloin joudun poistamaan sen. Voinko laittaa kortin pakkani päälle LOLin avulla?

Kyllä.

Lainaus
c) Näytän madness-olentokortin. Vastustaja maksaa viisi elämää, jolloni olen poistamassa korttia. Voinko pelata kortin sen madness-costilla?

Kyllä.

Lainaus
d) Näytän ei-olentomadnesskortin ja siksi joudun poistamaan sen. Voinko pelata kortin sen madness-costilla?

Kyllä.

Lainaus
3. Muistaakseni joku sanoin kauan sitten, että stormin ja replicaten avulla syntyviä kopioita ei voi countteroida, mutta nyt kaverini sanoi, että niitä voikin countteroida.

Kaveri on oikeassa. Spellien kopioit voi aina counteroida, elleivät ne satu olemaan sellaisen spellin kopioita joilla on jokin counteroimisen estävä ability.

Lainaus
4. Muistaakseni tämä aihe on kulutettu loppuun jo aikaa sitten, mutta kysynpähän nyt kuitenkin samaa asiaa muistin virkistämiseksi. Voiko...

a) ...Tel-Jilad Stylus -kortilla "tuhota" hunted-olennoilla luotuja tokeneita?

Kyllä, sinä omistat Hunted-creaturen vastustajan kontrolliin antamat tokenit, joten voit poksautella niitä rikki styluksella.

Lainaus
b) ...Brand-kortilla ottaa itselleen hunted-olennoilla luodut kortit?

Juujuu.

Lainaus
5. Kaverini kanssa tuli ongelmia seuraavan korttien toimivuuksien kanssa resolvaustilanteissa. Auttakaapa meitä tuomarit.

a) Livind End resolvaa ja uhrauttaa kaikki pelissä olleet olennot. Mikäli Living Endin omistajalla oli resolvaushetkellä hautuumaallaan Gleancrawler, niin saako hän silloin vuoronsa lopussa kaikki menettämänsä ei-token-olennot takaisin itselleen, mikäli Gleancrawler selvityi pelissä vuoron loppuun saakka?

Kyllä.

Lainaus
b) Veiling Oddity tulee peliin suspendistä ja kaikki olennot saavat unblockablen vuoron loppuun saakka. Jos vielä oddityn pelini tulon jälkeen peliin tulee olentoja, niin onko niilläkin unblockable?

Kyllä.

Lainaus
c) Pelaan Infestin. Saavatko vielä Infestin pelaamisen jälkeen peliin tulleet olennot -2/-2? (HUOM! Mikäli tämän kysmyksen vastaus on vastakohtainen edellisen kysymyksen kanssa ( b) myönteinen ja c) kielteinen tai toisinpäin), niin miksi juuri "se" toinen kortti vaikuttaa vuoron loppuun asti kaikkiin olentoihin ja toinen ei? Mikä on selitys tähän?)

Eivät saa. Ero Veiling Oddityyn selittyy sillä, että toinen näistä muuttaa creaturejen ominaisuuksia (Infest, power ja toughness) ja toinen muuttaa pelin sääntöjä (Veiling Oddity, tekee creatureista unblockableja). Ominaisuuksia muuttavat spellit ja abilityt vaikuttavat resolvatessaan mihin vaikuttavat, eivätkä tee mitään sen jälkeen peliin tuleville olennoille. Sääntöjä muuttavat spellit ja abilityt taas muuttavat sääntöjä, ja nehän koskevat myös myöhemmin peliin tulevia olentoja.

Lainaus
d) Minulla on pelissä Yawgmoth's Agenda ja en halua enää pitää sitä pelissä vaan pelaan siihen Recoilin. Poistuuko Recoil pelistä vai meneekö se hautuumaalle? Kaverini halusi vielä tehdä lisäkysymyksen, että missä Recoil tarkalleen on sen resolvatessa. Stäkissä, hautuumaalla vai jossain muualla?

Recoilin resolvaamisen viimeinen osa on se, että Recoil menee hautausmaalle. Tässä vaiheessa Agenda ei ole enää pelissä, joten se ei vaikuta siihen, mihin Recoil olisi päätymässä. Resolvatessaan Recoil on tietysti stackissa.

Lainaus
e) On vastustan main phase 2, hänellä ei ole pelissä mitään, mikä voisi estää minun hyökkääjiäni ensi vuorolla, hänellä on 45 elämää ja hänen ainoa jäljellä oleva käsikorttinsa on Wrath of God. Minulla on pelissä kolme Stalking Vengeancea ja yksi Shivan Dragon, punaisen manan antavia kortteja tarpeeksi, jotta saan annettua tarpeelliset 25-kertaiset +1/+0 -boostit loharille ja kaikki manantuottokorttini ovat nyt täpissä. Onko vastustaja tuomittu kuolemaan?

Asuuko hän jossain barbaarivaltiossa jossa on käytössä kuolemantuomio?

« Viimeksi muokattu: 27.02.07 - klo 16:10 kirjoittanut jkk »
Lainaus käyttäjältä: shazzle
Uskon että olen sinua kokeneempi "internetissä".
Lainaus käyttäjältä: yeou
miten tolla tyypillä on aina plussia postissaan? onko se joku julkkis?

Poissa Polari

« Vastaus #2 : 27.02.07 - klo 16:54 »
Kommentoisin yhtä kohtaa:

Lainaus

"Kaikki olennot saavat unblockablen" on varsin harhaanjohtava lause. Johanna oikeastaan sanoikin jo tämän, muttei ihan suoranaisesti joten korostan vielä: Veiling Oddity ei anna millekään creaturelle minkäänlaista abilityä, vaan luo vuoron loppuun asti kestävän efektin "creatureja ei voi blokata". Vaihtoehtoinen muotoilu olisi "all creatures gain "this creature is unblockable" until end of turn", jolloin sillä hetkellä pelissä olevat otukset saisivat tuon abilityn mutta myöhemmin peliin tulevat eivät.
Twitch-kanava (ensisijaisesti Mega Man -speedrunausta)

Poissa Dark Knight

« Vastaus #3 : 27.02.07 - klo 17:12 »
Lainaus käyttäjältä: jkk
Lainaus

Asuuko hän jossain barbaarivaltiossa jossa on käytössä kuolemantuomio?

Mikäli hauska vastauksesi on myönteinen vastaus alkuperäiseen kysymykseeni, niin kyllä, hän asuu barbaarivaltiossa, jossa on käytössä kuolemaantuomio. Voin vastaisuudessa käyttää sanaa "hävitä" sanan "kuolla" sijaan, jos sen käyttö aiheuttaa tuomarien keskuudessa ongelmia. (Sinänsä vastauksesi tyyli ei haitannut jkk. Ihan mukavaa piristystä tänne Sääntöongelmat-palstalle.) Joka tapauksessa tulkitsen vastaustasi myönteiseksi.

Sitten palaisin vielä tuohon kysymykseeni koskien Yawgmoth's Agendaa. Vastauksesi perusteella Recoil ei siis lähde pelistä vaan menee hautuumaalle. Miksi Samurai of the Pale Curtainin tai Planar Voidin kuollessa tilanne on eri? (muistaakseni joku tuomari vastasi taannoin niiden lähtevän pelistä) Mikäli samurai ja joku toinen olento kuolevat combat damagen seurauksena, niin molemmat lähtevät pois pelistä, eikö?

ps. Kiitos tarkennuksestasi Polari.
Tässä vaihtolistani:

Poissa duracel

Re: Discard-, kopio-, hunted- ja vaikutusalue-kysymyksiä
« Vastaus #4 : 27.02.07 - klo 17:26 »
Tuon kysymyksen olisi myös voinut muotoilla hieman toisin. Halusit kai kysyä triggeröityykö jokaisen Stalking Vengeancen ability kolmesta muusta kuolevasta creaturesta, mihin vastaus on kyllä.

Tilanne Samurai of the Pale Curtainin ja Planar Voidin kanssa on eri, koska tilanne on eri. Samurain efekti on voimissaan, kun se lähtee pelistä, joten se poistetaan pelistä, samoin kuin sen kanssa samaan aikaan tuhoutuvat permanentit. Planar Voidilla on triggered ability, joka triggeröityy siitä kun kortti menee graveyardille. Tämän tyyppiset triggered abilityt (niin sanotusti leaves play triggerit) katsovat pelin tilannetta juuri ennen triggeröintiä. Planar Void ja sen kanssa samaan aikaan gravelle menevät kortit poistuvat pelistä, eli tilanne toimii samalla periaatteella kuin noiden Stalking Vengeancejen kohdalla. Kortin ability triggeröityy, vaikka se itsekin menee pois pelistä.

Nämä kaksi ovat siis tosiaan erilaisia juttuja. Toinen on replacement effect (Samurai) ja toinen on triggered ability (Planar Void).

Recoil ei tuossa poistu pelistä, koska Agenda ei ole enää pelissä abilitynsa kanssa sitä poistamassa, kun Recoil on menossa graveyardille. Spellin resolvatessa viimeiseksi laitetaan se hautaan. Tätä ennen on tehty kaikki muu mitä kortti haluaa, eli palautettu Agenda käteen ja heitetty jotain pois.

~jari
« Viimeksi muokattu: 27.02.07 - klo 17:27 kirjoittanut duracel »
Tätä se dementia teettää. Ei dementia! Ei, ei vaan dementia. Sanoinko mä sen dementian taas? Ei dementia vaan väsymys. Väsymystä tarkoitin. Meni sanat sekasin, kun on tämä dementia. Ei dementia ole minulla! Väsymys on vaan. Väsymys ja dementia. Jumalauta!

Poissa Dark Knight

« Vastaus #5 : 27.02.07 - klo 17:32 »
Lainaus käyttäjältä: duracel
Tuon kysymyksen olisi myös voinut muotoilla hieman toisin. Halusit kai kysyä triggeröityykö jokaisen Stalking Vengeancen ability kolmesta muusta kuolevasta creaturesta, mihin vastaus on kyllä.

Olet oikeassa duracel. Olisin todellakin voinut kysyä toisella tavalla, vaikkapa näin:

Minulla on pelissä kolme Stalking Vengeancea ja yksi Shivan Dargon. Jos vastustaja pelaa Wrath of Godin, niin ottaako vastustaja tällöin itseensä 45 vahinkoa?

Noh, kiitos vastauksesta. Eiköhän tolla selvitä taas jonkun aikaa.
Tässä vaihtolistani:

Poissa Dark Knight

« Vastaus #6 : 26.07.08 - klo 10:58 »
Vaikka viestiketju näyttäisikin antavan vastauksen kysymykseeni, niin varmistetaanpa kuitenkin. Tuli eilen pelatessa ongelma, että jos minuun pelataan Ember Gale ja jos sen jälkeen minulle tulee peliin joku olento, niin saako se blokata. Eilen päättelimme, että ei saa. Päättelimmekö oikein?
Tässä vaihtolistani:

Poissa Polari

« Vastaus #7 : 26.07.08 - klo 14:05 »
Ember Galen efekti toimii samoin kuin Veiling Oddityn tuolla aikaisemmassa kysymyksessä, eli eivät saa.
Twitch-kanava (ensisijaisesti Mega Man -speedrunausta)