Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Eräs näkökulma pakkakeskusteluun  (Luettu 4125 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Thaurwylth

• Oulu
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • *
  • Vastaan yks.viesteihin vain sähköpostitse!
Eräs näkökulma pakkakeskusteluun
« : 30.08.07 - klo 14:27 »
Mittasuhteiltaan surulliseksi paisuneessa ja nyt onnekkaan armeliaasti suljetussa keskusteluketjussa http://vaihdetaan.kapsi.fi/forums/index.php?topic=27072.0 puitiin monen muun asian ohella (ketjun loppupuolella) sitä, miksi pakkakeskustelu toimii tai ei toimi tällä foorumilla tai netissä yleisesti. Mietin laittavani yhden lyhyen mielipiteen sekaan. Nyt sitä ei voi enää alkuperäiseen ketjuun pistää, joten laitan sen tähän.

Kannattaa huomioida, että melko suuri osa niistäkään ihmisistä, jotka aktiivisesti testaavat pakkoja ja osallistuvat turnauksiin, ei osallistu keskusteluun pakkafoorumeilla. He eivät myöskään kauheasti lue pelaamista ja pakanrakennusta koskevia artikkeleja netistä. Esim. minä kuulun tähän ryhmään. Syitä on monia. Yksinkertaisin syy on se, että keskusteluun osallistuminen ei lopulta ole niin kehittävää pakanrakennuksessa kuin se, että saman ajan käyttäisi oikeasti pelaamiseen: kavereiden kanssa testaamiseen, MODO-turnauksissa pelaamiseen tai oikeissa turnauksissa pelaamiseen.

Sama homma artikkelien suhteen. Luin ennen todella paljon Magic-kirjoituksia netistä, mutta oikeastaan mitä enemmän aloin panostaa pelaamiseen lukemisen sijasta, sitä parempaa tulosta alkoi syntyä. Kaikkia tuotoksia, myös Magic-artikkeleja koskeva laki on, että 90 % on paskaa. Täten lukemiseen käytetty aika menee 90-% hukkaan, ellei kehitä todella hyvää intuitiota siitä, mitä kannattaa lukea. Jos pelikaverit osaavat yhtään mitään, on ajanhukka testailussa vastaavasti vain 10-50 % luokkaa.

Lisäksi haluttomuutta osallistua keskusteluun lisää turhautuminen siihen, että osa ihmisistä ei selvästikään halua uskoa, mitä heille järkevästi sanotaan. Tästä kaikesta seurauksena on se, että näinkin pienen maan kuin Suomen skenessä aktiivista pakkakeskustelua tällä foorumilla käy todella pieni joukko - paljon pienempi kuin mitä se voisi olla täydellisessä maailmassa. Ja joukon pienuus taas näkyy siinä, että mitään kovin hyödyllistä ei saada aikaiseksi.

Minulla on semmoinen muistikuva, että olisin sanaillut osasta näitä asioita ennenkin, mutta tässäpä oli sitten uusintaa.

-- Nute
Oulu

Poissa VuRkka

Re: Eräs näkökulma pakkakeskusteluun
« Vastaus #1 : 30.08.07 - klo 16:01 »
Jaanpa oman korteni kekoon omien kokemuksieni pohjalta..(Joka ei järin paljoa ole, mutta tunnen kuitenkin suurta tarvetta osallistua keskusteluun)

En ole oikein koskaan lukenut minkäänlaisia Magic-artikkeleita, ellei Rumor Milliä oteta huomioon. Pakan rakennuksessakin olen yrittänyt pysyä omilla poluilla, ellei sitä oikeata tietä keksi, miksi ylipäätään pelata? Ja onhan pakan rakennus imho tämän pelin hienoimpia puolia. :Þ

Lähiaikoina olen kuitenkin myynyt sieluni ja alkanut lukemaan The Sourcea, joka on jenkkien ilmeisesti suurin Legacy-foorumi. Siellä tuntuu pysyvän dekki-threadit kunnolla järjestyksessä. On omat osiot Tieri-dekeille ja omansa kehityksessä oleville. Tämä taitaa kuitenkin olla mahdotonta niinkin pienellä foorumilla kuin tämä, ei taida riittää ylläpitoa siirtelemään dekkejä tieri-puolelle ja takaisin.
Yksi merkittävä kohta kuitenkin tuntuisi tämänkin foorumin dekkilistoja auttavan, nimittäin Sourcessakin kirjoitellaan samaan threadiin samankaltaiset pakat, eikä sille omalle RDW:lle aloiteta uutta, ihan vain sen takia, että ihmiset sen huomaisivat. ¬_¬

Listojen laadulle ei taida kuitenkaan mahtaa muut kuin niiden kirjoittajat. Se on kyllä hyvin valitettavaa, mutta totta.
"Poets dream the verses of otherworldly stories.
Artificers dream the blueprints of otherplanar artifacts."

Poissa instiqma

Vs: Re: Eräs näkökulma pakkakeskusteluun
« Vastaus #2 : 30.08.07 - klo 17:39 »
Lähiaikoina olen kuitenkin myynyt sieluni ja alkanut lukemaan The Sourcea, joka on jenkkien ilmeisesti suurin Legacy-foorumi. Siellä tuntuu pysyvän dekki-threadit kunnolla järjestyksessä. On omat osiot Tieri-dekeille ja omansa kehityksessä oleville. Tämä taitaa kuitenkin olla mahdotonta niinkin pienellä foorumilla kuin tämä, ei taida riittää ylläpitoa siirtelemään dekkejä tieri-puolelle ja takaisin.
Yksi merkittävä kohta kuitenkin tuntuisi tämänkin foorumin dekkilistoja auttavan, nimittäin Sourcessakin kirjoitellaan samaan threadiin samankaltaiset pakat, eikä sille omalle RDW:lle aloiteta uutta, ihan vain sen takia, että ihmiset sen huomaisivat. ¬_¬

Listojen laadulle ei taida kuitenkaan mahtaa muut kuin niiden kirjoittajat. Se on kyllä hyvin valitettavaa, mutta totta.

Itsekin olen pienesti tätä yrittänyt ajaa, mutta ilmeisesti tämän foorumin pakanrakentajien mielestä on täysin sietämätön ajatus listata samantyyppiset pakat samaan threadiin. Täytyyhän Omalle pakalle saada oma threadi. Todennäköisesti tavoittelen aivan liikoja, foorumin käyttäjien määrä kun ei tosiaan ole kovin suuri. Mut oispahan tuo kiva idea, niiku.

Poissa cosminen

Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Foorumiaddikti
  • *
  • W:Breeding Pool,Rafiq,RhoxWarMonk,QasaliPride.....
    • Progebändi, jossa vaikutan
Vs: Eräs näkökulma pakkakeskusteluun
« Vastaus #3 : 31.08.07 - klo 12:34 »
Kyllähän se ohjeissakin lukee, että kannattaa miettiä kovasti, tarvitseeko pakka omaa threadia, jos sille jo sopiva löytyisi, mutta kuka ohjeita lukee, on asia erikseen...

Ja juuri tuosta syystä mitä thaurwylth sanoi, olen itse painottanut aloittelia ystävällisyyttä, koska he eniten foorumia tarvitsevat, määrätyn tason saavuttaneet pelaajat tarvitsevat periaatteessa enää vain pelaamista ja pelaamista ja pelaamista ja.....

Ja se on vaan pakosta hyväksyttävä asia, että käyttäjämäärät jäävät kauas jenkkilän sivuista.

Ja laatu, siihen voi yrittää vaikuttaa, jokainen käyttäjä, antamalla niin hyviä ja rakentavia neuvoja kuin osaa, on meillä mahdollisuus ainakin yrittää kasvattaa osaavaa käyttäjä/pelaaja kuntaa. :)
Tietysti sen ymmärtää että ihmisillä on muutakin tekemistä elämässä kuin kirjoittaa samoja ohjeita vähän väliä jokaiselle uudelle käyttäjälle pakanrakennuksesta tms..... mutta koska tänne kuitenkin aina joku jotain kirjoittaa, kannattaa siinä (jos ei muuta niin ihan vaan itsensä takia), koittaa auttaa sitä kenelle kirjoittaa, tai kaikki jos jonkun pakka topikin itse aloittaa (esim: selityksillä/kuvauksilla ja linkeillä).

ESIM: Miten ainoata oikeaa formaattia ainoalla oikealla tavalla pelaavia ihmisiä saatte seuraanne lisää, ellette itse heitä opasta? Ja tämä kannattaa varmaankin tehdä mielummin "porkkanalla" kuin "kepillä", etteivät juokse karkuun... :)