Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Humility kysymyksiä  (Luettu 5658 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JunioRcmf

Humility kysymyksiä
« : 27.05.07 - klo 14:44 »
Tässä olisi pari kysymystä Humilitystä:
1. Jos Humility on pöydässä ja vastustaja pelaa, jonkun otuksen jolla on comes into play ability (esim. Nekrataal) niin meneekö ability stackkiin ennen kuin olento muuttuu 1/1 ja menettää abilityt eli tapahtuuko comes into play ability vai ei? Tähän vielä kysymyksenä laskeeko Pandemonium Humilityn kanssa otuksia alkuperäiset voimat vai vain Humilityn muuttaman 1?
2. Mites leaves from play tai is put into a graveyard abilityt/efektit esim. Academy Rectorilla toimivat Humilityn kanssa?
3. Miten Humility suhtautuu otuksilla oleviin +1/+1 nappeihin, enchantmentteihin (esim. Rancor) ja equipmentteihin (esim. Sword of Fire and Ice)? Saako otus plussaa vai katoaako plussatkin?
Tuohon nappi kohtaan esimerkkinä, jos vastustajalla on esim. Plaxcaster Frogling tai Phantom Wurm jolla on nappeja niin antavatko ne yhä plussa, kun Humility iskeytyy pöytään? Ja miten muutes time countereiden kanssa esim. Lost Auramancersilla, pysyvätkö napit vain tekemättä mitään sillä?
4. Jos Opal Titan on muuttunut olennoksi ja sen jälkeen pelataan Humility siitä tulee 1/1 olento, mutta mitä jos Humility tuhoutuu? Tulee Titanista 4/4 Pro tyyppi, 4/4 vanilla vai muuttuuko se takaisin enchantmentiksi?

Poissa duracel

Re: Humility kysymyksiä
« Vastaus #1 : 27.05.07 - klo 15:24 »
1) Humilityn kanssa comes into play abilityt eivät toimi. Humility vaikuttaa heti creaturen ollessa pelissä, joten sillä ei pelissä ollessaan ole sitä abilitya.

2) Leaves play abilitytkaan eivät toimi, koska creaturella ei ole sitä abilitya Humilityn ollessa pelissä.

3) Counterit jäävät creaturelle ja vaikuttavat normaalisti, samoin nuo Rancor ja Sword of Fire and Ice. 0/0 creature, jolla on kolme +1/+1 -counteria, on Humilityn kanssa 4/4. Muutkin counterit tietenkin jäävät creaturella, mutta ne eivät yleensä tee mitään, koska creaturen ability, joka kertoo mitä counterit tekevät, on mennyttä.

4) Humilityn vaikutuksen loppuessa kortit palautuvat toimimaan ihan niin kuin ne toimivat sitä ennenkin.

~jari
Tätä se dementia teettää. Ei dementia! Ei, ei vaan dementia. Sanoinko mä sen dementian taas? Ei dementia vaan väsymys. Väsymystä tarkoitin. Meni sanat sekasin, kun on tämä dementia. Ei dementia ole minulla! Väsymys on vaan. Väsymys ja dementia. Jumalauta!

Poissa vodel

Vs: Humility kysymyksiä
« Vastaus #2 : 28.05.07 - klo 10:15 »
Humilityyn liittyen voisi sääntökoulu-osioon lisätä tietoa pelin efektien layereistä (selventävät monen muunkin kortin toimintaa):

http://www.wizards.com/default.asp?x=magic/futuresight2/jailer


Nopeat elävät, kuolleet eivät.

Poissa duracel

Re: Humility kysymyksiä
« Vastaus #3 : 28.05.07 - klo 13:46 »
Niin voisi, jos joku viitsisi sellaisen urakan tehdä niin, että siitä tulee hyvä.

~jari
Tätä se dementia teettää. Ei dementia! Ei, ei vaan dementia. Sanoinko mä sen dementian taas? Ei dementia vaan väsymys. Väsymystä tarkoitin. Meni sanat sekasin, kun on tämä dementia. Ei dementia ole minulla! Väsymys on vaan. Väsymys ja dementia. Jumalauta!

Poissa JunioRcmf

Humility kysymyksiä osa 2
« Vastaus #4 : 08.09.07 - klo 23:14 »
En viitsi uutta topiccia tehdä, kun olen vanhankin aloittanut Humilityyn liittyen niin tässä olisi pari lisää:
Jos minulla on Humility ja Mobilization pöydässä ja teen Mobilizationilla 1/1 Soldierin niin onko sillä vigilance vai ei? Päteekö tässä sama layer kaaos kuin Opalescencen kanssa?
Ja voisin varmistaa ymmärsinkö oikein tuon Opalescence + Humility jutun eli jos Opalescence pelattiin ensin ja sen jälkeen Humility niin enchantmentit ovat 1/1 otuksia ilman abilityjä ja jos Humility pelattiin ensin niin enchantmentit ovat */*, jossa * on niiden cc?

Poissa duracel

Re: Humility kysymyksiä osa 2
« Vastaus #5 : 09.09.07 - klo 09:52 »
Jos minulla on Humility ja Mobilization pöydässä ja teen Mobilizationilla 1/1 Soldierin niin onko sillä vigilance vai ei? Päteekö tässä sama layer kaaos kuin Opalescencen kanssa?

Mobilization antaa Soldiereille Vigilance abilityn, joten Humility voi sen niiltä poistaa. Molemmat efektit kuitenkin vaikuttavat samassa layerissä (5), joten korttien timestampeilla, eli peliintulojärjestyksellä on merkitystä. Jos Mobilization oli pelissä ensin, Humility vie Vigilancen pois. Jos Humility oli ensin, Soldiereilla on Vigilance.

Ja voisin varmistaa ymmärsinkö oikein tuon Opalescence + Humility jutun eli jos Opalescence pelattiin ensin ja sen jälkeen Humility niin enchantmentit ovat 1/1 otuksia ilman abilityjä ja jos Humility pelattiin ensin niin enchantmentit ovat */*, jossa * on niiden cc?

Jep, molempien korttien poweriin ja toughnessiin vaikuttavat efektit toimivat samassa layerissä, joten niiden vaikutus katsotaan timestamppien mukaan.

~jari

Tätä se dementia teettää. Ei dementia! Ei, ei vaan dementia. Sanoinko mä sen dementian taas? Ei dementia vaan väsymys. Väsymystä tarkoitin. Meni sanat sekasin, kun on tämä dementia. Ei dementia ole minulla! Väsymys on vaan. Väsymys ja dementia. Jumalauta!

Poissa hall0n

Vs: Re: Humility kysymyksiä osa 2
« Vastaus #6 : 05.10.07 - klo 17:39 »
Ja voisin varmistaa ymmärsinkö oikein tuon Opalescence + Humility jutun eli jos Opalescence pelattiin ensin ja sen jälkeen Humility niin enchantmentit ovat 1/1 otuksia ilman abilityjä ja jos Humility pelattiin ensin niin enchantmentit ovat */*, jossa * on niiden cc?

Jep, molempien korttien poweriin ja toughnessiin vaikuttavat efektit toimivat samassa layerissä, joten niiden vaikutus katsotaan timestamppien mukaan.

Mua alkos nyt mietityttämään tämä layeri-hommeli oikeinkin kunnolla. Tuossa duracel sanoo, että Opalescense ja Humility vaikuttaa samassa layerissä, mutta tässä artikkelissa layerit on järjestelty näin:
The layers are:
1) Copy effects
2) Control-changing effects
3) Text-changing effects
4) Type-changing effects (e.g. Living Terrain, Ambush Commander, Opalescence)
5) All other effects (e.g. Humility's "lose abilities" effect)
6) Power-and-toughness-changing effects. (Actually, this is divided into a further 6 sub-layers. I won't go into that.)


Eli onko tämä niin uutta tietoa, että tuon ylemmän viestin (duracelin siis) kirjoittamishetkellä layerit olivat jotenkin eri tavalla, vaiko kenties inhimillinen erehdys? Ja tuossa kun kattelin noita niin tuolla sanottiin myös näin:
As you see, Living Lands, Ambush Commander, and Opalescence apply in layer 4, whereas Humility removes abilities later, in layer 5. In other words, Humility applies too late to disable Ambush Commander's ability. (It removes it, sure, but only after it has applied.)

Eli siis tarkoittaako tämä sitä, 1) että kun humility on kentässä haisuttelemassa ja joku pelaa Ambush Commanderin niin forestit ehtivät muuttua äijiksi ja näköjään jäävätkin semmoisiksi ennenkuin Humility ehtii nöyryyttämään Komentajaa. 2) Vai tarkoittaako se sitä, että kun Ambush Commander on kentässä ja joku pelaa Humilityn niin forestit jäävät silti äijiksi vai 3) kenties näitä molempia.

Toivottavasti oli tarpeeks sekava kysymys, mutta nuo layerit ovat aika ihmeellinen asia tai sitten olen aika kiitettävästi pihalla.

Poissa malin

  • L1-tuomari / MtgSuomi Premium™
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • **
  • Taas Helsinginforssassa
Vs: Humility kysymyksiä
« Vastaus #7 : 05.10.07 - klo 19:40 »
Humility-kysymykset eivät ole yleensä niitä helpoimpia...

numero 3. Foresteista tulee miehiä. Näistä miehistä ei muuten saa manaa, sen abilityn poistaa humility.
DCI Lvl 1 judge
Enpä keksinyt tähän mitään hyvää sanottavaa joten en sitten sano mitään.
Mutta sanonpas kuitenkin tän minkä kuulin: Hölmöydestä saimutetaan.

Poissa Polari

Vs: Re: Humility kysymyksiä osa 2
« Vastaus #8 : 05.10.07 - klo 21:54 »
Mua alkos nyt mietityttämään tämä layeri-hommeli oikeinkin kunnolla. Tuossa duracel sanoo, että Opalescense ja Humility vaikuttaa samassa layerissä, mutta tässä artikkelissa layerit on järjestelty näin:

Lainaus käyttäjältä: Rule 418.5b
If an effect should be applied in different layers, the parts of the effect each apply in their appropriate layers. If an effect starts to apply in one layer, it will continue to be applied to the same set of objects in each other applicable layer, even if the ability generating the effect is removed during this process.

Kts. ylläoleva sääntö. Jarin vastaus koski abilityjen osia jotka määräävät Opalescencen animoimien enchantmenttien powerin ja toughnessin. Nämä toimivat molemmat layerissa 6b.

Eli siis tarkoittaako tämä sitä, 1) että kun humility on kentässä haisuttelemassa ja joku pelaa Ambush Commanderin niin forestit ehtivät muuttua äijiksi ja näköjään jäävätkin semmoisiksi ennenkuin Humility ehtii nöyryyttämään Komentajaa. 2) Vai tarkoittaako se sitä, että kun Ambush Commander on kentässä ja joku pelaa Humilityn niin forestit jäävät silti äijiksi vai 3) kenties näitä molempia.

Toivottavasti oli tarpeeks sekava kysymys, mutta nuo layerit ovat aika ihmeellinen asia tai sitten olen aika kiitettävästi pihalla.

En saa kysymyksestäsi mitään selvää, mutta yritänpä selventää. Koko layerien pointti on että jatkuvat efektit käsitellään sellaisessa järjestyksessä että lopputulos on järkevä eikä peli mene rikki. Tässä tapauksessa Ambush Commanderin ability vaikuttaa layerissa 4 ja Humilityn layerissa 5 (siis niiden olennaiset osat, kummatkin vaikuttavat powereihin ja toughnesseihin sitten myöhemmässä layerissa). Layerissa 4 Commanderin ability tekee kaikista foresteista creatureja. Kun Humilityn efekti käsitellään layerissa 5, forestit ovat jo creatureja. Siispä nekin menettävät abilitynsä, ja pysyvät creatureina vaikka Commander menettääkin abilitynsä joka nuo landit animoi.

Sekä forestit että Ambush Commander ovat siis 1/1 creatureja ilman abilityjä.
Twitch-kanava (ensisijaisesti Mega Man -speedrunausta)

Poissa Kick_me

Vs: Humility kysymyksiä
« Vastaus #9 : 11.10.07 - klo 00:16 »
Jos humility on tiskissä ja graveyardilla on genesis niin onko genesiksellä tai Wonderilla etc. abilityä?

Poissa Polari

Vs: Humility kysymyksiä
« Vastaus #10 : 11.10.07 - klo 00:23 »
On. Creatureja on olemassa vain pelissä, muualla on ainoastaan creature cardeja.

edit - Täsmennetäänpä hieman - jos kortti puhuu creatureista (kuten Humility tekee), se koskee pelissä olevia creatureja. Muissa zoneissa oleviin asioihin vaikuttavat kortit puhuvat aina creature cardeista, vrt. esim. Zombify, Living Wish, Ostracize, Yixlid Jailer.
« Viimeksi muokattu: 11.10.07 - klo 00:26 kirjoittanut Polari »
Twitch-kanava (ensisijaisesti Mega Man -speedrunausta)