Poromagia

Kirjoittaja Aihe: MTG suomeksi?  (Luettu 13096 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Elwood

Vs: MTG suomeksi?
« Vastaus #30 : 19.04.07 - klo 21:15 »
Jos suomennoksia yritetään tehdä, eikö ne olisi kuitenkin järkevää pitää siinä maailmassa, missä ne ovat jo, eikä esim. yrittää kääntää mtg:tä Tolkienin maailmaan.
Suomalaisessa mytologiassa ovat hiisi ja peikko olleet eri asioita.

Aiheeseen liittyen suosittelen Maija ja Elina Rantasen kirjaa Haltioiden mailla, maahisten majoissa (/lla). Siitä lähtien kun tuon kirjan sen ilmestyttyä ostin, olen haaveillut suomalaisen kansanperinteen maailmaan sijoittuvasta Magic-blockista. Enkä tällä tarkoita niinkään Kalevala-tarustoa, sillä sitä kirja ei juuri käsittele, mutta tietenkin osa hahmoista yms. sinne olisi pakko sotkea*. Joku pöljä vain meni keksimään tehdä tällaisen Japanista... Kyllä Vuorenalainen kuningas olisi voittanut minkä tahansa red-alignedin Samurain ja Väinämöinen (joka olisi itsestäänselvästi Planeswalker) Kondan vaikka yhdellä kielellä. Tästä kirjasta vain tuli mieleen, että Kithkinit kääntyisivät "hyvin" lintukotolaisiksi ja Merfolk suoraan vedenväeksi tai vetehisiksi. Hiidet ja peikot olisivat setissä (tämän kirjan mukaan kun mennään) luonnollisesti jotain aivan muuta kuin Tolkienin/Mtg-maailman, ja löytyisipä sieltä itse Hiisikin, joka olisi tietysti legendaarinen, mutta ei jätti, vaikka hiidenkivistä niin voisi päätellä.)  --> Eri alueilla erilaiset uskomukset, minä suosin tätä ihmisen kokoista Hiittä.

P.S. Kirjassa on mahtava puolukkaleivän ohje :)

* Jos tällainen hanke oikeasti olisi toteutumassa, olisi tietenkin selvää, että aiheeksi tulisi lobatuksi keinolla millä hyvänsä juuri Kalevala. Itseäni kiinnostaisi vain tiettyjen henkilöhahmojen ja sivutarinoiden mukaanottaminen, (muuten ei jäisi tilaa/kortteja vähemmäntunnetuille uskomuksille: mukana olisi tietysti oltava Päivänsäde ja Menninkäinen :))   ei niinkään itse Sammon tarina. Mieluummin kääntäisin aiheet Rantasten kirjan mukaisesti eri väkien taisteluksi (maan, metsän, veden ja vuoren väet, jotka olisi melko suoraan sijoitettavissa magicin väreihin, mutta joissa voisi tapahtua omituisia color pien muutoksia

--> esim.: Suonneito UB
creature - Vedenväki Parantaja
T: Prevent the next two damage that would be dealt to target creature or player this turn.  || En koskaan ole edes yrittänyt suomentaa itse sääntöjä omissa korttitekeleissäni)

   
Erikseen olisi tehtävä toinen block Kalevalasta, jossa olisi niin Sotkanmuna, Sampo, Pohjolan linnoitus kuin muutkin. Sammon vaiheet olisivat läpi kolmen setin kulkeva pääjuoni, joilta kakkossetissä osan varastaisi Kullervon traagiset edesottamukset, mutta jotka palaisivat taas valokeilaan lopullisessa Sammon omistajuuden päättämisessä. Oi, on se niin eeppinen!

Innostun näin läheisessä aiheessa varmasti off topicciin  ;D  EDIT: Ja ylipitkiin virkkeisiin, joiden käyttö on paha ongelmani...

EDIT: vähän kieliasun korjailua
« Viimeksi muokattu: 20.04.07 - klo 09:47 kirjoittanut Elwood »